Psykodynaaminen psykoterapia - löytyykö kokemuksia?
Onko kenelläkään kokemusta psykodynaamisesta psykoterapiasta? Tietoa olen kyllä löytänyt ko. aiheesta, mutta olisi kiinnostavaa kuulla kokemuksiakin.
Kommentit (119)
En voi ymmärtää miten tällainen voi olla laillista Suomessa?
Vankilaan joutaisi tällaiset rikolliset (terapeutit), jotka hyväksikäyttävät alisteisessa asemassa olevia avunhakijoita.
Aikalailla kuka tahansa rikollinen menee arvoasteikollani korkeammalle kuin nämä kaksinaamaiset puoskarit.
Tämä oli aikansa lapsi - ihan täyttä paskaa. Pitäisi kriminalisoida nämä puoskarit jotka vuosikausia tällä scheissella rahastavat kanssaihmisiään. Hyväksikäyttäjiä!
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa että avit ja Valvirat käsittelevät terveydenhuollon valitukset potilasasikakirjojen kanssa. Jos niissä ei ole mitään merkintää virheestä ei sitä ole tapahtunut.
Eli jos haluat Valviran käsittelevän valituksesi pidä huoli, että kerrot terapeutille ja vaadit asian kirjaamista potilasasiakirjoihin. Psykodynaamisessa terapiassa sinut vain alistetaan toistamaan terapeutin sanoja ja lopulta olet niin sekaisin, että toistat mitä terapeutti haluaa. Jonka hän kirjaa asiakirjoihin.
Ei ole pakko kertoa terapeutille jos teet valituksen. Menet vain Valviran sivuille ja teet valituksen.
Suosittelen kaikille, eikä siitä kannata todellakaan kertoa terapeutille. He osaavat kyllä manipuloida ja saavat syyt sinun niskoillesi. Luota itseesi ja kuuntele omaa ääntä tässäkin asiassa!! Nämä . (no jätetään sanomatta) osaavat kyllä kieroilun.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli aikansa lapsi - ihan täyttä paskaa. Pitäisi kriminalisoida nämä puoskarit jotka vuosikausia tällä scheissella rahastavat kanssaihmisiään. Hyväksikäyttäjiä!
Juuri näin. Jos ihmiset oikeasti tietäisivät, että tällaista on vielä nykysuomessa niin ei varmasti olisi jo kriminalisoitu. Aivan uskomatonta paskaa
Olen parhaillaan lopettamassa psykodynaamista psykoterapiaa, jossa terapeutti on annostellut näitä mainittuja sietämättömiä tunteita niin, että jouduin jo muutaman kuukauden käymään harvemmin, että saisin hoidettua elämäni asioita terapian ulkopuolella. Ihan töistä ja ulkomaanmatkoista rikosasioihin, koska tuntui aivan mahdottomalta omistaa elämää siinä määrin tälle psykoterapialle, kun olin tehnyt. Siinä tuntuu, ettei ole tietä ulos, kun täytyy mennä istumaan väkisin vaikka ei tunnu lainkaan turvalliselta.
Hakeuduin sinne traumaattisten kokemusten takia, joita oli ollut lähivuosina useita, mutta reilu kaksi vuotta fokus oli pääasiassa lapsuudessani (joka toki oli myös vaikea mutta ei päällimmäisenä mielessä siinä kohtaa) sekä sukulaisteni lapsuudessa ja sukulaisten välisissä suhteissa. Tässä kohtaa mietin, että terapeutin reilusti jo eläkeiän ylittävä ikäkin saattaa aiheuttaa sen, että perspektiivi on vähän erilainen kuin näin kolmikymppisenä. Nyt sitä haluaisi tietää, mitä tehdä oikein itsensä ja muiden kanssa vastedes, ja myös tässä ja nyt ja sukuhistorian syineen ja seurauksineen pitäisi vähän pienemmässä roolissa.
En silti ymmärrä tuota vaikeiden tunteiden annostelua ja transferenssin ensin synnyttämistä ja sitten aina siihen vetoamista jos tulee haasteita. Ymmärrän, että tunteista ja tilanteista puhutaan ja ne nousevat sitä kautta esille, mutta kun terapeutti tahallaan luo vastaavia tilanteita, joissa suuttuisin, loukkaantuisin, tuntisin itseni nöyryytetyksi tai hyväksikäytetyksi tai manipuloiduksi, se vie yksityisyyden, itsekunnioituksen ja on ihmeellistä juonittelua. Sitten samaan ihmiseen pitäisi luottaa niiden käsittelemiseksi. Kahden vuoden varastolla viime tapaaminen, kun yritin lopettaa terapian, oli jo aikamoista henkistä painia, etten romahtanut.
Arvostan todella saamaani apua joissain tilanteissa, mutta nämä prosessit menevät välillä vähän metsään. Olen todella onnellinen kaikkien puolesta, jotka ovat löytäneet itselleen sopivan terapeutin. Yritän itse parhaani mukaan jatkossa muistaa rakentavat oppimani asiat ja löytää toisen terapeutin kun olen vähän keräillyt itseäni tästä.
Löysin tosi hyödyllisen vähän vanhemman artikkelin: Elephant on the couch. Siellä kerrotaan erilaisista epäonnistumisista ja psykodynaamiselle oli tosi hyvä oma kappale.
Mitä teit ap? Menitkö psykodynaamiseen ja hyödyitkö siitä? Olisi kiva saada päivitystä.
Nyt tuntui löytyvän osuvampi psykodynaaminen psykoterapeutti. Vielä en kerran jälkeen ole ihan varma, mutta vaikuttaisi aika erilaiselta. Päivitystä tuolta yllä parhaillaan lopettelevalta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Vanha ketju, mutta vastaan silti. Minä en olisi hengissä ilman dynaamista terapiaa. Kävin sitä ikävuodet 19-24. Minulla on traumatausta ja lapsuuteni perhe oli aivan todella sairas. Minulle tämä sopi todella hyvin. Jos terapeutti olisi jeesustellut taustaani tai olisi ohjaillut liikaa elämääni, eikä antanut minun hoksata asioita itse, olisi se vain lisännyt traumaani ja sitä, etten osaisi kuunnella itseäni. Se oli isoin ongelma elämässäni.
Kaikille toki tämä ei sovi ja varsinkaan ei silloin jos lapsuuden perhedynamiikassa ei juuri ole ollut mikään pielessä. Olen käynyt vuosien aikana muillakin terapeuteille, esim. Kongnitiivisella muutamia käyntejä ja koen edelleen sen röyhkeäksi, että he neuvovat liikaa tai eivät suostu kuulemaan asioita. Dynaamista haukutaan minusta suotta, mutta sinne tulisi ohjautua vain ne, joilla on traumaa lapsuuden perheen vuoksi sekä halua ja kykyä oikeasti mennä syvälle asioihin, eikä vain raapaista pintaa. Ahdistusta tulisi myös pystyä sietämään, sillä dynaaminen terapia herättää vanhat asiat voimakkaasti näkyviin. Toki kaikki terapiat tekee tätä, joka kyllä nykyisin unohtuu kertoa terapiaa aloittaville. Onneksi itselleni ei, sillä olisin varmasti luullut jonkun olevan pielessä, kun toisen vuoden kohdalla olotilani heikkeni rajusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin 3 vuotta psykodynaamisessa terapiassa ja suosittelisin sitä sellaisille kenellä ei ole ongelmia itseilmaisun kanssa. Itselläni on todella vaikeaa puhua aroista asioista ja koin etten saanut siihen terapeutin suunnalta tarpeeksi apua. Vika on tietysti myös itsessäni, terapeutissa sekä siinä etten saanut muodostettua kunnon luottamussuhdetta.
Mitä muuten olen kuullut niin moni on kokenut kognitiivisen terapian hyväksi, mutta myös jokunen on saanut apua psykodynaamisesta. Kannattaa tosiaan lueskella eri suuntauksista ja miettiä mikä itselleen sopisi. Omalta osaltani terapia meni osittain hukkaan, mutta opin siellä silti paljon asioita itsestäni. Toivottavasti löydät osaavan terapeutin, jonka kanssa henkilökemiat käyvät yhteen!
Ai jos on terapian tarpeessa niin pitää opiskella eri terapiat että saa apua. Taitaa olla sitten paree että jättää terapiat käymättä et
Monen elämän on terapeutti sotkenut.
Niin minustakin tuntui. He osaavat aluksi vaikuttaa siltä. Juuri sopivilta ja oikeilta tukemaan sinua ja ongelmaasi. He tekevät tätä työkseen. Manipuloivat ihmisiä.
sitten kaikki muuttui.
Tajusin aivan liian myöhään, että olen ajautunut täysin epätoivoiseen tilanteeseen terapeuttiani ohjaamana, eikä terapeuttia kiinnosta paskanvertaa mitä sinulle käy.
Jos käy huonosti, niin vika on kaikessa muussa paitsi terapiassa. Jos käy hyvin, vaikka se ei millään tavalla johtuisi terapiasta, on syy tietenkin terapeutin.
Pilasin nuoruuteni ja loppuelämäni psykodynaamisen vuoksi. Kävin sielä neljä - viisi vuotta. Aluksi kaikki vaikutti niin hyvältä ja terapeutti oikein sopivalta, mutta sitten kun olet sitoutunut terapiaan ja avannut elämäsi tälle tuntemattomalle hahmolle, tilanne muuttuu.
En millään osannut etukäteen kuvitella, että tällainen laillistettu hoitomuoto voi olla näin tuhoisaa. Miten ihmeessä asiasta ei olla tietoisia? Miten terapeutille annetaan näin paljon valtaa ja täysi oikeus hyväksikäyttää ihmisiä? Miksi terapiaa ei valvota mitenkään? Valvira on ihan täysi vitsi vaikka sinne valitus kannattaa tehdäkin.
T. Ikuisesti katkera ja terapian vuoksi täysin rauniona.
Jep, terapiassa on todella monen elämä tuhoutunut kuten omani.
Kauhea kuulla näistä kokemuksista. Yhdessä keskustelussa toisen suuntauksen terapeutin kanssa kävi ilmi, että traumanhoito onkin sellainen, johon ei kaikilla psykodynaamisen terapeuteilla ole välttämättä osaamista ollenkaan. Jotkut tämänkin ketjun asiat kuulostaa siltä, että mennään sörkkimään traumoja sellaisella tavalla, johon ei olekaan osaamista ja sitten siinä käy huonosti ja ihminen traumatisoituu uudelleen. Jos on yhtään pahempi traumatausta niin joku nimenomaan traumoihin erikoistunut voisi olla parempi osoite kuin perus psykodynaaminen, jota tunnutaan jostain syystä kuitenkin ehdottamaan hoidoksi kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Niin minustakin tuntui. He osaavat aluksi vaikuttaa siltä. Juuri sopivilta ja oikeilta tukemaan sinua ja ongelmaasi. He tekevät tätä työkseen. Manipuloivat ihmisiä.
sitten kaikki muuttui.
Tajusin aivan liian myöhään, että olen ajautunut täysin epätoivoiseen tilanteeseen terapeuttiani ohjaamana, eikä terapeuttia kiinnosta paskanvertaa mitä sinulle käy.
Jos käy huonosti, niin vika on kaikessa muussa paitsi terapiassa. Jos käy hyvin, vaikka se ei millään tavalla johtuisi terapiasta, on syy tietenkin terapeutin.
Pilasin nuoruuteni ja loppuelämäni psykodynaamisen vuoksi. Kävin sielä neljä - viisi vuotta. Aluksi kaikki vaikutti niin hyvältä ja terapeutti oikein sopivalta, mutta sitten kun olet sitoutunut terapiaan ja avannut elämäsi tälle tuntemattomalle hahmolle, tilanne muuttuu.
En millään osannut etukäteen kuvitella, että tällainen laillistettu hoitomuoto voi olla näin tuhoisaa. Miten
Hyvä kirjoitus. Minä ajoittain ajattelen, että tämä on jonkinlainen sallitun sadismin muotoa, pahuuden kasvustoa. Ja niinhän se tavallaan onkin.
Kannattaa tehdä valitus aina Valviraan, jos terapeutti on sanonut tai toiminut millään tavalla epäeettisesti. Oli se sitten mitä tahansa pientä tai suurempaa. Intuitioon kannattaa luottaa tässäkin asiassa.
Tiedän, että valitukseni Valviraan on melko tehoton toimenpide, koska kyllä nämä kierot osaa kääntää asiat täysin päinvastaiseksi totuudesta. Silti: tehkää aina valitus. Se jättää jäljen järjestelmään, ja useita valituksia ei voi enää ohittaa tai sivuuttaa niin helposti.
Oma valitus lähti juuri. Minua kaduttaa vain todella paljon, etten tehnyt valitusta ja lopettanut terapiaa heti, kun terapeutti alkoi toimimaan epäeettisesti. Ajattelin tuolloin vielä, että kyseessä on laillistettu ammattilainen ja että asiat muuttuvat keskustelemalla. Ja ehkä suurin syy oli se, että hän oli ehtinyt rakentaa minuun luottamuksen, vaikka intuitio sanoi, että jotain oli pahasti vialla. Paskanmarjat.
Oma aiempi terapeutti onnistui pitämään yllä sellaista käsitystä, että on hoidolle haitaksi, jos otan itse selvää psykoterapiasta tai ylipäätään psykologiasta. Hän oli ärtynyt jos käytin jotain ikäänkuin liian monimutkaisia psykologisia käsitteitä kun yritin jäsentää omia ajatuksiani tai kerroin lukeneeni jotakin. Hän myös käytti psyyken ilmiöistä epämääräisiä ilmaisuja, joita oli mahdoton yhdistää mihinkään konkreettiseen ja jotka jatkuvasti hämärsivät omaa tunnettani siitä, että oma mieleni on minun ja minun pitää voida puhua siitä sanoilla, jotka ovat omiani - tai ainakin edes yleisesti psykologian alalla jaettuja. Ihmismielestä, omastani, tehtiin ensin nuoruuden hoitojaksolla tämän kanssa ja nyt myöhemmällä iällä uudelleen saman terapeutin kanssa Suuri Tuntematon, jonka kaikesta toiminnasta minä olin vastuussa, mutta jota minä en voisi koskaan oppia tuntemaan sillä en ollut ammattilainen. En siis myöskään voinut kyseenalaistaa sitä mitä hän minulle itsestäni kertoi, vaikka se olisi tuntunut kuinka oudolta.
Nyt kun en enää käy hänellä saan piruuttani lukea vaikka kuinka paljon asioista. Yksi psykodynaamisen terapian toteuttamisen virhe on se, jos asiakkaalle tulee käsitys terapeutista kaikkitietävänä ja kaikkivoipana. Silloin asiakas voi jäädä jumiin ajatukseen, ettei hän voi itse tehdä itselleen mitään ja vain terapeutti voi, koska hän ei ikäänkuin ole itsensä ammattilainen. Tästä seuraa sekä riippuvuus että avuttomuus, jotka ovat hoitokontekstissa aivan hirvittäviä kokemuksia riippumatta taustasta. Tältä välttyvät käytännössä yleensä ne, joilla ei ole tällaisen valta-aseman kokemuksia lapsuudessa ja lähtevät ajoissa, jos terapeutti tekee tätä. Niille joilla lapsuudessa tuota kokemusta on, tämä toisintaa lapsuuden dynamiikkaa niin, että seuraukset voivat olla todella tuhoisia kyvylle ottaa oma elämä käsiinsä.
Vanha ketju, mutta niin osuva ja tärkeä!! Veikkaan, että meillä usealla on ollut sama puoskari terapeuttina.
Samat luonnehäiriöiset / häiriintyneet terapeutit aiheuttavat tuhoa ja hämmennystä avun tarvitsijoiden keskuudessa.
Terapeutti siis kirjaa mielivaltaisesti asioita kuten vielä nykyisinkin?