Moniko teistä on rikas, eli tienaa yli 100 000€/vuodessa bruttona?
"Vuonna 2013 pelkkinä palkkatuloina yli 100 000 euroa ansaitsevia henkilöitä oli vain 38 000. Jos palkka- ja yrittäjätulot lasketaan mukaan, määrä on edelleen ainoastaan 46 000 henkilöä.
Laajennetaanpa skaalaa. Jos palkkatulojen lisäksi otetaan huomioon osingot ja myyntivoitot, yli 100 000 euron nousevia vuosituloja oli 70 000 vuonna 2013."
Usein tällä palstalla roikkuvat kertoilevat isoista tuloistaan, ja kehuvat kuinka paljon maksavat veroja ja elättävät kymmeniä köyhiä lusmuja. Suomessa on työssäkäyviä ja työttömiä yhteensä n. 3,5 miljoonaa, ja heistä tosiaan rikkaita vain 70 000. Eräiden mielestä vain tähän 70 000 ihmiseen kuuluvat miehet saavat vaimon, koska naiset etsivät ja huolivat vain rikkaan miehen, jotta voivat saada rikkaan ihmisen elintason.
Kommentit (244)
Minäkin tienaan yli 100000 bruttona, mutta en varsinaisesti koe olevani rikas. Siksi laitan suuren osan säästöön, ja toivottavasti voin lopettaa työnteon jo pian. Ja ulkomaille, moiks.
Vierailija kirjoitti:
Hep. En kuitenkaan ole rikas, vaan ainoastaan hyvätuloinen.
Ja hyvätuloisellahan voi olla (ja usein onkin) kovat menot, että jos menot on lähes samat kuin tulot, niin eihän siitä jää sen enempää yli kuin köyhälläkään?
Mun mies "tienaa" kotihoidontuen verran ja lisäksi saa pääomatuloja. Ei ole käynyt töissä pariin kymmeneen vuoteen, vaan on elänyt noilla pääomatuloillaan varallisuutta koko ajan kasvattaen. Ei ne tulot kuitenkaan ole tuota 100000 euroa, joten ei liene rikas.
Miehellä meni viime vuonna 400k€ rikki bonusten kanssa ja arvatenkin myös monella työkaverilla, koska osake raketoi. Veroihin meni 197k€ ja tammikuussa maksoi vielä 27k€ ennakontäydennystä, ettei pääomatuloista tule järkyttävät mätkyt (aiemmin saatuja osakepalkkoita tuli myytyä, verottaja kiittää).
Varallisuuden kertyminen kestää pitkään, mutta kyllähän tällaisista hyvistä vuosista jää myös jotain näkyvää jälkeä. Perus vuosipalkka miehellä on vain 140k€ joten kyllä senkin takia näistä lihavista vuosista pitää jäädä säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Tienaan yli 100 000 vuodessa mutta olen köyhä. Käteen jää 60000 eli tasan puolet menee veroihin ja pakollisiin maksuihin. Kun ottaa pois asuntolainan lyhennyksen, auton kulut, lasten harrastukset ja muut laskut niin ei jää mitään. Työskentelen säännönmukaisesti kahtena viikonloppuna kuukaudessa koko vuorokauden joten voi kysyä onko tässä järkeä.
"Kun ottaa pois asuntolainan lyhennyksen, auton kulut, lasten harrastukset ja muut laskut niin ei jää mitään."
Tätä en ymmärrä. Kyllähän lainanlyhennykseen saa käytettyä vaikka 50 000e/kk, eihän se ole mikään (teko)syy sille etteikö palkasta jäisi käteen MITÄÄN noilla tuloilla. Minä maksan yksin asuntolainan ja se on 330e/kk, lapsen harrastus 20e/kk, jne ja silti käteen jää edes vähän. Ja tienaan sentään vain kolmasosan yllä olevan henkilön palkasta. Valintoja.
Bruttotuloni olivat viime vuonna noin 115000.
Käteen saa kaikkien verojen ja vähennysten jälkeen noin 4500 kuussa. Puoliso on keskipalkkainen eli brutto noin 3600, joten hän saa käteen noin 2600.
Yhteensä taloutemme nettotulot ovat siis noin 3550€/kk per aikuinen. Ihan ok tuloisia ollaan mutta itse pidän perhettämme keskituloisena eikö todellakaan minään rikkaana. Kaukana siitä.
Taloudellisesti rikas on mielestäni henkilö joka pystyy elämään haluamaansa elämäntyyliä omaisuutensa passiivisilla tuotoilla, eli on taloudellisesti riippumaton ja jos tekee palkkatyötä niin tekee sitä omasta halustaan eikä pakon vuoksi. Ja satatonnia ei riitä lähellekään siihen
Vierailija kirjoitti:
Käteen saa kaikkien verojen ja vähennysten jälkeen noin 4500 kuussa. Puoliso on keskipalkkainen eli brutto noin 3600, joten hän saa käteen noin 2600.
Yhteensä taloutemme nettotulot ovat siis noin 3550€/kk per aikuinen. Ihan ok tuloisia ollaan mutta itse pidän perhettämme keskituloisena eikö todellakaan minään rikkaana. Kaukana siitä.
Taloudellisesti rikas on mielestäni henkilö joka pystyy elämään haluamaansa elämäntyyliä omaisuutensa passiivisilla tuotoilla, eli on taloudellisesti riippumaton ja jos tekee palkkatyötä niin tekee sitä omasta halustaan eikä pakon vuoksi. Ja satatonnia ei riitä lähellekään siihen
Mulla jäisi pelkästään sun nettotuloista käyttämättä 2500e kuukaudessa eli 30 000 euroa vuodessa säästöön. Kolmessa vuodessa olisi säästössä 100 000 euroa. Luokittelen tuon kyllä aika rikkaaksi elämäksi, koska tällä hetkellä saan säästöön 60e/kk. :D
Minua naurattaa kun ystäväni on näitä 100000 kymppikerhon tyyppejä ja minä keskituloinen yh-äiti. Minun käteen jäävät kuukausitulot ovat silti vaan muutama satanen alle hyvätuloisen ystäväni.
Minä saan elarit, yh-avut, asumistuet ja yrityksestä vielä hiukka lisätuloja. Se 5000e netto tulee nopeasti täyteen. Näin Suomessa ja en ole kateellinen.:D
Jos joku väittää tällä palstalla väittää tienaavansa 100k, valehtelee.
Ei tässä rikastumaan pääse, valtio ja omaan tulotasoonsa nähden kultainen rouva pitävät huolen että kaikki mikä bruttona tulee, nettona menee.
Rouvasta tosin pääsee eroon, jahka tuo nuorempi muuttaa omilleen. Vanhempi jälkikasvun edustaja lähti jo.
juggelin kirjoitti:
Vanha lanka jo, mutta näin yksin elävänä on jännä nähdä, kuinka paljon asunnot, autot ja lapset vie rahaa. Tienaan 25k bruttona, mutta vuokralla, autottomana ja lapsettomana - ja yksinasuvana myös - jää noin 500e per kk käteen kaiken muun kulutuksen jälkeen. Riittää aivan mainiosti itselle. Pääsee kerran tai kaksi kertaa ulkomaille ja voi syödä ulkona muutaman kerran kuukaudessa ja pariin harrastukseenkin jää rahaa.
Ootan jo innolla, et kunhan ura lähtee nousuun ja palkka kasvaa, niin kuinka paljon saa silloin säästöön. Lapset ei ole lähitulevaisuuden suunnitelmissa, asunto kyllä, mutta sitä voi lyhennellä pienemmällä summalla kuin vuokra on ja autolle ei ole tarvetta. Prätkä löytyy pienenä rahareikänä.
Tienaan bruttona 50k€. Autottomana lapsettomana sinkkuna asun vuokralla. Säästöön jää 1 500€/kk, mutta elän pitkälti opiskelijabudjetilla. Reissaan pääosin kotimaassa sesonkien ulkopuolella. Syön harvoin ulkona ja kahvittelut rajoittuu muutamaan kertaan vuodessa.
Särähti pahasti korvaan, kun 8 000€/kk (n. 100k€/v.) tienaava työkaveri kertoi, että hän saa säästettyä vain 1 000€/kk. Jos vaihtaisimme paikkoja, saisin hänen palkalla säästöön progression jälkeen 3 000 €/kk. Menoilla on suuri merkitys. Ei progressiota voi yksin selittää, ettei sen takia jää mitään säästöön. Toisaalta jos tienaisin 8 000 €/kk, työpäivät venyisivät usein kymmenentuntisiksi. Silloin ei kyllä jaksa kokota mitään vaan tulee tilattua kallista noutoruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla jäisi pelkästään sun nettotuloista käyttämättä 2500e kuukaudessa eli 30 000 euroa vuodessa säästöön. Kolmessa vuodessa olisi säästössä 100
Ehkä emme elä samanlaista elämää ja samalla elintasolla.
Toki itsellänikin jäisi 3000€ kuussa säästöön jos eläisin edelleen samanlaista elämää kuin silloin parikymppisenä kun tienasin 1500€/kk.
Tämä tuntuu olevan tällä palstalla jatkuva ihmettelyn aihe että mihin ne paremmin tienaavien rahat menee. Tässä oma tiliotteeni:
- nettopalkka 4500€
- asumiseen liittyviin lainanlyhennyksiin 180m2 asunnosta hyvällä sijainnilla: 1600€
- perheen sekalaisiin laskuihin yleensä noin 600-800€. Mm jätehuolto, netti ja puhelimet, sähkö, vesi)
- ruoka-kauppaan noin 800€
- autoon (sis rahoituskulut, bensat ja sähköt): noin 700€
- omiin ja lasten harrastuksiin: noin 150€/kk
- omakotitalon ylläpito, keskimäärin 100-200€/kk
- säästöön ja eläkesijoituksiin noin 350€/kk
- omiin menoihin kuten muutama kaupungilla syöty illallinen tai vaikka uusi paita työkäyttöön: 100-200€/kk
Tuossa se 115000 euron vuosipalkka (josta saa 4500€ per kk käteen) menikin.
Sitten kun ollaan hyvätuloisten kirjoissa niin onhan se kiva myös yrittää vaikka kerran vuodessa käydä jossain lomareissulla tms. ja aina niitä saa miettiä että mitenkäs tämäkin rahoitetaan ettei tarvitsisi säästöihin koskea.
Toki tässä eletään ihan mukavasti enkä halua valittaa kun ei ole mitään valittamista, mutta jos joku kuvittelee että sadan tonnin palkalla pystyy elämään jotenkin erityisen prameaa elämää niin kannattaa tarkistaa oletukset. Sadan kilon palkalla voi elää mukavasti keskiluokkaista työssäkäyvän elämää, ei sen enempää eikä vähempää.
Ei lisättävää edelliseen. Täällä vuositulot noin 110k vuodessa, ja vaimolla sama. Täsmälleen samanlainen kuvio kuin yllä.
100 000 euroa vuodessa voi lukuna näyttää suurelta, mutta verotus on aivan sikamaista tällä tasolla. Pienempituloisen voi olla vaikea käsittää millainen prosentti palkasta lähtee kunnalle ja valtiolle.
Toki se sanottava, että kiva talo on Helsingissä kivalla alueella (koska haluamme hyvän koulun lapsille ilman S2-värinää) ja auto on uusi työsuhde-täyssähköauto (eli halpa ajaa ja ylläpitää), mutta muuten ihan tavallista keskiluokkaista elämää eletään. 15 vuotta sitten tienasin jotain 50-60k vuodessa, eikä elämäntyyli ole millään lailla nyt erilaista. Ainoastaan nuo talo ja auto ovat "parempia" - mutta jos ajattelee mikä elämässä on oikeasti tärkeää (omat lapset ja terveys) - niin ei ole mitään eroa aiempaan elämään.
Eihän tuo 100 000 bruttona ole edes rikas, korkeintaan hyvin toimeentuleva. Itse en sitä tienaa, mutta melko lähellä (90k ja nousussa) ja en ole millään mittarilla rikas.
Rikkaan raja voisi olla joku 20k/kk nettona ja omaisuutta muutama miljoona.
Yhdyn edellisten kirjoituksiin. Oletin, että kun tulotaso nousee, rahaa jäisi säästöönkin. Nyt kun olen siihen 100k/v kerhoon päässyt, niin kummasti se raha vaan katoaa. Asuminen vie leijonan osan. Toki olisin voinut jäädä asumaan siihen velattomaan kaksiooni, mutta luonnollisesti haluan asua leveämmin ja paremmin. Myös verotus on ihan sairasta, käteen jää vain se noin 4000e kuukaudessa. Lähipiiriini kuuluu useita ainakin lähes saman tienaavia, ja kaikki asuvat aika tavallisissa, toki uudehkoissa ja hyvillä paikoilla olevissa taloissa, mutta muuten elävät ihan tavallista elämää.
16 vuotta työelämässä, viime vuonna tienasin ensimmäisen kerran yli 30 000 euroa.
Tienaan yli 100 000 kun ottaa myös pääomatulot huomioon. Kuitenkin meidän perheessä nettotulot ovat pienemmät kuin kahden keskituloisen perheen, kiitos Suomen naurettavan progression.
olenkin vakavasti harkinnut 80% työaikaan siirtymistä kun ei mitään järkeä tehdä täyttä viikkoa, kun ainoa joka siitä hyötyy on verottaja.
Minä tienasin vain 67000€ ja risat, mieheni tienaa taas duunarina reilusti päälle tuon 100 000€/v.
Mutta exäni tienasi vielä muutama vuosi sitten reilu 18 000€/kk ja nyt jo päälle parikymppiä; noihin tuloihin tuskin itselläni koskaan mitään mahkuja. Mutta elämä on ihan hyvää näinkin: mistään ei olla jääty paitsi.
Viimeiset 12 vuotta ovat vuosituloni olleet yli 100k€. Asun vanhassa, mutta velattomassa rivitaloasunnosta. Lisäksi noin vuoden ikäinen suht kallis auto on myös velaton. Säästössä ei myöskään ole juuri mitään, ainoastaan noin viiden tonnin arvosta osakkeita ja noin kymppitonni käteistä. Muuta omaisuutta ei ole. Syynä siihen, ettei säästöön ole juuri mitään jäänyt, on ollut tolkuttoman kallis harrastus - moottoriurheilu. Mutta en silti kadu valintojani, onpahan tullut elettyä sellaista elämää jota on halunnut.
Mun mies tienaa. Itse en tienaa lähellekään.