Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moniko teistä on rikas, eli tienaa yli 100 000€/vuodessa bruttona?

Vierailija
14.02.2016 |

"Vuonna 2013 pelkkinä palkkatuloina yli 100 000 euroa ansaitsevia henkilöitä oli vain 38 000. Jos palkka- ja yrittäjätulot lasketaan mukaan, määrä on edelleen ainoastaan 46 000 henkilöä.

Laajennetaanpa skaalaa. Jos palkkatulojen lisäksi otetaan huomioon osingot ja myyntivoitot, yli 100 000 euron nousevia vuosituloja oli 70 000 vuonna 2013."

Usein tällä palstalla roikkuvat kertoilevat isoista tuloistaan, ja kehuvat kuinka paljon maksavat veroja ja elättävät kymmeniä köyhiä lusmuja. Suomessa on työssäkäyviä ja työttömiä yhteensä n. 3,5 miljoonaa, ja heistä tosiaan rikkaita vain 70 000. Eräiden mielestä vain tähän 70 000 ihmiseen kuuluvat miehet saavat vaimon, koska naiset etsivät ja huolivat vain rikkaan miehen, jotta voivat saada rikkaan ihmisen elintason.

Kommentit (244)

Vierailija
201/244 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna brutto oli 120 000 euroa. En ole rikas.

Vierailija
202/244 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2022 tienasin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/244 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tienataan miehen kanssa yhteensä suunnilleen tuon verran vuodessa. Kyllä sillä elelee, mutta ei tässä mitään rikkaita olla, kun useampi lapsi elätettävänä. Rahaa menee Suomessa myös todella paljon peläskästään asumiseen ja töissä kulkemiseen.

Vierailija
204/244 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo 14 miljardin lisä valtionvelka maksatettaisiin vain "rikkailla" niin kuin tälläkin palstalla monesti vaaditaan  tekisi se yhtä "rikasta" kohden 200 000€. Ehkä muidenkin pitäisi osallistua.

Vierailija
205/244 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä "rikas" se sellainen on ! PYH !Minullakin vain n. 500000€ osinkotulot vuodessa ja olen suvun köyhin  :( Eikä edes purjehdusosaketta Kreikassa  ja lassketteluosaketta Alpeilla. Vaimokin joutui käymään shoppailemassa vain Pariisissa, Londonissa ja Milanossa joissa asumaankin vaatimattomasti kolmen tähden hotelleissa joissa ei edes Michelin ravintoloita ! Ei meiltä ole varaa lähteä muualle humputtelemaan, Eli kurjaa on monesta pitää tinkiä vaikka monet jopa kadehtiivat :( Eniten tietysti sellaiset jotka eivät ole ymmärtäneet sijoittaa ja laittaa muutamaa asuntoaan vuokralle.

Vierailija
206/244 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa. Pidä tulonlähteesi kunnossa ja hoida sitä hyvin. Suomi tarvitsee kaltaisiasi hyvätuloisia ylläpitämään hyvinvointivaltiomme alati paisuvia menoja. On väärin ja kohtuutonta, että hyvätuloisten päälle halutaan täällä sylkeä, he osaltaan ylläpitävät tätä yhteiskunnan rahoitusta korkealla veroprosentilla ja kulutusveroilla. 

Vierailija
207/244 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

+100000 k€ ei ole rikas, vaan asiallisesti toimeentuleva. Kummasti verokarhu kynsii omansa pois, esim aikoja sitten kun ylitin tietyn tason jokaisesta palkankorotuksesta >50% muiden taskuun.

Vierailija
208/244 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

korjaan, 100 k€, 100000 k€ olisikin rikas.

Vierailija
209/244 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan vuodessa netto 106 548 euroa. Juu en asu Suomessa. 

Vierailija
210/244 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah, en ole koko elämäni aikana tiennanut sataa donaa. Saati sitten yhden vuoden aikana.

Minä taas olen elämäni aikana maksanut reilusti yli 300 tonnia veroja.

Parhaana vuonna maksoin veroa 59 tonnia (piilevän verovelan realisointi nosti lukua).

Enkä mulla ikinä ole ollut lähelläkään 100 tonnin vuosituloja.  

Ne, jotka täällä kuvittelee kaikkien isotuloisten olevan rikkaita, ei todellakaan tajua, miten rajusti verotus tasaa tuloja. Eivät edes tajua, mitä eroa noilla termeillä on.

Reilu miljoona pienituloisinta ei maksa ansiotuloveroja käytännössä ollenkaan.  Jos ne jotain maksaakin niin se ei tee mitään isoa summaa vuodessa.  Seuraava tulonsaajaryhmä maksaa jonkin verran, mutta ei kovin suurta summaa edelleenkään.   Esimerkiksi eläkeläisiä on noin 1.3 miljoonaa ja niiden keskimääräinen vero on alle 500 euroa/kk.  

Sitten on näitä harvoja yksilöitä, jotka maksaa veroja vuodessa useampia kymmeniä tuhansia euroja.  Verotus tasaa puntteja ihan tajuttoman paljon.  Pienituloiset ei pysty sitä käsittämään, koska heillä ei ole mitään kosketuspintaa koko asiaan.  

Minulla on kosketuspintaa aiheeseen ja olen näiden asioiden kanssa painiskellut pitkään.  Mutta siltikin itsestäni tuntuu omituiselta, että mun on kuitenkin käytännössä käytävä Lidlissä, ostettava tarjoustuotteita ja katseltava hintalappuja hyvinkin tarkkaan, koska jos en sitä tee niin pelivara käy aika vähiin.  Aika omituista näillä tuloilla, mutta sitä ei ole helppo ymmärtää jos ei ole itse kokenut.

Pienituloiset ei yleensä näitä ymmärrä, sillä menee yli niiden käsityskyvyn.  Eipä sillä, niin menee yli omankin käsityskykyni.  Ja nollasta olen lähtenyt, ei ole tullut perintöjä tai lottovoittoja tms.

Vierailija
211/244 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi näkökulma aiheeseen:

Mulla on samassa taloyhtiössä 2 jokseenkin samanlaista kaksiota.  Toisessa asun minä ja toisessa asuu vuokralainen. Vuokralainen saa asumistukea 357 e/kk ja vuokran omavastuuosuudeksi hänelle jää 263 euroa.  Vuokralaiseni asuu siis hyvänkokoisessa kaksiossa Tampereella ja maksaa siitä itse 263 € kuukaudessa.

Omasta asumisestani maksan 281 euroa kuukaudessa.   Se on hoitovastikkeen suuruus (ei rahoitusvastiketta).  Aika halpaahan tämä mun eläminen on, kun alle 300 eurolla/kk pystyn tässä asumaan.  Mutta tämän asunnon hankkimiseen on mennyt reilusti toista sataa tonnia. 

Mun on pitänyt siis hankkia bruttona lähes 200 000 euroa, jotta verojen jälkeen olen pystynyt hankkimaan tämän kämpän, missä asun.  Sillä rahalla olen saanut itselleni asunnon, jossa voin asua pelkän vastikkeen hinnalla.  Ja se vastikekin on isompi, kuin mitä vuokralaisen maksaa asumisestaan itse.  Eeikä hänen ole tarvinnut tienata 200 tonnia bruttona päästäkseen siihen

Meillä kahdella on siis jokseenkin sama asumismukavuus - saman tasoiset asunnot ja sama alue. Ja toinen saa sen halvemmalla.  

Kuvitelmissa menee niin, että rikkaat elää herroiksi ja pienituloiset sinnittelee kurjuudessa.  Tässä mun tapauksessa meidän asumisen taso on sama, mutta olen käyttänyt omaani noin 200 000 euroa ja silti maksan kuukausittain enemmän.

Jos verotus tasaa tuloja, niin asumistukikin on kyllä melkoinen elintason tasaaja.  Eikä ole ainoa.  Ei ne erot välttämättä ole täällä ollenkaan niin suuria kuin mitä kateelliset mielessään kuvittelee.

Vierailija
212/244 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

+100000 k€ ei ole rikas, vaan asiallisesti toimeentuleva. Kummasti verokarhu kynsii omansa pois, esim aikoja sitten kun ylitin tietyn tason jokaisesta palkankorotuksesta >50% muiden taskuun.

Toi palkankorotusjuttu iskee myös jo paljon pienempipalkkaisilla duunareilla  Ja toimii myös ylityölisiin.  Progressio iskee rajusti jo niin alhaalla, että sitä harva tajuaa.  Marginaalivero on n. 50 pinnaa jo 3300 euron kk-tuloilla.

Ja silti vain mangutaan että rikkaille lisää veroja.  Joka tarkoittaisi progression jyrkkenemistä entisestään.  Kylähän tässä nykyisessäkin on jo aika lailla kulmakerrointa.  

Mutta kyllähän 3300 e/kk on jo niin isotuloista, että pitäähän siitä jo alkaa rokottaa.  Jos saavat palkankorotuksia, niin rupeavat vielä rikkaiksi.

Vierailija
213/244 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne, jotka täällä kuvittelee kaikkien isotuloisten olevan rikkaita, ei todellakaan tajua, miten rajusti verotus tasaa tuloja. Eivät edes tajua, mitä eroa noilla termeillä on.

Hyvä pointti.  Termit ei aukene kaikille.

Otetaan esimerkki:

Jos omistan jostain arvokkaammalta alueelta esim. jonkin kartanon, jonka arvo on n. 10 miljoonaa, niin olenko rikas?  No jos netto-omaisuus (velaton) on 10 millin luokkaa, niin kai silloin on ilman muuta "rikas".  Miten sen rikkaan nyt kukakin käsittää.

Kun olen rikas, niin olenko silloin automaattisesti suurituloinen? En ole.  Suurituloisuus riippuu siitä, onko suuret tulot.

Oletetaan että olen syntynyt kultalusikka suussa ja vanhempani ovat perustaneet säätiön, josta saan 7000 euroa/kk.  En käy töissä ja tuo säätiön maksama 7000 e/kk on ainoa tuloni.

Onhan tuo 7000 e/kk ihan hyvän suuruinen, mutta voinko elää sillä jet-set-elämää?  Kartanon ylläpitäminen ei ole ihan halpaa hommaa.  Jo pelkät kiinteistöverot vie melkoisen summan vuodessa.  Lisäksi lämmityskulut, vakuutukset, sähköt jne.  Itse asiassa kartanon kulujen jälkeen ei jää jäljelle muuta kuin sen mitä menee ruokaan ja muuhun välttämättömään.

Olen paperilla sekä rikas että kohtalaisen hyvätuloinen, mutta ylimääräistä rahaa ei jää käytännössä yhtään.  Absurdia?  Kyllä, mutta ei mitenkään mahdotonta.

Jos joku on isotuloinen, niin onko hän automaattisesti rikas?  Ei ole.  Isot tulot voi hävitä vaikka hevosurheiluun eikä siinä pääse omaisuus karttumaan niin, että ikinä tulisi rikasta.  Moni isotuloinen ulosmittaa isoja tulojaan sillä, että ostaa hienon asunnon.  Hienoon asuntoon uppoaa melkoinen läjä rahaa ja mukana tulee mahdollisesti isot juoksevat kulut koko loppuajaksi.  Vastikkeet, vakuutukset, ylläpito jne.  Tai jos ostaa paremman auton, purjeveneen, kesämökin yms.  Tällainen omaisuus ei tuota mitään.  Itse asiassa päinvastoin.  Se kuluttaa rahaa koko ajan. 

Isotuloisesta voi pääsääntöisesti tulla rikas vain kahdella tavalla:

1) säästämällä isot summat rahaa, jolloin päoma karttuu (ei saa tuhlailla hirveästi mihinkään tuottamattomaan)

2) sijoittamalla ison osan tuloistaan sellaiseen omaisuuteen, joka tuottaa jotain.  Ei siis kartanoa, mökkiä, purjevenettä jne. vaan osakkeita, rahastoja, jne.  Jotta saisi sijoituksilla kasaan esim. 50 000 vuositulot, pitäisi sijoittaa jotain 1-2 miljoonaa.  Olettaen että tuo 1-2 milliä on jollain lailla hyvissä osinko-osakkeissa tms.  Ja että ei häviä pörssiromahduksissa tai muuten vain huonoissa sijoituksissa kovinkaan paljon.  

Jälkimmäinen on parempi siinä mielessä, että raha laitetaan poikimaan lisää rahaa.

Kummassakaan tapauksessa rahaa ei välttämättä jää isommin käytettäväksi leveään elämään.  Tai muuten rikastuminen siirtyy kauemmas tulevaisuuteen. 

Eli kun isotuloiset täällä on sanoneet, että eivät ole rikkaita, niin yltä löytyy syitä siihen miksi eivät ole.  Toki se veroefekti on aika järkyttävä ja selittää paljon, mutta sen jälkeen siis.

Vierailija
214/244 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ja asiallinen kirjoitus. Minulla 400k vuositulojen kokonaisveroprosentti 70% (vuotuiset mätkyt huomioitu). Toki kuussa jää 10k käteen, mutta tuolla veroprosentilla en ansaitse olla sylkykuppi keskustelupalstalla. 

Vierailija
215/244 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ja asiallinen kommentti.

Vierailija
216/244 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on juuri näin. Kiitos kirjoituksestasi, avaa ehkä joidenkin arvostelijoiden silmiä. Kokonaisbruton ymmärtäminen on helppoa, mutta kokonaisneton ymmärtäminen ei.

Vierailija
217/244 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ja asiallinen kirjoitus. Minulla 400k vuositulojen kokonaisveroprosentti 70% (vuotuiset mätkyt huomioitu). Toki kuussa jää 10k käteen, mutta tuolla veroprosentilla en ansaitse olla sylkykuppi keskustelupalstalla. 

Mistä tehtävistä saa lähes puolen millin tulot? Eikö tuossa vaiheessa perusteta holding-yhtiö veroparatiisiin verojen minimoimoseksi? Monet suurituloiset nostavat holdareista max. 200-300k/v.

Vierailija
218/244 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole rikas vaikka nettotuloni on 84000 euroa vuodessa. 

Vierailija
219/244 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaaminen on sitä minkä saa omaan käyttöönsä. Brutto on täysin kuvitteellinen summa, mistä valtio varastaa ison osan. Nettosumma kertoo sen mitä saa.

Vierailija
220/244 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun palkkatulot kasvoi valmistumisesta lähtien kunnes ne oli 2010 parhaimmillaan karvan päälle 50 tonnia.  Veroja maksoin silloin lähemmäs 20 tonnia.  Palkan myötä kohosi myös töiden vaativuus.  Totesin että mitä enemmän rypistän, sitä kovemmin mua rokotetaan.  Tuossa vaiheessa päätin, että antaa olla. Ei kannata, kun siitä ei rahallisesti hyödy juuri yhtään enempää ja stressitasot nousee + vapaa-aika jää vähiin. 

Kun sanotaan, että raha ei tuo onnea, niin tuossa pisteessä lisätienestit olisi vieneet onnellisuutta jo negatiiviseen suuntaan.  Koska työn vaativuus ja vapaa-ajan vähyys. Niinpä vähensin työntekoa.  Vuonna 2013 mun ansiotulot oli enää puolet huipputasosta.  Verojen jälkeinen nettoansio oli vain 9000 e/v pienempi kuin huippuvuonna 2010.  Eli nettona tienasin vain 750 e/kk vähemmän vaikka ansiotulo laski puoleen.  Verotuksen progressio toimii toiseenkin suuntaan.  Toki tuossa oli muitakin muuttujia, mutta tuo oli kuitenkin kokonaiskuva. 

Samaan aikaan sattui lähipiirissä vakavia sairastumisia, joten elämän prioriteetit oli muutenkin pikku tarkastelun alla.  Enää en tee hullun lailla töitä.  Tää on vähän sama juttu kuin jos joku duunari toteaa, että ylitöitä ei kannata tehdä, sillä siitä saatava rahallinen hyöty on olematon.  Kyllä kuka tahansa laskutaitoinen osaa vetää johtopäätökset. 

En koe huonoa omaatuntoa siitä, että teen töitä vain satunnaisesti.  Päin vastoin, nythän olen jopa parempi ihminen kuin ennen.  Isotuloisena olin ihmishirviö, joka haluaa kyykyttää köyhiä (koska sitähän isotuloiset ja rikkaat automaattisesti haluaa, eikö niin).  Ansiotuloni oli viime vuonna 17 500 € eli alle 1500 e/kk.  

Ansiotuloveroprosenttini on nyt 6.5 %, toki pääomatuloveroja menee sitten se 30%, mutta kuitenkin.  Veroihin menee joka neljäs tienattu euro, mutta se ei haittaa.  Mulla on paljon vapaa-aikaa ja saan sen kyllä kulumaan mukavasti tekemällä erilaisia juttuja.  Elämänlaatuni on nyt niin hyvä, että en oikein osaa paremmasta uneksia.  On se hyvä, että muut jaksaa painaa.  Mulle riitti yletön raataminen ja eläkevuosiin asti menen näillä askelmerkeillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä