Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikäköhän tässä mättää (yliopisto-opinnoista)

Vierailija
13.02.2016 |

Aloitin opiskelun syksyllä ja tähän mennessä oon saanut jokaisesta esseestä 3/5, on kyseessä ollut sitten alimittainen, muutamassa tunnissa kyhätty ja parhaassa tapauksessa vielä dead linen jälkeen palautettu kirjoitelma tai perusteellinen ja laaja, 10 kertaa enemmän aikaa ja paneutumista vienyt tulkinta. Turhauttavaa!!! Sinänsä olen tyytyväinen tohon arvosanaan, mutta se ei ole aina suhteessa nähtyyn vaivaan. Muilla vastaavaa kokemusta?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä (KTK) ainakin annetaan arviointikriteerit etukäteen, ja niin pitäisi olla ihan kaikissa tiedekunnissa. En muista ulkoa, mutta summittain näin:

3 = asiaa käsitelty yhtä lähdettä käyttäen, ei omaa pohdintaa

4 = käytetty useampaa lähdettä ja hieman omaa pohdintaa

5 = käytetty useita eri lähteitä ansiokkaasti, itsenäinen pohdinta laajaa

Olen opettajaopintojeni puitteissa saanut vain yhden kolmosen ja muutaman nelosen, loput on viitosia. Pitää vain noudattaa tuota annettua sabluunaa, ja palauttaa esseet ajoissa.

Mihin unohtuivat arvosanat 1 ja 2?

Kyllä niitäkin annetaan, sillä myös KTK:n kursseilta voi pompata. En muista kriteerejä, mutta olettaisin, että:

2 = ei lähdettä, asiaa käsitelty suppeasti

1 = ei lähdettä, asiaa käsitelty puutteellisesti tai virheellisesti

Miten voi saada hyväksytyn arvosanan sillä ettei ole käyttänyt yhtään lähdettä?

Minä opiskelin tutkintoni ulkomailla ja meillä jo ihan perusoletus oli, että kaikissa tehtävissä käytetään kurssikirjallisuutta lähteenä. Ja käytetään siis useampaa kirjaa, ei yhtä kirjaa. Tuo oli siis vaatimus jo sille alimmalle hyväksytylle arvosanalle. 

Deadlinen jälkeen jos palautti tehtävän, opettajat ei edes lukeneet sitä vaan se oli tervetuloa uusintaan. Samoin jos salitentissä kirjoitti yli annetun maksimisivumäärän joka oli varattu jokaiselle kysymykselle, opettajat ei lukeneet sitä osuutta joka meni maksimimäärän yli.

Tai miten voi saada hyväksytyn jos asiaa on käsitelty virheellisesti tai puutteellisesti?

Vierailija
22/26 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutteellinen käsittely tai jonkin asian väärin ymmärtäminen ei vielä tarkoita sitä, ettei olisi osannut yhtään mitään. Arvosanat 1-2 ovat kuitenkin sellaisia, etten itse antaisi niiden jäädä omiin tietoihini, vaan korottaisin ehdottomasti. Hylätty on sitten sellainen, jossa ei ole mitään oikein, tai koko tehtävä on jätetty tekemättä.

Mutta kuten sanottua, en tarkistanut kriteerejä mistään tätä av keskustelua varten. Pahoittelut, jos niissä on korjaamista. Joka tapauksessa ne varmasti vaihtelevat eri laitosten välillä jonkun verran.

Ap:lle sanoisin, että tarkista onko esseiden kriteerit jossain näkyvillä, ja tee niiden mukaan. Jos kriteerejä ei ole saatavilla, kysy ne opettajilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä anneta palautetta esseistä? Voi aivan hyvin olla mahdollista, että sinun esseissäsi on joku olennainen puute esim. omasta pohdiskelusta.

Muistanpa senkin esseen, jossa arvostelin aika rankasti sekä luentojen sisältöä että tenttikirjaa, joka oli jostakin vieraasta kielestä erittäin kökösti käännetty. Kirjoitin tietoisesti sillä riskillä, että tulkoon sitten hylätty, mutta kelvoton kurssi oli ja perustelin sen oman, jos siihen mennessä kohtuullisen runsaan elämänkokemuksen perusteella. Sain siitä 5.

Vierailija
24/26 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvosanat 1-2 ovat kuitenkin sellaisia, etten itse antaisi niiden jäädä omiin tietoihini, vaan korottaisin ehdottomasti.

Ei se elämä tai opinnot muutamiin ykkösiin tai kakkosiin kaadu. Ei tässä ikinä valmistuttaisi, jos hyväksyttyjä arvosanoja jatkuvasti lähdettäisiin korottamaan. Itsellä periaate, että uusimaan ei lähdetä, kunhan kurssi on läpi.

Vierailija
25/26 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin opiskelun syksyllä ja tähän mennessä oon saanut jokaisesta esseestä 3/5, on kyseessä ollut sitten alimittainen, muutamassa tunnissa kyhätty ja parhaassa tapauksessa vielä dead linen jälkeen palautettu kirjoitelma tai perusteellinen ja laaja, 10 kertaa enemmän aikaa ja paneutumista vienyt tulkinta. Turhauttavaa!!! Sinänsä olen tyytyväinen tohon arvosanaan, mutta se ei ole aina suhteessa nähtyyn vaivaan. Muilla vastaavaa kokemusta?

Opettele ensiksi ne yhdyssanat (deadline), niin voit saada parempia arvosanoja.

Vierailija
26/26 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele ensiksi ne yhdyssanat (deadline), niin voit saada parempia arvosanoja.

Englannin kielen yhdyssanat voi kirjoittaa yhteen tai erikseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi