Ketään, joilla diagnosoitu persoonallisuushäiriö?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Saako persoonallisuushäiriö diagnoosilla eläkkeen tai ainakin kuntoutustukea ja kuinka kauan?
Ei ainakaan eläkettä. Persoonallisuushäiriö ei ole mikään sairaus. Monet persoonallisuushäiriöt antavat paljon, esim psykopaatit ovat monesti mahtavia johtajia tai ammattisotilaita kylmien hermojen vuoksi. Sosiopaatit ovat taitavia luovimaan erilaisissa tilanteissa yms. Eikä esim. epävakaa persoonallisuus tarkoita, etteikö voisi käydä ihan normaalisti töissä. Pahimmat oireet, kuten vakavan masennuksen saa usein lääkittyä.
Vierailija kirjoitti:
Saako persoonallisuushäiriö diagnoosilla eläkkeen tai ainakin kuntoutustukea ja kuinka kauan?
Ei saa. (Toki moni persoonallisuushäiriö usein johtaa/liittyy masennukseen/ahdistukseen, ja siksi moni persoonallisuuhäiriöinen on kuntoutustuella.)
Suomen päättävistä elimistä löytyy montakin. ..
Kuulemma joku jolla oli tuo epävakaa persoonallisuushäiriö teki itsemurhan, koska koki opiskelevansa väärää alaa. Miksei se vain vaihtanut alaa?
Ex-mieheni on diagnosoinut minulla narsismin, psykopatian, epävakaan persoonallisuushäiriön, syömishäiriön jne.
Minuakin ihmetyttää, missä teihin tuollaisia leimoja lyödään, ja mitä hyötyä niistä muka on? Julkisellako?
En minäkään mikään tasapainoinen ole, mutta kokemusta löytyy ainakin 4 yksityisestä psykiatrista (ja yhdestä julkisen puolen) eikä yksikään ole antanut mulle mitään persoonallisuushäiriödiagnoosia. En sellainen tosin mielestäni olekaan. Masennusta on ollut 20 vuotta ja se on diagnosoitu kyllä. Täällä mulle aina huudetaan välillä, että olet persoonallisuushäiriöinen. No en ole.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin ihmetyttää, missä teihin tuollaisia leimoja lyödään, ja mitä hyötyä niistä muka on? Julkisellako?
Psykiatristen tutkimusten yhteydessä vuosien varrella YTHS:llä, jossain työkyvynselvityslaitoksessa jonne Kela joskus lähetti ja neuropsykiatrian polilla. Ei persoonallisuushäiriödiagnoosista ehkä juuri mulle olekaan hyötyä, mutta tarkoitus onkin varmaan ollut selvittää myös hoitavalle taholle ja Kelalle mikä on varsinainen ongelmani.
En tosin välttämättä pidä tuota minään kamalana, haitallisena leimana, vaan tavallaan on kiva tietää, etten ole ainoa tällainen.
Pakko-oireinen ja skitsoidi. Olin opiskelija ja lähellä loppuun palamista. Masennusta tai ahdistusta ei kuitenkaan todettu ja jäin näiden leimojen kanssa elämään. Psykoterapiaa ehdotettiin, mutta se olisi pitänyt itse kustantaa.