Vegaanikaverini sanoi, että minun olisi pystyttävä itse tappamaan eläin
jota syön, jotta minulla olisi oikeus syödä se. Hänestä on väärin ja valheellista, kun sanon etten pystyisi ampumaan mitään eläintä tai tappamaan kalaa tms., mutta minulle on ok että joku toinen tekee sen ja itse vain syön sen. Mitä mieltä te muut olette tästä, sekä lihansyöjät että vegaanit yms.?
Kommentit (129)
Olin jossain välissä pari vuotta kasvissyöjä ja pohdin asiaa. Päädyin lopputulokseen että pystyisin tappamaan eläimen ja kaloja olen jopa tappanut ja perannut eikä tee pahaa. Ei varmaan ketään yllätä, että kasvissyönti oli mulla vaan ohimenevä vaihe. Tehotuotanto sensijaan saa mun niskavillat pystyyn. Metsästäisin jos osaisin ja jaksaisin (nähdäkseni vaatii kärsivällisyyttä enemmän kuin mulla on). Lihan hommaan mieluiten niin että tiedän kuka sen on tuottanut ja missä eläimet on teurastettu.
Kysy arvoisalta vegaanilta, kuuleeko hän porkkanoita penkistä nyhtäessään niiden kirkuvan. Ai niin, vegaani ostaa kaikki kasvikset ja hedelmät, eikä viljele niitä itse.
Kaiken kaikkiaan varma nakki tämä(kin) trolli.
Miksi sun pitäisi ne eläimet itse teurastaa? Kaupasta saa valmiina. Taidat olla aika paljon kaverisi ajatusten ja puheiden vietävissä. Tuollaisten ihmisten paasausta kannattaa esittää kuuntelevansa ja pitää keskustelu pintapuolisena tuollaisiista asioista. Molemmilla on omat vakaumuksensa, eikä niitä tarvitse toiselle paasata tai alkaa tekemään niin kuin kaveri tekee.
Kai ystävälläsikin on nahkaa vaatteissa tai kengissä ja tuskin on niitä itse tappanut ja nahkaa nylkenyt.
Kaverisi on oikeassa. Teepoä oikein kunnon mielikuvaharjoitus jossa tapat lehmän/sian/kanin tms. Vieläkö tekee mieli puputtaa sitä lihaa häh?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman logiikan mukaan esim. leijonanpennulla ei ole elämisen oikeutta, se kun ei pysty tappamaan saalistaan itse.
Kysy siltä vegaanikaveriltasi, että mitä hän tekisi jos saisi lapamadon tai muun loisen, tappaisiko hän sen? Entäs jos hyttynen imee hänestä verta, hän varmaan antaa sen olla rauhassa?
Paljon järkevämpää on verrata siihen, voisitko itse syödä lemmikkikoirasi tai kissan? Jos et, miksi et? Etenkin sika on vähintään yhtä älykäs ja tunteva eläin kuin koira. Miksi voit syödä sikaa, mutta et koiraa?
Lemmikkieläimiä ei ole, muta kyllä voisin koiraa syödä.
No periaatetasolla pitäisi kyetä tuottamaan itsekin se, mitä on valmis syömään. Eläimen teurastus on osa sitä prosessia, kuinka liha saadaan pöytään. Jos liha on raaka-aine siinä missä kasviksetkin, miksi muka naudan teurastus ja paloittelu olisi eri asia kuin porkkanan repiminen maasta ja pilkkominen?
Minä tajusin asian toisinpäin, kun mietin metsästääkö vai ei. Ajatus metsästyksestä kiinnosti, mutta eläimen tappaminen ei. Sitten ymmärsin, että niin kauan kuin syön lihaa, joku toinen kuitenkin teurastaa sen eläimen eli lihansyöjänä minulla ei ole mitään syytä olla metsästämättä. Tällä hetkellä en kuitenkaan metsästä, koska minulle ei ole mitään seuraa tai paikkaa tehdä sitä, vaan ostan lihat kaupasta. Todellisen nälänhädän tullen minulla ei kuitenkaan olisi ongelmaa metsästämisen kanssa. Metsästä pyydetyllä eläimellä on sitä paitsi ollut hyvä elämä, paljon parempi kuin teholihantuotantoelikoilla, ja nopea loppu on metsästäjän toimesta on myös eläimelle parempi ja miltei tuskaton sen sijaan, että se kuolisi hitaasti hiipumalla johonkin tautiin, vaivaan (esim. nälkään) tai vanhuuden heikkouteen .
Kyllä mulle on aika vastenmielinen ajatus ottaa kiinni vaikkapa naapurin kissa ja veitsellä tai muilla keinoin tappaa. Ei tuntuisi hyvältä.