Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaanikaverini sanoi, että minun olisi pystyttävä itse tappamaan eläin

Vierailija
11.02.2016 |

jota syön, jotta minulla olisi oikeus syödä se. Hänestä on väärin ja valheellista, kun sanon etten pystyisi ampumaan mitään eläintä tai tappamaan kalaa tms., mutta minulle on ok että joku toinen tekee sen ja itse vain syön sen. Mitä mieltä te muut olette tästä, sekä lihansyöjät että vegaanit yms.?

Kommentit (129)

Vierailija
101/129 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin samaa mieltä. Itse ryhdyin kasvissyöjäksi osittain sen takia, että tajusin, etten pystyisi tappamaan eläintä. Miksi sitten söisin jonkun toisen tappamaa? Epäloogista.

Vierailija
102/129 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voisin tappaa ja syödä ihan kenet tahansa ihan milloin tahansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/129 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen täysin samaa mieltä. Itse ryhdyin kasvissyöjäksi osittain sen takia, että tajusin, etten pystyisi tappamaan eläintä. Miksi sitten söisin jonkun toisen tappamaa? Epäloogista.

Sama. En myöskään pystyisi erottamaan vasikkaa emosta, joten en käytä maitoa. Munien tuotannossa ongelmana on poikatiput..? En pystyisi niitä nitistämään, enkä vanhoja raihnaisia kanoja. En siis niitäkään syö :)

Vierailija
104/129 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako vegaaniystäväsi kasvattaa ruokansa, ja kerätä sen talteen. Yhtä järkevä kysymys.

Ei, ei ja ei. Kysymys olisi vegaanin tapauksessa tällainen; pystytkö poimimaan tomaatit, nostamaan perunat maasta ja niin edelleen? Jos et pysty sinulla ei ole oikeutta syödä niitä.

Vegaani ei vaatinut kasvattamaan niitä eläimiä jotta olisi oikeus syödä niitä.

Vierailija
105/129 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kykenisin tappamaan, vaikka en osaa. Olen syönyt omia hevosianikin.

Vierailija
106/129 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit on yleensä koko ikänsä kaupungissa kasvaneita joilla ole mitään todellista käsitystä luonnosta.

Aijaa, mihin perustat väitteesi? Mä oon ainakin Paraisilta, ja meillä lehmiä ja lampaita. Naapurilla kanala. Itse ryhdyin vegaaniksi, koska pidän tehotuotantoa usein julmana sekä teurastusta usein myös tarpeettoman stressaavana. Meitä on kyllä Paraisillakin monta. Pitää olla aika kylmäsydäminen, ettei tilannetta lähietäisyydeltä seuranneena vaikuttaisi ruokailutapoihin :P Syön tosin metsästettyä lihaa (eli tarkalleen en ole vegaani), mutta sitä saa aika harvoin tällä hetkellä ^^

Vierailija
107/129 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tarvi itse tappaa kun mies hoitaa sen puolen. Koiraani en ruuaksi tappais, kun sehän ne lihat meille ajaa/haukkuu.

Vierailija
108/129 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeämpää on mielestäni se, että teurastettava eläin on elänyt lajinomaista, hyvää elämää ennen lautaselle joutumista. Vaikka tietysti on tärkeää myös että teurastus tapahtuu mahdollisimman vähän kipua ja pelkoa aiheuttaen. Itse pystyn aivan hyvin tappamaan pyydystämiäni kaloja ja perkaamaan ne ruoaksi. Mutta en pystyisi tappamaan esimerkiksi lammasta tai nautaa joka olisi minulle entuudestaan tuttu, ainakaan ruoaksi. Viimeisen palveluksen pystyisin varmaan tehdä, jos olisi taitoa. Jos eläimeen liittyy emotionaalinen side, itse en kyseistä eläintä siis pystyisi syömään.

Vierailija
109/129 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis vegaanithan on aivan sairaita kannibaaleja. Surin osa kasviksista on vielä elossa kun ne leikellään palasiksi salaattikulhoon. Eläimet sentään on tapettu. Sairasta.

Kannibaaleja? En minä ainakaan ole kasvi.

Vierailija
110/129 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman logiikan mukaan esim. leijonanpennulla ei ole elämisen oikeutta, se kun ei pysty tappamaan saalistaan itse.

Kysy siltä vegaanikaveriltasi, että mitä hän tekisi jos saisi lapamadon tai muun loisen, tappaisiko hän sen? Entäs jos hyttynen imee hänestä verta, hän varmaan antaa sen olla rauhassa?

Metsästääkö sun vauva oman ruokansa?

Mun mielestä "nykyihmisen" ei tarvitse osata teurastaa, kun sitä varten on ammattilaiset. Tekopyhää on se, että kieltää koko asian haluamatta ajatella mistä se jauheliha pakkaukseensa ilmestyy. Jos syö lihaa, niin pitäisi kestää teurastuksen näkeminen. 

Vierailija
111/129 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hypoteettinen kysymys… Ei se vegaani tietenkään tarkoita, että vain ne teurastajat, jotka oikeasti tekee sen eläinten teurastuksen, ovat oikeutettuja siihen lihaan, vaan että hypoteettisessa tilanteessa, jossa on tapettava se eläin ravinnon saamiseksi, vain ne jotka pystyvät sen tekemään olisivat oikeutettuja siihen lihaan.

Vierailija
112/129 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut teurastamossa töissä, en teurastajana, mutta nähnyt sian hetket teurasautosta kurkun pistämiseen. Jos unohdetaan se asia, että siat ovat olemassa tasan sitä varten että päätyvät jonkun lautasille, niin prosessi on aika eettinen. Niin kauan kun kaikki menee hyvin, niin pidän toimintaa yleisesti hyväksyttävänä. Valitettavasti olen kuitenkin ollut todistamasas tilanteita, joissa sika ei tainnu toivotunlaisesti ja on jouduttu käyttämään sähköä tai pulttipyssyä, tai pisto on tehty huolimattomasti ja sika selkeästi kituu. Näin ei tapahdu usein, mutta jollen olisi ollut kasvissyöjä (en ole vegaani) silloin, minusta olisi varsin nopeasti tullut sellainen, jotenkin jäi todella ikävä fiilis.

En näe mitään syytä paasata tai jeesustella kasvissyönnillä tai veganismilla, jokainen tekee itse valintansa. Jos itse näkee syy-yhteyden omassa toiminnassaan ja omatunto on puhdas, se on ihan se ja sama mitä minä olen mieltä jonkun sekaruokavaliosta. Itse en pystyisi tappamaan, siksi en tapa. Joku toinen ei pystyisi tappamaan mutta kinkku kelpaa, tämä on ainakin minulle ihan ok.

Vierailija
113/129 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saman logiikan mukaan esim. leijonanpennulla ei ole elämisen oikeutta, se kun ei pysty tappamaan saalistaan itse.

Kysy siltä vegaanikaveriltasi, että mitä hän tekisi jos saisi lapamadon tai muun loisen, tappaisiko hän sen? Entäs jos hyttynen imee hänestä verta, hän varmaan antaa sen olla rauhassa?

Enpä ollutkaan kuullut hyttysargumenttia ainakaan kymmeneen vuoteen. Luulin, että se tyhmyys oli jo kuollut sukupuuttoon, mutta ei, täällä se on taas, vuonna 2016.

Itse joko hätistän hyttyset pois/ käytän karkoitetta ja jos on vaikka yksi hyttynen makkarissa niin annan sen syödä, sen jälkeen siitä ei ole ongelmaa. En tapa hyttysiäkään.

Siis mitä vittua....?

Miten niin mitä vi**ua, minulle kaikki elämä on arvokasta, ei se kokoa katso tai lajia. Koitan elää elämää tappamatta ja vahingoittamatta muita, niin pitkälle kuin mahdollista. Kaikilla on oikeus elää, kaikilla on yhtä vahva elämäntahto, mikä minä olen toisen elämää pois ottamaan jos voin elää vahingoittamatta. Ei se vaikeaa ole. T: Buddhalainen

Vierailija
114/129 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon järkevämpää on verrata siihen, voisitko itse syödä lemmikkikoirasi tai kissan? Jos et, miksi et? Etenkin sika on vähintään yhtä älykäs ja tunteva eläin kuin koira. Miksi voit syödä sikaa, mutta et koiraa? [/quote]

No mitä järkeä tässä on? Sianliha on paremman makuista kuin koiranliha. Oletko maistanut pekonia? Koiraa syödään lähinnä maissa, joissa ruuasta on pulaa. Koira maistuu kintaalta.

Vierailija
115/129 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa en ole eläimen tappamista vastaan, mutta en usko että siltikään pystyisin sitä itse tekemään. Tehotuotannosta en tykkää, ja pyrin välttämään sellaisen lihan syömistä (syön kyllä sitäkin jos joku tarjoaa, mutta harvemmin...). Itse valmistan pelkästään kasvisruokaa, mutta välillä haluan syödä lihaa esim. ravintolassa tai sukulaisten luona, mutta mieluiten hyvälaatuista.

Sinänsä ymmärrän kyllä kaverisi pointin, mutta en ole kuitenkaan ihan samaa mieltä. Ei minusta kaikkea tarvitse pystyä itse tekemään, kunha tiedostaa miten homma todellisuudessa tapahtuu ja pystyy hyväksymään sen. Aika moni vegaanikin käyttää myös esim. vaatteita jotka on tuotettu epäeettisesti, vaikka tuskin itse pystyisivät ihmisiä kohtelemaan sillä tavoin.

Vierailija
116/129 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi muka itse pystyä tappamaan eläin, kun ei kerran tarvitse. Tiedän kyllä, että lihaa varten on tapettu eläin...

Vierailija
117/129 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vakaumuksellinen lihaani ja kyllä mä pystyisin tapaamaan eläimen, jos annettaisiin vaan välineet ja ohjeet. Henkisesti helpointa olisi varmaan metsästys, mutta vaatisi harjoittelua että osuu. Teknisesti helpompaa olisi jonkun isomman eläimen kurkun leikkaaminen auki, mutta kyllä vähän tarkat ohjeet haluaisin eläimen tainnutukseen, ettei se turhaan kärsi.

Kai nyt jokainen on pienenä tappanut kaloja ja pujotellut eläviä matoja koukkuun? Minkälainen nössö pitää olla, jos tämä ei onnistu?

Vierailija
118/129 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei pysty hyväksymään sitä että ruoka on tapettu eläin, niin ei pitäisi olla lihansyöjä.

Vierailija
119/129 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pystyisin, mutta en halua. Ammatti-ihminen tekee sen nopeammin ja siistimmin.

Vierailija
120/129 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi, tulipa paha olo tästä ketjusta. :(