Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaanikaverini sanoi, että minun olisi pystyttävä itse tappamaan eläin

Vierailija
11.02.2016 |

jota syön, jotta minulla olisi oikeus syödä se. Hänestä on väärin ja valheellista, kun sanon etten pystyisi ampumaan mitään eläintä tai tappamaan kalaa tms., mutta minulle on ok että joku toinen tekee sen ja itse vain syön sen. Mitä mieltä te muut olette tästä, sekä lihansyöjät että vegaanit yms.?

Kommentit (129)

Vierailija
81/129 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä hyvin voi sanoa, että vegaanin olisi pystyttävä kasvattamaan kaikki soijapapunsa, itusensa ja mustajuurensa itse.

Vegaani varmasti pystyisi kasvatukseen hyvällä omallatunnolla, jos hänellä olisi tarvittavat tiedot ja taidot. Kyse oli siitä, pystyisikö sekasyöjä hyväksymään tuotantoeläinten olot ja tappamaan saadakseen lihansa, mikäli hänellä olisi tarvittavat taidot ja varusteet. Vai söisikö kuitenkin mieluummin papuja kuin pistäisi pyssyllä elukkaa päähän.

Mä olen 100% varma että jos ihminen kuin ihminen on 2 viikkoa ilman ruokaa, niin sekä vegaani että lihansyöjä syövät aivan varmasti mitä tahansa niille annetaan, oli se elävää tai kuollutta.

Nyt ei ole kysymys nälkäkuoleman partaalla olevista ihmisistä vaan nyky-yhteiskunnan asukkaista, joiden on helppo saada ruokaa. Ja helppo ummistaa silmänsä tehotuotannon todellisuudelta.

Se että jollakin lehmällä on vähän hermosoluja ja kiputuntoa ei pidä mennä ihmisen edelle. Maailmassa on miljoonia ihmisiä, jotka ovat joka päivä huutavassa hädässä, mutta teidän sympatiat on enemmän jonkun vitun mansikin puolella joka vähän pyörii kuperkeikkaa rahtikontissa. Ihminen ------> lehmä. Mut pelastakaa te vaan kaikki porkkanat.

Ihmiset, jotka haluavat parantaa eläinten oloja, välittävät usein myös toisista ihmisistä ja heidän ahdingostaan. Niille nälkää näkevillekin olisi enemmän viljelymaata, jos lihantuotanto ei veisi niin suurta osaa.

Vierailija
82/129 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fanaatikot houhkaa aina! Sinä päivänä kun tuo sinun ystäväsi kasvattaa kaiken syömänsä itse eikä syö mitään muuta niin sitten on varaa tulla vinkumaan muille. 

Just näin. Näillä erikoisihmisillä heittää aina vähän päässä kun ei tajuta maailman realiteetteja. Ihmisiä tulee syntymään aina niin kauan kuin heteroseksi valtaosaa kiinnostaa. Lihaa on syöty satojatuhansia vuosia. Eläinten syöminen eo tule koskaan loppumaan, eikä sen kuulu loppuakaan kaikkiruokaiselta kahdella jalalla kävelevältä nisäkkäältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/129 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä hyvin voi sanoa, että vegaanin olisi pystyttävä kasvattamaan kaikki soijapapunsa, itusensa ja mustajuurensa itse.

Vegaani varmasti pystyisi kasvatukseen hyvällä omallatunnolla, jos hänellä olisi tarvittavat tiedot ja taidot. Kyse oli siitä, pystyisikö sekasyöjä hyväksymään tuotantoeläinten olot ja tappamaan saadakseen lihansa, mikäli hänellä olisi tarvittavat taidot ja varusteet. Vai söisikö kuitenkin mieluummin papuja kuin pistäisi pyssyllä elukkaa päähän.

Taas on puurot ja vellit hienosti sekaisin. Ei kenenkään tarvitse hyväksyä tuotanto-oloja hyväksyäkseen lihansyönnin.

Vaikka käytänkin nahkakenkiä en hyväksy turkistarhausta. Miten vaikeata tätä on ymmärtää?

Sitten et varmaan syökään tehotuotettua lihaa, jos et hyväksy sen oloja. Jos syö vain riistaa ja hyväksyy metsästyksen, kalaa, jos hyväksyy kalastuksen, niin ok. Ajatus oli se, että pitää ymmärtää, mitä vaaditaan, että saadaan tuotteet kaupan hyllyyn, ja olisiko valmis itse olemaan osa tuotantoprosessia hyvällä omalla tunnolla.

Eikö mene vähän turhan vaikeaksi elämä jos pitää stressata, että onko tää vaate tai ruoka nyt aiheuttanut jollekin kärsimystä? En mä jaksaisi, vaikka harmittelen kyllä. Mitään emme voi tehdä tälle asialle. Olkaa sitten ilman vaatteita ja elintärkeitä aminohappoja.

Jotkut jaksavat nähdä vaivaa, ja ainakin yrittävät parhaansa elääkseen omasta mielestään eettisesti.

Vierailija
84/129 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 100% varma että jos ihminen kuin ihminen on 2 viikkoa ilman ruokaa, niin sekä vegaani että lihansyöjä syövät aivan varmasti mitä tahansa niille annetaan, oli se elävää tai kuollutta.

Nyt ei ole kysymys nälkäkuoleman partaalla olevista ihmisistä vaan nyky-yhteiskunnan asukkaista, joiden on helppo saada ruokaa. Ja helppo ummistaa silmänsä tehotuotannon todellisuudelta.

Se että jollakin lehmällä on vähän hermosoluja ja kiputuntoa ei pidä mennä ihmisen edelle. Maailmassa on miljoonia ihmisiä, jotka ovat joka päivä huutavassa hädässä, mutta teidän sympatiat on enemmän jonkun vitun mansikin puolella joka vähän pyörii kuperkeikkaa rahtikontissa. Ihminen ------> lehmä. Mut pelastakaa te vaan kaikki porkkanat.

Ihmiset, jotka haluavat parantaa eläinten oloja, välittävät usein myös toisista ihmisistä ja heidän ahdingostaan. Niille nälkää näkevillekin olisi enemmän viljelymaata, jos lihantuotanto ei veisi niin suurta osaa.

Ei auta asiaa, koska ne viljelysmaat omistaa jokin rikas taho, joka kauppaa ne viljat mieluummin ulkomaille korkeampaan hintaan. Tämän takiahan ihmisiä kuolee miljoonittain vuodessa. Ei sen takia, että mansikilla on paskat "housussa" kuljetushihnalla.

Vierailija
85/129 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas on puurot ja vellit hienosti sekaisin. Ei kenenkään tarvitse hyväksyä tuotanto-oloja hyväksyäkseen lihansyönnin.

Vaikka käytänkin nahkakenkiä en hyväksy turkistarhausta. Miten vaikeata tätä on ymmärtää?

Sitten et varmaan syökään tehotuotettua lihaa, jos et hyväksy sen oloja. Jos syö vain riistaa ja hyväksyy metsästyksen, kalaa, jos hyväksyy kalastuksen, niin ok. Ajatus oli se, että pitää ymmärtää, mitä vaaditaan, että saadaan tuotteet kaupan hyllyyn, ja olisiko valmis itse olemaan osa tuotantoprosessia hyvällä omalla tunnolla.

Eikö mene vähän turhan vaikeaksi elämä jos pitää stressata, että onko tää vaate tai ruoka nyt aiheuttanut jollekin kärsimystä? En mä jaksaisi, vaikka harmittelen kyllä. Mitään emme voi tehdä tälle asialle. Olkaa sitten ilman vaatteita ja elintärkeitä aminohappoja.

Jotkut jaksavat nähdä vaivaa, ja ainakin yrittävät parhaansa elääkseen omasta mielestään eettisesti.

"Omasta mielestään"

Vierailija
86/129 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sekasyöjä, eikä mulle olis mikään ongelma käydä tappamassa se eläin, jonka lihaa haluan syödä seuraavan kuukauden.

Vierailija
87/129 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Omasta mielestään"

Niin juuri. Onhan se subjektiivista, minkä kukin kokee eettiseksi toiminnaksi.

Vierailija
88/129 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi jokaisen miettiä tuota kysymystä samalla kun jyrsii sitä sinistä lenkkiä ja rapsuttaa Rekku-koiraansa. Itse syön kanaa ja kalaa - ne pystyisin tappamaan. Ja ajattelen asian myös niin, että nisäkkäitä en syö (sikoja, lehmiä, koiria, ihmisiä yms).

Vierailija
89/129 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä haluaisi itse tappaa tai teurastaa syömiäni eläimiä. Se on (minun mielestäni) inhottavaa puuhaa, joka vaatii paljon hermoja. Syön silti muiden teurastamia eläimiä hyvällä halulla. Vastaavasti en halua ajaa autoa, mutta olen kyllä mielelläni asiantuntevan ja luotettavan bussikuskin kyydissä. Onneksi meidän yhteiskunnassamme eri tehtäville löytyy paras ja osaavin tekijä.

Miksi ihmisen pitäisi olla itse valmis lopttamaan syömänsä eläimet? Luuleeko joku todella, ettei sekasyöjä tiedä, miten liha hänen lautaselleen päätyy?

Vähän ontuu tuo eläinten tappamisen veraaminen bussiajeluun. Siinä ei ehkä kuitenkaan ole samanlaista eettistä ongelmaa...?

Monet sekäsyöjät eivät todellakaan ajattele, mistä se liha tulee ja millä "hinnalla". Liha ei Suomessa yleensä missään vaiheessa muistuta edes kaukaisesti eläintä, vaan on kauniisti pilkottu ja pakattu muoviin. 

Vierailija
90/129 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fanaatikot houhkaa aina! Sinä päivänä kun tuo sinun ystäväsi kasvattaa kaiken syömänsä itse eikä syö mitään muuta niin sitten on varaa tulla vinkumaan muille. 

Heipparallaa. Veikkaan että suurin osa ottaisi ilolla vastaan oman kasvimaan, jossa kasvattaa oma ruoka siemenestä pitäen. Nyt oli kuitenkin kyse eläimistä. Itse en halua tappaa enkä tapatuttaa eläimiä, koska ne ovat tuntevia olentoja. Jos sitä alettaisiin pikkutarkasti ruotimaan, päätyisimme neurologiaan, jota voi olla vaikea ymmärtää, ainakin osalle. Kasveilla ei ole hermostoa, joten ne eivät tunne kipua eikä pelkoa kuten eläimet (ja ihmiset.)

Vierailija
91/129 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pystyisin tappamaan, vaikka kovaa se ehkä tekisi: Olen työskennellyt sekä lehmien että hevosten kanssa, ovat mainioita eläimiä.

Ymmärrän kaverisi pointin täysin. Onneksi minulla on nykyään varaa syödä esim. biolihaa. Etenkinlapsien synnyttyä eettisen lihan käyttö on tuntunut tärkeältä. Hanhenmaksaa tms. en todellakaan osta.

Vierailija
92/129 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tappaisi mutta toisen tappamaa syön. Rupeaisi rehut maistumaan jos pitäisi itse tappaa eläin.

Aivan sama mitä se kaverisi sanoo.

Vierailija
93/129 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapissa kasvaneena, riistaa jongin verran käsitelleenä, olen täysin samaa mieltä. 

Ei unohdu se mistä se ruoka tulee, ja mitä sen eteen on tehty. 

Vierailija
94/129 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tapa eläimiä enkä koskaan pystyisi siihen, mutta liha on ruokaa ja syön sitä hyvällä halulla. Possun- ja naudanliha, namnam. Koiraa tai kissaa en sentään söisi, lemmikkeihin kun lukeutuvat. Okei, minipossutkin ovat lemmikkejä, mutta minipossuja ei kaiketi ruoaksi kasvateta? ^^

Vegaanius kuulostaa korvaani pelkältä hienostelulta, vaikkei se sellaista olekaan. Ei asia kyllä kiinnostakaan suuremmin. Jokainen pitäköön tyylinsä ja tottumuksensa eikä ala arvostella toisen ruokailutottumuksia tai elämäntapaa.

Vierailija
95/129 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jota syön, jotta minulla olisi oikeus syödä se. Hänestä on väärin ja valheellista, kun sanon etten pystyisi ampumaan mitään eläintä tai tappamaan kalaa tms., mutta minulle on ok että joku toinen tekee sen ja itse vain syön sen. Mitä mieltä te muut olette tästä, sekä lihansyöjät että vegaanit yms.?

Kasvattaako se vegaani omat vihanneksensa?

Joo, kyse oli kai siitä, pystyisikö hypoteettisesti tappamaan eläimen?

Jos et, niin ehkä kannattaisi ainakin miettiä, halutko siinä tapauksessa syödä lihaa.

Vegaani pystyy/pystyisi takuulla kasvattamaan ja  keräämään vihannekset tms. ruokansa ilman tunnontuskia.

Kuinkakohan moni meistä ei muka pystyisi tappamaan eläintä jos oma henkiin jääminen riippuisi siitä? Olen aika varma, että ääritilanteessa aloittajakin siihen kykenisi ennemmin kuin kuolisi nälkään. Henkiinjäämisvietti on varsin voimakas tekijä.

Pointti on lähinnä siinä, että näissä meidän olosuhteissa meillä on varaa valita. Silloin on helppo sanoa, ettei pystyisi tappamaan eläintä, kun siihen ei pakottavaa tarvetta ole. Tosipaikka on sitten sellainen, johon suurin osa meistä ei koskaan onneksi joudu, mutta jos joutuisi, sitä tekisi monia sellaisia asioita, joihin ei olisi uskonut edes kykenevänsä. Hyvänä esimerkkinä tästä jo mainittu ihmislihan syöminen.

Vierailija
96/129 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty, hirvikiväärissä on niin kova rekyyli, että menee olkapää sijoiltaan. Pyydän nöyrästi anteeksi ja syön tästä lähtien vain pienriistaa.

Vierailija
97/129 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan ok ettei ap tapa lihaansa itse. Kysymys on enemmänkin, pystyisikö ap kaveeraamaan sen teurastajan kanssa, joka niitä eläimiä tappaa päivittäin ja jonka mielestä se ei tunnu miltään tai saattaa jopa olla kivaa. Vai pitäisikö itseään jotenkin parempana ihmisenä vain siksi että on ulkoistanut tappamisen jollekin muulle.

Vierailija
98/129 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille, ettei tarvi koska saat kaupasta valmiina.

Vierailija
99/129 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia minulla on mies. Hankkii ruuan perheelle. Miten? En tiedä.

Vierailija
100/129 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko idiootti? Kysyiko aloittaja, että haluaisitko työskennellä teurastajana? Aloituksen pointti oli se, että kykenisitkö sitä ottamaan elämän pois toiselta elävältä ja ajattelevalta oliolta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi