Uusperhetuskaa... taas yksi tarina
En edes tiedä miksi kirjoitan, ei täältä mitään rakentavaa kuitenkaan irtoa, mutta jonnekin on vaan pakko purkaa.
Olen elänyt uusperheessä 12 vuotta, miehellä yksi lapsi, itsellä kaksi. Omat jo aikuisia, miehen lapsi nyt 16.
Miehen lapsi on aina asunut meillä, käynyt joka toinen vkl äidillään ja kaikki on ollut ok. Omilla oli sama rytmi, kun vielä kotona asuivat, eli saimme miehen kanssa mukavasti yhteistäkin aikaa ja jaksoimme hyvin arkea.
Vaan nyt teini-ikäinen ei enää halua äidilleen... syitä, pidempi matka kavereille (ei olennaisesti, bussilla pääsee), tylsää, huonompi ruoka, äidillä pari nuorempaa "ärsyttävää" lasta uuden miehen kanssa. Kuitenkin äidin koti on omasta mielestäni ihan normaali, ei siellä ainakaan mitään näkyvästi huonosti ole.
Ja tämä syö parisuhdetta. Vietäpä siinä parisuhdeaikaa, kun kolmiossa pyörii teini-ikäinen ja monesti muutama kaverikin. Ulos syömään/leffaan/hotelliin tms meillä ei kauhean usein ole varaa mennä, joten se ei toimi ratkaisuna kuin satunnaisesti. Teini ei käy yökylässä kavereilla kuin hyvin harvoin, eikä halua isovanhemmillekaan.
Teini on ihan mukava, mutta jos vielä 2-4 vuotta menee näin, eipä meillä ole parisuhdetta nimeksikään jäljellä. Isä ei halua pakottaa äidille, äiti ei halua myöskään pakottaa ja minä sitten vaan mietin omassa kodissani, että olisipa elämä.
Kommentit (279)
Vaikka ap ilmoittaa haluavansa vain pienen hetken aikaa itselleen ja miehelleen (tottunut luksukseen) ja sanoo että välittää miehen lapsesta niin todellisuudessa hän ei tunnista omassa käytöksessään ongelmaa.
Täällä ei saisi sanoa ääneen uusperheellisille, että sitä saa mitä tilaa, koska heti on itse seksitön läski mamma.
Mutta en voi käsittää tätä uusperheen parisuhteeseen tarvittavaa laatuaikaa. Ja väittäkää mitä lystäätte niin se on monesti lapsilta pois.
Ihmissuhteiden ja kiintymyssuhteiden muodotumisen ei ole tarkoitettu tapahtuvan niin että ensin kaikki menee ok ja pariudutaan yms.ja toisena päivänä kaikki on hajalla ja sirpaleita poimitaan pitkin kyliä ja lapset repastaa laukkuineen milloin mihinkäkin vaikka eivät edes haluaisi.
Sitten tulee nää uudet puolisot ketkä haluaa yhteistä aikaa ja seksiä kun ovat taas niin rakastuneita.
Ja niin kuin tässä ketjussa on hyvin käynyt ilmi niin kukapa rakastaa sitä lasta kenen paikka kuuluisi olla tänä viikonloppuna äidillä mutta äiti huolehtii uusista yhteisistä lapsista eikä aikaa entisen liiton lapselle olekaan. Tämä lapsi haluaisi olla isällään koska kokee ulkopuoliseksi olonsa äidillään uusien kuvioiden myötä. Lapsen isä ymmärtää tämän mutta uusi puoliso ei. Hän on tottunut että saavat olla miehen kanssa kahdestaan.
Kerro ap mulle missä on tämän lapsen paikka missä hän kokee että häntä aidosti rakastetaan eikä hän ole heittopussi?
Hän ehkä kokee mukavana sen että juttelet hänen kanssaan . Hän vaan ei kerro sinulle kuinka tärkeä olet koska on aistivinaan että kohta tämäkin pieni onnen kupla puhkeaa.
Ja sinä täällä ihmettelet kuinka hän ei halua äidilleen??
Minäkin ihmettelen tätä vastakkainasettelua, että kyllä uusperheessä pitää olla huumaa ja seksiä ja parisuhdeaikaa ja pariskunta tulee aina ennen lapsia. Ja sitten
kun yrittää selittää, että ei sitä kyllä ydinperheessä aina ole ja sille täytyy vaan järjestää
aikaa, niin sitten onkin läski mamma jolla on väljähtänyt liitto...
Aloittaja on 12 vuotta (!) elänyt uusperheenä ja nyt sitten yhtäkkiä pitää saada parisuhdeaikaa tällä sekunnilla tai sitten tulee ero!
Minä en tosiaan ymmärrä tätä ongelmaa. Kun meillä oli teinejä, me läksimme viikonloppureissulle ja järjestimme lapsille valvonnan/hoitajan. Mikä ihme aloittajaa
estää? Eihän se teini nyt ole hänen lahkeessa kiinni 24/7??? Menkää elokuviin ja sen
jälkeen ravintolaan ja hotelliin. Joko teini on yksin kotona tai menee äidilleen.
Kumpikohan on ongelmallisempaa: se, että oma äiti ei ilmaise lapselleen, että haluaa ja kaipaa tätä luokseen vai se, että äitipuoli lapsen isälle ilmaisee, että toivoisi parisuhdeaikaa? Oletan, että ap ei erityisemmin kiukuttele lapselle, koska tämä kotona hyvin viihtyy?
Trine kirjoitti:
Minäkin ihmettelen tätä vastakkainasettelua, että kyllä uusperheessä pitää olla huumaa ja seksiä ja parisuhdeaikaa ja pariskunta tulee aina ennen lapsia. Ja sitten
kun yrittää selittää, että ei sitä kyllä ydinperheessä aina ole ja sille täytyy vaan järjestää
aikaa, niin sitten onkin läski mamma jolla on väljähtänyt liitto...
Aloittaja on 12 vuotta (!) elänyt uusperheenä ja nyt sitten yhtäkkiä pitää saada parisuhdeaikaa tällä sekunnilla tai sitten tulee ero!
Minä en tosiaan ymmärrä tätä ongelmaa. Kun meillä oli teinejä, me läksimme viikonloppureissulle ja järjestimme lapsille valvonnan/hoitajan. Mikä ihme aloittajaa
estää? Eihän se teini nyt ole hänen lahkeessa kiinni 24/7??? Menkää elokuviin ja sen
jälkeen ravintolaan ja hotelliin. Joko teini on yksin kotona tai menee äidilleen.
Luetunymmärtäminen?
Sanotaan se nyt vielä kerran:
Haluaa joskus parisuhdeaikaa ilman lapsia ei ole sama kuin että haluaa totaalisesti eroon toisen lapsista.
Ei voi olla vaikeaa ymmärtää, ellei ole täysin aivokuollut.
ehkä lapsen isä voisi kertoa lapselle että haluaa järjestää sinulle pienen yllätyksen ja tarvitsette illan kahdestaan. Eikö 16 v ymmärrä tätä, saattaa itsekin pian seurustella ja kysyä samaa asiaa?
Käskee soittamaan hyvissä ajoin jos on tulossa ennakoitua aiemmin kotiin.
Jos siis kyse oli seksistä. Jos vain muusta olemisesta niin eipä tuosta nyt kannata ongelmaa tehdä. On kait teillä oma makkari, hankkikaa sinne tv ja jääkaappi, sopikaa milloin saunat/ruokailut/ jne ovat, ja että silloin teille ei voi pyytää kavereita.
Ah, klassinen teinipompottaja ja mammat vielä säälittelee. 16-vuotias kyllä jo tajuaa puhetta eikä pitäisi mennä rikki siitä, että kerrotaan, että elämässä sovituista asioista tulee pitää kiinni tai sopia (yhteisesti) uudet säännöt.
Vierailija kirjoitti:
Ah, klassinen teinipompottaja ja mammat vielä säälittelee. 16-vuotias kyllä jo tajuaa puhetta eikä pitäisi mennä rikki siitä, että kerrotaan, että elämässä sovituista asioista tulee pitää kiinni tai sopia (yhteisesti) uudet säännöt.
Olen lukenut ketjun vain suurinpiirtein - mutta missä mainitaan, että teini pomottaa?
Luin vain tuosta ruokailusta, että teini syö valikoidusti, mutta en ole senkään kohdalla lukenut että teini pomottaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut ketjun vain suurinpiirtein - mutta missä mainitaan, että teini pomottaa?
Luin vain tuosta ruokailusta, että teini syö valikoidusti, mutta en ole senkään kohdalla lukenut että teini pomottaisi.
Jaa, näen niin elävästi sen tilanteen, että joka toinen vkl käydään aina vääntö, että mennäänkö äidille vai ei. Ja vanhemmat ei uskalla selkeästi sanoa kantaansa.
Vierailija kirjoitti:
Kumpikohan on ongelmallisempaa: se, että oma äiti ei ilmaise lapselleen, että haluaa ja kaipaa tätä luokseen vai se, että äitipuoli lapsen isälle ilmaisee, että toivoisi parisuhdeaikaa? Oletan, että ap ei erityisemmin kiukuttele lapselle, koska tämä kotona hyvin viihtyy?
Ei kukaan kai ole väittänytkään että se ei olisi ongelma jos lapsi ei ole toivottu tulemaan äitinsä luo.
Tässä casessa näin kai kuitenkaan ollut vaan teini itse ilmaisi ettei halua mennä sinne.
Ja näin ollen hän kokee olonsa turvallisemmaksi ja mukavammaksi ap ja isänsä luona.
Sillä ei näköjään ole mitään merkitystä mitä lapsi haluaa, koska se on vaan teinien oikkuilua yms. Ja kukaan ei oikeasti tiedä mitä siellä äidin luona tapahtuu ja mikä mättää.
Lasta täytyy rankaista siis tilanteesta mihin hän joutunut vanhempien erottua ja pariuduttua uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, näen niin elävästi sen tilanteen, että joka toinen vkl käydään aina vääntö, että mennäänkö äidille vai ei. Ja vanhemmat ei uskalla selkeästi sanoa kantaansa.
Mutta tämä asiahan on lainkin edessä niin, että teini saa itse asiasta päättää, meneekö äidille vai ei.
No menkää hotelliin yöksi jos ei voi paneskella makkarissa rauhassa! Kyllä 16v pärjää kotona yksin yön. Miten yksi teini voi haitata teidän "parisuhdeaikaa" niin paljon? Yleensähän tuon ikäiset viihtyy enimmäkseen omassa huoneessa ja omien juttujen parissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tämä asiahan on lainkin edessä niin, että teini saa itse asiasta päättää, meneekö äidille vai ei.
Alaikäisen asumisesta päättävät kyllä vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei päätä. Lue uudestaan viestini numero 161, jossa kerron perheneuvolan kannan.
Kyllä mä tiedän useammankin teinin, jotka ovat lakanneet käymästä toisen vanhemman luona. Koska asuvat pääsääntöisesti toisen vanhemman luona (=koti), tuntuu kuin menisi kyläilemään, eikä viikonloppukyläilyt enää ole niin mielekkäitä paikassa, jossa on pienempiä lapsia, ja asiat pyörii heidän ehdoillaan. Haluavat mieluummin olla kotona. Ei siinä ole mistään pomottamisesta kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan kai ole väittänytkään että se ei olisi ongelma jos lapsi ei ole toivottu tulemaan äitinsä luo.
Tässä casessa näin kai kuitenkaan ollut vaan teini itse ilmaisi ettei halua mennä sinne.
Ja näin ollen hän kokee olonsa turvallisemmaksi ja mukavammaksi ap ja isänsä luona.
Sillä ei näköjään ole mitään merkitystä mitä lapsi haluaa, koska se on vaan teinien oikkuilua yms. Ja kukaan ei oikeasti tiedä mitä siellä äidin luona tapahtuu ja mikä mättää.Lasta täytyy rankaista siis tilanteesta mihin hän joutunut vanhempien erottua ja pariuduttua uudestaan.
Lapsi saa jo asua sen vanhemman luona, missä ilmeisesti paremmin viihtyy. Eli lapsen tahtoa kuunnellaan ja kunnioitetaan.
Lapsellekin voi opettaa, että kunnioittaa voi äitiäkin ja edes satunnaisesti käydä hänen luonaan, jos nyt joka toinen vkl tuntuu liian paljolta. Edelleenkään mikään ei viittaa siihen, että äiti olisi huono tai ei huomioisi teiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei päätä. Lue uudestaan viestini numero 161, jossa kerron perheneuvolan kannan.
Perheneuvola voi sanoa, mitä huvittaa, mutta kyllä vanhemmat todellakin yhteisesti päättävät alaikäisen asumiset. Ymmärrän, jos on oikeasti tulehtuneet välit, että noin neuvotaan, tottakai, ja järkevä vanhempi ei pakota jonnekin vaan riitelemään. Mutta ap:n keississä nyt mikään ei viittaa siihen.
Hankkikaa 16-vuotiaalle oma asunto niin pääsette rauhassa panemaan.
Ja miten sä olet vauva/pikkulapsiaikana saanut sitä parisuhdetta hoidettua kun niitä pitää lähes koko ajan vahtia? Teini kyllä pärjää yksin teidän seksileikkien ajan
Ei teiniä voi pakottaa toisen vanhemman luokse.
Minun 15 v:llä meni sukset isänsä kanssa ristiin. Isä otti yhteyttä perheneuvolaan, jossa kaikki kävimme keskustelemassa erikseen. Lopputuloksena sossu sanoi, että teini ottaa itse yhteyttä isäänsä, kun haluaa tätä nähdä.
Nyt tässä ihmettelen, meneekö tähän yhteydenottoon kuukausi vai vuosi.