Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista olisi olla lukutaidoton?

Vierailija
10.02.2016 |

Olen vuosien varrella silloin tällöin yrittänyt kuvitella, millaista olisi olla lukutaidoton. Siis miltä tuntuisi nähdä joka puolella tekstiä ja kirjaimia tietämättä, mitä ne tarkoittavat. Opin lukemaan hyvin varhain ja olen lukenut harrastuksekseni melkein puoli vuosisataa, joten mielikuvaharjoittelu ei pääse oikein edes alkuun.

Vaikeaksi tämän tehtävän tekee se, että pitäisi kuvitella tilannetta, jossa ymmärtää ja puhuu kieltä (äidinkieltään), mutta ei osaa lukea sitä eikä mitään muutakaan kieltä tai kirjoitustapaa. Ei kerta kaikkiaan siis osaa lukea.

Eihän tähän mitään selviä vastauksia ole, mutta mitä tulee mieleen?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa sellainen Yle Perjantai-dokkari kuin Lukutaidoton Mika. Ajatelkaa, että on oikein kunnallispolitiikkaan saakka päässyt noilla korteilla. Itse en ole luku- ja kirjoitustaitoisena, oppimisongelmia saavana saanut mitään hyödyllistä aikaiseksi paitsi töiden teon ravintola-alalla. Aivan sama, vaikka selkä kipeytyisi, niin työmaalla pysyn kunnes saavutan eläkeiän.

Ei ole käynyt mielessäkään alkaa siipeilemään yhteiskunnan tuilla, mutta toisaalta taidan olla ehkä liikaakin rakastunut diagnooseihin, joihin heti vetoan ja olen vedonnut peruskoulussa kokeisiin lukiessa. Keskiarvo oli 7, 5 ilman helpotuksia lukuun ottamatta matematiikkaa. Peruslaskutoimitusten päälle sentään ymmärrän.

Vierailija
22/23 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan kyllä kirjoittaa mutta en lukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo Niilo22:na tunnettu Mikael Kosonen ole taitava lukija. Kuitenkin jos vertaa tähän Yle Perjantain Mika Siirilään, joka on sentään saavuttanut elämässä jotain: perustanut yrityksen ja päässyt kunnallispolitiikkaan vaikuttamaan lukutaidottomuudestaan huolimatta.

Siirilästä kyllä huomaa, ettei ole järjessä puutetta. Luulisi 2020-luvulla aikuisen lukemisvaikeuksia tuettavan, sillä tänä päivänä on olemassa äänikirjoja, joita kuuntelee myös näkövammaiset ja sokeat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi