Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista olisi olla lukutaidoton?

Vierailija
10.02.2016 |

Olen vuosien varrella silloin tällöin yrittänyt kuvitella, millaista olisi olla lukutaidoton. Siis miltä tuntuisi nähdä joka puolella tekstiä ja kirjaimia tietämättä, mitä ne tarkoittavat. Opin lukemaan hyvin varhain ja olen lukenut harrastuksekseni melkein puoli vuosisataa, joten mielikuvaharjoittelu ei pääse oikein edes alkuun.

Vaikeaksi tämän tehtävän tekee se, että pitäisi kuvitella tilannetta, jossa ymmärtää ja puhuu kieltä (äidinkieltään), mutta ei osaa lukea sitä eikä mitään muutakaan kieltä tai kirjoitustapaa. Ei kerta kaikkiaan siis osaa lukea.

Eihän tähän mitään selviä vastauksia ole, mutta mitä tulee mieleen?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustappa vaikka Kiinaan, jonnekin isompien kaupunkien ulkopuolelle. Saat elämyksen siitä millaista on olla luku- ja puhetaidoton. Ei se ole mikään maailmanloppu, joutuu vain turvautumaan ja luottamaan muihin ihmisiin enemmän.

Vierailija
2/23 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin pohtinut tätä. 

En ainakaan olisi MINÄ. Olisin jotain ihan muuta. Suuri osa mielenimaailman sisällöstä on tuotettuna kirjallisessa muodssa. 

En niinkään ajattele käytännön selviämistä opastaulujen ym. suhteen. Ajattelen koko aivorakennetta ja sitä myöten kokonaisvaltaisesti ajatteluani, tietämystäni ja suhtautumistani asioihin niin arvo- kuin asennetasolla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustappa vaikka Kiinaan, jonnekin isompien kaupunkien ulkopuolelle. Saat elämyksen siitä millaista on olla luku- ja puhetaidoton. Ei se ole mikään maailmanloppu, joutuu vain turvautumaan ja luottamaan muihin ihmisiin enemmän.

Pitää kai tehdä toinen aloitus luetun ymmärtämisestä. ;)

"Vaikeaksi tämän tehtävän tekee se, että pitäisi kuvitella tilannetta, jossa ymmärtää ja puhuu kieltä (äidinkieltään), mutta ei osaa lukea sitä eikä mitään muutakaan kieltä tai kirjoitustapaa. Ei kerta kaikkiaan siis osaa lukea."

Kiinaa ja Japania ei lasketa nyt mukaan, koska emme puhu kiinaa emmekä japania, mutta osaamme lukea ainakin omaa äidinkieltämme.

Tämä on kieltämättä tosi vaikea juttu kuvitella. Siksi minä täällä muiden mielikuvia kyselenkin.

Vierailija
4/23 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin pohtinut tätä. 

En ainakaan olisi MINÄ. Olisin jotain ihan muuta. Suuri osa mielenimaailman sisällöstä on tuotettuna kirjallisessa muodssa. 

En niinkään ajattele käytännön selviämistä opastaulujen ym. suhteen. Ajattelen koko aivorakennetta ja sitä myöten kokonaisvaltaisesti ajatteluani, tietämystäni ja suhtautumistani asioihin niin arvo- kuin asennetasolla. 

Juuri tätä tarkoitin. Niin moni asia on kiinni lukutaidosta ja meillä on valtavasti itsestäänselvyyksiä, että nuppi menee sekaisin, kun tätä alkaa miettiä. Mutta miettiminen on mukavaa hommaa.

Ap

Vierailija
5/23 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen mitä huomaan muistisairaista jotka ovat menettäneet lukutaidon sairauden edetessä eivät he lue tekstejä. Osa varmasti ymmärtää että "tekstissä" lukee jotakin samoin kuin me nähdessämme vieraalla kielellä kirjoitettua tekstiä. Joku tunnistaa kirjaimia tai kirjaimet mutta ei yhdistä niitä tavuiksi tai sanoiksi.

Lukutaidoton voi silti seurata asioita vaikkapa äänikirjoista, radiosta tai teeveestä tai toisen lukemista teksteistä.

Vierailija
6/23 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyky-yhteiskunnassa lukutaidoton on täysin muiden avun varassa. Tosi harvan asian voi hoitaa pelkästään puhumalla. Ihan joka paikassa pitää vähintään täyttää lomake ennen kuin pääsee hoitamaan asiaa kasvotusten. Lukutaidoton tarvitsisi laillisen holhoojan, koska ei voi pätevästi solmia sopimuksia, joissa on kirjalliset sopimusehdot. Eli sähkösopimus, vuokrasopimus jne perusjutut.

Vierailija
7/23 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielellinen ajattelu ei vaadi lukutaitoa. Kielellin ajattelu kehittyy lapsillakin paljon ennen lukutaitoa. Ilman kielellistä ajattelua ajattelun mekanismit on toisenlaisia kuin niillä joiden ajattelu jo perustuu johonkin kieleen. Vaikea on myös tutkia sitä onko eroja eri äidinkieltä käyttävien tavoissa ajatella.

Vierailija
8/23 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

أية أمثلة من هذا القبيل ؟ أو أنا لا أعرف ، وربما يمكنك أن تقرأ

Vierailija
9/23 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi se ihan eri maailma. Yksin asuva olisi aidosti yksin. Itsekin elän yksinäni okt:ssä, mutta kiitos lukutaidon, minulla on netistä jatkuvasti yhteys muuhun maailmaan, kavereihini ja uutisiin. Ilman lukutaitoa en ikimaailmassa jumittuisi moneksi tunniksi av:lle kun pitäisi tehdä jotain muuta. Ehkä lähtisin tapaamaan naapureita. Radiota ja televisiota tosin osaisi kai kuunnella, joten maailman menosta saisi tietää silti paljon.

Vierailija
10/23 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä olisi kokonaan muiden varassa. Sinulle voitaisiin suoltaa mitä tahansa palturia, mutta et voisi tarkistaa sen todenperäisyyttä. Sitten jos joku muu kertookin jotain täysin päinvastaista. Sekaisin siinä menee, kun et voi itse etsiä tietoa ja tarkistaa asioiden todenperäisyyttä.

Vierailija
11/23 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä olisi kokonaan muiden varassa. Sinulle voitaisiin suoltaa mitä tahansa palturia, mutta et voisi tarkistaa sen todenperäisyyttä. Sitten jos joku muu kertookin jotain täysin päinvastaista. Sekaisin siinä menee, kun et voi itse etsiä tietoa ja tarkistaa asioiden todenperäisyyttä.

Onko painettu teksti todenperäisempää kuin puhuttu. Puhutun kielenkin voi tarkistaa eri lähteistä.

On olemassa paljon apuvälineitä jotka mahdollistaa sen että ilman lukutaitoa ei ole täysin muiden avunvarassa. Toisaalta varmasti totta että helpommin syntyy tilanteita joissa on luotettava toisen antamaan apuun.

Vierailija
12/23 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vois olla av:lla. :/ Tuskin vaikuttaisi muuhun elämään..

Vierailija
13/23 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
14/23 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin collegea ulkomailla vuosia sitten ja luokallani oli poika joka ei osannut lukea. Kyse oli käytännön alasta ja paljon oli käytännön juttuja, mutta kyllähän se lukutaito aika välttämättömyys on alalla kuin alalla. Koulusta poika selvisi muiden avulla, itsekin kirjoitin hänen esseitään kun hän saneli ja opettajamme usein auttoi lukemalla tekstejä hänelle ääneen jne. Noin yleisesti poika osoittautui ihan normaaliksi älyltään (ainakin ihan tavalliset jutut sillä oli eikä niin erottunut joukosta), mutta mulle jäi ikuiseksi mysteeriksi miten poika ei ikinä oppinut lukemaan, kyseessä kuitenkin ihan länsimainen sivistysvaltio jossa käytännössä kaikki kynnelle kykenevät käyvät ainakin peruskoulun. Saattaa tietysti olla että pojalla oli todella vaikea dysleksia tms, en vain koskaan kehdannut kysyä. Olisi mielenkiintoista tietää miten hän nyt pärjää työelämässä ja elämässä yleensäkin kun niin paljon on kuitenkin lukutaidon varassa. Vähän ohis, mutta tuli aiheesta mieleen :)

Vierailija
15/23 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jänniä juttuja, varsinkin nuo huomiot muistisairaista, jotka unohtavat lukutaitonsa. Siinä ollaan jo pari askelta pitemmällä. Mitä mahtaa ajattelulle tapahtua, säilyykö lukutaitoisena muodostunut tapa hahmottaa vai alkaako se taantua vai väheneekö vain volyymi?

Toinen pohtimani asia on se, miten laajaksi maailmansa voi rakentaa, kun kaikki on muistettava, kun ei voi tehdä muistilistoja ja käydä tarkistamassa teksteistä. Tähän kyllä löytyy vastaus heti, kun luo katseensa sademetsien heimoihin ja niihin kulttuureihin, jotka ovat jättäneet jälkeensä kirjoitusta. Lukutaidoton nykymaailmassa on hivenen eri juttu kuitenkin.

En ole koskaan keskustellut aikuisen lukutaidottoman kanssa, mutta on herännyt epäilys siitä, että minä en hahmottaisi hänen vastaustaan otsikon kysymykseen eikä hän minun kysymystäni siten, että puhuisimme samoista asioista.

Ap

Vierailija
16/23 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://papunet.net/tietoa/apuvalineita-lukemiseen

Hyvä linkki, mutta lukemisvaikeuksista ja vammaisuudesta ei nyt varsinaisesti ollut kysymys.

Ap

Vierailija
17/23 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jänniä juttuja, varsinkin nuo huomiot muistisairaista, jotka unohtavat lukutaitonsa. Siinä ollaan jo pari askelta pitemmällä. Mitä mahtaa ajattelulle tapahtua, säilyykö lukutaitoisena muodostunut tapa hahmottaa vai alkaako se taantua vai väheneekö vain volyymi?

Ap

Sitä on varmasti mahdotonta tutkia koska sitä kognitiivista muutosta ja heikentymistä tapahtuu yleensä muistisairailla jo ennen lukutaidon menettämistä. Lukutaito kuitenkin yleensä häviää huomattavasti ennen ennenkuin esim. puheen ymmärtäminen. Eikä ne tavat ajattella/jäsentää tietoa, omien havaintojeni mukaan hirveän erilaisia ole riippumatta siitä onko se tieto kuultu puheena vai luettu itse tekstistä.

Vierailija
18/23 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen pohtimani asia on se, miten laajaksi maailmansa voi rakentaa, kun kaikki on muistettava, kun ei voi tehdä muistilistoja ja käydä tarkistamassa teksteistä. Tähän kyllä löytyy vastaus heti, kun luo katseensa sademetsien heimoihin ja niihin kulttuureihin, jotka ovat jättäneet jälkeensä kirjoitusta. Lukutaidoton nykymaailmassa on hivenen eri juttu kuitenkin.

Ap

Muistiinpanoja nykytekniikalla on mahdollista laatia ilman luku-/kirjoitustaitoakin huomattavasti paremmin kuin kulttuureissa joissa merkkejä jätettiin kallioihin tms. Jos kukaan ei koskaan olisi oppinut lukemaan tai kirjoittamaan voi hyvin olla että se tekniikka olisi jäänyt syntymättä tai ainakin sen kehittyminen olisi ollut huomattavasti hitaampaa.

Vierailija
19/23 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lukemisvaikeuksista ja vammaisuudesta ei nyt varsinaisesti ollut kysymys?

Ap

Mistä sitten oli kyse? Eikö lukutaidottomuus ole lukemisvaikeutta äärimuodossa?

Lukutaidottomuudessa ei toki ole kyse pelkästään vammaisuudesta mutta meidän yhteiskunnassa sen vaikutuksia melko vaikea tutkia ellei oteta mukaan myös niitä joilla lukutaidottomuus johtuu neurologisista häiriöistä.

Vierailija
20/23 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lukemisvaikeuksista ja vammaisuudesta ei nyt varsinaisesti ollut kysymys?

Ap

Mistä sitten oli kyse? Eikö lukutaidottomuus ole lukemisvaikeutta äärimuodossa?

Lukutaidottomuudessa ei toki ole kyse pelkästään vammaisuudesta mutta meidän yhteiskunnassa sen vaikutuksia melko vaikea tutkia ellei oteta mukaan myös niitä joilla lukutaidottomuus johtuu neurologisista häiriöistä.

Ajattelin näitä joka viidettä Suomessa olevaa turvapaikanhakijaa, jotka eivät osaa lukea eivätkä kirjoittaa omalla äidinkielelläänkään. En halunnut ottaa esille juuri tätä ryhmää, jottei heti lipsahdettaisi riitelemään. Minua kiinnostaa se, miten he ovat hahmottaneet maailman kotimaassaan ja nyt täällä kaikin puolin täysin erilaisessa kulttuurissa ja ympäristössä, ja millä tavalla heidän ajattelunsa, maailmankuvansa ja toimintansa muuttuu lukutaidon kehittymisen myötä. Ja toinen juttu on se, miten heidän suhteensa äidinkieleen muuttuu, kun lukutaito hankitaankin suomen kielellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan