Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälainen tauti influenssa on?

Vierailija
09.02.2016 |

Erotaako sen helposti normi flunssasta?

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kauhea tauti. Tavallinen nuhakuume kertaa tuhat. Moni influenssan sairastanut käy lähes kuoleman kielissä, eikä tauti mene todellakaan muutamassa päivässä ohi, kuten flunssa.

Vierailija
2/64 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aikuisiällä ollut influenssa ehkä kerran. Normaali nuha alkaa illalla palelulla, seuraavana aamuna hieman kurkku kipeä ja ehkä kuumetta illalla, seuraavana päivänä alkaa nuha ja seuraavana on jo valmis menemään töihin.

Influenssa alkoi samalla tavalla, mutta kuume tuli miltei heti ja kesti kolme neljä päivää. Heikko olo jatkui reilusti yli viikon (päänsärky, lihassärky ym). Yskä loppui noin kuukauden päästä vasta..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erottaa. Aivan kamala tauti, ei pysty juomaan, syömään, kävelemään tai puhumaan. Kauheat kivut, huimaus, pahoinvointi, 40c kuume... Jos pystyt katsomaan tietokoneen näyttöä ei se ole influenssaa.

Vierailija
4/64 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla influenssan iskiessä tulee ihan tunnissa parissa todella veltto olo, sitten nousee melko korkea kuume, palelen vaikka mitä olisi päällä, lihaksia ja päätä särkee, ruoka ei maistu.. 2-3 päivää kestää kunnes helpottaa ja sen jälkeen nenä vuotaa pari päivää, mutta pystyy esim. töissä olemaan. Paras dieetti mitä tiedän on influenssa, 5-7kg häviää painosta sinä aikana ;)

Vierailija
5/64 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllä on kuvattu vain rankkoja influenssoja. Todellisuudessa yli puolet tartunnan saaneista ei sairastu lainkaan ja suurella osalla tauti on lievänä.

Vierailija
6/64 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pystyy selaamaan nettiä, tauti ei ole influenssaa. Tai jos pystyy katsomaan tv:tä.

Siis influenssa on aivan kaamea. :(

Vierailija
7/64 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetillinen jos suoraan sanon. Eron kyllä huomaa. 

Minä olen niitä ihmisiä, joille ei herkästi nouse kuume. Tavallisessa flunssassa on yleensä paljon räkää, yskittää ja kurkku on kipeä mutta yleisvointi suht ok. 

Influenssassa iskee tosi nopeasti korkea kuume, minullakin 39-40. Lihassäryt on valtavat, esim. vessanpöntöllä istuminen sattuu, lakanan paino pohkeilla sattuu.Kurkku voi olla kipeä, voi olla yskää, mutta nuhaa, ns. perusräkätautia harvemmin. Olo on kuin junan alle jäänyt.

Vierailija
8/64 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran influenssassa ja kolme päivää olin kuumeessa ja sitten pari päivää sellaista hiipumisvaihetta(jolloin lähinnä nenä vuotaa). Tavallisessa flunssassa minulla on todella tukala olo(joskin kuumeeton) kahdesta kolmeen viikkoa ja yskittää ja särkee niveliä yms.

Vierailija
9/64 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iski h1n1 ja a-virus samaan aikaan. Kuume nousi tunnissa lähelle 40. Sairastin 3kk, josta ensin kuumeessa 3 viikkoa ja heikossa olossa ja yskässä loppuajan.

Vierailija
10/64 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala. Meillä sairasti kerran koko 5 henkinen perhe. Minä, mies ja yksi lapsista saatiin Tamiflu joka lievensi oireita. 2 nuorinta lasta ei saanut ja oli kyllä järkyttävää seurata lasten kipeää oloa, 40 asteen kuumetta ja kuumekouristuksia. Tosissani pelkäsin lasten puolesta.

Vierailija
11/64 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvittävin tautikokemus kirjoitti:

Jos pystyy selaamaan nettiä, tauti ei ole influenssaa. Tai jos pystyy katsomaan tv:tä.

Siis influenssa on aivan kaamea. :(

Mulla on todennäköisesti ollut influenssa. Normiflunssaa kovempi tauti, nopeasti nousi kuume varsin korkealle, yskää oli mutta ei nuhaa, eli aika tyypillisen influenssan oloinen. Mutta kuumetta sai kyllä kivasti laskettua kun veti Buranaa ja Panadolia oikein olan takaa (ei yliannoksella mutta reilusti) ja olo oli silloin ihan siedettävä. Kyllä siinä pystyi telkkaria katsomaan ym.

Vierailija
12/64 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influenssa on ihan eri planeetalta kuin kovinkaan flunssa. Se kuume on ihan erilainen, kova, korkea ja kestää tuskallisen kauan, jopa viikkoja. Flunssassa kuume on pehmeämpi ja puhutaan vain päivistä. Influenssaan saa bonuksena vielä jälkitaudit jotka pidentävät sairastelua viikoilla.

Vierailija
13/64 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen erottaa virusviljelyllä normiflunssasta, aivna kuten koronankin

Vierailija
14/64 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdesti olen sen tutkitusti sairastanut, toinen oli lievä ja toinen sitten ei. Särki joka paikkaa, kova kuume ja yskä joka kesti kuukauden. Eniten ärsytti päänsärky ja etenkin silmien särky.

Vierailija
15/64 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko kuumeessa yleensä. Olo kuin jyrän alle jääneenä. Muistan kun en meinannut jaksaa nousta ylös hakemaan juotavaa. Saattaa oksettaakin.

Vierailija
16/64 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin olet terve. Sitten palelet, mittaat kuumeen: 37,5. Puolen tunnin päästä olo on kurjistunut. Kuume on 39,5.

Nyt on yhdestoista hetki kontata vessaan ja hakemaan sängyn viereen pari litraa mehua.

Nukut seuraavat kolme päivää kuumeessa. Välillä heräät särkyyn, paleluun ja yskimään.

Jos huonosti käy tulee sairaalareissu, hyvässä lykyssä pärjäät kotona.

Toipuminen vie suunnilleen kuukauden.

Ruoka ei maistu, joten laihdut.

Muista kumminkin juoda.

Vierailija
17/64 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

flunssa = töihin

influenssa = sairaalaan

Vierailija
18/64 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuume nousi nopeasti yli 39 ja kesti monta päivää. Jyrän alle jäänyt olo, kaikkialle särki. Viikon-puolitoista kesti parantua, yskä jatkui pidempään. Sain keuhkokuumeen jälkitautina.

Vierailija
19/64 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influenssa on nimenä useammalle tuttu, mutta se sekoitetaan usein tavalliseen nuhakuumeeseen eli flunssaan. Influenssa on kuitenkin flunssaa huomattavasti äkillisempi ja ärhäkämpi tauti. Influenssaepidemioita esiintyy joka talvi.

Influenssa on kuumeinen ja usein raju hengitysteiden infektiotauti

Influenssan oireita ovat yleensä äkillisesti nouseva kuume, lihaskivut, yskä ja muut hengitystieoireet. Lisäksi voi esiintyä päänsärkyä ja yleistä huonovointisuutta. Lapsilla voi olla myös maha- tai suolisto-oireita.

Yleensä influenssan aiheuttama tauti paranee alle kahdessa viikossa.

Influenssan jälkitauteja ovat keuhkokuume, akuutti keuhkoputkentulehdus, poskiontelotulehdukset ja mm. astman paheneminen. Lapsilla välikorvantulehdus on yleisin influenssan jälkitauti.

Lähde: Mehiläinen

https://www.mehilainen.fi/rokotukset/influenssarokote?gclid=EAIaIQobChM…

Vierailija
20/64 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kova kuume, yskä ja hengenahdistus. Selvisin kotona, mutta nukuin puoli-istuvassa asennossa, kolme tyynyä selän-niskan takana. Muuten en olisi saanut henkeä. Kolme viikkoa tuli myös yskän takia virtsan karkailua, oli pakko käyttää tenaa, yskä oli niin raju ja hakkaava. Onneksi meni ohi ja tenaa ei todellakaan ole tarvittu sen jälkeen. Kuumetta 5-6 päivää 39-41°C.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi