Minkälainen tauti influenssa on?
Kommentit (64)
Meidän perheessä oli kaikilla influenssa hyvin samanlainen, pari kolme päivää korkea 40 asteen kuume ja heikko olo, sen jälkeen muutamia päiviä tavalliseen flunssaan verrattava olotila, vähän kipeä olo, nuhaa ja yskää. Noin viikon kesti kaiken kaikkiaan. Mitään jälkitauteja ei tullut kenellekään.
Ei influenssarokotuksia otettu tänä vuonna. En kokenut niin pahaksi, että tuskin otan ensi vuonnakaan. Muutaman kerran olen ottanut sen, mutta siitä on tullut omat haittavaikutuksensa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kauhea tauti. Tavallinen nuhakuume kertaa tuhat. Moni influenssan sairastanut käy lähes kuoleman kielissä, eikä tauti mene todellakaan muutamassa päivässä ohi, kuten flunssa.
Ja V I T U T on 😆🤣
Kutomista ja kirjaston kirjoja harrastaville lihaskatoisillle tädeille nyt mikä tahansa pikku tauti on kÄheS kUoLemAkSI.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kauhea tauti. Tavallinen nuhakuume kertaa tuhat. Moni influenssan sairastanut käy lähes kuoleman kielissä, eikä tauti mene todellakaan muutamassa päivässä ohi, kuten flunssa.
Tuo tauti on naisflunssa.
Korona oli influenssa ja se oli useimmilla hiukan heikko olo.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni menettää lopulta tajuntansa ja sitten ambulanssikyydillä sairaalaan jne. Eiköhän jokainen ymmärrä että mikään normaaliflunssa ei aiheuta tällaista riskiä varsinkaan perusterveelle. Esimerkiksi Arttu Wiskari vietiin suoraan keikkabussista ambulanssilla sairaalaan, kun influenssa iski. Itsekin olin influenssan takia sairaalassa, lisähapella tosin ja lääkkeitä suoneen, en tehohoidossa.
Arttu Wiskari on läski.
Samanlainen kuin korona, mutta ikävämpi sairastaa ja tappavampi, Suomessa normaalisti kuolee noin 1500-3000/vuosi
Mulla on ollut influenssa monta kertaa, olen hoitanut myös lapset influenssassa. Vaipanvaihtoalusta kannattaa laittaa lattialle, että jos pyörtyy. Kuumetta on viikon 39-40.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut influenssa monta kertaa, olen hoitanut myös lapset influenssassa. Vaipanvaihtoalusta kannattaa laittaa lattialle, että jos pyörtyy. Kuumetta on viikon 39-40.
Mielestäni silti noro virus on pahempi hoitaa lapsia kuin influenssa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on onneksi puhdistuspyyhkeitä vaipan vaihtoon, jos on korkea kuume.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni silti noro virus on pahempi hoitaa lapsia kuin influenssa.
Anteeks vaan muutta influenssassa oksentelin 40 asteen kuumeessa kaksi viikkoa kylppärin lattiakaivoon ja välissä yskin verta. Lopulta ensihoito haki minut ja laittoi tippaan ja osastolle. Influenssassa ei puhettakaan että mitään pystyisin tekemään kuin kuolemaan enintään. Oli elämäni ensimmäinen oikea influenssa, todettiin testillä ensimmäisellä viikolla. Se oli jo ensiminuuteistä ihan eri menoa kuin missään flunssassa. Flunssassa tuntee ensin että on tulossa kipeäksi. Influenssassa tuntuu heti että kuolee.
Kyllähän ihmiset sairastaa noita "influenssoja" melkein joka talvi ja niin meilläkin. Saan työnantajan terveyspalvelun kautta aina influenssatestin, kun iskee kunnon kuumetauti. Se on aina näyttänyt negatiivista paitsi kerran. Se oli vuonna 2018. Silloin minä ja esikoinen tarvitsimme sairaalahoitoa. Esikoinen lähti ensihoidon kyydillä ensimmäisellä viikolla ja minä toisella viikolla. Tauti oli ihan alkuminuuteista lähtien täysin eri raju kuin aikaisemmat "influenssat". Viruskeuhkokuume ja poskiontelotulehdus verenvuotoineen ei ollut kiva juttu. Vointi romahti yllättäen ja taju veks. Sairaalassa lääkkeitä suoneen. Ja toipuminen kuntoon oli hidasta ja kesä meni puolikuntoisena, kun ei oikein jaksanut. Esikoinen parani muutama viikko kotiutumisen jälkeen, mutta näköjään yli 3-kymppisellä teki tiukkaa. Astman sain tapahtuneesta.
Että sellainen tauti meillä. Siis oikea influenssa.
Jos normaali terveys,elintavat ok, niin ei se ole paha yleensä.
Erijuttu jos 120kg painoa yms.
Vierailija kirjoitti:
Jos normaali terveys,elintavat ok, niin ei se ole paha yleensä.
Erijuttu jos 120kg painoa yms.
ei olekaan koska yleensä kyse on oikeasti kuumeflunssasta joita mahtuu elämään useita. minullekin kun iski elämäni ensimmäinen influenssa niin kyllä kyyti oli aivan liian kovaa. tarvitsin sairaalahoitoa kun en enää jaksanut edes vastata kysymyksiin enkä tajunnut mistään mitään. oli pitkä reissu ja tuskallinen toipuminen edes kävely kuntoon. sen jälkeen olen ottanut rokotuksen joka syksy.
Vähän samanlainen ku korona, mutta pahempi.
ainaki mulla ihan saakelisti pahempi kuin korona mut korona olikin sellainen normi kuumetauti mitä on elämän aikana paljon. influenssassa olin sairaalassa melkein kaksi viikkoa mut en teholla.
Aivan varmasti. Minut influenssa erotti kahdeksi viikoksi tästä maailmasta. Meinasi henkikulta mennä.
Se voima millä influenssa tulee on pelottavaa. Ja se sairaana olemisen tunne on ihan käsittämätön. Jos vertaa flunssiin (esim. koronat) niin ihan eri planeetalta tauti. Vaikka influenssa olisi ohi, voimat on pitkään poissa. Vähäkin huonokuntoinen niin ei kyllä selviä hengissä jos tulee samanlaisena kuin mulle tuli. :( En ole rokotefanaattinen, mutta influenssarokotteen olen aina sairastamisen jälkeen ottanut. Tiedän että rokotteissa voi olla riskejä, mutta influenssan sairastaminen ei todellakaan tuntunut yhtään turvalliselta.
helposti erottaa, ei noissa ole mitään yhteistä. flunssat menee kuumeessa ja yskässä leväten mutta elämäni ensimmäinen influenssa vei minut kahdessa viikossa sellaiseen kuntoon että ensihoitajat hakivat mut makuuhuoneesta. kuumetta oli mitattu yli 41 astetta ja olin sekava / tajuton. onneksi silloinen avokki älysi tilanteen ja soitti 112. sitten meni eristyksessä kolme viikkoa mistä on hyvin sekavat kuvat. muistan ambulanssista jotain ovien jyrinää ja kylmän ulkoilman mut en siis mitään mitä olisin nähnyt silloin.
Aika moni menettää lopulta tajuntansa ja sitten ambulanssikyydillä sairaalaan jne. Eiköhän jokainen ymmärrä että mikään normaaliflunssa ei aiheuta tällaista riskiä varsinkaan perusterveelle. Esimerkiksi Arttu Wiskari vietiin suoraan keikkabussista ambulanssilla sairaalaan, kun influenssa iski. Itsekin olin influenssan takia sairaalassa, lisähapella tosin ja lääkkeitä suoneen, en tehohoidossa.