Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autoton, miksi pummaat kyytejä?

Vierailija
09.02.2016 |

Otsikossa kysymys.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Noille vaivaisten bensakulujen tarjoajille voisi lyödä huolto- tai korjauslaskuja nenän eteen niin tajuaisivat mitä auton ylläpito tosiasiassa maksaa. 

Olen pyytänyt kyytejä vaan jos tiedän jonkun olevan menossa samaan paikkaan samaan aikaan (esim. aikoinaan kenttäkursseille) ja toki sanoin heti kättelyssä että sano sitten mitä kyyti maksaa ja kuski päätti mistä ja milloin kyytiin nousen ja olin aina ajoissa. Ihan mielenkiinnosta, paljonko auton todelliset kustannukset sen bensan lisäksi ovat esim. 100 km matkalla?

Tarkan markan blogi laski autoilun todellisia kustannuksia.

Autoilijat ovat huonoja laskemaan autoilun todellisia kustannuksia, väittää Tarkan markan blogia pitävä Markus Ossi.

Monet laskevatkin autoilun kuluiksi pelkän polttoaineen hinnan. Autoilijat arvioivat herkästi väärin etenkin lyhyiden ajomatkojen kustannukset. Tämä johtaa Ossin mukaan esimerkiksi siihen, että helposti tulee lähdettyä ruokaostoksille Prisman kaltaisiin automarketteihin, vaikka auton käyttämisestä syntyvät kulut mukaan laskien lähikaupassa asioiminen tulisi edullisemmaksi.

Autoliitto on jo pitkään tehnyt laskelmia auton käytön todellisista kustannuksista.

”Heidän laskelmansa ovat osoittaneet, että auton käyttö maksaa todellisuudessa keskimäärin varsin tarkkaan Verohallinnon hyväksymien kilometrikorvausten verran. Vuonna 2016 kilometrikorvaus on 0,43 euroa per kilometri. Autoliiton ja verottajan laskelmat ovat kuitenkin keskiarvoja”, Ossi kirjoittaa.

Ossi kirjoittaa blogissaan auton todellisista käyttökuluista, jotka hänen ystävänsä Lasse kirjasi ylös vuosien ajan. Sekä Lassen Volkswagen että Lasse itse ovat kumpikin taloudellisia.

”Kiitos Lassen, voin nyt esittää esimerkin kautta mitä auton omistaminen oikeasti maksaa”, Ossi toteaa - ja kertoo kuluista esimerkin voimin:

Lassen auto oli Volkswagen Golf Variant 1,2 TSI 77 kW Bluemotion Comfortline seuraavin lisävarustein:

- Golf Variant -paketti I

- Golf Variant -paketti II

- Nokian talvirenkaat

Autoon on asennettu jälkikäteen Kovil-vetokoukku sekä lohkolämmitin ja sisätilan pistoke.

Reilun viiden vuoden pito ja sen hinta

Lasse osti auton kesäkuussa 2010 ja maksoi siitä uutena 24 792,19 euroa. Hän omisti auton noin 5,5 vuotta, tarkalleen ottaen 65 kuukautta, ja ajoi autolla 106 000 kilometriä ennen kuin myi sen pois.

Autossa oli alusta asti huolenpitosopimus. Huolenpitosopimus säästi Lassen mukaan huoltokuluja yli 6 000 euroa.

Autoon on tehty huolenpitosopimuksen puitteissa seuraavat korjaukset:

- 4/2013 vaihdettu ketjujakopää kokonaisuudessaan

- 1/2014 uusittu moottorinohjainlaite

- 3/2015 vaihdettu turbo

- 4/2015 vaihdettu jouset edestä molemmilta puolilta

Autosta syntyi reilun viiden vuoden aikana seuraavia kuluja: rahoituskulu 272 euroa, viranomaiskulut 272 euroa, vakuutukset 2 533 euroa, huollot 3673 euroa ja renkaat 801 euroa.

Polttoaineesta Lasse maksoi reilussa viidessä vuodessa 11 081 euroa eli 0,105 euroa per kilometri.

Kun auto myytiin, Lasse sai siitä 10 532 euroa. Auton arvo aleni siis 15 440 euroa.

Kaiken kaikkiaan auton käytön kuluksi tuli 0,36 euroa per kilometri. Muuttuva kustannus oli 0,19 euroa per kilometri.

Vuodessa auto maksoi Lasselle 7 045 euroa eli 587 euroa kuukaudessa. Ajokilometrejä vuodessa tuli 19 570.

Verottajan korvaus lähellä todellisia kuluja

”Olen itse käyttänyt autoilun kuluna laskelmissani verottajan kilometrikorvausta”, Ossi sanoo. ”Lassen laskelmat päätyivät hämmentävän lähelle tätä lukua (0,43 vs. 0,36 euroa per kilometri). Tiivistetysti siis verottajan kilometrikorvaus 0,43 euroa per kilometri vastaa hyvin auton käytön todellisia kuluja. Tämä luku näyttäisi olevan jopa alakanttiin.”

Ossi muistuttaa kuitenkin, että eroa tulkitessa kannattaa ottaa huomioon, että Lassen laskelmasta puuttuvat mahdollinen autopaikan hinta, pysäköintimaksut, autonpesu sekä tuulilasinpesunesteet.

Tarkan laskelman taulukoineen voi lukea Tarkanmarkan blogista.

Jaa juttu

Vierailija
42/64 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsen autokyytiä ehkä kerran pari vuodessa, jos ei sen vertaa voi autollinen sukulaista/ystävää auttaa, niin jo on kumma. Maksan aina bensarahat mitkä kyydeistä tulee ja yleensä vähän yläkanttiin senkin. Mikä ongelma tässä on?

No voi, ihan yleensä vähän yläkanttiin. Luuletko sä että se bensa on ainut mitä sillä sun kuskausreissulla kuluu? Autossa on paljon kuluvia osia, myös nesteitä sen bensan lisäksi, ja niiden vaihtaminen ei ole ilmaista.

:D Onko se auto sulla jossain vitriinissä säilytyksessä vai miten jostain muutaman kerran vuodessa tapahtuvasta kuskailusta aiheutuu tuollaista kulumista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi kamu joka on vähän huono sanomaan "ei" niin siltä tulee viikottain pummittua kyytiä kotiin / töihin vaikka asustaakin aika eri suunnalla. Mahtavaa kun on tuommoinen ilmainen privaattitaksi käytössä, tulee melko halvaksi :)

Vierailija
44/64 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Noille vaivaisten bensakulujen tarjoajille voisi lyödä huolto- tai korjauslaskuja nenän eteen niin tajuaisivat mitä auton ylläpito tosiasiassa maksaa. 

Sano toki kuskattaville, että bensakulujen maksaminen ei riitä, täytyy osallistua myös ylläpito ja korjauskuluihin. Sillähän se on selvä.

Mä tarjoan kyytiä, jos suunta on sama, koska saan siitä hyvän mielen. 

Vierailija
45/64 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot kyllä ikävä ihminen

Toivottavasti itse et koskaan tarvi apua

Vähän hassua ettei edes samalla reissulla pääse kyytiin, kun VOI olla että haluattekin mennä matkan varrella johonkin.

Olet nuuka ja itsekäs

Hahahahaha. Ei voi kuin nauraa tuolle sinun AD hominem hyökkäyksille ja häpäisyretoriikalle (shaming language).  Mitä täällä monet autojen omistajat ovat sanoneet autojen säännöllisistä huolloista, korjauksista, katsastuksista, veroista yms. kuluista pitävät 100% paikkansa. Autottomat ihmiset eivät näistä tiedä yhtään mitään koska he eivät itse ole koskaan omistaneet autoa, kunhan vain soittelevat suutansa täysin tietämättöminä.

Vierailija
46/64 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsen autokyytiä ehkä kerran pari vuodessa, jos ei sen vertaa voi autollinen sukulaista/ystävää auttaa, niin jo on kumma. Maksan aina bensarahat mitkä kyydeistä tulee ja yleensä vähän yläkanttiin senkin. Mikä ongelma tässä on?

No voi, ihan yleensä vähän yläkanttiin. Luuletko sä että se bensa on ainut mitä sillä sun kuskausreissulla kuluu? Autossa on paljon kuluvia osia, myös nesteitä sen bensan lisäksi, ja niiden vaihtaminen ei ole ilmaista.

Sama juttu, jos se kaveri tulee kahville, ei se tajua, että ei se kahvi ilmaiseksi ole mun keittimeen tullut, vaikka onkin halvempaa kuin kahvilassa. Että vois kyllä jotenkin ottaa tämän huomioon. Itselleni keitän vain 3/4 kupillisen, mutta jos tulee kaveri kylään, lisään samoihin poroihin yhden kupillisen, mutta silti, kuluuhan se keitinkin siitä. Miettisivät nyt vähän. Ja sentään kavereita ollaan. 

Sukulaisten kanssa sama homma. Mihin tämä maailma on oikein menossa.

Vierailija
47/64 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu, jos se kaveri tulee kahville, ei se tajua, että ei se kahvi ilmaiseksi ole mun keittimeen tullut, vaikka onkin halvempaa kuin kahvilassa. Että vois kyllä jotenkin ottaa tämän huomioon. Itselleni keitän vain 3/4 kupillisen, mutta jos tulee kaveri kylään, lisään samoihin poroihin yhden kupillisen, mutta silti, kuluuhan se keitinkin siitä. Miettisivät nyt vähän. Ja sentään kavereita ollaan. 

Sukulaisten kanssa sama homma. Mihin tämä maailma on oikein menossa.

En ole tuo, jolle kirjoitit, mutta vastailenpa kuitenkin.

Kahvilla käydään yleensä vastavuoroisesti: välillä kahvitellaan meillä ja välillä teillä.

Autoton taas pummii aina kyydin, koska hän on aina autoton. Jos kutsun autottoman kaverin kylään kahville, minun pitää hakea hänet, keittää hänelle kahvit ja lopuksi viedä kotiin. Kiva?

Vierailija
48/64 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oot kyllä ikävä ihminen

Toivottavasti itse et koskaan tarvi apua

Vähän hassua ettei edes samalla reissulla pääse kyytiin, kun VOI olla että haluattekin mennä matkan varrella johonkin.

Olet nuuka ja itsekäs

Hahahahaha. Ei voi kuin nauraa tuolle sinun AD hominem hyökkäyksille ja häpäisyretoriikalle (shaming language).  Mitä täällä monet autojen omistajat ovat sanoneet autojen säännöllisistä huolloista, korjauksista, katsastuksista, veroista yms. kuluista pitävät 100% paikkansa. Autottomat ihmiset eivät näistä tiedä yhtään mitään koska he eivät itse ole koskaan omistaneet autoa, kunhan vain soittelevat suutansa täysin tietämättöminä.

Älä nyt jaksa.

Tulee mieleen yksi kaveri joka selitti suu vaahdossa että hänen auton käyttönsä maksaa oikeasti sen noin 40 senttiä kilometriltä jonka saa kilometrikorvauksena. Rupesin sitten kyselemään että käyttääkö auto esim 40 litraa bensaa sadalla (bensa maksoi vähemmän silloin). Ei kun reilu 5. Entäs öljy, meneekö sitä kannu päivässä, no ei kun huolloissa kerran vuodessa. Entäs huollot, maksaako ne kymppitonnin vuodessa  ei sinnepäinkään. Jne.

Tultiin sitten siihen tulokseen että ajetun kilometrin kulut on aika lailla pienemmät kuin se 40 senttiä kilometrilta.

Vierailija
49/64 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pummaan kyytejä vain, jos joku muu on menossa samaan aikaan samaan paikkaan kanssani, jolloin on järkevää kulkea yhdessä. Muulloin käytän julkisia. En näe tässä ongelmaa. Osallistun toki bensakuluihin pyydettäessä.

Miksi ihmeessä tämä auton omistaja olisi automaattisesti se, joka maksaa bensat (ellei tajua niitä pyytää)???

Jos kerran samaan paikkaan on menossa kuin sinäkin, mikset sinä olisi se joka ne bensat maksaa ja auton omistaja maksaa puolet pyydettäessä? Mikset automaattisesti anna toiselle bensarahaa?

Mä haluan liikkua omalla autollani ilman, että siellä on kukaan vieras kyydissä, ihan just silloin kun haluan ja en todellakaan halua odotella ketään jotta itse pääsen lähtemään. Eräs lähisukulainen asuu naapurissa ja on kokoajan kyselemässä, että koska olette menossa sinne ja koska tänne, voitteko lähteä käyttämään siellä ja täällä. No ei voida, se on meidän auto, me maksamme siitä verot, bensat, vakuutukset ja vieläpä rahoituksella auto, joten siitäkin tulee maksu ihan joka ikinen kuukausi. Bussit kulkee vierestä, ellei niitä huvita käyttää, niin kannattaa muuttaa lähemmäs keskustaa.

Itseäni ärsyttää se, että pidetään ihan automaationa, että se autollinen kaveri tietysti lähtee käyttämään ja vielä ilmaiseksi. Autoton ei tajua, että se maksaa sille auton omistajalle joka ikinen kerta lähteä sillä autolla liikenteeseen.

Phyit! Yyterillinen hiekkaa pillusta!! Oot kaiketi Porista?

Vierailija
50/64 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halvempaa ajaa taksilla kuin maksella autolliselle kaverille jotain vakuutusmaksuja tai kuvitteellisia huoltoja mistä täällä puhutaan. Ite en koskaan ole kyytiä kerjännyt, mutta jos ollaan samoihin kekkereihin oltu kauemmas menossa, niin bensoista puolet olen maksanut ja kuskille pullakahvit huoltsikalla jos pysähdytään. Tähän asti on riittänyt, mutta autolliset ystäväni ovatkin  ystävällisiä ja fiksuja ihmisiä.

Jos auton hankkiminen ja ajokuntoisena pitäminen on niin halpaa, niin mikset osta omaa?

Minä kuskaan korvauksetta vanhempiani ja esim lasteni kavereita, muille kysyjille kerron aina että sorry, en ole menossa siihen suuntaan.

Oletkin meidän sätkynukke ja pelle. t. Lastesi kaverien vanhemmat. Ps: voiko viedä meidän ipanat tarhaan ensviikolla ja tuoda joka ilta kotiin? ovat teidän niina-taavetin kavereita

Vierailija
51/64 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pummaan kyytejä vain, jos joku muu on menossa samaan aikaan samaan paikkaan kanssani, jolloin on järkevää kulkea yhdessä. Muulloin käytän julkisia. En näe tässä ongelmaa. Osallistun toki bensakuluihin pyydettäessä.

Miksi ihmeessä tämä auton omistaja olisi automaattisesti se, joka maksaa bensat (ellei tajua niitä pyytää)???

Jos kerran samaan paikkaan on menossa kuin sinäkin, mikset sinä olisi se joka ne bensat maksaa ja auton omistaja maksaa puolet pyydettäessä? Mikset automaattisesti anna toiselle bensarahaa?

Mä haluan liikkua omalla autollani ilman, että siellä on kukaan vieras kyydissä, ihan just silloin kun haluan ja en todellakaan halua odotella ketään jotta itse pääsen lähtemään. Eräs lähisukulainen asuu naapurissa ja on kokoajan kyselemässä, että koska olette menossa sinne ja koska tänne, voitteko lähteä käyttämään siellä ja täällä. No ei voida, se on meidän auto, me maksamme siitä verot, bensat, vakuutukset ja vieläpä rahoituksella auto, joten siitäkin tulee maksu ihan joka ikinen kuukausi. Bussit kulkee vierestä, ellei niitä huvita käyttää, niin kannattaa muuttaa lähemmäs keskustaa.

Itseäni ärsyttää se, että pidetään ihan automaationa, että se autollinen kaveri tietysti lähtee käyttämään ja vielä ilmaiseksi. Autoton ei tajua, että se maksaa sille auton omistajalle joka ikinen kerta lähteä sillä autolla liikenteeseen.

Kannattaisko sanoa tästä sille kyydin pyytelijälle? Joitain ihmisiä, kuten itseäni, ei haittaa kuskailla porukkaa sillöin tällöin. Ei ole mun talous noin pienestä kiinni. Mikäli sinun taloutesi on, niin kerro tästä pyytelijälle.

Taidat olla autoton?

Ei se auton käyttö ole todellakaan pelkästään bensakuluja, auto kuluu kokoajan ja pitää huoltaa ja korjata koska osat kuluu käytössä. Mitä enemmän kuskaan vieraita, sitä useammin MINUN pitää sitä autoa huoltaa. 7km tänään, 20km ensiviikolla, jne, tällä määrällä olisin käynyt töissä jo monta päivää, mutta nyt nuo kilometrit on mennyt kaverin kuskaamiseen. Entä jos tällä reissulla kumi puhkeaa, kukas sen maksaa? No minä tietysti koska on minun autoni, vaikka sillä kaveria kuskailtiinkin

"meillä on sama matka, jos tuun sun kyydillä", autossa tämä kaveri sitten sanookin "jos ihan äkkiä vaan käyn kotona välissä, ei se ole kuin 5km lenkki"

Minun auto, minä menen justiinsa silloin kun minä haluan ilman mitään lenkkejä.

kuinka tahdoton tossu sä oot? mä ainakin sanon suoraan että joo voit tulla siihen asti mun kanssa kun on sama matka bensat on 2 euroa sun osalta siitä kohen selviät sitten omin neuvoines eteenpäin. Mää en käytä sua kotona ilman että maksat 7 euroa mulle lisää.. On se vaikeeta.

Vierailija
52/64 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tapann "pummata" kyytiä mutta jos tuttu on menossa samaan suuntaan autolla niin kysyn jos ei itse tarjoa kyytiä (yleensä tarjoaa).

Jos tulee useammin saatua kyyti samalta kaverilta niin toki korvaan rahalla tai vaikka tuomisilla kahvipöytään. Pidemmistä matkoista pyrin aina maksamaan omat bensakuluni.

Oma auto ei ole minulle välttämätön ja pitkälti kuljenkin kävellen/pyörällä ja bussilla :)

Vierailija
53/64 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 7 vuotta vanha auto, josta maksoin uutena 27 000 euroa ja olen ajanut sillä 100 000 km. Tällä hetkellä autostani saisi kuulemma vaihdossa 6000, joten arvo on tippunut 21000 e. Huoltoihin, vakuutuksiin, autoveroon, renkaiden uusimiseen ym. on mennyt ehkä keskimäärin n 1500 e vuodessa, eli yhteensä reilu 10 000 e. Yksi ajettu kilometri on maksanut minulle siis jotain 30 - 40 senttiä + ne bensakulut tähän PÄÄLLE.

En ole kylläkään nuuka enkä pihi, joten kuskailen ihan avulisuuttani kavereitani ja sukulaisiani silloin tällöin, enkä kysele bensarahojen perään. Tosin jos joku ruinaisi päivittäin kyytiä niin sit varmaan alkaisi ärsyttää, lähinnä se aika ja vaiva, ei niinkää raha.

Vierailija
54/64 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituttaa kuulla aina välillä "no kun teillä on se auto"

Vierailija
55/64 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska (ystävyys)suhteet perustuvat vastavuoroisuuteen. Pyydän joskus kyytiä autollisilta kavereiltani ja vastaavasti autan heitä muissa asioissa. Minulla on kaveriporukastani ainoana ompelukone, ja osaan sitä myös käyttää, eli hoidan kavereiden lahkeiden lyhentämiset ja muut pienet ompelutyöt. Samoin autan mielelläni esimerkiksi juhlajärjestelyissä, koska olen näppärä ruoanlaittaja. Myös lastenvahtina voin toimia, vaikka itselläni ei lasta olekaan.

Vierailija
56/64 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on auto josta olen maksanut, käyttänyt huollossa, tankannut, ostanut uudet renkaat, katsastanut yms. Kaverini asuu 500 metrin päässä meistä eikä hän omista autoa. Viikkottain saan kyselyjä milloin olemme menossa kauppaostoksille, hän voisi tulla samalla kyydillä. Erehdyin muutaman kerran ottamaan hänet mukaan jolloin matkanvarralla piti kiertää eläinkaupan kautta. Nykyään vastaan ympäripyöreitä koska haluan käydä kaupassa rauhassa ilman että joku muu on mukana.

Vierailija
57/64 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvitse matkaseuraa pummista OMAAN autooni, vaikka kuinka olisi sama matka.

Vierailija
58/64 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin tila-auton pois syystä että aina oli joku kaveriporukka ruinaamassa kyytiä, kun sinnehän mahtuu kuskin lisäksi kuusi muutakin tyyppiä. Kaikki viikonloput olis pitänyt olla kuskaamassa porukkaa baariin tms. Eivät kuitenkaan tajunneet miten hitosti se värkki vie polttoainetta. Olivat aina tarjoamassa vitosta per henkilö ja pullakahvit, oli matka miten pitkä tahansa. Sori nyt vaan, mutta ei tuolla taksalla se pirssi liiku metriäkään.

Ostin tilalle aika paljon pienemmä kiesin ja siihen loppui kyytien ruinaaminen.

Vierailija
59/64 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kanssa inhoan kyydissä kulkijoita. Siis erikseen poikkeustapaukset, mutta sellaiset työkaverit, harrastuskaverit jne., jotka pummii säännöllisesti kyytiä. Ja joku pieni osuus bensoista ei riitä siitä harmista. Minä olen hankkinut auton ja maksan siitä paljon, jotta olisin vapaa. Vapaa aamulla lähtemään just sillä hetkellä, kun olen valmis vailla tarkkaa aikataulua. Ja vapaa lähteämään töistä, kun siltä tuntuu ja päivä on pulkassa. Vapaa keksimään matkalla, että poikkean kaupassa tai perumaan sovitun kauppareissun, jos en jaksakaan. Vapaus, sitä auto merkitsee minulle.

Yksikin työkaveri pummi aina kyytiä ja menin sanomaan vaikka klo 16, että olen lähdössä. Vastaus oli, että "hei, mä teen tän loppuun, menee 15 minuuttia"... Ja ton 15 minuuttia sitten istuin takki päällä kahviossa, kun en jaksanut mennä uudestaan käynnistämään konetta. Ärsytti suunnattomasti. Penniäkään ei maksanut ja sitten piti vielä odotella. Samoin aamulla piti soittaa ajoissa, että on lähdössä, niin tulee tien varteen. No, monet kerrat sain seistä siellä bussipysäkillä autoni kanssa, kun tällä venyi aamutoimet.

Vierailija
60/64 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut auto joten tiedän ettei se ole ilmaista. Tosin se oli kestävä, halpa ja taloudellinen käytettynä ostettu yleinen automalli, jonka huoltohinnoissa oli nolla vähemmän kun merkkihuollossa ja josta sai parin vuoden käytön jälkeen melkein hankintahinnan takaisin myydessä. Eli ei tullut näitä 21 000 arvonalenemisia... Mielelläni ajoin kavereita silloin tällöin jos oli itsellä sama suunta ja jopa ihan kaupunkien välillä vaikkapa kotipaikkakunnalle mennessä ja harvoin otin bensarahaa vaikka olin opiskelija tuolloin! Ei olisi tullut mieleenkään kinuta jotain 2 euroa 2km lenkistä :O Ehkä just yli 100km matkasta joku 10e kun tiedän että muuten olisi ollut kaverilla vaihtoehto joku 40e junalippu kun tuolloin ei vielä Onnibus ajanut. Mutta että kaupungilla jostain pienestä kierroksesta jotain hiluja, huhhei.

Usein jopa laitoin viestiä jos oli vaikka jotkut yhteinen meno kauempana tulossa, että hei, olen menossa autolla, kyyti lähtee tähän aikaan ja nappaan halukkaat mukaan kun kaikki suht lähellä toisiamme asuttiin... Voi hyvät hyssykät, jos on itse menossa jonnekin niin mitä hemmettiä se haittaa jos helpottaa samalla jonkun toisen elämää ja tuottaa hyvän mielen jollekin! Toki ymmärrän jos joku aivan systemaattisesti pummii kyytiä kaikkialle, niin se ärsyttää, mutta onneksi mun kaveripiirissä ei tuollaisia lokkeja ole vaan ihan vuoroin autetaan toisiamme euroja tai minuutteja laskematta. Antakaa hyvän kiertää ja olkaa vähemmän itsekkäitä ja pikkumaisia! Joskus se kaveri jota olet jeesinyt saattaa omalla avullaan noustaa arvoon arvaamattomaan ja silloin kyllä kiität iseäsi siitä ettet nillittänyt siitä 2km koukkauksesta jolloin sulta kului ainakin 0,1l bensaa ja renkaatkin vähän kulu...