Harmittaisiko jos et voisi ottaa miehen sukunimeä...
...syystä tai toisesta kun menisitte naimisiin? Itseäni harmittaisi todella paljon. Mielestäni yhteinen sukunimi on romanttinen ja olen vähän vanhanaikainen tässä asiassa :)
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on jo mieheni sukunimi, mutta kyllä olisi harmittanut. En tosin keksi yhtään syytä, miksi en olisi voinut ottaa miehen sukunimeä.
En ole aivan varma, mutta ilmeisesti jossain kulttuureissa/uskonnoissa tämä ei ole sallittua :/
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku ei voisi ottaa miehen sukunimeä jos tahtoisi?
Jos mies esimerkiksi käyttää eksänsä nimeä.
Entä jos miehen sukunimi on vaikka Tampio tai Sikiö tai Törttö?
Ne on ihan yleisiä sukunimiä Suomessa. Ja sori vaan em.suvut, ei ole tarkoitus irvailla teille...
Minä en vaihtaisi omaani yhdenkään miehen takia. Rakastan sukunimeäni liian paljon, ja koska se on itse valitsemani, olen siitä aikanaan maksanut jo hintani.
Pidin oman sukunimeni ja tarjosin sitä miehellekin, mutta ei vaihtanut. Pysyimme siis molemmat omina itseämme.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on jo mieheni sukunimi, mutta kyllä olisi harmittanut. En tosin keksi yhtään syytä, miksi en olisi voinut ottaa miehen sukunimeä.
Samaa sukupuolta olevat parit...
No ei harmita. Olen naimisissa enkä halunnut miehen nimeä. Eikä mies minun joten pidimme molemmat omamme. En ymmärrä miksi nimi pitäisi vaihtaa naimisiin mennessä. Ja miksi juuri minun, eikä miehen? Itse olen vielä vanhanaikaisempi kuin AP. Todella ennenvanhaan nainen piti oman nimensä. Sukunimilaki joka pakotti naisen ottamaan (pakkolaki, aikuisen ihmisen oli pakko ottaa miehen nimi?) miehensä nimi on 1920-luvulta. Eli ei siis vanha.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku ei voisi ottaa miehen sukunimeä jos tahtoisi?
Mun etunimi on käytössä myös sukunimenä. Ehkä senkin voisi ottaa, mutta kuka haluaisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... voivat yhtä lailla ottaa yhteisen sukunimen kuin eri sukupuoltakin olevat parit, joten logiikkasi ontuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Mikä estää samaa sukupuolta olevien ottamasta yhteistä nimeä?
Vierailija kirjoitti:
...syystä tai toisesta kun menisitte naimisiin? Itseäni harmittaisi todella paljon. Mielestäni yhteinen sukunimi on romanttinen ja olen vähän vanhanaikainen tässä asiassa :)
Ei harmita,pidän enemmän omasta nimestäni.Yritän ylipuhua miehen ottamaan minun nimeni,kun menemme naimisiin,sitten on romanttisesti yhteinen sukunimi.
Vierailija kirjoitti:
Minä en vaihtaisi omaani yhdenkään miehen takia. Rakastan sukunimeäni liian paljon, ja koska se on itse valitsemani, olen siitä aikanaan maksanut jo hintani.
Näin minäkin tein ja sillä ainoalla alkuperäisellä nimellä mennään hautaan saakka.
Omani on kyllä isältä saatu, ja avioliitosta on jo erottu.
Päinvastoin, en olisi ikinä mennyt naimisiin jollen olisi saanut pitää omaa nimeäni.
Mun miehen sukunimi on hirveä, ja kyllä vähän harmittaa jo etukäteen että eri sukunimet tulee olemaan kun naimisiin mennään..
Kyllä varmaankin nykyään. Ennen ajattelin, että pidän luultavasti oman nimeni jos naimisiin päädyn koska en nähnyt vaihtamisessa erityistä mieltä, mutta nykyisellä miehellä on paljon kivempi sukunimi kuin omani.