Opettaja oli kävelyttänyt luokkaa 5 (!) kilometriä!!
Kyseessä pienet 2. Luokkalaiset! Tuolla sohjossa kävelytti lapsia retkipsikalle ja takaisin, melkein 5 km siis.
Lapsi tuli väsyneenä ja märkänä koulusta kotia. Onko järkeä?!
Kommentit (193)
5 km on ihan ok, sää on pukeutumiskysymys. Mitä ihmeellistä tässä oli?
Onkohan mammoilla aika kullannut muistot ja kilometrit muuttuneet lyhyemmeksi aikojen saatossa? Omalle ala-asteelle ei 80-luvun lopussa kukaan kävellyt kilometriä kauempaa. Pyörällä kyllä tultiin kauempaakin, mutta ei kävelty. Noh, täällähän pistetään ala-asteikäinen -30c pakkaseenkin kävelemään se 3km koulumatka ja itse ajellaan weberöidyllä autolla töihin. Ettei sinänsä yllätä.
Ajatella,minä olen monet kerrat kävelyttänyt alle kouluikäisiä tuon matkan..t. lastentarhanopettaja
(eivät ole toistaiseksi vahingoittuneet)
No kyllä 5 km on aika reilu matka pienille tokaluokkalaisille kävellä. Jos olisin ope ja olisi välttämätöntä patikoida tuo matka niin odottaisin ainakin kevätkeleihin asti jolloin kengät ja vaatetus on kevyempää. Joku 2-3 km olisi ihan ok näin talviaikaan.
Ap ja hänen muutama kannattajansa ovat huvittavia.Kun pienenä en olisi viitsinyt kävellä esimerkiksi kauppaan,äitini pelotteli minua kertomalla tuntemastaan pojasta,joka ei koskaan kävellyt edes lyhyitä matkoja,aina vietiin ovelta ovelle.Loppujen lopuksi pojan jalat surkastuivat käytön puutteesta,ja hän joutui pyörätuoliin.En ole vieläkään 100 % varma,pitikö juttu paikkansa,mutta enpä kehdannut kitistä pikku matkojen kävelemisestä :D Ja huonolla kelillä oli tietenkin kaikki kumppareista sadeviittaan."Ei me olla sokerista tehty",sanoi äiti.Ehkä ap:n lapsi on sokerista ja sulaa kun kävelee loskassa.
Vierailija kirjoitti:
5km ei ole mikään pitkä matka.
Olen keski-ikäinen huonokuntoinen nainen ja voin 10kg kuorman kanssa kävellä milloin tahansa 25km ja senkin nousuja ja kivikkoja sisältävässä maastossa.
Ennätys on 36km yhdessä vuorokaudessa ja 47 kahdessa.
Moni tokaluokkalainen pystyisi juoksemaan 5km. Kävely ei ole mikään ongelma. Lapsen kuuluisi liikkua vähintään 2-3h päivässä, joten edes päivän liikunnan tarve ei tullut tuosta täyteen.
No et sinä kovin huonokuntoinen taida olla. Ja lisäksi et voi verrata itseä ja tokaluokkalaista, sinun liikuntasuorituksesi perustunee vapaaehtoisuuteen ja omaan arvioosi jaksamisestasi. Tokaluokkalaisen on tehtävä kuten opettaja määrää, ihan sama mitä mieltä itse on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kaikilla ole varaa coretexeihin ja muihin hifistelyihin! Nyt on kiukkunen lapsi kotona. Olisi voinut edes kertoa etukäteen että matka on noin pitkä niin olisimme voineet viedä valmiiksi retkipaikalle! Nyt on jalat kipeät ja kengät märät.
Voi hyvänen aika!! Tottakai lapsi on kiukkuinen, jos olette totuttaneet sen siihen että joka paikkaan kuskataan autolla! 2,5 km suuntaansa ei ole matka eikä mikään tokaluokkalaiselle jos lapsi on terve ja normaalikuntoinen. Toivottavasti perheenne nyt heräsi tajuamaan missä mennään. "Olisimme voineet viedä valmiiksi retkipaikalle.." Opettakaa lapsi liikkumaan ja jättäkää turhat curling-kuskaamiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen keski-ikäinen huonokuntoinen nainen ja voin 10kg kuorman kanssa kävellä milloin tahansa 25km ja senkin nousuja ja kivikkoja sisältävässä maastossa.
Moni tokaluokkalainen pystyisi juoksemaan 5km. Kävely ei ole mikään ongelma. Lapsen kuuluisi liikkua vähintään 2-3h päivässä, joten edes päivän liikunnan tarve ei tullut tuosta täyteen.
No et sinä kovin huonokuntoinen taida olla. Ja lisäksi et voi verrata itseä ja tokaluokkalaista, sinun liikuntasuorituksesi perustunee vapaaehtoisuuteen ja omaan arvioosi jaksamisestasi. Tokaluokkalaisen on tehtävä kuten opettaja määrää, ihan sama mitä mieltä itse on.
Olen oikeasti huonokuntoinen. Teillä muilla on ihan epärealistinen käsitys siitä, mihin ihminen kykenee. Tokaluokkalaisen pitäisi olla hyvässä kunnossa ja tosiaan vaikka juosta lähes tuollainen matka! Tuttuni lapsi juoksi tokaluokkalaisena urheilukentällä 10 km. Vielä olisi jaksanut, mutta vanhemmat halusivat lähteä jo kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen oikeasti huonokuntoinen. Teillä muilla on ihan epärealistinen käsitys siitä, mihin ihminen kykenee. Tokaluokkalaisen pitäisi olla hyvässä kunnossa ja tosiaan vaikka juosta lähes tuollainen matka! Tuttuni lapsi juoksi tokaluokkalaisena urheilukentällä 10 km. Vielä olisi jaksanut, mutta vanhemmat halusivat lähteä jo kotiin.
Tuskin!
Kyllä 5 kilometriä loskassa on lapsen kiusaamista!
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut vielä 30-40 vuotta sitten tavatonta että hiihdettiin kouluun ja takas 5 km umpihangessa ja räntäsateessa. Ei ainakaan omissa vanhemmissa mitään traumoja näy :D
Höpsis, linja-autolla ja taksilla meitä ihan kuljetettiin kouluun. Koulussa hiihdettiin kohtuullisia matkoja, eikä tehty järjettömiä lenkkejä pääkallokelillä. Nytkin kaikki laskiaisen mäenlaskut ja ulkoilut jätettiin suosiolla pois, kun keli on niin paska. Maalaisjärkeä puuttui tältä opelta, joka jääräpäisesti teki retken.
Ja nyt vasta kerrotte, ettei lasta saa kävelyttää?? Kiva, oon varmaan aiheuttanut ihan kipeet traumat mun lapsille, kun heitettiin jo 5km kävelylenkkejä heidän ollessa 4-vuotiaita. Pitäiskö varata terapeutille aika?
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä pienet 2. Luokkalaiset! Tuolla sohjossa kävelytti lapsia retkipsikalle ja takaisin, melkein 5 km siis.
Lapsi tuli väsyneenä ja märkänä koulusta kotia. Onko järkeä?!
Jotkut kävelee jo tollasen matkan kouluun. Hyvää tekee.
Katsoin Helsingin reittihaun avulla välimatkan entisestä kodistamme torille, jossa käytiin usein ostoksilla. Matkaa on 2,1 km suuntaansa, ja tämän lapsi käveli jo 2- vuotiaana usein. Meillä ei ollut enää rattaita, eikä lapsi olisi niissä suostunut enää istumaan. Tietysti usein käveltiin vielä muuallakin samalla, mutta ainakin toi 4,2 km tuli liikuttua.
Työskentelen päiväkodissa 5 v. ryhmässä. Meidän lasten suosikkiretkikohde on kesällä uusittu puisto, jonne matkaa päiväkodilta n. 1,6 km/ suunta. Lähempääkin leikkipaikkoja löytyy, mutta tässä puistossa hyvä kiipeilyteline, jalkapallokenttä, iso " luonnon mäkeen" tehty liukumäki ja uudet keinut
Retkelle lähdetään klo 9 ja paluu klo 11 ja lähes koko ajan lapset ovat liikkeessä.
Hyvin kaikki jaksavat. Usein on alkusyksystä narinaa, ettei jaksa kävellä. Nyt sujuu kaikilta hienosti ja lapset innolla odottavat koska mennään tuohon puistoon.
Meillä tokaluokkalaisella koulumatka 2,5 km suuntaansa ja kävellen menee lähes joka päivä. Ajattelen, että se on hyvää liikuntaa ja ulkoilua lapselle, joka ei ole muuten kovin urheilullinen.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen päiväkodissa 5 v. ryhmässä. Meidän lasten suosikkiretkikohde on kesällä uusittu puisto, jonne matkaa päiväkodilta n. 1,6 km/ suunta. Lähempääkin leikkipaikkoja löytyy, mutta tässä puistossa hyvä kiipeilyteline, jalkapallokenttä, iso " luonnon mäkeen" tehty liukumäki ja uudet keinut
Retkelle lähdetään klo 9 ja paluu klo 11 ja lähes koko ajan lapset ovat liikkeessä.
Hyvin kaikki jaksavat. Usein on alkusyksystä narinaa, ettei jaksa kävellä. Nyt sujuu kaikilta hienosti ja lapset innolla odottavat koska mennään tuohon puistoon.
Joo, 1,6 km on eri asia kuin 2.6 km.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin kaikki jaksavat. Usein on alkusyksystä narinaa, ettei jaksa kävellä. Nyt sujuu kaikilta hienosti ja lapset innolla odottavat koska mennään tuohon puistoon.Joo, 1,6 km on eri asia kuin 2.6 km.
Ja viisivuotias on eri asia kuin kahdeksanvuotias ( tai jopa 9 v.)
Tuli heti mieleen, että tuon AP:n lapsi on sellainen liian pyöreä pikku lapsi. Kerran näin kaupassa kun sellainen pullea pikku poika käveli pullean isänsä vieressä, mutta tuskin muualla kävelivät kuin kaupoissa.