Opettaja oli kävelyttänyt luokkaa 5 (!) kilometriä!!
Kyseessä pienet 2. Luokkalaiset! Tuolla sohjossa kävelytti lapsia retkipsikalle ja takaisin, melkein 5 km siis.
Lapsi tuli väsyneenä ja märkänä koulusta kotia. Onko järkeä?!
Kommentit (193)
Mielestäni on oikeasti huolestuttavaa, jos tokaluokkalainen on tuon jälkeen ihan puhki. Me kävellään reilu 2-vuotiaan kanssa monta kertaa viikossa 5km lenkki, koskaan ei ole sanonut ettei jaksa kävellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää muistaa että osalla voi olla ihan perussairauksiakin, kuten astmaa ym, eikä voi olettaa että kaikki jaksavat saman verran. Meillä ainakin reissu oli tosi rankka! Retki kesti kolme oppituntia. Huominen koulupäivä on vaakalaudalla, epäilen että voimat ei vielä ole palautuneet aamulla. Lyhytnäköistä mielestäni opettajalta!
apNo onko sillä lapsellasi jotain perussairauksia? Jos on, niin miksi niistä ei ole ilmoitettu koululle? Jos mitään tällaista ei ilmoiteta, niin kyllä silloin lähdetään siitä että lapsi on perusterve ja jaksaa kyllä osallistua normaaleihin liikuntasuorituksiin. Jos taas ei ole mitään perussairauksia, niin miten helvetissä lapsesi voi olla noin poikki 5 km:n kävelystä?
Rasitusastma löytyy. Hän on hieman pyöreä, eikä siis yhtä ketterä kuin muut välttämättä, mutta lapsi kertoi, että kaikki muutkin olivat olleet poikki.
Kyllä lapsesi ketteröityy,jos annat hänen harrastaa liikuntaa enemmän kuin satunnaisen koulun kävelyretken verran.Ne muut ovat samaa pullamössösukupolvea,ei tuollaisesta matkasta kävellen kuuluisi olla poikki.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kaupukilaisvanhempien käkätyksen, että provo. Meillä ekaluokkalainen kävelee koulusta 1 km pysäkille, odottaa siinä bussia, jatkaa bussilla 6 km ja kävelee taas 2 km, joten kävelyä tulee jo muutenkin enemmän kuin tuo 5 km. Siksi typerää kävellä kouluaikana.
Hehee. Kyllä täällä kaupungissa tulee kävelyä enemmän kuin maalla. Siellä nimittäin hypätään autoon pihassa ja ajetaan marketin ovelle. Noi kun käy Sellossa,siitä tulee jo yli kolme kilometriä ja kun tunnin kävelevät shoppailemassa, toiset kolme kilsaa helposti. Itse en tosin laittaisi lasta korpeen aamupimeällä vaan valitsisin asuinpaikkani vähän paremmin.
Provohan tämä on? Liikunta on lapselle enemmän kuin hyväksi.
Minä kävelytin aikoinaan 8-vuotiasta tyttöäni 9kg rinkka selässä viitenä päivänä peräkkäin 10 km päivässä Hammastunturin tienoilla. Nyt se vänkää 12 vuotiaana, että pitäs päästä ensi kesänä viiden päivän vaellukselle (80 km) Tunturi-Lappiin. Taisi jäädä pahat traumat kun noin kävelyttää...
Onneksi tämän ketjun vastauksista voi päätellä, että suurimmalla osalla vanhempia on yhä maalaisjärkeä. Kyllä olisi aloittajan syytä liikuttaa sekä itseään että lastaan, jos on sitä mieltä, että viittä kilometriä ei jaksa lapsi kävellä. Itse kävin työpäivän jälkeen koiran kanssa tuolla vesisateessa reilun parin tunnin lenkillä. Onneksi minut on jo lapsesta asti totutettu kävelemään ja pyöräilemään joka paikkaan. Kyllä olin seiskaluokkalaisena aika huuli pyöreänä, kun meillä oli saksalainen vaihto-oppilas, joka valitti siitä, että joka paikkaan piti kävellä tai pyöräillä. Heitä kun kuskattiin Saksassa joka paikkaan autolla. Ihme marmatusta. Ihminen on luotu liikkumaan, eikä istumaan. Kyllä teet nyt lapsellesi karhunpalveluksen, jos opetat tuollaisen asenteen liikuntaa kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää! Soita opettajalle, rehtorille, terveydenhoitajalle, kuraattorille, poliisille, sosiaalitoimeen, kaiken maailman minkä minkäkin projektin vetäjälle, jotka on osa koulujen tukitoimintaa kodin ja kouluvälillä.
Ja vielä vinkki lehdistölle, että lasta näin rääkätään.
Mä kävelytin eilen mun viskareita ja eskareita 3km kirjastoon ja 3km takas päikylle...
t. lto
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kaupukilaisvanhempien käkätyksen, että provo. Meillä ekaluokkalainen kävelee koulusta 1 km pysäkille, odottaa siinä bussia, jatkaa bussilla 6 km ja kävelee taas 2 km, joten kävelyä tulee jo muutenkin enemmän kuin tuo 5 km. Siksi typerää kävellä kouluaikana.
Miten tuo on mahdollista? Lapsi ei ole lähikoulussaan ja siksi kunta ei järjestä kyytiä ovelta ovelle? Eikö 5 km ole raja kuljetukselle, alaluokkalaisella 3 km.
Vierailija kirjoitti:
Onko teistä kaikista muka normaali kävelymatka 8 - vuotiaalle tuo 5 kilometriä?!
Retkellä olivat vielä kiipeilleet ja leikkineet hippaa! Pillimehut ja makkarat oli onneksi eväänä, mutta siis vain 1 makkara jokaiselle.
Wait, what?! Vain 1 makkara...? Montako sun tokaluokkalainen sitten vetäisi? Yleensä en tykkää tätä sanoa, mutta niin kyllä haisee provo tässä. Vaikka onhan noita ylipainoisia lapsiraukkoja, jotka eivät osaa edes juosta tai kiivetä, ja niitä tulee aina lisää. Surullista...
No siinä saivat Janica-Taatelinoksa Mannapuurot ja Hiivatti-Ee-ArtuliVispilät pieniin läskipulleroihinsa liikuntaa.
Ai nyt taas niitä lapsia voi liikuttaa. Vasta kysyttiin kuukausi sitten käveleekö lapsesi kouluun ja kaikki huusi kilpaa että autolla viedään kävely on kiusaamista.
Ap kävelettekö tai liikutteko kotona jotenkin?
Kaksi alapeukkua eli kaksi on jo muistanu:
"eihän meidän lapsi kävele edes kilometriä, autollahan mä sen aamulla veinkin"
Ei ollut vielä 30-40 vuotta sitten tavatonta että hiihdettiin kouluun ja takas 5 km umpihangessa ja räntäsateessa. Ei ainakaan omissa vanhemmissa mitään traumoja näy :D
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä pienet 2. Luokkalaiset! Tuolla sohjossa kävelytti lapsia retkipsikalle ja takaisin, melkein 5 km siis.
Lapsi tuli väsyneenä ja märkänä koulusta kotia. Onko järkeä?!
No onpas pullamössöä.
Tietääköhän av-mamit kuinka pitkä matka 5km oikeasti on? Se nimittäin jää monella pulskalla mopsin taluttajallakin tekemättä. En kyllä itse viitsisi tokaluokkalaisia kävelyttää tuollaista matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on oikeasti huolestuttavaa, jos tokaluokkalainen on tuon jälkeen ihan puhki. Me kävellään reilu 2-vuotiaan kanssa monta kertaa viikossa 5km lenkki, koskaan ei ole sanonut ettei jaksa kävellä.
Paskapuhetta. 2 vuotias ei jaksa kävellä tuota matkaa missään järkevässä ajassa.
5km ei ole mikään pitkä matka.
Olen keski-ikäinen huonokuntoinen nainen ja voin 10kg kuorman kanssa kävellä milloin tahansa 25km ja senkin nousuja ja kivikkoja sisältävässä maastossa.
Ennätys on 36km yhdessä vuorokaudessa ja 47 kahdessa.
Moni tokaluokkalainen pystyisi juoksemaan 5km. Kävely ei ole mikään ongelma. Lapsen kuuluisi liikkua vähintään 2-3h päivässä, joten edes päivän liikunnan tarve ei tullut tuosta täyteen.
Itsellä oli kans ala-alasteella koulumatka 6km, eli 3km yhteen suuntaan. Lisäksi mulla on astmakin. Hyvin jaksoi kävellä.