Kymmenen pisteen kysymys! Miten paikata 20 vuoden aukko cv:ssä?
Aika mahdotonta, mutta vastaanotetaan hyviä ehdotuksia, jos sellaisia on mahdollista ollakaan :D.
Kommentit (54)
Milläs se aukko pitäisi paikata? Tai milläs sen voisi?
Sen voi paikata kirjoittamalla siihen kohtaan mitä sen ajan on tehnyt. Mites muuten?
Ellei sitä halua tehdä, voi jättää kohtaan aukon, joka ihmetyttää ja aiheuttaa kysymyksiä.
Kolmas vaihtoehto on täyttää se jollain valeilla.
Valehtelemalla!
Mistä voin noutaa voittamani pisteet? :D
Paras olisi varmasti hankkia nyt sitä oman alan tietämystä jostain lyhytkoulutuksista, osoitat, että löytyy halukkuutta opetella uusia juttuja ja opit niitä nopeasti. Kursseille, hus!
Pistät vaikka oman yrityksen toiminnan jonka lopulta päätit lopettaa. Ei ne sitä tarkista.
Äiti, ajattelitko mennä töihin? Hae alkuun jotain osa-aikaista, katon sulle kohta pari paikkaa mihin hakea. Koitan kattoo että ei ole pitkä työmatka :)
Jos sinulla on lapsia 7-10 kpl, niin aivan hyväksyttävä selitys, että on ollut kotona hoitamassa lapsia tuon 20 vuotta. Joku työnantaja voi jopa kunnioittaa sitä meriittinä.
Mutta vähemmällä lapsiluvulla tuo vaikuttaa nykypäivänä oudolta, se on totuus.
Vierailija kirjoitti:
Pistät vaikka oman yrityksen toiminnan jonka lopulta päätit lopettaa. Ei ne sitä tarkista.
Minä kyllä tarkistaisin työnantajana aivan varmasti. Yksi haku googleen ja se olisi siinä. Lisäksi ilmoittaisin TE-toimistolle valehtelevasta työnhakijasta.
Suorita jotain it-kurssia, -opintoa jossain, sen osaamisen päivittäminen voisi olla hyvä juttu (ellet ole ollut siitä jo muutenkin kiinnostunut sen 20 vuotta). Ja tosiaan, sen cv:n ei välttämättä tarvitse olla mikään täydellinen kronologinen esitys nykyään, vaan laitat siihen ne haettavan työn kannalta hyvät ja oleelliset jutut. Eikä kaikkien työantajien tarvitse sinua palkata, kunhan löytyy se yksi sopiva, joka kiinnostuu.
Ole rehellinen. Siinä mitään ihmeellisiä tarvii runoilla.
Itse olen palkannut useita naisia tuommoisella vuosikymmenien kotiäityys aukolla. Kaikki olivat olleet kotona, kunnes nuorin meni kouluun.
Hyviä työntekijöitä ovat olleet. Plussaa, ettei heillä ollut pienten lasten takia poissaoloja. ;)
Osa on tarvinnut päivitystä osaamiseensa. Pienen kurssituksen jälkeen vot, kiitollisia ja lojaaleja mimmejä.
Riippuu tietenkin alasta. Kahdesta on tullut lyhyessä ajassa esimiehiä.
Vierailija kirjoitti:
Aika mahdotonta, mutta vastaanotetaan hyviä ehdotuksia, jos sellaisia on mahdollista ollakaan :D.
Oletko kettutyttö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kettutyttö?
Jos olet niin hae töihin greenpiissille tai rupea eläinlääkäriksi.
Käännä poissaolosi meriiteiksi.
Kiitti vielä! It-kursseja olen käynytkin muutaman vuoden välein, tosin excel ei ole lempijuttu edelleenkään, enkä mikään superhyvä ole muissakaan, vähäistä on käyttö, kotitarpeiksi lähinnä.
Ja tosiaan, rehellinen olen, mihinkään vilunkipeliin ei minusta ole, sen edestään löytää.. Motivaatio on oikeastaan tällä hetkellä ainoa vahvuuteni, mutta niin taitaa olla muillakin työnhakijoilla muiden avujen ja kokemuksen lisäksi.
Oletko tehnyt jotain vapaaehtoistöitä samalla? Ollut rahastonhoitaja, vanhempaintoimikunnassa tms? Auttanut miehen yrityksessä tai toiminut omaishoitajana?
Mä luulen myös että joku koulutus voisi olla paras keino osoittaa, että oikeasti haet töitä. Itse ainakin ajattelisin, että 20 vuotta on niin pitkä aika, että siinä pn tietoisesti siirrytty pois työelämästä ja nyt vaan tukien tms takia haet muka töitä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko tehnyt jotain vapaaehtoistöitä samalla? Ollut rahastonhoitaja, vanhempaintoimikunnassa tms? Auttanut miehen yrityksessä tai toiminut omaishoitajana?
Mä luulen myös että joku koulutus voisi olla paras keino osoittaa, että oikeasti haet töitä. Itse ainakin ajattelisin, että 20 vuotta on niin pitkä aika, että siinä pn tietoisesti siirrytty pois työelämästä ja nyt vaan tukien tms takia haet muka töitä.
Joo, kyllä tuo päivityskoulutus taitaa olla ainoa mahdollisuuteni. Olen kytännytkin yhtä, täytyy ilmoittautua ensin työnhakijaksi, on työvoimakoulutus, muut kuin työnhakijana olevat eivät voi hakea.
Voi voi teitä kotiäitejä. 20 vuotta kotona nyt vaan on ihan liikaa.
Ainoa, mihin tuo rupeama pätevöittää joku perhepäivähoitajan jobi.
Miksi te ette kykene ennakoimaan yhtään?
En todellakaan palkkaisi tai edes kutsuisi haastatteluun ketään, joka on 20 vuotta lössöttänyt kotona lasten kanssa.
Faktahan on, että 20 vuoden poissaolo työmarkkinoilta tarkoittaa sitä, että olet samalla viivalla kuin juuri valmistuneet ilman työkokemusta. Eli cv:tä älä kaunistele, mutta mieti realistisesti mihin sinulla kannattaa hakea ja mihin voit päästä. Nyt sulla on sitä työkokemusta alettava keräämään, ei hinkua paikkoja jossa sitä oikeasti tarvitaan.
Lähde opiskelemaan lähihoitajaksi suuntautumisena lapset. Silloin kotiäitiytesi voidaan ainakin osittain katsoa työkokemukseksi. Kaverini oli 18 vuotta pois työelämästä, opiskeli lähihoitajaksi ja sai heti töitä päiväkodista.
Työmarkkinat ovat muuttuneet rajusti viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana, vaatimukset kasvaneet, työtahti kiristynyt, porukkaa vähennetty, työtehtäviä lisätty, tietokoneohjelmat ovat erilaiset ja kaikki asiat ovat muuttuneet.... Ja työnantajilla on mistä valita, suoraan koulun penkiltä tai kortistosta on tulossa jonoksi asti osaavia, ammattitaitoisia tekijöitä, joilla ei ole kahdenkymmenen vuoden aukkoa työelämässä. Tää on vaan tosi asia ja tämä karsii sinut varmasti monista tehtävistä pois. Voitko kertoa ap tarkemmin minkälaisiin tehtäviin olet hakemassa, niin voidaan antaa neuvoa, mitä asioita voisit korostaa itsessäsi?
En ole AP, mutta se on hyvä jos ihminen joka voi olla kotona myös on kotona. Vapautuu työpaikka sellaiselle joka sen tarvitsee.