Heippa ssss!
Olen lueskellut täältä sinun "ammattimaisia" mielipiteitä malleista ja heidän ammatinkuvastaan. Olen tehny mallintöitä teini-iästä saakka niin ulkomailla kuin Suomessa, ammattimallina. Haluan korjata muutaman epäkohdan sinun kommenteista kohdistuen malleihin.
Ensimmäiseksi, kaikki mallit ovat lähtökohtaisesti pitkiä ja laihoja. Luonnollisesti tämä tarkoittaa sitä, että vartalonmalli on jo luonnostaan ns. "slim" ja pitkät raajat lisäävät illuusiota laihuudesta. Jos vertaat 160cm laihahkoa naista 178cm laihahkoon naiseen on ilmiselvää, että pidempi nainen vaikuttaa vielä laihemmalta. Pidempi olemus aiheuttaa tämän mielikuvan. Älä siis vertaa lyhyitä/normaalin pituisia naisia hyvin pitkiin mallinaisiin. Lisään vielä, että lähes kaikilla malleilla on todella kaunis siro luusto, joka lisää illuusiota pienuudesta.
Toiseksi voisin tuoda mallien iän esille. Hyvin monet malleista on ikähaarukaltaan 15-23 ikävuoden välillä. Varsinkin nyt mallit ovat yhä nuorempia ja nuorempia (itse olin 17v ja muutama kämppis juuri ja juuri 16v täyttäneitä kun lähdin ulkomaille) ja osalla on vielä kasvupyrähdys kesken. Kasvupyrähdyksen aikana keho tarvitsee rutkasti energiaa ja nuori nainen voi syödä suuria määriä ruokaa lihomatta. Nuorilla ihmisillä on myös hyvin nopea aineenvaihdunta ja kerääntynyt paino ei pitkässä ihmisessä näy samalla tavalla kuin lyhyessä ihmisessä.
Kolmanneksi, photoshop. Olen tehnyt lukuisia kuvauksia joiden jälkeen en ole tunnistaa itseäni kuvista. Photoshopin käyttö on todella yleistä ja sen luodaan väärä mielikuva malleista. Minulla on mallikavereita, jotka eivät näytä upeilta alusvaatteilla sillä he ovat "vain" hoikkia eivätkä juuri harrasta liikuntaa. Mutta photoshopin avulla luodaan kuva fitistä mallista joka hehkuu. Sama näytöksissä, näytösmallit ovat malleista hoikimpia mutta alusvaatteila hyvin harvoin kauniin näköisiä. Itseasiassa kaukana kauniista.
Neljänneksi, sinulla on aivan väärä kuva mallintöistä. Mallina työskentely on 70% prosenttia castingeissa juoksemista, 20% kuvauksia ja töitä ja loput 10% malliystävien kanssa dinnereillä ja clubeilla ravaamista. Jos et ole juuri nyt pinnalla oleva huippumalli, elämäsi on lähinnä tuota. Mallimaailmassa näkee paljon itsensä näännyttäviä malleja ENNEN fashionweekkejä ja sen jälkeen hulluna juhlimista. Myös syömishäiriöitä tulee vastaan, itse kuuluin osin tähän kategoriaan. Kuten myös niitä malleja jotka syövät eivätkä liho. Tyttöjä on laidasta laitaan. Älä siis ihannoi aivan väärää mielikuvaa, ammattimallina työskentely EI ole langanlaihana kuvauksesta kuvaukseen maagisesti liitelimistä, vaan myös me kokoonnutaan aamupalalle yhdessä ja syödään croisantteja aamupalaksi sekä ylipäätänsä syömme.
Pointtini? Ehkäpä tällä kirjoituksella ei ole pointtia, olen vain halunnut pitkään korjata muutamia oletuksiasi mallintöistä. Tunnuit ihailevan asiaa, josta sinulla ei tunnu olevan yhtään mitään oikeaa mielikuvaa. Rakas ssss, toivon että tulet sinun pilvilinnoistasi alas ja ymmärrät että se, mitä näet VS-showssa tai lehtien kuvissa EI ole todellisuutta. Mallina voin tämän salaisuuden sinulle paljastaa.
Heippa tutuille! :D
Kommentit (142)
SSSS on sairas.
Ensimmäisellä sivulla sanoo "ihailemani Anna Seleznevan abseja tuskin on saavutettu liikkumatta"
https://fi.pinterest.com/pin/537758011728155515/
Kuvassa kyseinen nainen. Nälkiintynyt hän on, ei sporttinen.
Vierailija kirjoitti:
Mistä vetoa että SSSS:n koko perhe on syömishäiriöisiä? Ja SSSS on niiiin malliesimerkki syömishäiriöisestä. Suuttuneena huudetaan mitä oikeasti ajattelee, mutta heti kun joku osoittaa miten hullulta hänen sanomansa asiat kuulostavat ollaan niin "no enhän minä nyt sitä SILLEEN tarkoittanut."
Totta. Olen suunnilleen samanikäinen kuin ssss ja tuo hänen meuhkaamisensa ja ajatusmaailmansa kuulostaa aivan esiteinin huutelulta. En ole tavannut ketään tämänikäistä joka on ihan kympillä median ihanteiden vietävissä.
Vierailija kirjoitti:
SSSS on sairas.
Ensimmäisellä sivulla sanoo "ihailemani Anna Seleznevan abseja tuskin on saavutettu liikkumatta"
https://fi.pinterest.com/pin/537758011728155515/
Kuvassa kyseinen nainen. Nälkiintynyt hän on, ei sporttinen.
Kasvoistakin näkyy, että alipainoa on.
Miksi pitää näyttää mallilta? Se on ammatti, ei ne naiset näyttäisi siltä tai olisi siinä kunnossa ellei niille maksettaisi ihan pirusti. Miksi samaistut heihin?
Olen tuntenut syömishäiriöisen perheenäidin. Tuolloin mies ja kaksi pikkupoikaa (ekalla, tokalla luokalla). Asuivat Helsingissä ja hyvissä töissä, oikein varakkaita.
Vietin aikaa perheen lasten kanssa ja oli järkyttävää, millaisen ajatusmaailman äidin sairaus heihin upotti. Pikkupoikien ei tosiaankaan kuuluisi välittää painostaan tai tietää ravintoarvoista, mutta nämä lapset ottivat painon puheeksi useita kertoja päivässä. Ruoasta piti tietää etukäteen kalorit. Eivät he oikein sisäistäneet kaloritarpeita tai sitä mitä eroa on eri ravintoaineilla (varmaan nuoren iän jne takia), mutta jonkinlainen ajatus kyti koko ajan.
Lapset eivät olleet onneksi alipainoisia, vaan täysin normaaleja. Itse olin normaalipainoinen ja harrastin urheilua (edelleen olen molempia) ja silti pojat kuiskivat toisilleen, kun kerran olin ottanut pienen suklaavanukkaan evääksi. Päin naamaa eivät kehdanneet läskiksi haukkua.
Miten perkeleessä ulkonäon täydellisyyteen pyrkiminen on joku musiikkiin, urheiluun tai taiteeseen verrattava asia?? Ja missä hitossa näet lihavuuden normalisointia. Näytä ja kerro minulle. Olet aivopesty, aivosi on dipattu mediasoosiin ja kuorrutettu "sano että tämä on oma valintasi. Sano että tämä on oma valintasi. SANO!!" kermalla.
Vierailija kirjoitti:
Miten perkeleessä ulkonäon täydellisyyteen pyrkiminen on joku musiikkiin, urheiluun tai taiteeseen verrattava asia?? Ja missä hitossa näet lihavuuden normalisointia. Näytä ja kerro minulle. Olet aivopesty, aivosi on dipattu mediasoosiin ja kuorrutettu "sano että tämä on oma valintasi. Sano että tämä on oma valintasi. SANO!!" kermalla.
Ja kun tuo SSSS:n ajama "ulkonäön täydellisyys" ei todellisuudessa edes ole saavutettavissa terveillä elämäntavoilla ja liikunnalla, vaan kirjaimellisesti syömättä jättämisellä. Ymmärtäisin, jos kyseessä tosiaan olisi terveelliset ja myös tervehenkiset (lue: ei ortoreksiset) elämäntavat ja hallittu liikunnan harrastaminen ja oman hyvinvointinsa vaaliminen, mutta minusta SSSS:n ideaalinainen ei ole saavutettavissa noilla asioilla. Ja jos tähän SSSS:n ihanteeseen pyrkiminen vaatii jotakin sellaista kuin minimaaliset ateriat ja niidenkin pois oksentaminen, ei puhuta todellakaan enää ulkonäön täydellisyydestä.
... Itse asiassa tämä SSSS:n kunniakas oodi laihuudelle saa minut vain voimaan pahoin. Tässäkö tosiaan se median ihannoima nainen? Sellainen, jonka suurin saavutus on keinolla millä hyvänsä päästä kokoon, jolla ei ole _mitään_ tekemistä terveyden kanssa?
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin tuossa ainoastaan täydellisyyden tavoittelusta , en täydellisyyden tavoittelusta JA ulkonäöstä. Avaa silmäsi, ole hyvä!
Lihavuuden normalisointia:
http://assets.nydailynews.com/polopoly_fs/1.2128768!/img/httpImage/imag…
http://static1.squarespace.com/static/52cc8d65e4b0f656f2a77963/t/535815…
http://amsterdam-ftv-blog.com/wp-content/uploads/2013/11/glamour-then-f…
Näistä muuten jälkimmäiset ovat oikein hyviä kampanjoja länsimaisen kulttuurin laihuuslähtöisyydelle. Nuo ovat normaaleja naisia, eikä heidän kehoaan ole ensisijassa valjastettu palvomaan maksavan asiakkaan silmiä myymällä tuotteita keholla, joka on lähinnä jumalarmainen, photoshopilla luotu ja tavoittelematon ihanne. Lisäksi heidän painonsa ei ole missään määrin sellainen, että se itsessään räjäyttäisi kansanterveydelliset haitat huippulukemiin.
Ja vaikka SSSS:n kauhuksi mediassa ovat jalansijaa ottaneet myös ylipainoiset ihmiset (Adele - muusikko, mutta jostakin kumman syystä päähuomio on tämän laulajattaern ylipainossa) ei tarkoita sitä, että sellainen olisi yhteiskunnassa jotenkin huippuunsa ihannoitu tai vakio. Yhä edelleen lehtien, mainosten ym. mediatuotosten keulakuvana on laiha nainen.
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin tuossa ainoastaan täydellisyyden tavoittelusta , en täydellisyyden tavoittelusta JA ulkonäöstä. Avaa silmäsi, ole hyvä!
Lihavuuden normalisointia:
http://assets.nydailynews.com/polopoly_fs/1.2128768!/img/httpImage/imag…
http://static1.squarespace.com/static/52cc8d65e4b0f656f2a77963/t/535815…
http://amsterdam-ftv-blog.com/wp-content/uploads/2013/11/glamour-then-f…
Mitä tämä täydellisyytesi sitten on, jos ei alipainon tavoittelua? Ja noista kuvista. Ensimmäisessä on kaunis, ystävällinen ja mukavan oloinen naisnäyttelijä. Miten voit katsoa häntä ja nähdä vain "lihavuuden normalisointia"? Lihava ihminen ei ole sama asia kuin lihavuuden normalisointi. Ja noissa lopuissa kuvissa en näe yhtään läskiä naista. Luulin, että linkittäisit kuvia niistä kampanjoista joissa on käytetty ihan oikeasti lihavia ihmisiä. Luulin, että sinulla ehkä olisikin joku pointti. Mutta ei ole. Sinulla ei ole pointtia. Välttelet ihmisten viestihin vastailua ja sanot ilkeitä, mätiä asioita. Luulet, että ainoa asia mitä naiset voivat antaa on median luoma harhakuva täydellisestä naisihmisestä, sirosta nukesta, joka näyttää hauraalta. Minua surettaa ja suututtaa katsoa, miten syömishäiriöiseksi ja harhaiseksi tämä maailma on tehnyt kaltaisesi nuoren naisen. Pyydän, lopeta se täydellisyyden tavoittelu. Lopeta harhan tavoittelu.
Kommenttini kusi, eli siis vastaus tuohon viestiin 64 ilman quoteja.
Mitä tämä täydellisyytesi sitten on, jos ei alipainon tavoittelua? Ja noista kuvista. Ensimmäisessä on kaunis, ystävällinen ja mukavan oloinen naisnäyttelijä. Miten voit katsoa häntä ja nähdä vain "lihavuuden normalisointia"? Lihava ihminen ei ole sama asia kuin lihavuuden normalisointi. Ja noissa lopuissa kuvissa en näe yhtään läskiä naista. Luulin, että linkittäisit kuvia niistä kampanjoista joissa on käytetty ihan oikeasti lihavia ihmisiä. Luulin, että sinulla ehkä olisikin joku pointti. Mutta ei ole. Sinulla ei ole pointtia. Välttelet ihmisten viestihin vastailua ja sanot ilkeitä, mätiä asioita. Luulet, että ainoa asia mitä naiset voivat antaa on median luoma harhakuva täydellisestä naisihmisestä, sirosta nukesta, joka näyttää hauraalta. Minua surettaa ja suututtaa katsoa, miten syömishäiriöiseksi ja harhaiseksi tämä maailma on tehnyt kaltaisesi nuoren naisen. Pyydän, lopeta se täydellisyyden tavoittelu. Lopeta harhan tavoittelu.
Hyvä pointti parissa ylemmässä muuten: se, että ylipainoinen ihminen ylipäätään esiintyy mediassa ja astuu kameroiden kuvattavaksi, ei ole "ylipainon ihannointia". Rohkeutta ehkä, ottaen huomioon, että pelkän ylipainon vuoksi voi tulla teilatuksi, vaikka julkisuuteen astuminen ei liittyisi millään tavalla ylipainoon itsessään. Vaikkapa mainittu Adele: ihminen, joka laulaa kauniisti, on vähäarvoisempi seikka kuin se, että suureen suosioon on päässyt ylipainoinen laulaja.
ssss kirjoitti:
Exactly, te ette edes näe noiden kuvien ylipainoa tai ylipainon hyväksyvää viestiä, kun olette jo tottuneet paljon suurempaan ylipainoon! Väheksytte vain asiaa. On todellakin S-U-R-U-L-L-I-S-T-A ja S-U-U-T-U-T-T-A-V-A-A !!!!
SSSS, minusta on surullisempaa, että sinä miellät etenkin alempien kuvien naiset lihaviksi. Se, että ihmisellä on muotoja rinnoissa ja takamuksessa, ei tee heistä yksioikoisesti lihavia.
Ylipainon ihannointia ei ole se, että ylipainoiset ja "ylipainoiset" ihmiset saavat elää rauhassa ja tulla kuuluisaksi kuulematta jatkuvaa vittuilua. Ylipainon ihannointia olisi se, että joka mainostaulussa olisi 200 kiloinen malli. Ylipainon ihannointia olisi se, että vähän syövää ihmistä halveksuttaisiin. Ylipainon ihannointia olisi se, että laiha ihminen kuulisi "vitun kukkakeppi, tunge porkkana perseeseesi" huutelua koko elämänsä ajan. Ylipainon ihannointia olisi se, että laiha lapsi kasvaisi vihaamaan itseään painonsa takia.
SSSS, mikä muuten on ihannevartalosi miehellä? Vihaatko lihavia miehiäkin?
Ap tässä! Keskustelu olikin räjähtänyt käsiin :D
No mutta joo, taidan taistella tuulimyllyjä vastaan kun edes tuhlaan aikaa kanssasi väittelyyn. Halusin vain korjata väärät väittämäsi malleista ja heidän työstään, mutta ilmeisesti syömishäiriö estää sinua edes harkitsevan muita vaihtoehtoja.
Tiedän tämän koska olen itse ajatellut samoin ja mallintyöt eivät auttaneet asiaa.
Tsemppiä sulle ssss, toivon että jonain päivänä ymmärrät että laihuus ei tuo onnea!
SSSS, mietipä hetki miksi kukaan muu kuin sinä näe valtavaa läskivuorta noilla kuvan naisilla? Ehkä se oletkin sinä joka on aivopesty.
Miksi siihen täydellisyyteen pitää pyrkiä? Mainitsit urheilun, musiikin ja muotisuuunnittelun, mutta noissa kaikissa on joku päämäärä. Urheilussa kuuluisuus, maailmanennätykset, raha, olympialaisiin tai muihin kuuluisiin kisoihin pääsy. Musiikissa kuuluisuus, raha, musiikin luominen ja keikkailu. Muotisuunnittelussa kuuluisuus, raha, muodin luominen/taiteen luominen, catwalkeille pääsy, oman malliston luonti. Vaan maailmassa ei pääse pitkälle laihuudella ja kauneudella. Tai no joo, on niistä plussaa joillain aloilla, mutta itsessään ne ovat aivan hyödyttömiä.
No mikset sitten valita lihavista miehistä tänne. Mikset linkittele "sopivan lihaksikkaiden" miesten kuvia tänne.
Mistä vetoa että SSSS:n koko perhe on syömishäiriöisiä? Ja SSSS on niiiin malliesimerkki syömishäiriöisestä. Suuttuneena huudetaan mitä oikeasti ajattelee, mutta heti kun joku osoittaa miten hullulta hänen sanomansa asiat kuulostavat ollaan niin "no enhän minä nyt sitä SILLEEN tarkoittanut."