Miksi yli 55 -vuotiasta pitkäaikaistyötöntä ei päästetä työttömyyseläkkeelle?
Helsingin Sanomien ELY-keskuksille ja TE-keskuksille tekemän kyselyn mukaan vain noin 10–20 prosenttia irtisanotuista yli viisikymmentävuotiaista työllistyy toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen.
Miksi heitä roikotetaan joka kuukausi työttömyysilmoituksen ikeessä Kelassa eikä päästetä eläkkeelle? on naurettavaa kuvitella, että he vielä 10 vuodeksi saisivat kunnollista eläkettä keryttävää kokopäivätyötä!! Osalla on terveys jo kuralla ja vanhentunut koulutus. Ei heitä kukaan halua ottaa aidosti töihin pitemmäksi aikaa. Lopettakaa ihmisten kiusaaminen, hallitus!
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että ikäraja voisi olla jopa 45 vuotta.
Tämän iän ylittäneiltä pitäisi myös kieltää kaikki muuntokoulutukset ja vastaavat. Vanhukset voivat opiskella omalla kustannuksellaan, mutta yhteiskunnan ei pidä heidän turhia koulutuksiaan kustantaa.
mä olen 45-v ja vielä meinasin kerran valmistua (5. kerta) maisteriksi parin vuoden sisällä. :)
Arvasin että joitain ketuttaa. No eipä haittaa!
Siis 1. kertaa olen valmistumassa maisteriksi, mutta takana on eri vuosikymmeniltä tutkintoon johtaneita opintoja ensimmäinen 90-luvun alusta yo-pohjainen opistokoulutus. Lisäksi sitten AMK,YAMK ja kandin tutkinnot ja vielä se maisterikin joskus.
Suomessa on ollut halpaa opiskella tähän asti. Koskaan en ole nostanut senttiäkään opintorahaa tai opintolainaa ja ihan täysipäiväistä työtä olen tehnyt opiskelujen ohessa ilman ainuttakaan palkatonta vapaata koulujen takia. Osan kirjoista on jopa työnantaja maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikärasismi pois. Kamalaa, kun jotkut ehdottavat, että vanhemmille ei sausi koulutusta antaa.
Kyse ei ole ikärasismista, vaan järjen käyttämisestä. TE-toimiston koulutus- ja työllistämisrahat loppuvat jatkuvasti kesken. On siis järkevämpää, että ne vähätkin rahat käytetään alle neljäkymppisiin, kuin yli 55-vuotiaisiin.
Minä olen 55-vuotias työtön eikä minua todellakaan kiinnosta enää mikään koulutus tässä elämän vaiheessa. Mutta mielelläni suon sen mahdollisuuden nuoremmille.
Minä myös toivoisin järkeä TE-toimiston toimintaan. Olen irtisanottu ja yli vuoden ollut ansiosidonnaisella. 44 vuotta työhistoriaa takana ja ikä riittää eläkkeeseen, kun ansiosidonnainen loppuu.
Noilla työvuosilla kokemusta on karttunut ja sille olisi työnantajilla edelleen käyttöä. Ei vakituiseen työsuhteeseen, mutta muutama päivä silloin, kuukausi tällöin.
Jos TE-toimisto pystyisi taipumaan tällaisiin satunnaisiin töihin ilman monimutkaista byrokratiaa, olisi minun mahdollista siirtää työkokemustani nuoremmalle polvelle.
Ainoa asia mitä tähän tarvittaisiin olisi luku- ja laskutaito. Kun nyt täytän työttömyysilmoitukseen työtön joka päivälle, täyttäisinkin kaavakkeeseen sanan työssä, niille päiville kun työssä olisin. Työttömyyskassa sitten vähentäisi nämä päivät työttömyyskorvauksesta.
Nyt en voi sitä tehdä, koska prosessi alkaa alusta ja se on hidas. En pysty odottamaan kuukautta tai kahta uutta päätöstä.
Te-toimistoa ei satunnaiset työt kiinnosta pätkääkään. Työkkäri ei maksa ansiosidonnaista. Kassaa sen sijaan ne työtunnit kiinnostaa, mutta yhden työpäivän tekeminen ei aloita prosessia alusta. Eikä missään kassassa kestä yli kuukautta tehdä tuollaisessa tilanteessa päätöstä, jos vain itse toimitat palkkatodistuksen hakemuksen mukana.
Työkkäri tai kassa ei estä sinuakaan työllistymästä satunnaisesti. Byrokratia on minimaalista. Jos yhden palkkalaskelman toimittaminen on ylivoimaista, tuskin se työntekokaan onnistuu.
Tässäpä Kalevan keskusteluketjusta työttömän omakohtaisia kokemuksia:
Katkaisin työttömyysjakson viime kesänä, sain neljän kuukauden "kesä"työn.
Kun työt päättyivät, alkoi hemmetinmoinen rumba kaikkien todistusten, lippujen ja lappujen kanssa; toimitin kaikki heti, mitä pyydettiin.
Siitä huolimatta kesti 11 viikkoa siitä kun olin lopettanut määräaikaisen työni, siihen kun sain korvaukset taas eka kerran tiilleni. Toki ne tulivat sitten yhtenä pompsina taannehtivasti, mutta tulipahan todettua, että on erittäin toimiva dieetti, kun syö pelkkiä kynsiä yli kolme kuukautta ...
Tämä IT-TEKNOLO9GIAN KEHITYSMAA ei ole pystynyt kehittämään nettiin sivustoa, johon työttömäåt voisivat syöttää, milloin ovat töissä, milloin työttömiä ja sinne satunnaiset työnantajat kävisivät kuittaamassa tehdyt tunnit ja saadut eurot...?
Kaiken maailman lasten peleihin kyllä riittää kiinnostusta, muttei mihinkään tarpeelliseen.
Meidän liitossa rahat tulivat kyllä ihan nopsasti. Eka kerta kesti pari viikkoa ja seuraavat sitten tulivat viikon sisällä. meidän liitossa nettiliittymä johon tiedot syötetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50-luvulla syntyneethän pääsevät eläkeputkeen. Eli saavat eläkettä jo verrattaen nuorina. Suurella ikäluokalla on näitä etuuksia, nykyiset viisikymppiset ovat ikävässä tilanteessa, kun vielä olisi yli kymmenen vuotta työikää jäljellä.
Suuret ikäluokat eivät ole syntyneet 50-luvulla. vaan he ovat jo nyt normaalilla 63v työeläkjeellä ja 50-luvulla syntyneet pääsevät norm. 63v. eläkkeelle, paitsi ennen 56-vuotta syntyneet pääsevät eläkeputkeen, jos työ on fyysisesti raskasta esim.rakennusala ja perustuu työehtosopimukseen, muut odottelevat 63v eläkeikää. Vai onko sinulla faktatietoa asiasta.
Wau, melkein joka lauseessa virhe, onnittelut!
Ennen 1950 syntyneet ovat jo eläkkeellä, mutta heidän normaali eläkeikä oli 65. Pitkäaikaistyöttömät pääsivät työttömyyseläkkeelle. 50- luvulla syntyneet saavat valita, haluavatko eläkkeelle 63- vuotiaana vai myöhemmin. Työttömät 50-lukulaiset voivat päästä työttömyysturvan lisäpäiville, joita maksetaan eläkeikään saakka, mutta korkeintaan 65 vuoteen. Lisäpäiviltä voi valita eläköitymisen jo 62- vuotiaana. Työn laadulla ei ole siihen mitään merkitystä!
Fyysisesti raskailta urilta myönnettävä työuraeläke on vasta tulossa, se nuijittiin viime eläkeuudistuksessa läpi. Sitä ei ole vielä kenellekään myönnetty, ensimmäisiä hakemuksia odotetaan 2018. Työuraeläkkeen alaikäraja on 63. Sitä nuoremmat voivat saada vain työkyvyttömyyseläkkeen. 50- luvun jälkeen syntyneillä eläkeikä muuten on portaittain nouseva, ja se alaraja on 65.
Laitapa faktaa ajatustesi pohjaksi. 50-luvulla syntyneet eivät todellakaan pääse työttömyysturvan lisäpäiville. Ainakin Kela väittää, että ikää pitäisi olla 60 vuotta ja jos on syntynyt vaikka vuonna 1957, täyttää tänä vuonna vasta 59 vuotta eikä mitään lisäpäiviä lankea tuosta vain.
Kuule, laitanpa hyvinkin.
https://www.tyj.fi/fin/ansiopaivaraha/paivarahan_kesto/lisapaivat_ikaan…Kannattaisi itse vaivautua googlettamaan, ennen kuin esittää tietäväistä. Terveisin se, joka työkseen myöntää mm lisäpäiviä.
Et sitten tullut sitäkään ajatelleeksi, että nuo 1957 syntyneet pääsevät lisäpäiville, KUN ikävaatimus täyttyy (ja sehän on tuolloin syntyneillä 61 vuotta, ei 60)? Mutta ihan tänä vuonna pääsee lisäpäiville, kun on syntynyt 1956 tai aiemmin.
Oletkohan tietoinen, että 50-lukua on myös vuodet 1958 ja 1959. Ajattelitko myöntää myös tuolloin syntyneille lisäpäiviä tänä vuonna vedoten siihen, että 50-luvulla syntyneillä on niihin mahdollisuus?
Oletko oikeasti noin tyhmä vai nautitko sellaisen näyttelemisestä? Nythän alun perin joku valopää väitti, että KUKAAN 50-luvulla syntynyt ei pääse lisäpäiville. Enkä nytkään väittänyt, että ne kaikille myönnetään tänä vuonna kuin manulle illallinen. Lue se linkki, jos osaat. 1957 syntyneet voivat päästä lisäpäiville 2018.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikärasismi pois. Kamalaa, kun jotkut ehdottavat, että vanhemmille ei sausi koulutusta antaa.
Kyse ei ole ikärasismista, vaan järjen käyttämisestä. TE-toimiston koulutus- ja työllistämisrahat loppuvat jatkuvasti kesken. On siis järkevämpää, että ne vähätkin rahat käytetään alle neljäkymppisiin, kuin yli 55-vuotiaisiin.
Minä olen 55-vuotias työtön eikä minua todellakaan kiinnosta enää mikään koulutus tässä elämän vaiheessa. Mutta mielelläni suon sen mahdollisuuden nuoremmille.
Minä myös toivoisin järkeä TE-toimiston toimintaan. Olen irtisanottu ja yli vuoden ollut ansiosidonnaisella. 44 vuotta työhistoriaa takana ja ikä riittää eläkkeeseen, kun ansiosidonnainen loppuu.
Noilla työvuosilla kokemusta on karttunut ja sille olisi työnantajilla edelleen käyttöä. Ei vakituiseen työsuhteeseen, mutta muutama päivä silloin, kuukausi tällöin.
Jos TE-toimisto pystyisi taipumaan tällaisiin satunnaisiin töihin ilman monimutkaista byrokratiaa, olisi minun mahdollista siirtää työkokemustani nuoremmalle polvelle.
Ainoa asia mitä tähän tarvittaisiin olisi luku- ja laskutaito. Kun nyt täytän työttömyysilmoitukseen työtön joka päivälle, täyttäisinkin kaavakkeeseen sanan työssä, niille päiville kun työssä olisin. Työttömyyskassa sitten vähentäisi nämä päivät työttömyyskorvauksesta.
Nyt en voi sitä tehdä, koska prosessi alkaa alusta ja se on hidas. En pysty odottamaan kuukautta tai kahta uutta päätöstä.
Te-toimistoa ei satunnaiset työt kiinnosta pätkääkään. Työkkäri ei maksa ansiosidonnaista. Kassaa sen sijaan ne työtunnit kiinnostaa, mutta yhden työpäivän tekeminen ei aloita prosessia alusta. Eikä missään kassassa kestä yli kuukautta tehdä tuollaisessa tilanteessa päätöstä, jos vain itse toimitat palkkatodistuksen hakemuksen mukana.
Työkkäri tai kassa ei estä sinuakaan työllistymästä satunnaisesti. Byrokratia on minimaalista. Jos yhden palkkalaskelman toimittaminen on ylivoimaista, tuskin se työntekokaan onnistuu.
No kun kyse ei ole yhdestä työpäivästä, vaan päivistä/kk, tai jopa kokonaisesta kuukaudesta.
Voisitko laittaa lähteen asiasta? Minun tietoni perustuvat työttömien kokemuksiin asiasta.
Katso vaikka minkä tahansa työttömyyskassan nettisivuilta. Puhe oli satunnaisesta työstä, mikä tarkoittaa juuri yksittäisiä, korkeintaan muutaman päivän työpätkiä. Neljän kuukauden työ on ihan normaali määräaikainen työsuhde. Tällä hetkellä kaikissa kassoissa käsittelyaika molemmissa tilanteissa on noin pari viikkoa tai vähemmän, jos vain se minimaalinen byrokratia on hoidettu. Ja näin vaikeaa se on:
1) Ilmoittaudu työnhakijaksi, jos olit pidempään kuin kaksi viikkoa töissä ja ehdit katkaista työnhaun.
2) pyydä työtodistus ja palkkatodistus työnantajalta. Kaikki kassat eivät työtodistustakaan kaipaa, jos palkkatodistuksesta näkee työsuhteen keston. Useimpiin kassoihin kelpaa myös tavalliset palkkalaskelmat, jotka tietenkin olet saanut jo.
3) lähetä hakemus ja edellisessä kohdassa mainitut todistukset kassalle.
Jos jonkun hakemuksen käsittely on kestänyt paria viikkoa kauemmin, noita ei ole tehty ajallaan tai tilanne ei ole ollut sama. Yleisin syy käsittelyn viivästymiseen on puuttuva palkkatodistus tai vastaava. Ja osa-aikatyöhän on sitten eri asia. Siitäkin saa minkä tahansa kassan nettisivuilta toimintaohjeet.
"Helsingin Sanomien ELY-keskuksille ja TE-keskuksille tekemän kyselyn mukaan vain noin 10–20 prosenttia irtisanotuista yli viisikymmentävuotiaista työllistyy toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen."
Miksi pitäisi päästä eläkkeelle, jos ei saa vakiduunia? Mikä vika on määräaikaisissa työsuhteissa? Ei monet nuoretkaan saa vakipaikkaa vaan tekevät kenties vuosikymmeniä määräaikaisia.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen on työkykyinen, hän ei tarvitse eläkettä.
Totta, myös kääntäen:
Jos ihminen on työkyvytön, miksi häntä ei päästetä eläkkeelle?
Mä olen nyt roikkunut tässä 10 vuotta löysässä hirressä ja taas on tällä viikolla aika työvoiman palvelukeskukseen. Miksi ihmeessä? Niillä ei ole tarjota mulle mitään mihin kykenisin tai mitä tarvitsisin. Toisaalta, minä en pysty mihinkään mitä niillä on tarjolla.
Näin on siis menty vuosikymmen, ja kärsitty myös karenssia. Se on nykyajan trendi: kyykytä sairasta.
Ei ole varaa eläkeläisiin. Minä useampi kuolee ajoissa sen parempi.