Miksi yli 55 -vuotiasta pitkäaikaistyötöntä ei päästetä työttömyyseläkkeelle?
Helsingin Sanomien ELY-keskuksille ja TE-keskuksille tekemän kyselyn mukaan vain noin 10–20 prosenttia irtisanotuista yli viisikymmentävuotiaista työllistyy toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen.
Miksi heitä roikotetaan joka kuukausi työttömyysilmoituksen ikeessä Kelassa eikä päästetä eläkkeelle? on naurettavaa kuvitella, että he vielä 10 vuodeksi saisivat kunnollista eläkettä keryttävää kokopäivätyötä!! Osalla on terveys jo kuralla ja vanhentunut koulutus. Ei heitä kukaan halua ottaa aidosti töihin pitemmäksi aikaa. Lopettakaa ihmisten kiusaaminen, hallitus!
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50-luvulla syntyneethän pääsevät eläkeputkeen. Eli saavat eläkettä jo verrattaen nuorina. Suurella ikäluokalla on näitä etuuksia, nykyiset viisikymppiset ovat ikävässä tilanteessa, kun vielä olisi yli kymmenen vuotta työikää jäljellä.
Suuret ikäluokat tyhjentävät kassan mielettömillä itse itselleen säätämillään eduilla, he ovat varakkain sukupolvi Suomessa ikinä.
Jälleen kerran tuntuu olevan tarpeen selvittää, mitä tarkoitetaan suurilla ikäluokilla:
1945-1950, siinä haarukassa ovat suuret ikäluokat. Suurinta syntyvyys oli vuonna 1947.
He kaikki ovat siis jo eläkkeellä, vanhimmasta päästä heidän päälukunsa on jo alkanut harventuakin.
Vierailija kirjoitti:
hjooh, ja telkkarissa eläkeläiset vinkuu lisää rahaa kun eläkkeet ei nouse samaa vauhtia kuin palkat vaan samaa vauhtia kuin hinnat.
Mistä helv. tistä nämä luulevat sen eläkerahan tulevan. Valtio on muutenkin liki konkurssissa kiljusen puoluetovereiden taloudenhoidon jälkeen joten hei keksitään lisää menoja.
Hieno asenne! Kadehdi vain eläkeläisiä, lienevätkö omat vanhempasi jo sellaisia...
Lue tämä:
Eläketurvakeskuksen tilastojen mukaan keskimääräinen kokonaiseläke naisilla oli 2014 lopussa 1411€/kk.
Miesten keskimääräinen eläke oli hieman suurempi, 1803€/kk.
Kaikkien keskiarvo oli 1588€/kk.
Samaan aikaan keskipalkka oli 3503€/kk. Ts.keskimääräisen eläkkeen suuruus keskipalkasta oli 45,33%.
Takuueläkeen saajia oli 2014 Suomessa 101 500. Takuueläkkeen suuruus 749€/kk. Vanhemmissa ikäluokissa suurempi osuus takuueläkettä saavista oli naisia. Takuueläke on ns. vähimmäiseläke.
Ei kaikkia tuon ikäisiä pitkäaikaistyöttömiä voi laittaa yhteen kategoriaan. Osalla on kyllä koulutus ja taidot vanhentuneet ja työkyky niin olematon että voisikin päästää eläkkeelle, eikä tuon ikäisenä ole ainakaan järkeä enää ketään uudelleenkouluttaa. Mutta osa haluaa itsekin etsiä vielä töitä ja mahdollisuutta kartuttaa eläkettä, ei kaikki 55-vuotiaat todellakaan ole henkisesti kypsiä eläkkeelle. Ja miksi vakityöpaikka on tuon ikäiselle ainut varteenotettava mahdollisuus, eikä vaikka vuoden tai kahden määräaikainen?
"Miksi yli 55 -vuotiasta pitkäaikaistyötöntä ei päästetä työttömyyseläkkeelle?"
Koska työttömyyseläkettä ei ole enää olemassakaan, eli työttömyyseläkkeitä ei enää myönnetä eikä makseta.
Vierailija kirjoitti:
Ja lisäksi tulee kymmeniä tuhansia pakolaisia vuodessa, heidätkin pitäisi työllistää.
Eivät ne kyllä työllisty, vaikka miten olisi työpaikkoja tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että ikäraja voisi olla jopa 45 vuotta.
Tämän iän ylittäneiltä pitäisi myös kieltää kaikki muuntokoulutukset ja vastaavat. Vanhukset voivat opiskella omalla kustannuksellaan, mutta yhteiskunnan ei pidä heidän turhia koulutuksiaan kustantaa.
mä olen 45-v ja vielä meinasin kerran valmistua (5. kerta) maisteriksi parin vuoden sisällä. :)
Vierailija kirjoitti:
Ikärasismi pois. Kamalaa, kun jotkut ehdottavat, että vanhemmille ei sausi koulutusta antaa.
Koulutuksen tärkein anti on se että työmarkkinat saavat työntekijöitä ja ihminen saa itselleen ammatin, jolla voi elättää itsensä. Toki joskus uudelleenkouluttautuminenkin on paikallaan.
Kallis yliopistokoulutus maksaa yhteiskunnalle jopa 200 000 euroa, eikä sellaisen opiskelupaikan antamisessa 56-vuotiaalle ole mitään järkeä.
Itseään voi toki sivistää erilaisilla kursseilla, avoimessa yliopistossa yms, mutta vuosien ammatilliset tutkinnot pitäisi varata niille joilla on työelämää vielä edessä.
40v tai vanhempi on suomen työmarkkinoilla jo menneen talven lumia & tilastopaholaisia
Siis työelämän ulkopuolelle jääneitä ongelmajätteitä ( liian nuoria eläkkeelle ja liian vanhoja töihin )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50-luvulla syntyneethän pääsevät eläkeputkeen. Eli saavat eläkettä jo verrattaen nuorina. Suurella ikäluokalla on näitä etuuksia, nykyiset viisikymppiset ovat ikävässä tilanteessa, kun vielä olisi yli kymmenen vuotta työikää jäljellä.
Suuret ikäluokat eivät ole syntyneet 50-luvulla. vaan he ovat jo nyt normaalilla 63v työeläkjeellä ja 50-luvulla syntyneet pääsevät norm. 63v. eläkkeelle, paitsi ennen 56-vuotta syntyneet pääsevät eläkeputkeen, jos työ on fyysisesti raskasta esim.rakennusala ja perustuu työehtosopimukseen, muut odottelevat 63v eläkeikää. Vai onko sinulla faktatietoa asiasta.
Wau, melkein joka lauseessa virhe, onnittelut!
Ennen 1950 syntyneet ovat jo eläkkeellä, mutta heidän normaali eläkeikä oli 65. Pitkäaikaistyöttömät pääsivät työttömyyseläkkeelle. 50- luvulla syntyneet saavat valita, haluavatko eläkkeelle 63- vuotiaana vai myöhemmin. Työttömät 50-lukulaiset voivat päästä työttömyysturvan lisäpäiville, joita maksetaan eläkeikään saakka, mutta korkeintaan 65 vuoteen. Lisäpäiviltä voi valita eläköitymisen jo 62- vuotiaana. Työn laadulla ei ole siihen mitään merkitystä!
Fyysisesti raskailta urilta myönnettävä työuraeläke on vasta tulossa, se nuijittiin viime eläkeuudistuksessa läpi. Sitä ei ole vielä kenellekään myönnetty, ensimmäisiä hakemuksia odotetaan 2018. Työuraeläkkeen alaikäraja on 63. Sitä nuoremmat voivat saada vain työkyvyttömyyseläkkeen. 50- luvun jälkeen syntyneillä eläkeikä muuten on portaittain nouseva, ja se alaraja on 65.
Laitapa faktaa ajatustesi pohjaksi. 50-luvulla syntyneet eivät todellakaan pääse työttömyysturvan lisäpäiville. Ainakin Kela väittää, että ikää pitäisi olla 60 vuotta ja jos on syntynyt vaikka vuonna 1957, täyttää tänä vuonna vasta 59 vuotta eikä mitään lisäpäiviä lankea tuosta vain.
Kuule, laitanpa hyvinkin.
https://www.tyj.fi/fin/ansiopaivaraha/paivarahan_kesto/lisapaivat_ikaan…Kannattaisi itse vaivautua googlettamaan, ennen kuin esittää tietäväistä. Terveisin se, joka työkseen myöntää mm lisäpäiviä.
Et sitten tullut sitäkään ajatelleeksi, että nuo 1957 syntyneet pääsevät lisäpäiville, KUN ikävaatimus täyttyy (ja sehän on tuolloin syntyneillä 61 vuotta, ei 60)? Mutta ihan tänä vuonna pääsee lisäpäiville, kun on syntynyt 1956 tai aiemmin.
Lisäpäiville pääsee vain jos on ansiosidonnaisia päiviä jäljellä kun täyttää 60 tai 61 vuotta. Ellei niitä päiviä ole on jotain kelan päivärahaa eläkeikään asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikärasismi pois. Kamalaa, kun jotkut ehdottavat, että vanhemmille ei sausi koulutusta antaa.
Kyse ei ole ikärasismista, vaan järjen käyttämisestä. TE-toimiston koulutus- ja työllistämisrahat loppuvat jatkuvasti kesken. On siis järkevämpää, että ne vähätkin rahat käytetään alle neljäkymppisiin, kuin yli 55-vuotiaisiin.
Minä olen 55-vuotias työtön eikä minua todellakaan kiinnosta enää mikään koulutus tässä elämän vaiheessa. Mutta mielelläni suon sen mahdollisuuden nuoremmille.
Minä myös toivoisin järkeä TE-toimiston toimintaan. Olen irtisanottu ja yli vuoden ollut ansiosidonnaisella. 44 vuotta työhistoriaa takana ja ikä riittää eläkkeeseen, kun ansiosidonnainen loppuu.
Noilla työvuosilla kokemusta on karttunut ja sille olisi työnantajilla edelleen käyttöä. Ei vakituiseen työsuhteeseen, mutta muutama päivä silloin, kuukausi tällöin.
Jos TE-toimisto pystyisi taipumaan tällaisiin satunnaisiin töihin ilman monimutkaista byrokratiaa, olisi minun mahdollista siirtää työkokemustani nuoremmalle polvelle.
Ainoa asia mitä tähän tarvittaisiin olisi luku- ja laskutaito. Kun nyt täytän työttömyysilmoitukseen työtön joka päivälle, täyttäisinkin kaavakkeeseen sanan työssä, niille päiville kun työssä olisin. Työttömyyskassa sitten vähentäisi nämä päivät työttömyyskorvauksesta.
Nyt en voi sitä tehdä, koska prosessi alkaa alusta ja se on hidas. En pysty odottamaan kuukautta tai kahta uutta päätöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole ikärasismista, vaan järjen käyttämisestä. TE-toimiston koulutus- ja työllistämisrahat loppuvat jatkuvasti kesken. On siis järkevämpää, että ne vähätkin rahat käytetään alle neljäkymppisiin, kuin yli 55-vuotiaisiin.
Minä olen 55-vuotias työtön eikä minua todellakaan kiinnosta enää mikään koulutus tässä elämän vaiheessa. Mutta mielelläni suon sen mahdollisuuden nuoremmille.
Minä myös toivoisin järkeä TE-toimiston toimintaan. Olen irtisanottu ja yli vuoden ollut ansiosidonnaisella. 44 vuotta työhistoriaa takana ja ikä riittää eläkkeeseen, kun ansiosidonnainen loppuu.
Noilla työvuosilla kokemusta on karttunut ja sille olisi työnantajilla edelleen käyttöä. Ei vakituiseen työsuhteeseen, mutta muutama päivä silloin, kuukausi tällöin.
Jos TE-toimisto pystyisi taipumaan tällaisiin satunnaisiin töihin ilman monimutkaista byrokratiaa, olisi minun mahdollista siirtää työkokemustani nuoremmalle polvelle.
Ainoa asia mitä tähän tarvittaisiin olisi luku- ja laskutaito. Kun nyt täytän työttömyysilmoitukseen työtön joka päivälle, täyttäisinkin kaavakkeeseen sanan työssä, niille päiville kun työssä olisin. Työttömyyskassa sitten vähentäisi nämä päivät työttömyyskorvauksesta.
Nyt en voi sitä tehdä, koska prosessi alkaa alusta ja se on hidas. En pysty odottamaan kuukautta tai kahta uutta päätöstä.
Te-toimistoa ei satunnaiset työt kiinnosta pätkääkään. Työkkäri ei maksa ansiosidonnaista. Kassaa sen sijaan ne työtunnit kiinnostaa, mutta yhden työpäivän tekeminen ei aloita prosessia alusta. Eikä missään kassassa kestä yli kuukautta tehdä tuollaisessa tilanteessa päätöstä, jos vain itse toimitat palkkatodistuksen hakemuksen mukana.
Työkkäri tai kassa ei estä sinuakaan työllistymästä satunnaisesti. Byrokratia on minimaalista. Jos yhden palkkalaskelman toimittaminen on ylivoimaista, tuskin se työntekokaan onnistuu.
Mä olen 55-vuotias ja ihan täysin työkykyinen, ainakin omasta mielestäni. Meillä oli juuri suuri tietokoneohjelmistojen vaihto, ja olen yksi järjestelmän ns superusereista, eli neuvon ja autan ongelmissa muita. En ole siis it- ammattilainen, vaan ihan oman alani ammattilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te-toimistoa ei satunnaiset työt kiinnosta pätkääkään. Työkkäri ei maksa ansiosidonnaista. Kassaa sen sijaan ne työtunnit kiinnostaa, mutta yhden työpäivän tekeminen ei aloita prosessia alusta. Eikä missään kassassa kestä yli kuukautta tehdä tuollaisessa tilanteessa päätöstä, jos vain itse toimitat palkkatodistuksen hakemuksen mukana.
Työkkäri tai kassa ei estä sinuakaan työllistymästä satunnaisesti. Byrokratia on minimaalista. Jos yhden palkkalaskelman toimittaminen on ylivoimaista, tuskin se työntekokaan onnistuu.
No kun kyse ei ole yhdestä työpäivästä, vaan päivistä/kk, tai jopa kokonaisesta kuukaudesta.
Voisitko laittaa lähteen asiasta? Minun tietoni perustuvat työttömien kokemuksiin asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä Kalevan keskusteluketjusta työttömän omakohtaisia kokemuksia:
Katkaisin työttömyysjakson viime kesänä, sain neljän kuukauden "kesä"työn.
Kun työt päättyivät, alkoi hemmetinmoinen rumba kaikkien todistusten, lippujen ja lappujen kanssa; toimitin kaikki heti, mitä pyydettiin.
Siitä huolimatta kesti 11 viikkoa siitä kun olin lopettanut määräaikaisen työni, siihen kun sain korvaukset taas eka kerran tiilleni. Toki ne tulivat sitten yhtenä pompsina taannehtivasti, mutta tulipahan todettua, että on erittäin toimiva dieetti, kun syö pelkkiä kynsiä yli kolme kuukautta ...
Tämä IT-TEKNOLO9GIAN KEHITYSMAA ei ole pystynyt kehittämään nettiin sivustoa, johon työttömäåt voisivat syöttää, milloin ovat töissä, milloin työttömiä ja sinne satunnaiset työnantajat kävisivät kuittaamassa tehdyt tunnit ja saadut eurot...?
Kaiken maailman lasten peleihin kyllä riittää kiinnostusta, muttei mihinkään tarpeelliseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat eivät ole syntyneet 50-luvulla. vaan he ovat jo nyt normaalilla 63v työeläkjeellä ja 50-luvulla syntyneet pääsevät norm. 63v. eläkkeelle, paitsi ennen 56-vuotta syntyneet pääsevät eläkeputkeen, jos työ on fyysisesti raskasta esim.rakennusala ja perustuu työehtosopimukseen, muut odottelevat 63v eläkeikää. Vai onko sinulla faktatietoa asiasta.
Wau, melkein joka lauseessa virhe, onnittelut!
Ennen 1950 syntyneet ovat jo eläkkeellä, mutta heidän normaali eläkeikä oli 65. Pitkäaikaistyöttömät pääsivät työttömyyseläkkeelle. 50- luvulla syntyneet saavat valita, haluavatko eläkkeelle 63- vuotiaana vai myöhemmin. Työttömät 50-lukulaiset voivat päästä työttömyysturvan lisäpäiville, joita maksetaan eläkeikään saakka, mutta korkeintaan 65 vuoteen. Lisäpäiviltä voi valita eläköitymisen jo 62- vuotiaana. Työn laadulla ei ole siihen mitään merkitystä!
Fyysisesti raskailta urilta myönnettävä työuraeläke on vasta tulossa, se nuijittiin viime eläkeuudistuksessa läpi. Sitä ei ole vielä kenellekään myönnetty, ensimmäisiä hakemuksia odotetaan 2018. Työuraeläkkeen alaikäraja on 63. Sitä nuoremmat voivat saada vain työkyvyttömyyseläkkeen. 50- luvun jälkeen syntyneillä eläkeikä muuten on portaittain nouseva, ja se alaraja on 65.
Laitapa faktaa ajatustesi pohjaksi. 50-luvulla syntyneet eivät todellakaan pääse työttömyysturvan lisäpäiville. Ainakin Kela väittää, että ikää pitäisi olla 60 vuotta ja jos on syntynyt vaikka vuonna 1957, täyttää tänä vuonna vasta 59 vuotta eikä mitään lisäpäiviä lankea tuosta vain.
Kuule, laitanpa hyvinkin.
https://www.tyj.fi/fin/ansiopaivaraha/paivarahan_kesto/lisapaivat_ikaan…Kannattaisi itse vaivautua googlettamaan, ennen kuin esittää tietäväistä. Terveisin se, joka työkseen myöntää mm lisäpäiviä.
Et sitten tullut sitäkään ajatelleeksi, että nuo 1957 syntyneet pääsevät lisäpäiville, KUN ikävaatimus täyttyy (ja sehän on tuolloin syntyneillä 61 vuotta, ei 60)? Mutta ihan tänä vuonna pääsee lisäpäiville, kun on syntynyt 1956 tai aiemmin.
Oletkohan tietoinen, että 50-lukua on myös vuodet 1958 ja 1959. Ajattelitko myöntää myös tuolloin syntyneille lisäpäiviä tänä vuonna vedoten siihen, että 50-luvulla syntyneillä on niihin mahdollisuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän iän ylittäneiltä pitäisi myös kieltää kaikki muuntokoulutukset ja vastaavat. Vanhukset voivat opiskella omalla kustannuksellaan, mutta yhteiskunnan ei pidä heidän turhia koulutuksiaan kustantaa.
Ehkä se mieli muuttuisi, kun 45v työuraa on usein takana parikymmentä vuotta, jolloin eläke on todella pieni, jos sitä vertaa työttömyyskorvaukseen tai peruspäivärahaa.
Jään kesällä työeläkkeelle ja yhtäjaksoista työuraa takana 43 vuotta ja palkka vaihdellut viimeisen 20 vuoden aikana 2800-3900€/kk ja sitä ennen vähän alhaisempi ja laskettu työeläke on 1790€ brutto eli käteen jää noin 1300 netto.
Mun eläkekertymä on nyt n 1800e/kk ja työelämää eäkekertymän näkökulmasta takana 21v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se mieli muuttuisi, kun 45v työuraa on usein takana parikymmentä vuotta, jolloin eläke on todella pieni, jos sitä vertaa työttömyyskorvaukseen tai peruspäivärahaa.
Jään kesällä työeläkkeelle ja yhtäjaksoista työuraa takana 43 vuotta ja palkka vaihdellut viimeisen 20 vuoden aikana 2800-3900€/kk ja sitä ennen vähän alhaisempi ja laskettu työeläke on 1790€ brutto eli käteen jää noin 1300 netto.
Mun eläkekertymä on nyt n 1800e/kk ja työelämää eäkekertymän näkökulmasta takana 21v.
Unohtui laittaa että olen siis vasta 45v tällä hetkellä. Lisäksi firma on maksanut jo vuosia lisäeläkettä, josta saisin nykyisillä säästöillä 1000e/kk -verot 5 vuoden ajan. Jos kuolla kupsahdan ennen aikojaan saa lapsi sitten nuo lisäeläkerahat.
hjooh, ja telkkarissa eläkeläiset vinkuu lisää rahaa kun eläkkeet ei nouse samaa vauhtia kuin palkat vaan samaa vauhtia kuin hinnat.
Mistä helv. tistä nämä luulevat sen eläkerahan tulevan. Valtio on muutenkin liki konkurssissa kiljusen puoluetovereiden taloudenhoidon jälkeen joten hei keksitään lisää menoja.