Hyvin ongelmallinen” vuokrailmoitus julki Hesarissa – ”Tämä ei ole rasismia, vaan riskien minimointia”
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Meidän perhe ei sit kelpaa tohon asuntoon vuokralaisiksi :( Suomea kyl puhutaan kaikki ja me aikuiset ymmärretään suomalaiset säännötkin, mutta vain mä oon kantasuomalainen. Mieheni on ruotsalainen ja muksut siis puoliksi ruotsalaisia. Ei me varmaan kelvattais, kun kolme meistä neljästä ei ole kantasuomalaisia.
Tiedät hyvin, että kelpaisitte.
Osaatte esim. pitää volyymin ja hajut normitasolla ja tuskinpa teillä asuu iso joukko miehiä olematta kirjoilla.
Miksi takertua sanaan, kun ilmoittajalla oli tosiasiallinen tarkoitus takana. Tarkoitus on muuten kohtelias myös naapureita kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvää päivää. Miettikää nyt itekin järjellä, jos teillä olis just viimesen päälle remontoitu kämppä, niin otatteko siihen somaliperheen vai suomalaisen. Itse voisin sanoa, että suomalaisen ja tietenkin sellaisen jossa vanhemmat käy töissä. Helpompihan se on heti ilmotuksessa kertoa, niin ei tarvi turhaan puhelimessa sitten selvitellä. Eikö se oo niin, että se omistaja joutuu maksamaan noi korjaustyöt, saako mistään korvauksia, kun vuokralainen pistää kämpän paskaksi ja on p a.
Älä nyt putkiaivoile. On niin monta täällä syntynyttä kiinalaista tai vaikka puoliksi venäläisiä, että huhu. Ja suomalaisia, joilla on ulkomainen puoliso. Onko vielä ok sun mielestä kirjottaa tollasta tonne?
Vierailija kirjoitti:
Onpas vitun tyhmä tyyppi. Varmaan muutenkin joka paikassa huutelemassa kriittisyyttään vaikkei olisi minkäännäköistä tarvetta. Vuokranantaja saa itse päättää kenet ottaa asumaan vuokralle, eikä siinä tarvitse antaa mitään perusteluja.
No mistäs tiedät, kuka siellä näytössä on sprn tai sossun täti, joka vuokraa asiakkailleen? Parempi ilmoittaa suoraan ja asiallisesti, mutta ainiin, Suomessa ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä lasketaan kantasuomalaiseksi? Suomen passi löytyy ja olen Suomessa syntynyt mutta juuret on muualta, sukunimestäkin sen näkee. Suomalaisena kyllä itseni näen, en tunne muuta kulttuuria. Pitäiskö valmistautua seuraavan kerran kun kämppää etsii ettei tälläsille valopäille laita viestiä, leimaa heti mamuksi sukunimen perusteella eikä varmaan edes vastaa?
Oletko sopeutunut Suomeen? Noudatatko sinä ja perheesi Suomen lakeja ja säädöksiä (mm. siitä, että tosiasiallinen vuokralaisten määrä tulee ilmoittaa) ja että suomessa perhe on vain ydinperhe ja veljet, serkut ym. asuvat omissa asunnoissaan. Oletko kristitty tai ateisti tai lähellä näitä aatteita=arvomaailmasi. Osaavatko muutkin kanssasi muuttavat suomea? Tiedätkö pyykkitupakäytännöstä? Ymmärrätkö sinä ja vieraasi, että Suomessa ei sotketa yhteisiäkään alueita?.
Jos vastasit kaikkiin myönteisesti, en ymmärrä miksi nostit oman asiansa esille. Tiedät, että vuokranantaja ei tarkoittanut sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä lasketaan kantasuomalaiseksi? Suomen passi löytyy ja olen Suomessa syntynyt mutta juuret on muualta, sukunimestäkin sen näkee. Suomalaisena kyllä itseni näen, en tunne muuta kulttuuria. Pitäiskö valmistautua seuraavan kerran kun kämppää etsii ettei tälläsille valopäille laita viestiä, leimaa heti mamuksi sukunimen perusteella eikä varmaan edes vastaa?
Oletko sopeutunut Suomeen? Noudatatko sinä ja perheesi Suomen lakeja ja säädöksiä (mm. siitä, että tosiasiallinen vuokralaisten määrä tulee ilmoittaa) ja että suomessa perhe on vain ydinperhe ja veljet, serkut ym. asuvat omissa asunnoissaan. Oletko kristitty tai ateisti tai lähellä näitä aatteita=arvomaailmasi. Osaavatko muutkin kanssasi muuttavat suomea? Tiedätkö pyykkitupakäytännöstä? Ymmärrätkö sinä ja vieraasi, että Suomessa ei sotketa yhteisiäkään alueita?.
Jos vastasit kaikkiin myönteisesti, en ymmärrä miksi nostit oman asiansa esille. Tiedät, että vuokranantaja ei tarkoittanut sinua.
Juurikin näin. En ymmärrä, miksi tulee aina näitä "minun mieheni on britti ja lapset kaksinkielisiä"-vonkujia, kun tietävät oikein hyvin mitä vuokrailmoituksessa tarkoitetaan. Itsekin näiden somalien ja muiden samalta ilmansuunnalta tulevien asuintapoja olen ollut todistamassa enkä ollenkaan ihmettele, miksei heille haluta vuokrata asuntoa. Jos ilmoituksessa lukisi että en vuokraa päihdeongelmaisille, olisiko sekin syrjintää? Samanlaista jälkeä ja meteliä niistäkin tulee.
Laittakaa jatkossa ettei voi antaa ulkomaalaisille turvallisuussyistä kotia vuokralle, sehän oli Sipilänkin selitys kun lupauksiaan perui niin eihän se voi olla ongelmallista eikä rasistista.
Löytyisiköhän areenasta vielä se Naapurit (tms.) -niminen dokumentti, joka näytettiin telkkarissa vuoden lopulla? Se kertoo paljon olennaista infoa sellaiselle, joka ei ymmärrä tuon ilmoittajan motiiveita tehdä ilmoituksestaan sellainen kuin se on
Sanotaanpa nyt suoraan. Kolme, kaksi, yksi...Tadaa! Ei romaneille, somaleille, albaaneille eikä afgaaneille.
Ja kaikkien aikaa ja rahaa säästyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyl mie tämmösen ymmärrän! Mie oon kantasuomalainen ja miehä haen tuot asuntoo mielelläin! Suku ja hevoset tulloo siin samas paketis!
T. Haagertti Lunberg
Minä vuokrasin asunnon nuorelle romanimiehelle. Vuokra tulee ajallaan (hän opiskelee ja käy töissä) ja asunto on täydellisen siisti. (jouduin käymään siellä huoltomiehen kanssa, koska yläkerran kämpässä oli vesivahinko ja piti mennä tarkistamaan oman asunnon tilanne, etukäteen kerrottiin aika ja sovitusti mentiin)
No ehä mie muut väittänykkää! Oot sie kaale joku rasisti ?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllästyttää jo kirjoitti:
No mitäs tuosta? Ehdotan että alamme järjestelmällisesti syrjimään maahanmuuttokriitikoita sekä työhönotossa että asuntojen välityksessä. He ainakin ymmärtävät varmasti, että kyse ei ole rasismista tai syrjinnästä vaan ihan vaan riskien minimoinnista 😊
Meitä maahanmuuttokriitikoita vaan on valtaosa väestöstä että se vie aivopierultasi terän pois, pikku su,vakki! :D
Niinpä, yli 90% viimeisimpien tutkimusten mukaan..
ja linkit niihin tutkimuksiin löytyvät... Oho ei löydykään.
Ei kyllä nyt yhtään ole ajateltu tota ilmotusta. Ymmärrän, että on huonoja kokemuksia, mutta jättäis sitten ottamatta ne somalit tai mannet sinne.
Kaverini on syntynyt Suomessa, vanhemmat kiinalaisia --> ei sovi kriteereihin. Minä suomalainen ja avomieheni hollantilainen --> ei sovi kriteereihin. Haloo.