Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkoti on koukuttanu meidän muksun sokeriin

Vierailija
07.02.2016 |

Voihan vinkuvonku mikä valitus on luvassa, varoitus etukäteen. Ja pahoittelut dramaattisesta otsikosta

Siellä laitetaan sokeria melkeinpä kaikkeen, sokeria saa aamupuuroon, lappapuuroon, marjojen päälle, maustamattomaan jogurttiin jnejne. Lapsi kertoi että sokeria oli myöskin vasta ripoteltu vähän normaalimpaa väkevämpien appelsiiniviipaleiden päälle. Päiväkodissa on myös monta kertaa viikossa mehua.

Meillä on ennen mennyt sujuvasti alas kaikki edellämainitut ihan ilman sokeria, mutta tuntuu että viime aikoina lapsi on alkanut kasvavissa määrin valittelemaan kaikkea kirpeäksi. Mansikatkin oli liian väkeviä kuulemma syötäväksi. Meidän perheessä ei mitään sokerinatseja olla, karkkipäiväkin löytyy, mutta kyllä meillä silti rajat on. Puuroon ja marjoihin tms ei kuulu meillä sokeri.

Olen itse yrittänyt ottaa puheeksi asiaa henkilökunnan kanssa, mutta he totesivat että jos eivät sokeria (kuulemma hyvin vähän) lisää, jättävät lapset ruoan syömättä. Mikä olisi heidän mielestään huonompi vaihtoehto. He lupasivat kuitenkin vähentää sokerin käyttöä ja jätin asian sikseen. Kunnes kuulin tuon appelsiiniviipalejutun. Olenko nyt hankala äiti ja vaikea asiakas jos otan asian uudelleen puheeksi? Oma lapseni on hyvin liikkuvainen tapaus, joten ylipainon kannalta tuo sokerinkäyttö ei niin huolestuta. Ja päävastuu lapsen ruokavaliosta on tietty ainakin meidän tapauksessa kotona. Enemmänkin tässä huolestuttaa lapsen hampaiden kunto tulevaisuudessa. Ja se, että jättääkö hän oikeasti pian ruokia syömättä, koska ne ovat liian kirpeitä sokerittomuuden vuoksi.

Miten te toimisitte? Asia uudelleen puhuttavaksi henkilökunnan kanssa? Yhteys johtajaan? Vai jutteluhetki muiden vanhempien kanssa?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri on pahasta.

Vierailija
42/58 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri on syntistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin on

Vierailija
44/58 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata opettaa lapselle sokerin syöntiä. Kyllä kasvikset/hedelmät/marjat tulee opetella syömään ilman sokeria.

Vierailija
45/58 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa.. Kun vuosi sitten tyttö aloitti pph:lla niin hoitaja sanoi etteivät saa tarjota lapsille mitään makeita leivoksia (pullat, piirakat jne). Kerroin jotain omia muisteluita että oma pph 90-luvulla teki usein rahkapiirakksa ja tuossa yhteydessä tuli tämä ilmi. Jäätelöä ovat kyllä joskus saaneet esim hernekeittopäivänä (ilmeisesti tätäkin ihan pari kertaa). Niin ja silloin 90-luvulla pph antoi perjantaisin jaffaakin :D

Vierailija
46/58 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo voi olla totta. Aloitus on provo. Eihän päiväkodissa ole edes sokeria käytössä muualla kuin taukohuoneessa, työntekijöiden ja vieraiden kahveja varten. Edes suolaa ei lisätä enää mihinkään. Älkää uskoko kaikkea.

Sokeria ei edes saa käyttää tuolla tavalla. Sokerin takia ei edes tarjoilla enää sellaisia välipaloja kuin on joskus ennen tarjoiltu. Nämä päiväkoteja parjaavat itse keksityt jutut voisivat kyllä loppua.

Vierailija
47/58 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa.. Kun vuosi sitten tyttö aloitti pph:lla niin hoitaja sanoi etteivät saa tarjota lapsille mitään makeita leivoksia (pullat, piirakat jne). Kerroin jotain omia muisteluita että oma pph 90-luvulla teki usein rahkapiirakksa ja tuossa yhteydessä tuli tämä ilmi. Jäätelöä ovat kyllä joskus saaneet esim hernekeittopäivänä (ilmeisesti tätäkin ihan pari kertaa). Niin ja silloin 90-luvulla pph antoi perjantaisin jaffaakin :D

No sun lapsen hoidossa jotkut vanhemmat ovat vaatineet ettei sokeria saa edes näkyä pöydässä. Ja pph:n helpointa noudttaa yhden Vilieepertin ruokavaliota kieltämällä kaiken makean muiltakin. Ei siinä sen kummempaa.

Lapseni päiväkodissa  esim. leivotaan ja se on kiva juttu, koska itse olen surkea leipuri.

Vierailija
48/58 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sun lapsen hoidossa jotkut vanhemmat ovat vaatineet ettei sokeria saa edes näkyä pöydässä. Ja pph:n helpointa noudttaa yhden Vilieepertin ruokavaliota kieltämällä kaiken makean muiltakin. Ei siinä sen kummempaa.

Lapseni päiväkodissa  esim. leivotaan ja se on kiva juttu, koska itse olen surkea leipuri.

Ymmärsin asian kyllä niin, että tämä käsky toimia näin on tullut ylempää kaikille sen alueen hoitajille. Kyse ei ole yksityisestä pph:sta.

Vierailija
49/58 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo voi olla totta. Aloitus on provo. Eihän päiväkodissa ole edes sokeria käytössä muualla kuin taukohuoneessa, työntekijöiden ja vieraiden kahveja varten. Edes suolaa ei lisätä enää mihinkään. Älkää uskoko kaikkea.

Sokeria ei edes saa käyttää tuolla tavalla. Sokerin takia ei edes tarjoilla enää sellaisia välipaloja kuin on joskus ennen tarjoiltu. Nämä päiväkoteja parjaavat itse keksityt jutut voisivat kyllä loppua.

Herää jo todellisuuteen.

Vierailija
50/58 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenhoitaja itsekin, enkä mikään sokerinatsi, mutta aivan liikaa sokeria!

Vierailija
51/58 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän tämä vanha ketjukin piti mennä nostamaan taas ylös? Eikö enää oo uusia asioita nykyelämässä pielessä?

Vierailija
52/58 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän tämä vanha ketjukin piti mennä nostamaan taas ylös? Eikö enää oo uusia asioita nykyelämässä pielessä?

Huomaatko että taisit itsekin juuri nostaa ketjua?!

Vierailija
53/58 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on seurausta siitä, että päiväkodeissa on yhä enemmän kouluttamatonta henkilökuntaa.

Ihmettelisin myös tuota, että miksi päiväkodissa tarjotaan mehua? Se on kaikista turhin elintarvike.

Vierailija
54/58 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En menisi vertaamaan leipomista sokerin lisäämiseen hedelmien päälle. Omankin lapseni päiväkodissa leivotaan ja pidän sitä hyvänä. Samoin synttäreinä tarjotaan karkkia. Laskiaisena saa laskiaispullan yms. Tämä on kuitenkin eri asia kuin sokerin käyttäminen päivittäiskäytössä. Esim. mehua siellä ei ole koskaan, välipalat on terveellisiä yms. Lapsikin ymmärtää arjen ja juhlan eron.

Vierailija
55/58 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä päiväkodissa saa muka sokeria? Meillä päin ei ole koskaan saanut missään. Kuulostaa siltä, että hoitajat tuovat sokerin itse ja näin helpottavat ruokailuja kun eivät jaksa tapella lasten kanssa. Fakta on se, että kyllä se ruoka alas lapsilla menee kun nälkä yllättää, kukaan ei kuole vaikka jäisi yksi ruoka syömättä. On toki totta että yksittäinen mansikka tai appelsiini voi raakuuttaan olla kirpeä, mutta kyllä tuossa on kyseessä puhtaasti tottuminen sokeriin.

Ota asia puheeksi ja tiedustele onko muilla osastoilla sokerin käyttö yleistäkin. Ymmärrän että vaikka joulupuuroon saisi kanelisokeria, mutta en muuten. Veikkaan että kyseessä on nyt laiskat/ammattitaidottomat hoitajat.

Meidän päiväkodissa hoitajat itse tekevät päätöksen antavatko lisäsokeria. Keittiölle ei siis vastuu tästä kuulu. Näin ihan mainitakseni.

Älytöntä on tuommoinen touhu, ymmärrän kyllä että monesti se pieni määrä sokeria on paikallaan (esimerkiksi kiisselit,jugurtit ja rahkat jotka tehdään itse)

Tuo hedelmä-juttu kannattaa selvittää.. voi olla myös lapsen satuja.

Mutta siis ehdottomasti kannattaa puuttua asiaan.

Meidän keittiöstä lähtevät ruuat on kyllä ohjeiden mukaan valmistettuja ja niihin ei sokeria tarvitse lisätä. Ymmärrän kyllä että joissain paikoissa esimerkiksi jokin mustaherukkarahka voi olla niin kirpeä että lisäsokeri olis paikallaan.

Itse maistan aina miltä maistuu.. voi olla tekijöissäkin eroja..

Vierailija
56/58 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppaus

Vierailija
57/58 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo

Vierailija
58/58 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kovasti näin päivähoidon työntekijänä joka ollut 30 talossa töissä.

Meillä ei ole sokeria talossa muuta kuin henkilökunnan kahvikaapissa.

Keittiön laittamat välipalat ovat hyvin harvoin makeita - itse lisäisin mielelläni suurinpaan osaan hitusen sokeria oman makuni mukaan.

Jos sokeria ripotellaan puuroon ja hedelmiin, niin taitaa olla jonkun henkilökunnan omasta pussista ostettu sokeri. Ainakaan kunnallisella puolella kun säästetään kaikesta, ei tuommoisia lisäsokereita ole talon puolesta tarjolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän