Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmisten lihomisen syy on työelämässä

Vierailija
21.05.2023 |

Työelämässä lihon, olen jatkuvasti väsynyt ja voin muutenkin huonosti. Kun määräaikainen loppuu ja pääsen ansiosidonnaiselle, ehdin urheilla ja kiinnittää huomiota ruokavaliooni. Vyötärö pienenee, naama ei ole enää pallo, lihasta tulee lisää, veriarvot kohenevat ja muutenkin olo on parempi. Jos olisin ollut jatkuvasti töissä, olisin varmaan jo kuollut tai vähintään sairastunut vakavasti tässä vaiheessa. Systeemi on rikki, jos pitää valita elämän ja työn välillä.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on juuri näin. Univelka, stressi ja jaksamattomuus ovat kuolemaksi.

Vierailija
2/14 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimi kaikilla. Rahahuolet tekevät ihmiselle tuhoa ja murskaavat itsetunnon. Rahahuolista kertyvä stressi lisää kortisonin tuotantoa, joka heikentää yöunien laatua, aiheuttaa unettomuutta ja kerryttää nestettä elimistöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihomisen syy on väärä ruokavalio ja kun syö väärin ei jaksa mitään. Pätkäpaastolle ja sokeri, kotimaiset viljat sekä maitotuotteet pois niin johan alkaa paino pudota ja energisyys palautua!

Vierailija
4/14 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toimi kaikilla. Rahahuolet tekevät ihmiselle tuhoa ja murskaavat itsetunnon. Rahahuolista kertyvä stressi lisää kortisonin tuotantoa, joka heikentää yöunien laatua, aiheuttaa unettomuutta ja kerryttää nestettä elimistöön.

Huomasi taannoin "hauskan" ilmiön jota rahattomuus aiheuttaa. Silloin kun rahaa on syön useammin ja tukevampia aterioita, ikään kuin varastoon. Sitten kun rahat ovat vähissä, kaavin kaapin pohjalta mitä löytyy ja syön niukemmin. Eihän sitä tällä tavalla kyllä laihdukaan. 🤣

Vierailija
5/14 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä taas toisin. Kun pääsin töihin niin nukun hyvin. En enää valvo myöhään vaan uni maistuu jo 21 aikaan ja herään klo.5. Syön myös säännöllisemmin kun tauot aina samaan aikaan ja teen kotona hyvät terveelliset eväät töihin. Liikkuminen lisääntynyt kun fyysinen työ ja siihen päälle työmatkapyöräily.

Olen myös pirteämpi kun päivällä näen työkavereita.

Työttömänä ollessa lamaannuin ihan täysin. Työ on minulle tärkeä osa elämässä. Työttömänä ollessa jämähdin kotiin. Unirytmi meni sekaisin, söin milloin sattuu. Tarpeeksi kun on kotona yksin niin on vaikea lähteä ulos ihmisten ilmoille.

Tälläiselle yksinäiselle tyypille työ on pelastus. Välillä näen työkavereita vapaallakin.

Se tuo myös taloudellisesti hyviä juttuja. Ei tarvitse venyttää penniä, voi säästää ja siis elättää itse itsensä. Tärkeitä asioita minulle.

10 vuotta elin elämää jossa olin välillä töissä ja välillä pitkiäkin aikoja työttömänä. Sitten sain hyvän mieluisan työpaikan jossa olen ollut kaksi vuotta. Kertaakaan en ole kaivannut työttömyyttä.

Vierailija
6/14 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä teen sairaanhoitajana raskasta fyysistä työtä jossa pitää myös osata toimia nopeasti ja käyttää päätä. Jaksan silti liikkua vapaa-aikana (en ole enää nuori) ja miettiä mitä syön eli en elä eineksill enkä urheilujuomilla.. Kyllä se vaatii hieman luonnetta ja ei aina jaksaisi liikkua mutta ihminen on tehty liikkumaan eikä makaamaan sohvalla kännykkä kädessä. Toki stressi ja huono unenlaatu altistaa herkutteluun mutta loppujen lopuksi suurin osa on kiinni siitä mitä suuhunsa laittaa ja kuinka paljon liikkuu.

Vierailija
7/14 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ ei lihota ketään! Elämäntavat ja itsekurin puute on syynä...vai väittääkö joku muuta?

Vierailija
8/14 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan sitä voi pohtia ja sanoa syyksi ties mitä.

Kuun asento pistää suklaan himot valloilleen  ja verensokeri romahtaa

Vierailija
9/14 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoasta se on kiinni eikä mistään muusta.

Vierailija
10/14 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas luulen ja uskon, että työssä plo auttaisi pitämäämn paremmin oman olemukseni hoikempana. - Työpäivät antavat elämään paljon merkitystä ja sisältöä. Toki jos ja kun on määräaikaises pätkässä niin siitä muodostuva stressi varmaan saattaa vaikuttaa lihottavasti viimeistään siinä vaiheessa kun puskee pintaan pelko, että mihin pääsisi seuraavaksi.

Työttömänä ollessa -okei itselläni oli aikaa kuntoilla ja liikkua mut ainakin itse voin tunnustaa, että työttömänä ollessa saatoin myös ihan vain syödä ajankulukseni tai huomaamatta eksyin keittiöön pupeltamaan muka jotain pientä.  Huomasin myös, että hain ruuasta lohtua. Tai saatoin ahmia jotain epäterveellsitä jonka mausta nautin mutta jotain enemmän syödessä tuli paha olo ytai jonka tulos alkoi näktä vyötärölläni. - Jos työttömyyteni taas jatkuu nykyisen pätkäni päätyttyä, niin ja jos työttömyyteni pitkittyy niin miksi oikeastaan välittäisin lihomisestani.

Vierailija
11/14 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla syy on itsessä. Olen itse ollut tällainen. En koskaan odottanut mitään taikaiskua tai ulkopuolista voimaa korjaamaan ylipainoani. Lopetin sokerijuomien litkimisen ja aloitin liikunnan.

...Onhan se tietysti aina kätevää ulkoistaa syyt.

Vierailija
12/14 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus johtuu mt-ongelmista (on jo itsessään sellainen), ja väärästä kalorien ja kulutuksen suhteesta. Joko syö liikaa tai liikkuu liian vähän.

Vierailija
13/14 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihomiselle löytyy aina tekosyitä.

Työ, stressi mitö nyt näitä nyt on.

Laiha on laiha stressaantuneenakin.

Vierailija
14/14 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on pitkälti siitä pystyykö ihminen nukkumaan. Jos on niin stressaantunut ja uupunut ettei kykene enää nukkumaan, silloin on vaikea jaksaa välittää enää oikein mistään koska on selviytymismoodissa. Nälän tunne myös voimistuu ja kylläisyyden tunne heikkenee. Verensokeri rysähtelee stressihormonien vaikutuksesta. Samalla keho yrittää varastoida kaiken mahdollisen energian monenlaisin mekanismein koska luulee että nyt on nälänhätä. Näistä em. syistä paino voi nousta jonkin verran jopa terveellisellä ruokavaliolla, varsinkin jos kova stressi ja unettomuus jatkuu vuosia.