Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hirveä riita ysiluokkalaisen kanssa hakemisesta

Vierailija
07.02.2016 |

Ysiluokkalainen poikani hakee tänä keväänä peruskoulun jälkeiseen koulutukseen. Poika on pärjännyt hyvin koulussa ja keskiarvo on vähän yli kasin, joten olin toivonut että hakisi lukioon ja sitten joskus yliopistoon.

Poika on kuitenkin päättänyt, että haluaa ammattikouluun ja maatalousalalle. Olen ihan ällikällä lyöty tästä päätöksestä, ei ole antanut mitään vinkkejä aiemmin tällaisesta kiinnostuskesta. Mutta lukeminen ei kuulemma innosta, hyvät numeronsakin on saanut omien sanojensa mukaan lähinnä muistin avulla, eikä halua käyttää vuosikausia koulussa pänttäämiseen.

Mun ja miehen on tosi vaikea hyväksyä tätä päätöstä. Väittää, että kyse on ihan omasta halusta, mutta pelottaa että kyse on jostain kaveriporukan painostuksesta (asumme maalaispaikkakunnalla, ja moni pojan kavereista on maatalosta kotoisin vaikka itsellä tai ihan lähisuvussa ei tällaista toimintaa ole) tai jostain maatalon tytöstä. Ylipäänsä pelottaa että poika heittää tulevaisuutensa hukkaan kun ei ymmärrä omaa parastaan.

Olin odottanut pojaltani suurempaa kunnianhimoa ja olen pettynyt. Tuli sitten huudettua että kotoa ei ainakaan tipu tukea penniäkään enempää kuin laki velvoittaa ja paskaisilla saappailla on tänne sitten turha palata. Itse en ole akateeminen, mutta mieheni on insinööri ja itse ja moni sukulainenkin on minun puolen sukuun toivonut tuosta ekaa akateemista.

Mitä ihmettä tehdä?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheviljelmien aika alkaa olla ohi. Jo nyt maataloudessa on tarjolla enemmän työpaikkoja maatiloilla kuin lomituksessa. Jos ei suvulla ole omaa maatilaa, jonne haluaa parin vuoden työkokemuksen jälkeen asettua, niin työmahdollisuuksia on rajattomasti!

Niin perheviljelmät ovat muodostaneet yhdessä maatalousyhtyymiä, mutta kuinka monelle he sieltä palkan maksavat ja millaisilla työehdoilla onkin sitten toinen juttu.

Vierailija
42/47 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhean vanhanaikinen käsitys. Voi poikaressukkaa kun on tollaset vanhemmat😕. Lapsi opiskelee itseään varten ei äitiä ja isiä varten..Eikä myöskään sitä varten että saa vanhemmat leuhkia. Olkaa ylpeitä siitä että lapsi opiskelee ja suorittaa jonkun tutkinnon, jonkun joka häntä itseään kiinnostaa😉ja aina voi opiskella lisää vaikka monta amattia... Ja on varmasti hyötyä myös omassa elämässä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä nuorta huudolla saa lukioon, keskustelulla ja neuvottelulla (lahjonnallakin) ehkä.

Olisiko kaksoistutkinto mahdollinen? Entä diili: poika käy lukiota yhden vuoden ja jos vielä haluaa, niin vaihtaa amikseen. Vuodessa nuori saa jo sen verran uusia kavereita, että voikin haluta jatkaa. Ymmärrän, että haluat lapsellesi parasta ja koet, että lukio sitä olisi. Oot vielä oikeassakin, poika ehtii kypsyä ja suunnitella paremmin tulevaa kuin ysiluokkalaisena kavereiden perässä ajelehtivana. Lopeta nyt ainakin vastapuolella oleminen ja asetu pojan puolelle. Miettikää vaihtoehtoja, korosta, että haluat tukea pojan omaa unelmaa, mutta pelkäät, että nyt on kavereiden unelmista kyse. Käykää läpi lukion jälkeisiä vaihtoehtoja, ei se yliopisto ainoa tieto ole, amikseenkin pääsee, ja ammattikorkeaan.

Vierailija
44/47 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

provohan tämä tietenkin on =)

Vierailija
45/47 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo koskaan tajunnu näitä lukio ihkuttajia. Onhan se hyvä hos haluaa yliopistoon ja antaa miettimisaikaa jos ei tiedä mitä haluaa tehdä. Mutta jos tietää niin miksi "tuhlata" 3 vuotta jonka jälkeen sulla ei oo ku valkoinen lakki jonka nykyään saa vaikka kuinka surkeilla papereilla. Jos poikasi menee ammattikouluun hänellä on 3 vuoden jälkeen ammatti ja jos omaan tilaa ei ole voi toimia vaikka lomittajana.

Vierailija
46/47 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lukiosta ei omalla kohdallani ollut mitään hyötyä, yliopistoon pääsee ammattikoulustakin

On kyllä mahdollista nykyään, mutta käytännössä on todella marginaalisesta porukasta kyse. Tuohon pitää nykyisinkin hakea erikoislupa, että ammattikoulutus hyväksytään yliopistossa pohjakoulutukseksi. Tämän lisäksi voi hakea ainoastaan pääsykoekiintiöstä, kun ylioppilastutkinnon käyneillä on mahdollisuus saada lisäpisteitä todistuksellaan.

Vierailija
47/47 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko osallistua tähän keskusteluun: teki poikasi minkä valinnan tahansa, ei se ole lopullinen; ammatikoulukin tuo yleisen jatko-opintokelpoisuuden yliopistoon, lisäksi aina voi käydä aikuislukion ja hakea sitten. Lisäksi lähes kaikille aloilla (poislukien joku lääketiede) on mahdollista päästä myös avoimen yliopiston kautta, vaikka pohjalla ei olisi yhtään mitään koulutusta. Myöhemminkin siis ehtii.

Mitä tulee maatalousalaan, niin suurimmall osalla täällä on alasta aika vanhanaikainen käsitys. Alalla on työtä ja aina voi naida maatilan tyttären ja jatkaa tilaa. Nykyisin monet työt eivät edes ole kovin likaisia, sillä on olemassa pihattonavetoita ja etäohjattavia traktoreita. Myös maatalousala kehittyy. Tärkeintä on, että poika käy mieleisensä koulun ja hyvillä arvosanoilla. Hyvin suoritettu ammattikoulu on paljon arvokkaampi kuin huonosti käyty lukio.

T:maatilan kasvatti, nykyinen akateeminen