Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

rv 23 ja 10 kiloa tullut

Vierailija
07.02.2016 |

Mites teillä muilla joilla painolla on tapana nousta paljon raskauksissa? Itseä stressaa vaikka tiesinkin jo että painoa kyllä tulee kun on tullut edellisistäkin, ekasta ihan 30kg, tokasta 25kg. Molemmista olen kyllä puolessa vuodessa laihtunut normipainooni.

Olen miettinyt että jos en lihoisi näin hillittömästi niin miltäköhän näyttäisin puolivuotta synnytyksestä, 30kg alipainoiseltako. Neuvolassa sanottiin että tämä on tapani olla raskaana, siis kerätä kunnon painot. Olen aina herkutellut päivittäin joten ruokailu tottumukset eivät ole muuttuneet, vähän useammin joutuu nyt syömään ettei tule paha olo. Liikunkin ihan tavallisesti eikä työni ole mitään istumatyötä.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali raskaudenaikainen painonnousu on 8-11kg.

T:neuvolaterveydenhoitaja

Vierailija
2/17 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan myös kolmattani ja nyt rv 21 ja painoa on tullut n.5kg. Olen normaalipainoinen, pitkä ja hoikahko ruumiinrakenteeltani. Aiemmissa raskauksissa kokonaispaino on noussut n. 15kg. Toivon että tällä kerralla ei ihan noi suuria lukemia tarvitse karistaa, kun alun nousu on ollut aika maltillista. Ruokahalukin on pysynyt aika normaalina ja ei tee mieli napostella herkkuja juuri lainkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on molemmissa raskauksissa tullut rv 23 mennessä 1kg ja rv30 mennessä 4kg. Lopussa toisessa 11kg ja toisessa 8kg. Olen noemaalipainoinen ja söin ku sika. Että kai se on tosi yksilöllistä.

Vierailija
4/17 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tullut molemmissa raskauksissa 20 kg. Ihan reilua lihomista siis. Imetys on toiminut omalla kohdallani helppona painon pudotuksen apuna. Kaiken ylimääräinen tuosta tulleesta painosta on lähtenyt, toisen raskauden jälkeen jopa 5 kg alle raskautta edeltäneeseen painoon. No, imetys olikin pitkä.

Vierailija
5/17 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaali raskaudenaikainen painonnousu on 8-11kg.

T:neuvolaterveydenhoitaja

Minulla on siis epänormaalipainon nousu, kiitos diagnoosista. Tosi tarpeellinen. Lopetankin tästä syömisen ja aloitan fittness tunnit.

T. Ap epänormaalin paljon painoa keräävä terve yhä normaalipainoinen 30v kahden lapsen äiti maailmasta jossa ihmiset on yksilöllisiä

Vierailija
6/17 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali bmi:llä painon on suositeltavaa nousta 11.5-16kg. Itse olen rv24+4 ja tänään kävin vaa'alla, olin vähän järkyttynyt kun paino oli samoissa kuin 3vkoa sitten (nyt olen syönyt vähän huonosti kun lapseni on sairastanut). Kokonaispainonnousu tällä hetkellä on alle 4kg. Itse olen raskausaikana erityisen tarkka että syön terveellisesti ja liikun paljon, sillä saan geneettisesti isoja (4kg) lapsia ja toivon että säännöllinen ruokarytmi, vähäinen sokeri ja liikunta hieman hillitsee vauvan kasvua.

Vierailija
7/17 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin ja edellisessä raskaudessa paino nousi sen n. 12kg, josta pelkästään vauva painoi kolmanneksen (4kg). Liikuin tosi paljon, mutta ruokailuihin en suurempaa huomiota kiinnittänyt. Vanhat farkut meni jalkaan 2kk synnytyksestä, eli todella nopeasti raskausaikana tullut läski suli pois. Nro 6

Vierailija
8/17 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaali bmi:llä painon on suositeltavaa nousta 11.5-16kg. Itse olen rv24+4 ja tänään kävin vaa'alla, olin vähän järkyttynyt kun paino oli samoissa kuin 3vkoa sitten (nyt olen syönyt vähän huonosti kun lapseni on sairastanut). Kokonaispainonnousu tällä hetkellä on alle 4kg. Itse olen raskausaikana erityisen tarkka että syön terveellisesti ja liikun paljon, sillä saan geneettisesti isoja (4kg) lapsia ja toivon että säännöllinen ruokarytmi, vähäinen sokeri ja liikunta hieman hillitsee vauvan kasvua.

Jotenkin hassua että joku on määritellyt normaalinpainon nousun. Olen nyt 10kiloa lihoneenakin vielä normaali painoinen joten saisinko vielä lihoa tästä 16kg :)

Sama noi vitamiini suositukset, en voi käsittää miten joku voi sanoa millaiset arvot on hyviä, ja että pitää syödä vitamiinia jossa 200×päivän suositusannos. Jos syö terveellisesti, on terve ja voi hyvin niin miksi sellainen tarvitsisi ravintolisiä ihan vaan kun suositusarvot eivät ylity.

Minäkin syön terveellisesti aina, vaaleaa leipää en ikinä. Pähkinöitä ja luomua. Mutta tosiaan myös päivittäin joku rivi suklaata menee.

Luulin viime neuvolassa että nyt ei ole paino kyllä noussut kun ei ole ruoka maistunut ollenkaan ja vatsa on sekaisin. Paljon on myös kiirettä ja hommaa ja syöminen on ollut lähinnä pakko ettei tule pahaolo koska kun se iskee niin joudun menemään makoilemaan lattialle tai ottamaan jotain nopeaa sokeria, mutta ei, vaaka näytti että olisin syönyt hevosen kokoisen pullapitkon aamupalaksi. Ap

Vierailija
9/17 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No suositukset on suosituksia, tuo on ihan käypä hoito-suositus viralliselta taholta, toki yksilöllisiä eroja on. Joillain ei tule tuota ja joillain enemmän ja silti kaikki on ok, enemmistö kuuluu kuitenkin tuolle välille. Vähän sama kuin kasvukäyrien suhteen. Tarkoitus on ehkäistä sikiön liikakasvua ja edistää kansanterveyttä. Tunnen minäkin äitejä joilla tullut enemmän kiloja, mutta ne kilot on siinä edelleen 4v synnytyksestä ja perheessä ylipainoa. Siksi minusta on hyvä että on jotkin suositukset, järkevä th näkee että esim ap on palautunut edellisistä raskauksista ja tämä on hänen tyyli olla raskaana. T. Nro 6, itsekin terkkari

Vierailija
10/17 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onko ap sulla bmi alle 20 ollut enen raskautta? Silloinhan suositus on vähän korkeampi.

Vierailija
11/17 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt 29+5 ja lähtöpainosta +3 kg. Olen lievästi ylipainoinen eli onneksi nousu on ollut hyvin kohtuullinen.

Vierailija
12/17 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä kokoisina sun vauvat on syntynyt? Onko sulla ollu sokereiden kanssa ongelmia?

Vierailija
13/17 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä kokoisina sun vauvat on syntynyt? Onko sulla ollu sokereiden kanssa ongelmia?

Ei ole ollut sokerien kanssa ongelmia ja vauvat on ollut 3700g. Kohtua kun on mitattu niin yläkäyrällä on aina ollut. Synnytykset on ollut nopeita ja helppoja, tulleet ulos muutamalla ponnistuksella, repeämiä ei tullut.

Kilot on karisseet nopeasti synnytyksissä ja osastolle on jäänyt 10kg.

Onneks oma neuvolaterkka vaan lohduttaa kun painoa tulee eikä ala jakelemaan syömisneuvoja. Luulen että jos kaikki painonnousun alapeukuttajat tulis viikoks seurailemaan syömistäni niin ymmärtäisivät itsekkin ettei tässä nyt oikein ole mitään tehtävissä, syödä on pakko ja vähemmällä joutuis jäämään töistä pois heikotuksen ja huonon olon takia. Ap

Vierailija
14/17 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään 36+2, painoa tullut 6kg lähtöpainoon verrattuna.

Vierailija
15/17 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja onko ap sulla bmi alle 20 ollut enen raskautta? Silloinhan suositus on vähän korkeampi.

Bmi on ollut jossain 20-21 välillä ennen. Silloin ekassa raskaudessa josta tulikin se 30 kg olin aika hoikka 48kg elin ennen raskautta pelkällä kahvilla, palalla ruisleipää ja litralla maitoa päivässä. Poltin tupakkaa nälkääni ja tein fyysisesti hyvin raskasta työtä. Sitten kun aloin syömään kuin normaali ihminen, lopetin tupakoinnin ja kahvin juonnin niin painoa alkoi kerääntymään törkeästi. Aina olen joutunut syömään tosi vähän pysyäkseni hoikkana. Herkkuja syön päivittäin, mutta ne on just joku rivi suklaata ei koko levyä.

Naapuri söi kuin hevonen ja painoa tuli 6kg raskaudessa, hänkin on hoikka, mutta syö paljon. Normi ruoka annos on 4 kertainen minun annoksiini ja vielä kyljessä puolikas reikäleipä. Että aika erillaisia ollaan me ihmiset.

Vierailija
16/17 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

rv 24, +1 kg. Edellisissä raskauksissa olen ollut selvästi miinuksella näillä viikoilla. Synnytysten jälkeen painoa on ollut joka kerralla vähemmän synnytyksen jälkeen kuin sitä ennen. Taitaa olla aika poikkeavaa tämäkin.

Vierailija
17/17 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

rv 24, +1 kg. Edellisissä raskauksissa olen ollut selvästi miinuksella näillä viikoilla. Synnytysten jälkeen painoa on ollut joka kerralla vähemmän synnytyksen jälkeen kuin sitä ennen. Taitaa olla aika poikkeavaa tämäkin.

Syötkö kuitenkin hyvin? Oma neuvola terkka just sanoikin sitä että toiset yrittää saadaa väkisin painoa nousemaan eikä nouse ja toiset taas yrittää ettei nousis ja nousee silti. Että ongelma on molemmissa suunnissa, kuitenkin kaikki voi olla hyvin ja normaalia. Luulen että sinulla on ollut vielä suurempi stressi kuin minulla tai ainakin osaan kuvitella että pelko siitä saako vauva tarpeeksi ravintoa yms. Sitten kun on useampi raskaus takana niin tietää jo miten itsellä tulee menemään...ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi