Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

harmittaa kun kukaan ei hoida laitamme koskaan...

Vierailija
06.02.2016 |

Vauva on 8kk ikäinen ja on ollut tasan kerran yön yli hoidossa mummolla, niin että pääsimme viettämään iltaa.
Juu tiedän kyllä että itsepäinen olen lapsen hankkinut ja se pitää myös hoitaa jne, enkä velvoitakkaan muita jatkuvasti lastani hyysäämään, mutta en voi sille mitään, että tulen hieman surulliseksi siitä, että kun vielä häntä odotin, niin kyllä oli kaikki mummot ja ukit että "ihanaa ihanaa olen pitkään halunnut lastenlasta ja ihana saada kylään" ym, mutta kummasti syntymän jälkeen ei kiinnostakkaan.
Toinen mummo ja ukki juhlii ja ryyppää joka viikonloppu, ja toinen mummo ei ylipäätään pidä lapsista vaan työstä, yksi ukki on jo iäkäs eikä hänestä ole sellaista apua.
Kaksi ystävääkin oikein vaatimalla vaati päästä kummiksi ja lässynlää, ovat kummatkin tulleet tasan kerran käymään meillä..
Eräällä tutulla on saman ikäinen vauva ja hän on saanut noin kymmenkunta kertaa kokonaisen viikonlopun vapaaksi, myönnän että tunnen syvää kateutta. Enkä edes noinkaan paljoa tarvitsisikaan vapaata, mutta edes kerran kuussa tai kahdessa yksi ilta. On rankkaa kun tunnen olevani täysin eristäytynyt muusta maailmasta, minulla ei ole edes äiti-kavereita.
Ja mainittakoon vielä, että ei ole varaa palkata lapsenvahtia.
Sanokaa nyt joku etten ole ainoa tässä tilanteessa ja miten tässä pärjää selvä järkisenä vielä monen monta vuotta!
Kyllä tässä parisuhdekkin kärsii kun ei ole ollenkaan kahden keskistä aikaa.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai isovanhemmat ja kummit nyt tarkoita, että he eivät halua olla lapsen elämässä jos eivät noin pientä ota vielä yökylään?

Ja eikö se lapsi olisi nyt hyvä totuttaa niihin paikkoihin minne tulevaisuudessa sitten voi mennä yökylään, vai Meinaatko sitten vaan tyrkätä jonnekin? Eikö olisi ensin hyvä kokeilla muutama tunti vaikka kummin luona kun käytte vaikka syömässä?

Eikä ne kummit ja isovanhemmat sulta nyt voi lasta alkaa viemään. Sun täytyy ihan itse ehdottaa että sopiiko jos meidän x tulee teille pariksi tunniksi.

Vierailija
42/64 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kohta 2v. ei ole ollut kertaakaan yökylässä. 3v. on ollut kaksi kertaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voisiko vaikka isä olla yhden illan lapsensa kanssa, niin saat vapaaillan.

Niin, siinähän sitä saa kahdenkeskistä aikaa.

Vierailija
44/64 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mummot ja ukit ryyppää viikonloput, niin ei kai sellaisille uskaltaisi edes noin pientä antaa hoitoon.

Minun lapseni on 3v. enkä varmaan osaisi vauvaa hoitaa ilman hirveää stressiä. Miksi siis siihen ryhtyisin, jotta kaveri tai sisko pääsisi tuulettumaan. Eri asia, jos olisi joku kriisi.

Vierailija
45/64 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin vaan niin surullista että haluaa 8kk vauvan noin kovasti yöksi pois, outoon paikkaan :( mulle tuli tästä "äidistä" ainakin paha mieli :( en sille vaan mitään voi.

Niinkin yllä mainitsin, eniten tässä harmittaa, ettei isovanhemmat halua suhdetta lapsenlapseensa, ja toisekseen, en halua vauvaa niin kovasti pois luotani, mutta olen uupunut ja kaipaisin vapaa iltaa edes kerran, että jaksaisin taas olla hyvä äiti lapselleni. Ja kyllä, vauva herää vähintään kymmenen kertaa yössä milloin mihinkin, liikkuminen, hampaiden tulo, tutin tippuminen... lapsen isä on yö työssä eikä ole öisin paikalla. Vapaalla nukkuu.

Harmi, että onnistuin antamaan itsestäni tällaisen kuvan, todellisuudessa en ole ollenkaan sellainen mitä suurin osa ketjun lukeneista kuvittelee.

AP

Vierailija
46/64 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisessa ympäristössä ap oikein elää, kauheeta :( Tulee itku kun miettii lasta :"(

Vierailija
47/64 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapset 10 ja 13. Tasan kerran ovat olleet yötä miehen siskon kanssa. Hänkin asuu ulkomailla, joten ei käy Suomessa edes joka kolmas vuosi. Minun puolen isovanhemmat ovat omaishoitajia, joten niin vain eivät voi ottaa lapsenlapsia hotoon, kun äidin äidi ja isän vanhemmat tarvitasevat jatkuvaa apu. Miehen puolelta ei ole jäljellä kuin anoppi ja hän on itse oiin vakavasti sairas, ettei pysty lapsia hoitamaan.

Miksi noin pienen pitäisi ola yökylässä? Opetelkaa viettämään laatuaikaa koko perheen kesken. Kahtena kesänä lapset ovat olleet neljä päivää kerrallaan urheiluleirillä ja sekin aika ollan oltu miehen kanssa ihan ihmeissään, kun ei olla tiedetty, mitä tehtäisiin.

Vierailija
48/64 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän harmituksesi täysin. Itse olen omassa lapsuudessani ollut paljon mummilla kylässä ja oma äitini jatkaa tätä nyt lasteni kanssa. Vaatimalla vaati 4 kk ikäisen yhdeksi yöksi itselleen, että saadaan miehen kanssa nukuttua kunnolla edes yksi yö. Sen jälkeen on ollut paljon öitä mummon kanssa, niin että en osaa edes enää laskea. Usein ollaan kyllä itse myös kotona yhtä aikaa, mutta "hoitovastuu" äidilläni. Mummo on kyllä kuin toinen äiti lapsilleni.

Miehen vanhemmat oli taas toista maata. Rakastavat ja välittävät kyllä lapsistamme, mutta selkeästi vauva aika oli outoa heille... Nyt nuorempi melkein kaksi ja osaavat olla luonnollisesti lasten kanssa. Eivät toki yöksi ota vieläkään, vaikka lähellä asuvat. Mutta tämä siis lohdutukseksi, että suhtautuminen voi muuttua kun vauva kasvaa isommaksi.

Vierailija
49/64 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me jouduttiin muuttamaan työn perässä 600 km etelään, kun vauva oli 6 kk.Kaikki sukulaiset jäi pohjoiseen.Ikinä ei ollut sukulaista avuksi edes pariksi tunniksi hoitamaan, vaikka olisi tarvinnut .Kyllä se harmitti, kun ei paikkakunnakkallakaan ollut vielä ketään tuttuja.Yökylään poika meni mummulle sitten kun oli 7 vuotta.Siihen oli vain sopeuduttava.

Vierailija
50/64 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökö vauva minkä verran kiinteitä? Jos on 5 ateriaa päivässä, ei yösyöttöjä enää tarvita. Jos heräilee hampaisiin, panadol-suppo yöksi voi auttaa.

Ei tuo 10 kertaa yössä normaalilta kuulosta, jos sitä tapahtuu joka yö. Oireileeko kenties jotakin, ikävöikö sinun läheisyyttä tai isää? Oletko kokeillut ottaa yöksi viereen?

Kuulostaa kyllä että monikin asia pielessä, mm. se että isä on noin paljon töissä.

Vierailija
51/64 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin vaan niin surullista että haluaa 8kk vauvan noin kovasti yöksi pois, outoon paikkaan :( mulle tuli tästä "äidistä" ainakin paha mieli :( en sille vaan mitään voi.

Niinkin yllä mainitsin, eniten tässä harmittaa, ettei isovanhemmat halua suhdetta lapsenlapseensa, ja toisekseen, en halua vauvaa niin kovasti pois luotani, mutta olen uupunut ja kaipaisin vapaa iltaa edes kerran, että jaksaisin taas olla hyvä äiti lapselleni. Ja kyllä, vauva herää vähintään kymmenen kertaa yössä milloin mihinkin, liikkuminen, hampaiden tulo, tutin tippuminen... lapsen isä on yö työssä eikä ole öisin paikalla. Vapaalla nukkuu.

Harmi, että onnistuin antamaan itsestäni tällaisen kuvan, todellisuudessa en ole ollenkaan sellainen mitä suurin osa ketjun lukeneista kuvittelee.

AP

Olet ap väärillä linjoilla. Jos lapsi herää noin usein niin hän tarvitsee unikoulun ja rytmitystä. Usko pois, se on ainut ratkaisu. Kun vauva nukkuu niin silloin nukut sinäkin.

Vierailija
52/64 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliko sinulle yllätyksenä se, että pieni lapsi sitoo vanhempansa täysin? Ei isovanhemmilla ole minkäänlaista hoitovelvoitetta lapsenlapseen. Vai sovitteko raskausaikana isovanhempien kanssa, että kyllä he sitten hoitavat, kun tarvitsette sitä kahdenkeskistä aikaa?

Meillä on 12-vuotias, joka ei koskaan ole ollut yötä hoidossa. Kyllä me ihan itse ollaan pystytty hänet hoitamaan. Yökylässä on ollut silloin tällöin siitä lähtien, kun tuli kouluikään. Leirikoulussa oli viikon viime syksynä, tuntui oudota, kun ei ollut kotona.

Sitä se vanhemmuus on. Itse se on hoidettava. Jos sitä ei ymmärrä, olisi kannattanut jättää lapsi hankkimatta.

Ei, ei tullut yllätyksenä että lapsi sitoo vanhemmat, ja olen kyllä tietoinen, ettei kellään muulla ole velvoitetta hoitaa lastani kuin minä ja lapsen isä. Ja en tässä pyydä mitään joka viikonloppuista hoitoa edelleenkään.

Olisi vaan kiva, että isovanhemmat olisivat kiinnostuneita. Ja juurikin tämän kiinnostuksen puutteen takia lapselleni mummola on tulevaisuudessa outo paikka, johon tuskin haluakaan mennä, enkä aio siihen pakottaa.

Vierailija
53/64 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän aikaa sitten luin jutun; "on vastuutonta jättää äiti yksin", ja se pitää kyllä hyvin paikkansa. Kyllä ennen vanhaankin lasta/lapsia hoisi niin isovanhemmat kuin naapuritkin. Nykyään äideillä on vain niin kova tarve todistella jaksamistaan ja kilpailla muiden äitien kanssa. Kukaan ei jaksa olla pelkästään oman lapsen kanssa loputtomiin (vaikka se niin ihana ja rakkain oma lapsi onkin), ei jaksanut ennen eikä jaksa nytkään. Äiditkin tarvitsee omaa aikaa ja sosiaalisia suhteita myös kodin ulkopuolella. Jos omaa aikaa ei anneta niin sitä pitää sitten ottaa. Lapsikin voi paremmin kun äiti on aidosti onnellinen ja jaksava.

Vierailija
54/64 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siihen että heräilee useita kertoja yössä ole ratkaisu se että vie hoitoon?

Kyllä yleensä hoitoon viedään sitten kun nukkuu öitä, miten ne hoitajat muuten jaksaa?

Vierailija
55/64 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vauva oli aika pienestä asti välillä yön hoidossa mummulla. Nyt myöhemmin (lapsi jo 8) olen tajunnut, ettei häntä olisi pitänyt niin nuorena antaa ja kadun asiaa. Olisi pitänyt hankkia arkeen enemmän aikuisten seuraa itselle ja saada PIENIÄ vapaahetkiä usein. Ja yökylään olisi voinut päästä sitten vuoden ikäisestä lähtien mummulle.

Ymmärrän kyllä ap:n oman ajan halun. Toivottavasti löydätte hyviä ratkaisuja! ps. en lukenut koko threadia.

Vierailija
56/64 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse emme tarjoudu mielellään hoitamaan muiden lapsia kuin tosi tarpeessa. Otamme kylään (myös yö) lapsia, jotka ovat samanikäisiä kuin omamme ja tai leikkivät heidän kanssaan sujuvasti. Esimerkiksi yksi esikoista selkeästi vanhempi serkku on kuin omani sisko, joten häntä kutsumme huvin vuoksi. Viihtyvät ikäerosta riippumatta hyvin yhdessä. Toki sairauden, synnytyksen tain muun vastaavan syyn vuoksi ottaisin vaikka vastasyntyneen. Itsellä siis 2 lasta, jotka eri ikäisiä. Pienempi ei ole koskaan ollut 1-2h pidempään hoidossa. Hoidamme itse omat lapset, joten miksi haluaisimme hoitaa muidenkin.

Vierailija
57/64 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syökö vauva minkä verran kiinteitä? Jos on 5 ateriaa päivässä, ei yösyöttöjä enää tarvita. Jos heräilee hampaisiin, panadol-suppo yöksi voi auttaa.

Ei tuo 10 kertaa yössä normaalilta kuulosta, jos sitä tapahtuu joka yö. Oireileeko kenties jotakin, ikävöikö sinun läheisyyttä tai isää? Oletko kokeillut ottaa yöksi viereen?

Kuulostaa kyllä että monikin asia pielessä, mm. se että isä on noin paljon töissä.

Syö kiinteitä 5krt päivässä eikä siis yöllä enää syökkään.

Minusta hän herää eniten tutin tippumiseen sekä siihen, että liikkumisen opettelu tulee uniin. Joinakin öinä saattaa tosiaan myös kaivata minua. Ikäänkuin tarkistaa, että olenhan lähellä. Päivällä koitetaan leikkiä ja sylitellä paljon. On aika herkkä poika.

Ja nyt jo tätä kirjoittaessa tuki ikävä vauvaan, joka siis nukkuu viereisessä huoneessa, että näin kylmä lapsen hylkääjä olen ;)

AP

Vierailija
58/64 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän aikaa sitten luin jutun; "on vastuutonta jättää äiti yksin", ja se pitää kyllä hyvin paikkansa. Kyllä ennen vanhaankin lasta/lapsia hoisi niin isovanhemmat kuin naapuritkin. Nykyään äideillä on vain niin kova tarve todistella jaksamistaan ja kilpailla muiden äitien kanssa. Kukaan ei jaksa olla pelkästään oman lapsen kanssa loputtomiin (vaikka se niin ihana ja rakkain oma lapsi onkin), ei jaksanut ennen eikä jaksa nytkään. Äiditkin tarvitsee omaa aikaa ja sosiaalisia suhteita myös kodin ulkopuolella. Jos omaa aikaa ei anneta niin sitä pitää sitten ottaa. Lapsikin voi paremmin kun äiti on aidosti onnellinen ja jaksava.

Kiitos, tätä hain kirjoituksellani!

AP

Vierailija
59/64 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko pyytänyt isovanhempia hoitamaan vauvaa? Et voi olettaa että heidän pitäisi lukea ajatuksesi ja tarjoutua koko ajan lapsenvahdiksi. Monet varmasti olettaa että vanhemmat ei vielä hirveästi halua 8kk ikäistä vauvaa jättää kovin usein yökylään..

Itse mummina hoidan paljon lapsenlapsia, mutta vain, jos pyydetään, koska itse pidän tunkeiluna sitä, että olisin koko ajan ruikuttamassa heitä yökylään.

Olen lapsilleni sanonut, että pyydätte, jos haluatte hoitoapua.

Yhden kerran olen joutunut kieltäytymään ja hoitokertoja on 1-2 kertaa/viikossa.

Vierailija
60/64 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen siskon tytöllä on 5- ja 3-vuotiaat lapset. Kun vanhempi syntyi, olivat tuoreet vanhemmat sitä mieltä, että ei he lasta mummolaan hoitoon laita, itse hoitavat ilman muuta. Isovanhemmat tarjosivat hoitoapua kyllä. Jossain vaiheessa se muuttui. Lapset ovat jatkuvasti mummolassa hoidossa, nuorempi ei edes tunnista mummolaa mummolaksi vaan sanoo "Me asutaan täällä!".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme