Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Suomalaiset käyttävät liikaa suolaa - kaksi leipäpalaa täyttää päivän suosituksen

Vierailija
05.02.2016 |

http://www.hs.fi/m/hyvinvointi/a1454471321878

Olipa taas harhaanjohtava otsikko. Jutussa lukee, että päivän saantisuositus voi täyttyä, jos syö voimakassuolaista leipää ja/tai heittää leipien päälle juustoa ja leikkelettä. Lopussa lukee, että esim. 100 g jälkiuunileipää sisältävän n. 31% päivän suolasuosituksesta.

Itse en käytä leikkeleitä leivän päällä, juustoa kyllä. Verenpaineeni on aina ollut liian matala, vaikka lisäänkin joskus suolaa esim. avokadoleivän päälle.

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin jonkin aikaa ilman leipää kokonaan (oli muuten opettevainen kokemus!) ja jouduin silloin lisäämään suolaa muuhun ruokaan. Nykyään syön leipää 0 -3 palaa päivässä.

Olen aina jaksanut ihmetellä, että samasta tuutista huudetaan vähentämään suolan käyttöä ja syömään kuusi, jopa yhdeksän palaa leipää päivässä...

Missä tuutissa on kehotettu syömään yhdeksän palaa leipä päivässä?

Vierailija
22/106 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nii matalat verenpaineet, että olisi ihan järkyttävän huono oli, jos vähentäisin suolan käyttöä. Yleensä yläpaineet on jotain 100 luokkaa, hyvin usein voi olla jopa alle. Taju lähtee, jos alkaisin jollekin suolattomalle ruokavaliolle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/106 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suolaton ruoka on perseestä.

laihduin 2 kg ihan vain jättämällä suolan pois. Lihassa on tarpeeksi luontaisesti suolaa, jotta liha-aterian maku on suolainen. Kun jätin suolan, paino tippui ja sen jälkeen se on pysynyt samana, vaikka välillä myös herkuttelen. SUola tekee jotain pahaa sille mekanismille, joka pyrkii tasaamaan ihmisen painon vakioksi. Kokeilkaa, jos ette usko. Olen todella onnellinen suolattomasta elämästäni. Peili kiittää!

Oikein kaksi kiloa laihduit!

Ei tuo ole laihtumista, johan paino heittää tuon verran päivän mittaan.

Kyllä se on niistä mitoista joissa olin. Ne olivat juuri ne rasittavat kaksi kiloa, jotka eivät lähteneet liikunnalla, eivät ruokavaliolla, eivät millään. Ongelmana oli suola.

Jes, nyt kun ne viimeisetkin 2 ovat poissa, olen hehkeä, ja vyötärö näyttää upealta!

Mutta hei, kukin elää tavallaan. Kun seuraavan kerran ihmettelet, miksi paino ei putoa millään, niin muista suola. Se jumituttaa painonpudotusta.

Vierailija
24/106 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että suomalaiset syö liikaa suolaa? Mites nuo keskieuroopan makkarat/bratwurstit? Entä välimerellisen keittiön juustot?

Stressi tappaa Suomessa, kun joka asiaa tarvitsee vatvoa ja valvoa...

Tuskimpa Kreikassakaan murehditaan fetajuuston suolaisuutta ja sielläkin ihmiset elää ja voi hyvin.

Vierailija
25/106 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitus oli lähinnä keskustella siitä, että otsikon mukaan leipä on se suurin syntipukki. Eikä edes ole käytetty sanaa voileipä, vaan ihan pelkkä "leipä" on jo saatanasta. Minä syön 2-3 palaa leipää päivässä, päälle laitan yleensä jonkinlaisen yhdistelmän juustoa, vähän levitettä, tomaattia, kurkkua, salaattia ja avokadoa. Joskus kananmunaa tai tofuakin. Olen kasvissyöjä ja lisään kyllä suolaa ruokaanikin sopivassa määrin. En syö usein sipsejä, en käytä soijakastiketta kuin harvoin, enkä syö hapankorppuja ym. Verenpaina matala, olo erittäin hyvä. Harrastan liikuntaa ja hymyilen paljon.

Ap, joka syö leipää hyvillä mielin

Pelkässä leipäpalassa on siis 1-1,25g suolaa jos kerran kahdesta palasta saa 33% päivän annoksesta. Aika suolaista en ihan usko tuota.

Tai jos oikeasti saisi koko suosituksen niin silloin olisi 6g jaettuna kahdella eli 3g per pala. Vielä suolaisempaa. Jos olisi keskiarvollisesti eli briteillä ainakin 8,1g päivässä niin silloin pala sisältäisi 4,05g suolaa per pala.

Vierailija
26/106 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitus oli lähinnä keskustella siitä, että otsikon mukaan leipä on se suurin syntipukki. Eikä edes ole käytetty sanaa voileipä, vaan ihan pelkkä "leipä" on jo saatanasta. Minä syön 2-3 palaa leipää päivässä, päälle laitan yleensä jonkinlaisen yhdistelmän juustoa, vähän levitettä, tomaattia, kurkkua, salaattia ja avokadoa. Joskus kananmunaa tai tofuakin. Olen kasvissyöjä ja lisään kyllä suolaa ruokaanikin sopivassa määrin. En syö usein sipsejä, en käytä soijakastiketta kuin harvoin, enkä syö hapankorppuja ym. Verenpaina matala, olo erittäin hyvä. Harrastan liikuntaa ja hymyilen paljon.

Ap, joka syö leipää hyvillä mielin

3 palaa esim Ruispaloja sisältää 1.1g suolaa. Eli viidenneksen päivittäisestä enimmäissaantisuosituksesta, ilman päällisiä. 

Vähän, vaikkapa 5g levitettä / leipä tuo sellaisen 0.1g lisää, 8g juustoa / leipä 0.25g. Eli kolmesta leivästä saisi yhteensä lähes 1.5g suolaa, tai vajaan kolmanneksen enimmäissaantisuosituksesta. 

Ei sinänsä ongelma siis, kunhan tiedostaa. Ongelma tulee vastaan siinä, että lätkitään tuohon vielä saunapalvit päälle ja syödään vaikka se 6 leipää päivässä, siinä alkaa melkein olla päivän suolat kasassa pelkistä leivistä päällisineen.

Vierailija
27/106 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi puhutaan leivästä jos kerran muut lisäilyt ja saunapalvit on myös syyllisiä. Entä kun kesällä tekee ulkohommia niin että vesi alkaa tulemaan heti läpi. Tottakai kaikki pitää tiedostaa mutta tuntuu siltä ettei nämä tutkimukset halua tiedostaa tätä kaikkea muuta!! Tietenkin keskiarvot, mutta miten niitäkään mitataan oletetaan syömiset vai yleistetään jonkun kaupunkilaisen tai lapsiperheen mukaan. Niin no nämä harvoin merkitsevät yksilölle mitään. Kun minä leivon käytän ehkä vajaan teelusikallisen pellilliseen leipää eli esimerkiksi 16 sämpylää ja suolaa ehkä lonkalta arvioituna 4g miten kaupan leivässä muka olisi noin paljon suolaa kun väitetään eikö tämä jo maistu pahalle?

Vierailija
28/106 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että suomalaiset syö liikaa suolaa? Mites nuo keskieuroopan makkarat/bratwurstit? Entä välimerellisen keittiön juustot?

Stressi tappaa Suomessa, kun joka asiaa tarvitsee vatvoa ja valvoa...

Tuskimpa Kreikassakaan murehditaan fetajuuston suolaisuutta ja sielläkin ihmiset elää ja voi hyvin.

Saksassa syödään vähemmän suolaa kuin Suomessa. Italiassa hieman enemmän (7g Saksa, 9g Suomi, 10g Italia, miehet). Kaikissa kolmessa maassa on meneillään suolankäytön vähentämiseen tähtääviä projekteja.

Vierailija
29/106 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tämä on propagandaa jolla pelotellaan siis anteeksi tarkoitan että nämä on projekteja. Miten nämä suolan käytöt on mitattu? Keitä nämä arvot koskettavat??

Vierailija
30/106 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten leivässä voi muka olla noin paljon suolaa?

Vierailija
31/106 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suolaton ruoka on perseestä.

laihduin 2 kg ihan vain jättämällä suolan pois. Lihassa on tarpeeksi luontaisesti suolaa, jotta liha-aterian maku on suolainen. Kun jätin suolan, paino tippui ja sen jälkeen se on pysynyt samana, vaikka välillä myös herkuttelen. SUola tekee jotain pahaa sille mekanismille, joka pyrkii tasaamaan ihmisen painon vakioksi. Kokeilkaa, jos ette usko. Olen todella onnellinen suolattomasta elämästäni. Peili kiittää!

Höpöhöpö. Ei tosin tarvitse kokeillakaan, koska olen hoikka suolansyönnistä huolimatta.

Vierailija
32/106 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin kaksi kiloa suolaa kun lopetin laihduin kaksi kiloa. Miten nämä suolan kulutukset mitataan??? Keitä nämä koskee nämä oletusarvot jos joku syö vähemmän niin syökö 10% ihmisistä sitten tyyliin 25g per päivä suolaa. Ja miten kaupan leivässä voi olla noin paljon suolaa?

Vierailija
33/106 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteenittomalla ruokavaliolla olevana en syö leipää juuri koskaan, liian kallista. Muutoinkin ihmettelen, mistä ne vetävät tuon keskivertoihmisen, jolle noita ohjeitaan laativat.

Vierailija
34/106 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thl voisi alkaa kutsumaan leipää suolaksi jos siinä on yli 2.8% suolaa.

Vierailija
35/106 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helevatan väkeä täällä kirjoittelee? Tyypit on ihan raivona kaikille jotka edes vihjaa että ei sitä suolaa välttämättä ihan hirveitä määriä kannata vetää naamaan. Ja joku meinasi että kreikkalaisetkin on terveitä vaikka syö fetaa. Goddammit, ei ne vedä sitä purkki kerrallaan, ja toisekseen onko tälläkään tyypillä oikeasti mitään hajua keskivertokreikkalaisen terveydestä.

Antaa mennä, vetäkää purkki suolaa päivässä. Turha sitten tulla parkumaan kun aivoverenkierto vie jalat, puhekyvyn ja muita pikkujuttuja.

Vierailija
36/106 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvatun tyypit kyselee että mistä tämä propaganda on lähtöisin? Halvatun tyypit toivon että saatte aivoinfarktin? Tämä on tärkeää esittää näin ilman oikeaa vastausta.

Vierailija
37/106 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

suolaa nam. syön juuri sipsejä :)

Vierailija
38/106 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No suositusten mukaan ei suurin piirtein nykyään saisi syödä kuin lähituotettua luomupunajuurta ja d-vitamiinia ikkunattomassa kellarissa.

Punajuuressa on nitraattia, ei sitä saa syödä.

Vierailija
39/106 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä helevatan väkeä täällä kirjoittelee? Tyypit on ihan raivona kaikille jotka edes vihjaa että ei sitä suolaa välttämättä ihan hirveitä määriä kannata vetää naamaan. Ja joku meinasi että kreikkalaisetkin on terveitä vaikka syö fetaa. Goddammit, ei ne vedä sitä purkki kerrallaan, ja toisekseen onko tälläkään tyypillä oikeasti mitään hajua keskivertokreikkalaisen terveydestä.

Antaa mennä, vetäkää purkki suolaa päivässä. Turha sitten tulla parkumaan kun aivoverenkierto vie jalat, puhekyvyn ja muita pikkujuttuja.

Tässäpä asiantuntija! Sen oppikirjassa sanotaan, että "aivoverenkierto vie jalat, puhekyvyn ja muita pikkujuttuja". Onneksi tällä kirjoittajalla ei ole aivoveronkiertoa.

Vierailija
40/106 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksköhän siitä ei muuten koskaan puhuta, että ns. ihanteellisen ruokavalion maa, Japani, johtaa vatsasyöpäkuolemissa joita aiheuttaa nimenomaan suolainen ruokavalio? :) Tsukemonot ym. pikkelsit maistuvat heille vähän liiankin hyvin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä