Työkaveri loukkaantui verisesti, kun kommentoin hänen Dubain matkaansa.
On ollut jo kolme viikkoa ilkeä ja kireä mulle tapauksen jälkeen. :D
Tää kyseinen rouva toitotti kahvipöydässä, miten heidän Dubain matkansa on varattu ja miten sitä odotetaan ja muuta lätinää. Muut tietty hönkäilivät "ihastuksissaan" vieressä ja jauhoivat sitä uuu, olen niin kade-mantraa (minkä en usko olevan kenenkään kohdalla totta. Koska let´s face it, meillä kaikilla olisi varmasti varaa lähteä sinne.)
Mä sit väsyneenä ja ajattelematta sanoin, että "aijaa, mä en lähtis Dubaihin vaikka aseella uhattais." Tämä sitten poiki kivan väittelyn, missä mun sanomisia ronkittiin ja väänneltiin ja käänneltiin. Pysyin kyllä kannassani, etten lähtisi siihen p*ppureikään hurvittelemaan toisten ihmisten hengillä ja orjatyöllä maksetuissa puitteissa, eikä se ole mikään henkilökohtaine loukkaus.
Myönnän kyllä, että oli typerää multa lähteä nolaamaan toista noin. Se tuli kyllä puolivahingossa. Ja toisaalta, vielä nolompaa mun mielestä on lähteä sinne hemmetin Dubaihin.
Jotenkin nappaa niin hitosti meidän punakoiden, ylipainoisten länkkärien tapa naamioida toisten ihmisten ihmisarvon riisto olemattomiin, koska se sattuu miellyttämään just mun oloa ja on niin kauheen kivaa käydä lomalla.
Ja jos toi tulee niin yllätyksenä, niin 2 minuutin googlaamisella saa helposti aitoa faktaa sen maan ihmisoikeustilanteesta, mihin olet menossa.
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dubain rakennusmiehillä ja maideilla on länsimaisen mittapuun mukaan ala-arvoiset työskentelyolosuhteet ja mitätön palkka. Suurin osa työläisistä tulee kuitenkin vielä huonommista oloista. He tietävät, minne ovat menossa ja miksi.
Saamansa palkan he poikkeuksetta lähettävät perheelleen kotimaahansa. Perhe pystyy näillä rahoilla esim. pitämään lapsensa koulussa, joten lapsityövoiman käyttö vähenee. He pystyvät ruokkimaan perheensä ja aliravitsemus alenee.
En puolustele riistoa enkä epäinhimillisiä oloja, mutta työläisillä voisi olla huonomminkin.
"Työläinen" houkutellaan Dubaihin valheilla. Tulevilta orjilta otetaan passi pois kentällä. He ovat heti kättelyssä velkaa matkan ja majoituksen, mitä he eivät välttämättä saa koskaan maksettua takaisin. Monet orjat eivät saa koskaan kasaan rahaa kotimatkaa varten, he eivät ole ketään eikä heillä ole mitään. Heidän perheensä pidetään täysin pimennossa, siitä, mitä Dubaissa tapahtuu. Majoitus on yksi iso hökkelikylä kerrossänkyineen, missä ei ole saniteettitiloja tai juoksevaa vettä. Paska kaadetaan täyttyneistä pytyistä kadulle. Ruokaa lämmitetään nuotiossa. Orjat eivät saa puhua länsimaalaisten kanssa.
Miten paljon huonommin "työläisillä" voisi vielä olla?Jep, ja kaikki tämä upporikkaassa valtiossa, missä olisi täydet mahdollisuudet kohdella vierastyöläisiä (jopa erittäin) hyvin. Käsittämättömän vastenmielinen maa.
Siis omin silminkö tämän olet nähnyt? Minä olen asunut siellä ja voin kumota väitteet.
Enpä usko että voit kumota yhtään mitään. Voit korkeintaan todeta, ettet itse nähnyt ihmisoikeusrikkomuksia. Dubaissa harjoitetuista ihmisoikeusrikkomuksista kuten myös hallinnon muista vastenmielisistä käytännöistä on raportoitu varsin laajalti.
Haittaisiko näitä matkustelijoita, jos Talvivaarasta tehtäisiin matkailukohde, jossa turistit saisivat rahaa vastaan tuhota ympäristöä? Että sais kaadella öljyjä pitkin poikin, vaikka ammuskella virolaisia pikkulapsia singoilla, kunhan maksavat tarpeeksi? Miksei?
Miksi tänne tulevien turistien pitäisi välittää ympäristöarvoistamme tai ihmisoikeuksista, jos me emme myöskään välitä niistä toisaalla?
Mitä kaikkea saa tehdä, jos on varaa tehdä?
Kohta varmaan väitätte, että ihmiskaupan uhrit saisivat olla tyytyväisiä, että on edes katto pään päällä.
Miksi mun pitäisi välittää esimerkiksi hankeen sammuneesta suomalaisesta, tai eksyneestä pikkulapsesta ilta-aikaan, jos kerran se haittaa elämästä nauttimistani? Jos mä olen viikon lomalla töistä ja haluan paeta realismia, niin minkäänlaiset moraaliset säännöt ei päde?
Vitsi, kun näkisi naamasta, ketkä perustelee muiden alistamista ja orjuuttamista, sillä että on varaa nautiskella eikä tarvitse välittää. Koska tällöin mun ei tarvitsisi välittää soittaa kyseiselle mammalle ambulanssia tiukassa paikassa.
Ku kato mun ei tarvii.
Se, että ihmiset ei välitä, on suurin syy siihen, miksi maailma on niin paska paikka.
Dubai on nousukastyylisten mutta kuitenkin niin WT tyylinen paikka. Lentokentällä pienet lapset huutuvat Gant-huppareissaan ja iskät golfbägeineen. Ja nyt seiskakin tiesi että Hjalliskin oli siellä ja Sauli N. Ei kai Jenni nyt siellä ollut, ei kyllä oo yhtään sen tyylinen matkakohde. Onko ap hoitaja/lähäri, silloin Dubai tuppaa olemaan taivas.
Vierailija kirjoitti:
Mikä Dubaissa on hyvää?
- lyhyet lennot
- takuuvarma aurinko ja lämpö
- siisteys ja puhtaus
- turvallisuus
- ihana meri ja hiekkarannat
- mielettömät shoppailumahdollisuudet
- upeat ravintolat
- upeat hotellitOlen ollut Dubaissa 3 kertaa. Suosikkimme on Atlantis the Palm -hotelli, mikä tosin on kallis, mutta paras, jossa olen koskaan ollut. Uskomaton vesipuisto, lapset pääsevät uimaan delfiinien kanssa, taivaallista ruokaa ja erinomainen palvelu. Me perheen kanssa käydään talvisin. Jos on vain viikko aikaa, ei oikein pidemmälle viitsi lähteä, muualla taas merivesi ei ole yhtä lämmintä. Ja tuolla viikolla haluamme vain levätä ja olla lasten kanssa. Uida, pelata, tehdä hiekkakakkuja ja nauttia luksuksesta. Täydellinen kohde!
Olen reissannut ympäri maailmaa ja asunut vuosia mm. lähi-idässä, Yhdysvalloissa ja kaukoidässä. Uskon, että nämä Dubain vihaajat eivät ole paljon Kanarian saaria tai ruotsinlaivaa pidemmällä olleet. Se junttius kun kajahtaa niin voimakkaasti noista kommenteista. Mutta onneksi teidän kaltaisia Suomi-mammoja ei Dubaissa paljoa käy... Teille on ihan omat lomakohteet esim. Turkissa.
Tää on pakko olla aivoton provo, kuka enää nykyään kehtaa "uida delfiinien kanssa" Yöks, katso Blackfish. Lapsesi tulevat syylistämään sinua aikuisina elintyylistäsi ja häpeävät lomakuviaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen menossa Dubaihin parin viikon päästä. Olen lukenut näitä vastaavia mielipiteitä täältä palstalta paljon ja ne vähän ihmetyttävät. Miksi juuri tämä yksi matkakohde on nyt noussut parhaimmaksi esimerkiksi maailman pahuudesta?
Sen ymmärrän, että kaikkia Dubai ei kiinnosta. Ei minuakaan ennen. En odota kulttuurielämystä ja taidemuseoita. Nyt lähdemme reissulle lapsiperheenä, ja tuota on kehuttu lapsille sopivana kohteena. On suht lämmintä, lentomatka ei turhan pitkä ja tekemistä on kuitenkin. Roomassa, Pariisissa ja reppureissuilla kävin ennen lapsia.
Vääryyttä ja ihmisoikeuksien polkemista on kaikkialla. Mihin te sitten matkustaisitte? Aasiaan, Afrikan maihin, Amerikkaan?
Olisi todella kiva kuulla mihin voi mennä niin ettei" tue" jotain vääryyksiä.
Versailles Pariisin tuntumassa rakennettiin yöllä ja päivällä.
Aamuisin lastattiin kärryihin yön aikana kuolleet työmiehet, ei nimittäin ollut valoja ja onnettumuuksia sattui useita joka yö. Perheelle annettiin pieni korvaus isän kuoleman johdosta.
Vai onko niin että kun esim tämä on tapahtunut kauan sitten niin sitä ei lasketa?
Vierailija kirjoitti:
Dubai on nousukastyylisten mutta kuitenkin niin WT tyylinen paikka. Lentokentällä pienet lapset huutuvat Gant-huppareissaan ja iskät golfbägeineen. Ja nyt seiskakin tiesi että Hjalliskin oli siellä ja Sauli N. Ei kai Jenni nyt siellä ollut, ei kyllä oo yhtään sen tyylinen matkakohde. Onko ap hoitaja/lähäri, silloin Dubai tuppaa olemaan taivas.
Koitapa vaikka kuuklettaa monesko kerta Arabiemiraatit on ollut Saulin ja Jennin kohde aikaisemmin.
ps. Pysy sinä vaan Suomessa!
Kuolen nauruun kun luen tätä ketjua :)
Herran jumala näitä kateellisia Suomijunttimammoja! :) Ollaan NIIIIN sivistyneitä, kun juuri Dubain ihmisoikeudet kiinnostaa. Nää mammat kulkee H&M:n rytkyissä, jotka on tehty lasten käsin Nepalilaisessa tai Bangdaleshilaisessa ja kulkevat kiinalaisten orjatyöntekijöiden feikkicrocseissa! Näillä kouluttamattomilla matameilla ei ole mitään älyllistä kapasiteettia laittaa asioita mittasuhteisiin. Syy tälle räyhäykselle on puhdas kateus. Kun sitä rahaa ei itsellä ole matkustaa luksuskohteeseen vaan pitää mennä kiskomaan kaljaa sinne Alanyaan muun roskasakin kanssa :)
Dubai sopii meille älykkäille, sivistyneille ja varakkaille maailmanmatkaajille. Kuten tasavallan presidentille. Pysyvääkin poissa sieltä! Kaljaa roudaamaan vaan sieltä Tallinnasta, siinä teidän tasoiselle sopivaa matkailua! :) :) :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulut niihin ihmisiin, joiden mielestä on ihan ok kertoa aina mieipiteensä, vaikka sitä ei edes kysyttäisi ja vaikka loukkaisit ketä tahansa. Paljon on kiinni myös tavasta, jolla mielipiteensä esittää. Ehkä muutkaan eivät matkustaisi juuri tuonne, mutta ovat iloisia työkaverinsa puolesta, että hän pääsee kauan odottamalleen lomamatkalle. Sinun perusteluillasi boikottiin menisi todella moni turistikohde ympäri maailmaa.
Jos nyt olet fiksu, pahoittelet työkaverillesi, että kerroit mielipiteesi niin kärkevästi ja toivotat hänelle hyvää lomaa.
Kuulut niihin ihmisiin, jotka loukkaantuvat verisesti aina, kun joku on eri mieltä kanssasi. Seurassasi saa koko ajan olla varuillaan, ettet vaan taas pahoita mieltäsi jostain mitättömästä asiasta. Vähitellen ihmiset eivät uskalla edes tervehtiä sinua, ettei sekin ole nyt väärällä äänensävyllä sanottu.
Näitä löytyy yksi joka työpaikasta.
En todellakaan kuulu. Minun kanssani ei tarvitse olla samaa mieltä, mutta arvostan ihmisiä, jotka osavat esittää eriävän mielipiteensä asiallisedti ja muita loukkaamatta. Jokainen tietää, että töksäyttely ei ole sopivaa. Höllää vähän ja anna muiden nauttia elämästään.
Vierailija kirjoitti:
Herran jumala näitä kateellisia Suomijunttimammoja! :) Ollaan NIIIIN sivistyneitä, kun juuri Dubain ihmisoikeudet kiinnostaa. Nää mammat kulkee H&M:n rytkyissä, jotka on tehty lasten käsin Nepalilaisessa tai Bangdaleshilaisessa ja kulkevat kiinalaisten orjatyöntekijöiden feikkicrocseissa! Näillä kouluttamattomilla matameilla ei ole mitään älyllistä kapasiteettia laittaa asioita mittasuhteisiin. Syy tälle räyhäykselle on puhdas kateus. Kun sitä rahaa ei itsellä ole matkustaa luksuskohteeseen vaan pitää mennä kiskomaan kaljaa sinne Alanyaan muun roskasakin kanssa :)
Dubai sopii meille älykkäille, sivistyneille ja varakkaille maailmanmatkaajille. Kuten tasavallan presidentille. Pysyvääkin poissa sieltä! Kaljaa roudaamaan vaan sieltä Tallinnasta, siinä teidän tasoiselle sopivaa matkailua! :) :) :)
Annan tälle ziljoona peukkua. Juuri näin. Dubaissa on tiukka alkoholikäytäntö. Teille dokaajille on ne "suomiturismin" kohteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulut niihin ihmisiin, joiden mielestä on ihan ok kertoa aina mieipiteensä, vaikka sitä ei edes kysyttäisi ja vaikka loukkaisit ketä tahansa. Paljon on kiinni myös tavasta, jolla mielipiteensä esittää. Ehkä muutkaan eivät matkustaisi juuri tuonne, mutta ovat iloisia työkaverinsa puolesta, että hän pääsee kauan odottamalleen lomamatkalle. Sinun perusteluillasi boikottiin menisi todella moni turistikohde ympäri maailmaa.
Jos nyt olet fiksu, pahoittelet työkaverillesi, että kerroit mielipiteesi niin kärkevästi ja toivotat hänelle hyvää lomaa.
Aika syvä analyysi suht pintapuolisesti selitetystä tilanteesta :D
Itseasiassa en kuulu. En ikinä, IKINÄ kommentoisi esim. toisten ihmisten ulkonäköä. Mä tiedän täsmälleen tämän tyypin, joka pitää itseään "räväkkänä" ja "suorapuheisena" ja siihen vedoten loukkaa jokaista ja joka asiaa. Toi mun lipsautus oli hyvinkin epätyypillistä multa. Saattaa olla, että työkaveri suuttui erityisesti siksi, koska ei tiedä mun kohdelleen muita samalla tavalla. Olen jopa vähän hiiri.
Jotenkin otti niin helvetisti pattiin, kun mässäiltiin kaupungin ihanuudella, joka on rakennettu ja jota ylläpidetään pahuudella.
Viimeisestä lauseesta on olen täysin eri mieltä. Sinä näköjään kuulut siihen idioottiin ihmisryhmään, joka ei usko oman panoksensa vaikuttavan (pisara valtameressä). Siis siihen tyyppiin, joka omaa sen "kaikki muutkin niin kyllä mäkin kun tuntuu hyvältä"-mentaliteetin. Kyllähän mä voin ostaa seksipalveluja Thaimaassa, kun kaikki muutkin tekee niin.
Epäonnistuit täydellisesti analyysissäsi, jonka teit minusta. En ole puolustellut Dubaihin matkasvia, totesin vain, että moni muukin paikka olisi samoilla perusteilla boikotin ansinnut. En ole missään vaiheessa sanonut, mitä mieltä itse olen näistä matkakohteista. Puutuin vain ja ainoastasn tapaasi kommunikoida työyhteisössä. Itse ihmettelit, ettei se toimi = työkaverisi on edelleen sinulle vihainen.
On kyllä helppo ja halpa tapa olla hyveellinen haukkumalla jonkun matkavalintaa.
Minullakin yksi kaveri rupesi paasaamaan minulle, miten törkeästi Thaimaassa harrastetaan naisten ihmiskauppaa ja miten hän ei ikinä menisi sinne, kun olin juuri palannut sukellusmatkalta.
Niin, miten helposti sitä saakaan sädekehän kun vain jättää tekemättä asioita.
Oletko esimerkiksi lentänyt viime aikoina? Hyi sinua, miten voit tuhota maailman sademetsiä ja tappaa eliöitä sukupuuttoon edistämällä ilmastonmuutosta...jne
Tällainen tekopyhä paasaaminen ei tee maailmasta millään tavalla parempaa paikkaa, mutta kivasti sillä aiheutetaan pahaa mieltä toiselle. Minustakin tuntui tosi pahalta, että ystäväni suurin piirtein syytti minua ihmiskauppiaaksi, vaikka itse asiassa sukeltamalla työllistin paikallisia naisia muuhun kuin seksiteollisuuteen.
Olen sinun perustelujesi puolella, mutta silti tosi moukkamaista haukkua toisten lomaa työpaikan kahvipöydässä. Hyvä, että tajusit pyytää sentään anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Ai vitsi, oma Dubain matka häämöttää 4 viikon päässä. Ihanaa lämpöä, aurinkoa, ruokaa, luksusta, merta, puhdasta, turvallista, lyhyt lentomatka, ei juurikaan aikaeroa, ei ryyppäämistä. Nämä oli meidän kriteerit. Toki tosi kaksijakoinen paikka, olemme käyneet ennenkin, mutta ei yksinkertaisesti helppoja vaihtoehtoja.
Samoista syistä me kävimme ennen Egyptissä. Dubai voisi ollakin seuraava.
Ehkä ei kuule ap kannattaisi niin tosissaan suhtautua muiden lomakohteisiin? Eläisit välillä omaa elmääsi ja pitäisit pääsi kiinni jos ei kysytä. Ei, vaan aina pitää suuna päänä olla kertomassa se oma mielipide.
Ja toisekseen, taidat nyt vain pukea sen todellisen ongelman tuohon matkakohde on hiton epäeettinen-soopaan kun siihen tuli mahdollisuus. Oikeasti sinua vituttaa joku asia tai kaikki tässä ko.henkilössä joka nyt vain valitsi matkakohteeksi dubain.
Vierailija kirjoitti:
Hah hah, Dubai on nimenomaan nykyään junttikohteiden ykkönen. Mallorcallakin on nykyään parempi maine kuin Dubailla.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä helppo ja halpa tapa olla hyveellinen haukkumalla jonkun matkavalintaa.
Minullakin yksi kaveri rupesi paasaamaan minulle, miten törkeästi Thaimaassa harrastetaan naisten ihmiskauppaa ja miten hän ei ikinä menisi sinne, kun olin juuri palannut sukellusmatkalta.
Niin, miten helposti sitä saakaan sädekehän kun vain jättää tekemättä asioita.
Oletko esimerkiksi lentänyt viime aikoina? Hyi sinua, miten voit tuhota maailman sademetsiä ja tappaa eliöitä sukupuuttoon edistämällä ilmastonmuutosta...jne
Tällainen tekopyhä paasaaminen ei tee maailmasta millään tavalla parempaa paikkaa, mutta kivasti sillä aiheutetaan pahaa mieltä toiselle. Minustakin tuntui tosi pahalta, että ystäväni suurin piirtein syytti minua ihmiskauppiaaksi, vaikka itse asiassa sukeltamalla työllistin paikallisia naisia muuhun kuin seksiteollisuuteen.
Jep. Minusta on aika epäreilua kaataa koko maailmantuska lomareissulle lähtevän työkaverin niskaan. Sitäpaitsi minusta työkaverille huomauttaminen hänen matkansa tai matkakohteensa epäeettisyydestä ikävään sävyyn ei ole tehokasta asioihin vaikuttamista edes ruohonjuuritasolla, vaan... no, ainakin omialtaista lähinnä tekemään jännitteitä työpaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annan tälle ziljoona peukkua. Juuri näin. Dubaissa on tiukka alkoholikäytäntö. Teille dokaajille on ne "suomiturismin" kohteet.
Minä en dokaa. En myöskään matkusta vakaviin ihmisoikeusloukkauksiin systemaattisesti syyllistyviin persläpi-valtioihin. Jos olisin moraalisesti invalidi ja olisin valmis em. kaltaisiin paikkoihin matkustamaan, niin Dubain kaltaiseen keinotekoisuuden multihuipentumaan en silti matkustaisi. Pohjois-Koreakin olisi kiinnostavampi, siis jos nuo ihmisoikeusloukkaukset eivät liikuttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en dokaa. En myöskään matkusta vakaviin ihmisoikeusloukkauksiin systemaattisesti syyllistyviin persläpi-valtioihin. Jos olisin moraalisesti invalidi ja olisin valmis em. kaltaisiin paikkoihin matkustamaan, niin Dubain kaltaiseen keinotekoisuuden multihuipentumaan en silti matkustaisi. Pohjois-Koreakin olisi kiinnostavampi, siis jos nuo ihmisoikeusloukkaukset eivät liikuttaisi.
Pointti onkin siinä, onko sinusta korrektia tuoda mielipiteesi tässä valossa vaikkapa työkaverien kesken tilanteessa, jossa joku on tekemässä lomamatkan kyseiseen kohteeseen.
Dubaissa on ihana lomailla. Saulikin on ollut siellä monta kertaa, huhtikuussa hän osallistui rullaluistelumaratooniin ja nyt oli Jennin kanssa.
Juuri näin Espanjan tv:ssä dokumentin Dubain siirtotyöläisistä. He elättävät perheensä kehitysmaissa lähettämillään rahoilla.
Osa näistä oli ennen ollut loistoristeilijällä töissä, mutta Dubaissa he hankkivat moninkertaisesti.
Joskus kannattaa olla ja jättää asiat omaan tietoonsa. Osoittaa täydellistä ymmärryksen puutetta alkaa tuolla tavalla kommentoimaan.