Työkaveri loukkaantui verisesti, kun kommentoin hänen Dubain matkaansa.
On ollut jo kolme viikkoa ilkeä ja kireä mulle tapauksen jälkeen. :D
Tää kyseinen rouva toitotti kahvipöydässä, miten heidän Dubain matkansa on varattu ja miten sitä odotetaan ja muuta lätinää. Muut tietty hönkäilivät "ihastuksissaan" vieressä ja jauhoivat sitä uuu, olen niin kade-mantraa (minkä en usko olevan kenenkään kohdalla totta. Koska let´s face it, meillä kaikilla olisi varmasti varaa lähteä sinne.)
Mä sit väsyneenä ja ajattelematta sanoin, että "aijaa, mä en lähtis Dubaihin vaikka aseella uhattais." Tämä sitten poiki kivan väittelyn, missä mun sanomisia ronkittiin ja väänneltiin ja käänneltiin. Pysyin kyllä kannassani, etten lähtisi siihen p*ppureikään hurvittelemaan toisten ihmisten hengillä ja orjatyöllä maksetuissa puitteissa, eikä se ole mikään henkilökohtaine loukkaus.
Myönnän kyllä, että oli typerää multa lähteä nolaamaan toista noin. Se tuli kyllä puolivahingossa. Ja toisaalta, vielä nolompaa mun mielestä on lähteä sinne hemmetin Dubaihin.
Jotenkin nappaa niin hitosti meidän punakoiden, ylipainoisten länkkärien tapa naamioida toisten ihmisten ihmisarvon riisto olemattomiin, koska se sattuu miellyttämään just mun oloa ja on niin kauheen kivaa käydä lomalla.
Ja jos toi tulee niin yllätyksenä, niin 2 minuutin googlaamisella saa helposti aitoa faktaa sen maan ihmisoikeustilanteesta, mihin olet menossa.
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Kuolen nauruun kun luen tätä ketjua :)
Herran jumala näitä kateellisia Suomijunttimammoja! :) Ollaan NIIIIN sivistyneitä, kun juuri Dubain ihmisoikeudet kiinnostaa. Nää mammat kulkee H&M:n rytkyissä, jotka on tehty lasten käsin Nepalilaisessa tai Bangdaleshilaisessa ja kulkevat kiinalaisten orjatyöntekijöiden feikkicrocseissa! Näillä kouluttamattomilla matameilla ei ole mitään älyllistä kapasiteettia laittaa asioita mittasuhteisiin. Syy tälle räyhäykselle on puhdas kateus. Kun sitä rahaa ei itsellä ole matkustaa luksuskohteeseen vaan pitää mennä kiskomaan kaljaa sinne Alanyaan muun roskasakin kanssa :)
Dubai sopii meille älykkäille, sivistyneille ja varakkaille maailmanmatkaajille. Kuten tasavallan presidentille. Pysyvääkin poissa sieltä! Kaljaa roudaamaan vaan sieltä Tallinnasta, siinä teidän tasoiselle sopivaa matkailua! :) :) :)
Huhuu sinä ylläolevan kirjoittaja! Juuri sinunkaltaisesi ostaa lasten tekemiä tuotteita kun luulee että vaatteen kallis hinta on tae yksin eettisyydelle eikä tee sen tarkempaa tutkimusta. Kun nyt kerran luulet että Dubai on luksuskohde?? ja keinosaarella asuminen hienoa ja pystyt sulkemaan silmäsi muulta.
Haukut kaikki Dubaikriitiset junteiksi kateuskortilla. Esim. minut. Mutta mutta: Tallinnasta en ole koskaan olutta tuonut, viimeksi olin puutarhamessuilla katselemassa. Turkissa en ole käynyt ja Dubaissa kerran työn merkeissä (yhdistin kyllä reissuun miniloman, riitti siitä mestasta minulle). Parhaimmat lomakokemykseni ovat kyllä ihan muualla tyyliin Islanti ja Tansania sekä ihan järvisuomi ja talvella Lappi. Ja H&M yms. en suosi ja koulutus sanotaanko on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herran jumala näitä kateellisia Suomijunttimammoja! :) Ollaan NIIIIN sivistyneitä, kun juuri Dubain ihmisoikeudet kiinnostaa. Nää mammat kulkee H&M:n rytkyissä, jotka on tehty lasten käsin Nepalilaisessa tai Bangdaleshilaisessa ja kulkevat kiinalaisten orjatyöntekijöiden feikkicrocseissa! Näillä kouluttamattomilla matameilla ei ole mitään älyllistä kapasiteettia laittaa asioita mittasuhteisiin. Syy tälle räyhäykselle on puhdas kateus. Kun sitä rahaa ei itsellä ole matkustaa luksuskohteeseen vaan pitää mennä kiskomaan kaljaa sinne Alanyaan muun roskasakin kanssa :)
Dubai sopii meille älykkäille, sivistyneille ja varakkaille maailmanmatkaajille. Kuten tasavallan presidentille. Pysyvääkin poissa sieltä! Kaljaa roudaamaan vaan sieltä Tallinnasta, siinä teidän tasoiselle sopivaa matkailua! :) :) :)
Annan tälle ziljoona peukkua. Juuri näin. Dubaissa on tiukka alkoholikäytäntö. Teille dokaajille on ne "suomiturismin" kohteet.
Minä en dokaa. En myöskään matkusta vakaviin ihmisoikeusloukkauksiin systemaattisesti syyllistyviin persläpi-valtioihin. Jos olisin moraalisesti invalidi ja olisin valmis em. kaltaisiin paikkoihin matkustamaan, niin Dubain kaltaiseen keinotekoisuuden multihuipentumaan en silti matkustaisi. Pohjois-Koreakin olisi kiinnostavampi, siis jos nuo ihmisoikeusloukkaukset eivät liikuttaisi.
Pointti onkin siinä, onko sinusta korrektia tuoda mielipiteesi tässä valossa vaikkapa työkaverien kesken tilanteessa, jossa joku on tekemässä lomamatkan kyseiseen kohteeseen.
No jos nyt luen lainauksista nuo viestit joihin vastasin uudestaan, niin enpä tiedä oliko niissä juurikaan tuollaista pointtia.
Sori, unohdin lisätä, etten ole aiemmin sinulle kommentoinut tai väitellyt kenenkään kanssa näistä Dubai-näkemyksistä. Kysymykseni koski lähinnä yleisluontoisesti otsikon aiheeseen liittyvää. Olisiko sinusta siis ok ilmaista nämä näkemykset vaikkapa työpaikan kahvipöydässä, kun joku ilmoittaa lähtevänsä lomareissulle?
Vierailija kirjoitti:
Dubaissa on ihana lomailla. Saulikin on ollut siellä monta kertaa, huhtikuussa hän osallistui rullaluistelumaratooniin ja nyt oli Jennin kanssa.
Juuri näin Espanjan tv:ssä dokumentin Dubain siirtotyöläisistä. He elättävät perheensä kehitysmaissa lähettämillään rahoilla.
Osa näistä oli ennen ollut loistoristeilijällä töissä, mutta Dubaissa he hankkivat moninkertaisesti.
Eli kaikki raportoidut Dubain harjoittamat törkeydet ovat ilmeisesti sitten keksittyjä? Kyseessä lienee aika laaja salaliitto, sillä nopealla googletuksellakin aiheesta löytyy valtavasti materiaalia. Myös tietoa TV-dokumenteista, joiden sanoma on varsin erilainen tuon sinun katsomasi dokumentin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annan tälle ziljoona peukkua. Juuri näin. Dubaissa on tiukka alkoholikäytäntö. Teille dokaajille on ne "suomiturismin" kohteet.
Minä en dokaa. En myöskään matkusta vakaviin ihmisoikeusloukkauksiin systemaattisesti syyllistyviin persläpi-valtioihin. Jos olisin moraalisesti invalidi ja olisin valmis em. kaltaisiin paikkoihin matkustamaan, niin Dubain kaltaiseen keinotekoisuuden multihuipentumaan en silti matkustaisi. Pohjois-Koreakin olisi kiinnostavampi, siis jos nuo ihmisoikeusloukkaukset eivät liikuttaisi.
Pointti onkin siinä, onko sinusta korrektia tuoda mielipiteesi tässä valossa vaikkapa työkaverien kesken tilanteessa, jossa joku on tekemässä lomamatkan kyseiseen kohteeseen.
No jos nyt luen lainauksista nuo viestit joihin vastasin uudestaan, niin enpä tiedä oliko niissä juurikaan tuollaista pointtia.
Sori, unohdin lisätä, etten ole aiemmin sinulle kommentoinut tai väitellyt kenenkään kanssa näistä Dubai-näkemyksistä. Kysymykseni koski lähinnä yleisluontoisesti otsikon aiheeseen liittyvää. Olisiko sinusta siis ok ilmaista nämä näkemykset vaikkapa työpaikan kahvipöydässä, kun joku ilmoittaa lähtevänsä lomareissulle?
Itse en ilmaisisi, vaan pitäisi omana tietonani. Suhtautumiseni ja käsitykseni Dubaihin matkustavasta henkilöstä toki hieman muuttuisi. Näin on käytännössä muutaman kerran käynytkin, sillä onhan Dubai nykyään hyvin yleinen ja jopa rahvaanomainen matkakohde.
Tilannetajua, ystäväiseni, tilannetajua.
Aina ei tarvitse laukoa sitä omaa mielipidettä.
Olen samaa mieltä kanssasi Dubaista, en lähtisi sinne edes ilmaiselle matkalle - mutta ei tulisi mieleenkään laukoa asiaa jollekin, joka on juuri lähdössä sinne.
Syy, miksi Dubaita puollustelevat ovat niin kiihkoissaan, on yksinkertainen.
Syy, miksi he haukkuvat, pilkkaavat, yrittävät kääntää asian henkilökohtaiseksi, on ikivanha. Syy, miksi he yrittävät selitellä käytöstään pois, hakea tukea tai syitä muiden käytöksestä eikä omastaan, tai miksi he hakevat oikeutustaan jopa naurettavista asianhaaroista (kuten siitä, että Niinistökin on käynyt siellä). Syy siihen, miksi suututaan kohtuuttomasti pahuuden osoittamisesta, eikä itse siihen osallistumisesta (asetetaan "käytöstavat" ihmisyyden edelle, haetaan tuohtumuksen aihe jostain muualta joka ei kosketa itseään). Syy siihen, miten he helpottavat omaa oloaan tietäessään heidän "luksuksensa" olevan kustannettu toisen ihmisen verellä, hengillä, jopa oikeudella alkeellisimpiin ihmisoikeuksiin kuten palkkaan, oman passin hallinoimiseen tai työskentelyyn inhimillisissä olosuhteissa. Syy, miksi tavalliset ihmiset kykenevät sulkemaan silmänsä siltä, että heidän toimintansa rahoittaa suoraan ihmiskauppaa, modernia orjuutta sekä silmitöntä kaltoinkohtelua.
Syy on siinä, että ihminen mielummin vaikka tuikkaa itsensä tuleen kuin myöntää olevansa väärässä. Koska he tietävät olevansa väärässä. He tietävät kyllä tasan tarkkaan, että halvan luksuksen alla mätä systeemi. He tietävät kyllä täsmälleen olevansa äärimmäisen etuoikeutetussa asemassa, missä heidän lomansa on arvokkaampi kuin toisen ihmisen oikeus elää vapaana tai mielekästä elämää. Kyllä nämä Dubain matkailijat sen tietävät. Kyllä he tietävät, että laittavat rahaa sharia-maahan missä raiskattu nainen joutuu itse vankilaan (niin, raiskauksen pitämisenä toteen tarvitaan neljä muslimimiestä.) Kyllä he tietävät tukevansa maata, missä naiset tarvitsevat luvan avioitumiseen, missä esiaviollinen seksi on kielletty lailla, missä eläimiä kohdellaan kuin roskaa. He eivät hyväksyisi mitään tätä itselleen tai esim. omille lemmikeilleen, mutta hyväksyvät sen, kun sen tukeminen on tarpeeksi kivaa. Omaa (edes äärimmäisen hiljaista) nalkuttavaa omaatuntoa on helpompi lähteä selittelemään pois sillä, miten lahjoittaa kyllä hyväntekeväisyyteen (kyllä olen pohjimmiltani hyvä ihminen vaikka teenkin väärin-syndrooma) ja miten oma panos ei vaikuta mitenkään, kuin myöntää tekevänsä väärin.
On äärimmäisen helppoa lähteä saivartelemaan, miten sen kuolleen ihmiskaupan uhrin, vaikka bangladeshilaisen nuoren miehen verta ei ole käsissäsi, koska kyllähän muutkin käyttää palmuöljytuotteita ja lentää lentokoneella. Totuus on se, että jos se kuollut, orjuutettu mies olisi poikasi, et miettisi sekuntiakaan muuta kuin hänen kokemaansa tuskaa ja muiden ihmisten pahuutta.
Kyllä teidän käytöksen pohjalla on myös rasismia. Tummaa on helpompi pitää dehumanisoida ja pitää etuoikeutettuna. Tätäkään ette itsellenne myönnä. Koska ette te matkustaisi Ruotsiin jos siellä valkoiset kuolisivat teidän lomanne takia.
Pohjalla on tietty nautinnonhalu. Kun joku tuntuu tarpeeksi kivalta, mennään vaikka kiven läpi selitelläkseen, miksi se on oikeutettua. Tämä on ikivanha totuus, ja syy siihen miksi esim. seksuaalinen väkivalta (koko sen kirjo seksiorjuudesta paritukseen ja kotibileraiskauksista alaikäisten hyväksikäyttöön) on maailman naisten suurimpia ongelmia. Te kyllä tuomitsette nämä suureen ääneen, mutta itsekin olette valmiita valuttamaan rahaa maahan, missä filippiiniläisiä, kenialaisia ja intialaisia naisia raiskataan ilman mitään seurauksia. Ilman passia on paha raportoida, ja jos raportoit joudut vankilaan. Päätelkää siitä seksuaalisen väkivallan yleisyys. Jos ette kykene, voin etsiä teille todisteita.
Dubain btksta 31% koostuu turismista. Järkyttävän iso määrä siis. Teidän valintanne vaikuttaa täysin suoraan siihen, mitä siellä tapahtuu. Vaikka täällä topakoita mammoja onkin, ei yksikään kykene selittämään kysynnän ja tarjonnan lakia pois.
Toki asia erikseen ovat nämä "lapset tykkäävät uida delffiinien kanssa"-mammat/ihmiset. Siis ne, jotka tietävät tarkalleen tekemänsä pahuuden, mutta eivät yksinkertaisesti välitä. He ovat oma ihmislaji sitten erikseen. Yleinen kyllä, mutta täysin oma.
Vierailija kirjoitti:
Tilannetajua, ystäväiseni, tilannetajua.
Aina ei tarvitse laukoa sitä omaa mielipidettä.
Olen samaa mieltä kanssasi Dubaista, en lähtisi sinne edes ilmaiselle matkalle - mutta ei tulisi mieleenkään laukoa asiaa jollekin, joka on juuri lähdössä sinne.
Miksei? Onko se laukominen vahingollisempaa kuin itse matkailu?
Kommentoisitko, jos työkaverisi kertoisi ostavansa seksiä ihmiskaupan uhreilta? Kyllä? Mikset siis tähän, mikä kertoo 100% varmuudella hänen tukevansa modernia orjuutta?
Luuletteko te maailman muuttuneen tuolla mukakohteliaalla hymistelyllä? Hitaasti, mutta silti muuttuneen. syy siihen, miksei mustat enää palvele orjina kotitalouksissa on se, että jollakin oli munaa sanoa vastaan.
Mä olen vahvasti sitä mieltä, että matkailu avartaa mieltä. Oli kyseessä sitten Dubai, Fuerteventura taikka Tokio. Sen huomaa tässäkin keskustelussa oikein hienosti. Aika monelle varmasti tekisi hyvää nähdä ne joissakin Afrikan maissa sijaitsevat lapsivankilat, Ruotsin kuninkaanlinna, intialaiset katulapset ja New Yorkin Upper east side. Tällä maapallolla ei vaan kaikilla ole samoja mahdollisuuksia ja lähtökohtia elämälle.
Monet Dubaissa työskentelevät rahoittavat sillä perheensä elämän ja mahdollistavat esimerkiksi lapsilleen koulutuksen. Mutta av:lla olevien ihmisoikeusaktivistien mielestä se on väärin, koska šeikillä on Ferrari, työntekijöilläkin pitää olla. Ihannemaailmassa joo, mutta jos joskus lähtisi tutkimaan tätä meidän palloa postilaatikkoa pitemmälle, niin voisi huomata, ettei oo oikein realistista.
Käsittämättömältä tuntuu, että joku, joka on oman kotimaansa lisäksi käynyt kaksi kertaa Berliinissä, tulee huutelemaan muille, mihin he saisivat matkustaa. Ja sama tyyppi uskoo nyt vaikka Dubaista kaiken internetistä lukemansa, kunhan se on negatiivista. Se, että joku on itse asunut kyseisessä paikassa ja sanoo jotain positiivista, tarkoittaa vain, että siellä on asuttu laput silmillä koko aika. Mitään positiivista ei ole, netistä luin. Tiedän paremmin kuin sinä, vaikka sinulla on kokemusta, koska netistä luin. Ei tarvitse edes kotoaan poistua, ruudun takaa voi tuntea ylemmyyttä matkailijoita kohtaan, vaikka omat kokemukset ulkomaista rajoittuisivat S-marketissa myytäviin venäläisiin suolakurkkuihin.
Ja joo, oon käynyt Dubaissa. On hienoa, överiä ja siistiä. On paljon ulkomaalaisia epäilemättä pienellä palkalla työskenteleviä ihmisiä. Ihmisiä, jotka ovat itse lähteneet Dubaihin töihin. Silti jäi kaivertamaan enemmän ne Intian katulapset, jotka eivät itse ole paikkaansa valinneet ja kirjaimellisesti asuvat paskan keskellä. Tai se, että Afrikan turneella tosiaan törmäsi lapsivankiloihin, jossa monen vuoden tuomiota istuttiin niinkin suuresta rikoksesta kuin omenan nyysimisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuh...appivanhemmat kävivät juuri ja purin kieltäni useamman kerran kun hehkuttivat sitä ja meidänkin pitäisi kuulemma mennä, lapsillekin niin ihanaa. En sanonut mitään heille enkä sanoisi työkaverillekaan (ei ole riidan arvoista mielestäni), mutta olen kyllä täysin samaa mieltä kanssasi.
Jos olisi rahaa varaisin heti Dubain matkan. Mitä hiton väliä muulla on, jos paikka on lomakohteena ihana.
Se on ihana. Just palattiin sieltä..
En menis kyl Turkkiin enää koskaan , mut Dubaihin koska vaan.
Niin siisti paikka ja sitä sanotaan maailman turvalliseksi paikaksi.
Meidän lapset rakastuivat siihen ja me aikuiset kans.
En usko , että Dubain asukkaat pahoittaa mieltä jos et matkustele siellä:))) turisteja kyllä riittää ilman sua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah hah, Dubai on nimenomaan nykyään junttikohteiden ykkönen. Mallorcallakin on nykyään parempi maine kuin Dubailla.
Kateellisuus paistaa läpi
wonderful052 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuh...appivanhemmat kävivät juuri ja purin kieltäni useamman kerran kun hehkuttivat sitä ja meidänkin pitäisi kuulemma mennä, lapsillekin niin ihanaa. En sanonut mitään heille enkä sanoisi työkaverillekaan (ei ole riidan arvoista mielestäni), mutta olen kyllä täysin samaa mieltä kanssasi.
Jos olisi rahaa varaisin heti Dubain matkan. Mitä hiton väliä muulla on, jos paikka on lomakohteena ihana.
Se on ihana. Just palattiin sieltä..
En menis kyl Turkkiin enää koskaan , mut Dubaihin koska vaan.
Niin siisti paikka ja sitä sanotaan maailman turvalliseksi paikaksi.
Meidän lapset rakastuivat siihen ja me aikuiset kans.
En usko , että Dubain asukkaat pahoittaa mieltä jos et matkustele siellä:))) turisteja kyllä riittää ilman sua.
Tosi turvallinen. Paitsi niille "kotiapulaisiksi" huijatuille kehitysmaiden tytöille, joiden työnantaja osoittautuukin hakkaavaksi, raiskaavaksi ja orjuuttavaksi hulluksi. Hänen on turha kuvitella saavansa turvaa tai oikeutta Dubain viranomaisilta. Eikä aina kyse ole pelkästään kehitysmaalaisista, vastikään luin norjalaisesta naisesta joka raiskattiin ja heitettiin vankilaan "avioliiton ulkopuolisen seksin" vuoksi kun meni poliisiasemalle tekemään ilmoitusta raiskauksesta. Lopulta nainen saatiin vapautettua diplomaattisen painostuksen ansiosta. Mutta rakastukaa te vaan vapaasti lapsinenne tuohon vastenmieliseen, mutta pinnalta niin kiiltävään diktatuuriin.
Henkka maukalta voi hakea kesämekkoja vitosella mutta ku toinen lähtee dubaihin niin pitää heti kitistä.
wonderful052 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah hah, Dubai on nimenomaan nykyään junttikohteiden ykkönen. Mallorcallakin on nykyään parempi maine kuin Dubailla.
Kateellisuus paistaa läpi
Joo, olen tosi kateellinen wanna-be kokkareiden diktatuurilomista. Miksi tuollaiseen junttikohteeseen matkustamisesta muka pitäisi olla kateellinen, eihän Dubain matkat ole edes erityisen kalliita? Edellisen tekemäni kaukomatkan (Australia + Uusi-Seelanti) hinnalla olisi tehnyt useammankin Dubain junttilomamatkan.
Heippa ap, mä olisin vastannut todennäköisesti jotain samankaltaista. Jos joku puhuu miten aattelee ampua naapurin kissan niin en minäkään vaan hymise, että no sepä mukavaa, kun tiedän teon olevan väärin. Sama koskee tätä Dubaita.
Tyhmille ihmisille ei tarvitse aina olla mukava aka kääriä kaikkia totuuksia kullanhohtoiseen lahjapaperiin, jotta vastaanottajalla säilyisi kiva mieli. Mulla on kaveri, joka ei kierrätä ja se saa kuulla siitä multa aina, koska on väärin olla välittämättä ympäristöstä ees sen vertaa, että opettelis mihin ne jogurttipurkit laitetaan. Kun isäni sanoi, että kyllä naisen ensisijaisesti tulee osata hoitaa kotiaan, niin enpä vaan myhäillyt, että kivakiva vaan sanoin suoraan, että sovinistista ja vanhanaikaista olettaa naisen olevan joku kotiorja, jolla ei sitten muita haaveita saiskaan olla.
Mun läheiset tietää, että mähän sanon mitä mieltä olen. Jos kyse on jostain pikkujutusta kuten "onks tää hyvä paita?" niin sanon mikä näyttää hyvältä, mutta jos tyyppi valkkaa toisin niin se ei mun maailmaa kaada. Kaikesta ei tarvii revetä jokaisesta liitoksestaan, mutta kumma kyllä etenkin toi tasa-arvo ja ihmusoikeudet vaan tuppaa olemaan sellanen asia, että en pysty hymistelemään vieressä, kun joku sanoo että kuolemantuomiohan ois kätevä ja kustannustehokas.
Saudit rahoittavat Isistä. Joten en veisi lomarahojani sinne. Voi olla, etten aina osaa valita joka tilanteessa eettisesti oikein, mutta pyrin kuitenkin. Dubain ainoat hyvät puolet ovat lyhyt lento ja varma aurinko. En osaa ajatella sitä tekoluksusta plussana, oikea luksus kumpuaa aidoista asioista.
Dubai ei ole erityisen kallis kohde, joten nuo junttikommentit tuntuvat oudolta.
Ihmiset, joilla ei juurikaan ole periaatteita tai moraalia, tuppaavat loukkaantumaan verisesti jos joku muu tuollaisia ominaisuuksia osoittaa. Dubain matkaajille en ole itse kahvipöytäkeskusteluissa viitsinyt alkaa asiasta paasaamaan, mutta suoraan kysyttäessä olen toki kertonut miksi en itse Dubaita matkakohteekseni valitse (vaikka muuten matkustelenkin melko paljon). Poikkeuksetta kysyjä on tästä enemmän tai vähemmän suuttunut, vaikka olen perustellut näkemykseni täysin rauhallisesti ja asiallisesti.
En voi uskoa silmiäni. Ihmiset loukkaantuvat Dubain ihmisoikeuksien kritisoimisesta sen sijaan, että loukkaantuisivat Dubain ihmisoikeuksista.
Olen pitänyt suomalaisia suoraselkäisinä ja rehteinä ihmisinä, vaikea uskoa siihen enää. Meillä sentään on ollut naapurimaana maa, jossa ihmisoikeudet eivät merkinneet mitään eikä kenenkään kunnon kansalaisen mieleenkään tullut ihailla ja kunnioittaa sitä, kävi siellä kuinka monta presidenttiä hyvänsä. Me vanhemmat muistamme sen ajan hyvin.
Häpeän syvästi näitä Dubaita ja sen sairasta menoa kunnioittavia.
t. mummo
Näissä sinun esimerkeissäsi on nyt se pieni ero että matkustamisesi Dubaihin edistää ja ylläpitää orjuutta ja hyväksikäyttöä. Kärsjistäen niin että se afrikkalainen lapsi istuu siellä vankilassa omenan nyysimisestä matkustat sinä paikalle taikka et. Samoin lienee liassa rypevien intialaislasten laita.
Dubain orjatyöläiset raatavat lähes palkatta, ilman ihmisoikeuksia ja jopa kuolevat nimenomaan sen takia että Sinä ja kaltaisesi haluavat avartaa maailmankuvaansa matkustelemalla (ja nauttia sivutuotteena ihanasta luksuksesta).
Juulis kirjoitti:
Mä olen vahvasti sitä mieltä, että matkailu avartaa mieltä. Oli kyseessä sitten Dubai, Fuerteventura taikka Tokio. Sen huomaa tässäkin keskustelussa oikein hienosti. Aika monelle varmasti tekisi hyvää nähdä ne joissakin Afrikan maissa sijaitsevat lapsivankilat, Ruotsin kuninkaanlinna, intialaiset katulapset ja New Yorkin Upper east side. Tällä maapallolla ei vaan kaikilla ole samoja mahdollisuuksia ja lähtökohtia elämälle.
Monet Dubaissa työskentelevät rahoittavat sillä perheensä elämän ja mahdollistavat esimerkiksi lapsilleen koulutuksen. Mutta av:lla olevien ihmisoikeusaktivistien mielestä se on väärin, koska šeikillä on Ferrari, työntekijöilläkin pitää olla. Ihannemaailmassa joo, mutta jos joskus lähtisi tutkimaan tätä meidän palloa postilaatikkoa pitemmälle, niin voisi huomata, ettei oo oikein realistista.
Käsittämättömältä tuntuu, että joku, joka on oman kotimaansa lisäksi käynyt kaksi kertaa Berliinissä, tulee huutelemaan muille, mihin he saisivat matkustaa. Ja sama tyyppi uskoo nyt vaikka Dubaista kaiken internetistä lukemansa, kunhan se on negatiivista. Se, että joku on itse asunut kyseisessä paikassa ja sanoo jotain positiivista, tarkoittaa vain, että siellä on asuttu laput silmillä koko aika. Mitään positiivista ei ole, netistä luin. Tiedän paremmin kuin sinä, vaikka sinulla on kokemusta, koska netistä luin. Ei tarvitse edes kotoaan poistua, ruudun takaa voi tuntea ylemmyyttä matkailijoita kohtaan, vaikka omat kokemukset ulkomaista rajoittuisivat S-marketissa myytäviin venäläisiin suolakurkkuihin.
Ja joo, oon käynyt Dubaissa. On hienoa, överiä ja siistiä. On paljon ulkomaalaisia epäilemättä pienellä palkalla työskenteleviä ihmisiä. Ihmisiä, jotka ovat itse lähteneet Dubaihin töihin. Silti jäi kaivertamaan enemmän ne Intian katulapset, jotka eivät itse ole paikkaansa valinneet ja kirjaimellisesti asuvat paskan keskellä. Tai se, että Afrikan turneella tosiaan törmäsi lapsivankiloihin, jossa monen vuoden tuomiota istuttiin niinkin suuresta rikoksesta kuin omenan nyysimisestä.
Juulis kirjoitti:
Joo, Intian lapsivankila on paha, niin Dubaita ei saa arvostella. Tyyppi, joka käy lapsivankilamaissa tässä vähän valistaa. Tyyppi, joka on käynyt vain Berliinissä ei vaan kykene esittämään valideja pointteja (ad hominem), ihan mahdoton tapaus, pointteihin et puutu, koska et pysty. Mieti väitteesi älyttömyyttä. Orjuutta ei voi kritisoida, kun keksit tähän tällaisen sheikin Ferrari -läpän.
Loputkin sun viestistä on niin keksittyä ja vääristeltyä paskaa, etten viitsi edes aloittaa. Aivan yläkoulutasoa koko sun viesti.