Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkaveri loukkaantui verisesti, kun kommentoin hänen Dubain matkaansa.

Vierailija
04.02.2016 |

On ollut jo kolme viikkoa ilkeä ja kireä mulle tapauksen jälkeen. :D
Tää kyseinen rouva toitotti kahvipöydässä, miten heidän Dubain matkansa on varattu ja miten sitä odotetaan ja muuta lätinää. Muut tietty hönkäilivät "ihastuksissaan" vieressä ja jauhoivat sitä uuu, olen niin kade-mantraa (minkä en usko olevan kenenkään kohdalla totta. Koska let´s face it, meillä kaikilla olisi varmasti varaa lähteä sinne.)
Mä sit väsyneenä ja ajattelematta sanoin, että "aijaa, mä en lähtis Dubaihin vaikka aseella uhattais." Tämä sitten poiki kivan väittelyn, missä mun sanomisia ronkittiin ja väänneltiin ja käänneltiin. Pysyin kyllä kannassani, etten lähtisi siihen p*ppureikään hurvittelemaan toisten ihmisten hengillä ja orjatyöllä maksetuissa puitteissa, eikä se ole mikään henkilökohtaine loukkaus.
Myönnän kyllä, että oli typerää multa lähteä nolaamaan toista noin. Se tuli kyllä puolivahingossa. Ja toisaalta, vielä nolompaa mun mielestä on lähteä sinne hemmetin Dubaihin.
Jotenkin nappaa niin hitosti meidän punakoiden, ylipainoisten länkkärien tapa naamioida toisten ihmisten ihmisarvon riisto olemattomiin, koska se sattuu miellyttämään just mun oloa ja on niin kauheen kivaa käydä lomalla.
Ja jos toi tulee niin yllätyksenä, niin 2 minuutin googlaamisella saa helposti aitoa faktaa sen maan ihmisoikeustilanteesta, mihin olet menossa.

Kommentit (202)

Vierailija
61/202 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

51 ja 57 jatkaa, sitä paitsi elämme maailmassa, jossa on orjia enemmän kuin koskaan. Millä te varmistatte, että ette tue orjatuotantoa? Vai olisikohan nyt vain kyse tekopyhyydestä tai omien arvojen nostamisesta muiden yläpuolelle? Minä olen feministi, mutta kyllä palmuöljyn käyttö ja vaikka sitten orcien pitäminen viihteenä on silti minusta yhtä kamalaa kuin patriarkaalisten kulttuurien suosiminen. 

Eipä sitä varmaan pysty mitenkään varmistamaan. Mutta on ainakin erittäin hyvä alku, kun ei matkusta Dubain kaltaiseen persläpeen.

Ei voi olla tukematta orjavaltiota, mutta free willy -tyyppiseen puuhasteluun riittää empatiaa ja aikaa. Orjat ja orcat, melkein sama asia, kirjoitetaankin melkein samalla lailla.

Vierailija
62/202 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea asia. Olen matkustellut paljon ympäri maailmaa. Asunutkin useammassa maassa. Välillä ollaan matkustettu hyvinkin hulppeasti, välillä vähemmän. Kuitenkaan en ole päässyt samanlaiseen luksukseen kuin Dubain Atlantis the Palm-hotellissa. En, vaikka aina esim. Nykissä käydessämme majoitumme Four Seasonsiin. 

Toki Dubaissa on ihmisoikeusasiat huonosti. Mutta, tämä taitaa olla niitä asioita joissa täytyy vain valita taistelunsa. Käyttekö lasten kanssa Sea Worldissa katsomassa orcia? Käytätkö tuotteita, joita on testattu eläimillä/joissa käytetään palmuöljyä? Käyttekö eläintarhoissa? Syöttekö lihaa? Varmistatko aina, kun käytät rahaa/mainostat jotain sanallisesti, että rahapolku on varmasti kunnossa? Et vahingossakaan tue harmaata taloutta? Rikollisia? Terroristeja? Syöt ainoastaan kotimaisia pientuottajien tuotteita, joissa ei ole käytetty mitään työkaluja tai kemikaaleja, jotka voisivat olla tuotettu ihmisoikeusloukkauksilla?

Lennätkö? Käytätkö autoa tai julkisia? Millä lämmität ekologisen kotisi? Mistä ostat vaatteesi? Varmistatko aina henkilökohtaisesti, että vaatteesi on valmistettu ilman orjatyövoimaa, Hästensin peittosi ja Canada Goosen takkisi untuvat on varmasti otettu humaanisti tapetuilta eläimiltä?

Missä se raja menee? Onko sinulle yhtä ok, että joku käy sanomassa sinulle että en ainakaan ikinä itse söisi lihaa? En ainakaan itse pukeutuisi tuohon vaatteeseen yms? Missä se raja menee, mikä on ok ja mikä ei?

Meillä ei syödä lihaa, meillä ei käydä eläintarhoissa, meillä ei käytetä vaatteita, joista epäilen hetkeäkään, että ne olisi tuotettu epäeettisesti. Lahjoitamme suuret summat rahaa joka vuosi erilaiseen hyväntekeväisyyteen, kuten naisten ja tyttöjen koulutukseen, orcien hyväksi, sotaorvoille yms. Mutta kyllä, autoilemme, lennämme ja asumme epäekologisesti. Lomailemme myös siellä Dubaissa ja aika säännöllisesti koska miehen veli työskentelee siellä. 

Anteeksi tyhmyyteni, mutta mikä ihme on orc/orci?

Orca on suomalaiselta triviaalinimeltään tappajavalas vai mikä miekkavalas se nyt oli. Joku epävalidi nimi kuitenkin. Osallistuin vahvasti 2000-luvun puolivälissä orcien olojen parannukseen, kun asuimme vielä USA:ssa. Mies teki pitkää päivää, lapsia ei vielä ollut ja aikaa ja rahaa oli käytettävänä. Siksi tulee varmaan automaattisesti käytettyä sanaa orca. Mutta siis miekkavalas taitaa olla oikea sana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/202 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dubai tuntuu olevan nyt suosiossa. Useampi työkaveri on käynyt tänä talvena.

Itsekään en lähtisi ihmisoikeusrikkomusten takia, mutta en ole tätä kenellekään töissä sanonut. Olen kommentoinut vaan jotain "ai kiva" kun ovat kertoneet matkoistaan. Turha haastaa riitaa, kun ei se niiden orjien oloja paranna, pilaisi ainoastaan työilmapiirin.

Vierailija
64/202 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka välittää ali-ihmisten ihmisoikeuksista? Sinne vain tekoparatiisiin hurvittelemaan koko rahalla.

Vierailija
65/202 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

51 ja 57 jatkaa, sitä paitsi elämme maailmassa, jossa on orjia enemmän kuin koskaan. Millä te varmistatte, että ette tue orjatuotantoa? Vai olisikohan nyt vain kyse tekopyhyydestä tai omien arvojen nostamisesta muiden yläpuolelle? Minä olen feministi, mutta kyllä palmuöljyn käyttö ja vaikka sitten orcien pitäminen viihteenä on silti minusta yhtä kamalaa kuin patriarkaalisten kulttuurien suosiminen. 

Eipä sitä varmaan pysty mitenkään varmistamaan. Mutta on ainakin erittäin hyvä alku, kun ei matkusta Dubain kaltaiseen persläpeen.

Ei voi olla tukematta orjavaltiota, mutta free willy -tyyppiseen puuhasteluun riittää empatiaa ja aikaa. Orjat ja orcat, melkein sama asia, kirjoitetaankin melkein samalla lailla.

Missä sinä sitten matkustat, jotta et tue orjavaltiota? Ja kyllä, miekkavalaat sattuvat olemaan lähellä sydäntäni. Opiskelin kuitenkin meribiologiaa ennen kuin tapasin aviomieheni... Ei se tee orjuutta tai naisten ja lasten huonoa asemaa sen vähempiarvoiseksi.

Unelmavaihtoehtohan olisi se, että kykenisi elämään täysin eettisesti ja ekologisesti. Se vain on harvoille mahdollista. Siksi minusta olikin mielenkiintoista, että yksi osa-alue leimataan näin voimakkaasti, mutta samalla muita aliarvioidaan. 

Vierailija
66/202 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt kerran Dubaissa ja sieltä palatessani pari työkaveria ihmetteli, että enkö tiedä ihmisoikeusrikkomuksista Arabi-Emiraateissa? Tiedän erittäin hyvin, mutten välitä. Ei ole minun ahdinkoni, vaikka ikävää toki onkin.

Vierailija
67/202 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet sekä oikeassa että väärässä, minkä taidat tietää itsekin.

Dubaihin matkustaminen on yhtä kuin suoran rahallisen tuen antaminen törkeälle ihmisten sorrolle ja riistolle. Olet ihan oikeassa.

Mutta siihen asiaan voi vaikuttaa muutenkin kuin olemalla töykeä työkaverille ja pilaamalla hänen lomafiiliksensä. Ymmärrän, että oli ikävä kuunnella onnellista lomahehkutusta, mutta viisas ja kohtelias ihminen olisi pitänyt suunsa supussa. Työkaveri ei kuitenkaan ole syypää siihen sortoon ja riistoon eikä luultavasti edes kovin tietoinen siitä.

Vierailija
68/202 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä sinä sitten matkustat, jotta et tue orjavaltiota? Ja kyllä, miekkavalaat sattuvat olemaan lähellä sydäntäni. Opiskelin kuitenkin meribiologiaa ennen kuin tapasin aviomieheni... Ei se tee orjuutta tai naisten ja lasten huonoa asemaa sen vähempiarvoiseksi.

Unelmavaihtoehtohan olisi se, että kykenisi elämään täysin eettisesti ja ekologisesti. Se vain on harvoille mahdollista. Siksi minusta olikin mielenkiintoista, että yksi osa-alue leimataan näin voimakkaasti, mutta samalla muita aliarvioidaan. 

Kai sinäkin nyt herranen aika erotat, että on olemassa aste-eroja! Ja ollaksesi tukematta Dubain orjabisnestä, sinun ei tarvitse tehdä mitään. Ei yhtään mitään! Olet vain menemättä sinne. Mutta oma mukavuudenhalusi taitaa estää ajattelun, ihan turha puhua järkeä.

Vierailija
69/202 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dubain rakennusmiehillä ja maideilla on länsimaisen mittapuun mukaan ala-arvoiset työskentelyolosuhteet ja mitätön palkka. Suurin osa työläisistä tulee kuitenkin vielä huonommista oloista. He tietävät, minne ovat menossa ja miksi. 

Saamansa palkan he poikkeuksetta lähettävät perheelleen kotimaahansa. Perhe pystyy näillä rahoilla esim. pitämään lapsensa koulussa, joten lapsityövoiman käyttö vähenee. He pystyvät ruokkimaan perheensä ja aliravitsemus alenee. 

En puolustele riistoa enkä epäinhimillisiä oloja, mutta työläisillä voisi olla huonomminkin.

Vierailija
70/202 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sullakin periaatteet. En itsekään halunnut Dubaihin, koska kuvittelin sen olevan yhtä törkeän uskonnollisen maskuliininen kuin mitä Egypti oli. Olin täysin väärässä. Se oli juuri minunlaiseni. Materialistinen ja öky. Siisti, puhdas ja kunnioitettava.

Olen täysin kyllästynyt örveltäviin suomalaisiin junttituristeihin. Dubai ei ole niille. Siinä maassa vaaditaan, käytöstä ja sääntöjen noudattamista. Ja niitähän noudatetaan koska lait ovat ankarat ja maasta karkoitetaan jos ei osaa käyttäytyä.

Pukeutumissäännöt ovat vain pieni harkintaa aiheuttava extralisä (olkapäät ja polvet peittoon). Tällaiselle sääntöjä rakastavalle nihilistille se on aivan täydellinen paikka. Lento 6 tuntia, aikaeroa 2 tuntia. Luksusta ja fiksua matkaseuraa.

Putous-hahmo. :D :D :D

Lue rivienvälistä: homovapaa

Vierailija
71/202 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dubain rakennusmiehillä ja maideilla on länsimaisen mittapuun mukaan ala-arvoiset työskentelyolosuhteet ja mitätön palkka. Suurin osa työläisistä tulee kuitenkin vielä huonommista oloista. He tietävät, minne ovat menossa ja miksi. 

Saamansa palkan he poikkeuksetta lähettävät perheelleen kotimaahansa. Perhe pystyy näillä rahoilla esim. pitämään lapsensa koulussa, joten lapsityövoiman käyttö vähenee. He pystyvät ruokkimaan perheensä ja aliravitsemus alenee. 

En puolustele riistoa enkä epäinhimillisiä oloja, mutta työläisillä voisi olla huonomminkin.

"Työläinen" houkutellaan Dubaihin valheilla. Tulevilta orjilta otetaan passi pois kentällä. He ovat heti kättelyssä velkaa matkan ja majoituksen, mitä he eivät välttämättä saa koskaan maksettua takaisin. Monet orjat eivät saa koskaan kasaan rahaa kotimatkaa varten, he eivät ole ketään eikä heillä ole mitään. Heidän perheensä pidetään täysin pimennossa, siitä, mitä Dubaissa tapahtuu. Majoitus on yksi iso hökkelikylä kerrossänkyineen, missä ei ole saniteettitiloja tai juoksevaa vettä. Paska kaadetaan täyttyneistä pytyistä kadulle. Ruokaa lämmitetään nuotiossa. Orjat eivät saa puhua länsimaalaisten kanssa.

Miten paljon huonommin "työläisillä" voisi vielä olla?

Vierailija
72/202 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän eliitti nimenomaan matkustaa Dubaihin. Siellä ovat olleet äskettäin lomalla niin ulko-ja valtiovarainministerit kuin viikko sitten myös presidenttipari. Myös yritysjohtajien suosiossa kohde on.

Vierailija
73/202 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän eliitti nimenomaan matkustaa Dubaihin. Siellä ovat olleet äskettäin lomalla niin ulko-ja valtiovarainministerit kuin viikko sitten myös presidenttipari. Myös yritysjohtajien suosiossa kohde on.

Kävihän Kekkonen ja poliittiset hännystelijät sekä yritysjohtajat Neuvostoliitossakin, missä omat kansalaiset katosivat valltavaan lihamyllyyn miljoonittain. En pidä Suomen päättäjiä lainkaan moraalisina ihmisiä.

Vierailija
74/202 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tuota oman mielipiteen suureen ääneen määkimistä joka paikassa. Opetelkaa käyttäytymään ihmisten seurassa tai pysykää kotona.

Vierailija
75/202 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa YK:n pääsihteeri lomaili Dubaissa. Jos kerran paikka kelpaa hänelle jaNiinistölle, voin sinne mennä minäkin.

Vierailija
76/202 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

niin ne tekee ja välillä pitää puheita, että turvapaikanhakijat eivät ole Suomeen tervetulleita. Halpatyövoimaksi (orjiksi) haluaisivat mamuja tännekin, mutta kun lainsäädäntö ja asenteet eivät ole vielä kohdillaan siihen suuntaan, mutta pikkuhiljaa, pikkuhiljaa... ei Roomaakaan päivässä ja sitä rataa. Maailma on oikeasti aika ällöttävä paikka. 

Vierailija
77/202 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän pohja menee pois koko jutusta, kun syyllistätte ja haukutte Dubaissa lomailijoita ihmissaastaksi, mutta ette sano, mihin omat matkanne suuntautuvat.

Mihin itse matkustaisitte lasten kanssa? Siis ihan pienten. Ruotsin risteilylle?

Vai ette matkusta mihinkään, koska kaikki saastuttaa, lapsia ette tee, koska väestönkasvu on jo muutenkin järjetöntä ja sossu maksaa liian vähän tukia, niin mihinkään ei pääse?

Vierailija
78/202 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopa YK:n pääsihteeri lomaili Dubaissa. Jos kerran paikka kelpaa hänelle jaNiinistölle, voin sinne mennä minäkin.

Sulla ei taida olla omia mielipiteitä ja asiaa mielipiteisiin. Pääsihteeri oli matkalla työasioissa keskustelemassa sosiaalisesta tasavertaisuudesta ja humanitaarisesta avusta tälle kehitysmaalle.

Menetkö muuten Afrikkaan YK:n pääsihteerin ja Ahtisaaren perässä? Siellä pääsisit kans maiskuttelemaan epäinhimillisellä menolla.

Vierailija
79/202 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän pohja menee pois koko jutusta, kun syyllistätte ja haukutte Dubaissa lomailijoita ihmissaastaksi, mutta ette sano, mihin omat matkanne suuntautuvat.

Mihin itse matkustaisitte lasten kanssa? Siis ihan pienten. Ruotsin risteilylle?

Vai ette matkusta mihinkään, koska kaikki saastuttaa, lapsia ette tee, koska väestönkasvu on jo muutenkin järjetöntä ja sossu maksaa liian vähän tukia, niin mihinkään ei pääse?

Olen käynyt 2000-luvulla pari kertaa Berliinissä. Ei ole tarvettä mennä enää minnekään, eettisistä syistä. Lapsia ei ole eikä tule, eettisistä syistä. Tienaan hyvin, kiitos kysymästä.

Vierailija
80/202 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tuota oman mielipiteen suureen ääneen määkimistä joka paikassa. Opetelkaa käyttäytymään ihmisten seurassa tai pysykää kotona.

Puututko sinä asiaan, jos työkaveri kertoisi hakkaavansa lapsia? Toisten lapsia? Kiertävänsä veroja? Huijaavansa sossutukia? Ampuvansa naapurin kissoja? Saikuttavan turhaan? Pitävänsä kotiorjia? Vai hävettäisikö alkaa määkiä?