Onko järkeä lähteä ulkomaille ns tyhjän päälle?
Suomessa minulla ei ole mitään joten haluaisin lähteä pois. Ainakin vähäksi aikaa, mieluiten lopullisesti. Maasta en vielä tiedä mutta joku Euroopan maa olisi jees, ehkä Hollanti, Britit, Espanja..
Rahaa on sen verran että pystyn esim ho(s)tellissa asumaan kunnes löydän töitä. Mutta mitä mieltä olette, kannattaako tehdä niin että ostaa menolipun jonnekinpäin Eurooppaa ja paikanpäällä etsii töitä. Ja löytyykö Euroopasta helposti pimeitä töitä?
En pidä suunnittelusta vaan haluaisin lähteä ilman sen kummempia järjestelyjä. Mutta tietysti jos jää kauemmaksi kuin 3 kk (?), niin pitää hakea oleskelulupaa yms. Hieman vituttavaa..
Kommentit (36)
Odota kesää ja mene vapaaehtoistyöhön jollekkin leirintäalueelle. Majoitus ja ruoka varmasti järjestyy maksutta. Suunnittele edes sen verran, että rahaa on säästössä paluumatkaan olit sitten missäpäin tahansa.
Ei ole järkeä tietenkään, mutta jos sulla on mahdollisuus kerrran, niin LÄHDE. Kokemusta siinä karttuu ja ei tarvi harmitella, ettet aikoinasi lähtenyt, sitten kun sulla on jo joku, jota on myös ajateltava ja ehkä lapsia.
Miksi tarvitset oleskeluluvan Euroopassa, jos sinulla on esim. Suomen passi?!
Ja miksi haluat tehda pimeana toita, kun niita kylla muutenkin loytyy?
Asun yhdessa Euroopan suurimmista paakaupungeista ja kylla taalta toita tekijalle loytyy. Mutta mitaan ei anneta valmiiksi ja toiden loytymisen eteenkin joutuu tekemaan jonkin verran toita!
Joo, itelläki suunnitelmissa lähtä Suomesta. Melkein missä tahansa on parempi kuin täällä.
Kunhan muutama tonni on säästössä niin voithan sinä kokeilla ja olla ainakin kokemusta rikkaampi. Millään muutaman satasen budjetilla en todellakaan lähtisi. Vaikka töitä löytäisit, tarvitsee sinun kuitenkin sitten vuokrata asunto, hankkia kaikkea pientä, lääkärintodistuksia yms. Ja elämisen rahaa ja kriisirahaa että pääset pois yms.
On järkeä, jos pystyt pitämään huolta itsestäsi.
Raja-asemilla saatetaan olla tarkkoja tällä hetkellä ja ihmistä, jolla ei ole paluulippua voidaan pitää epäilyttävänä. Tosin tämä on ihan oma arvaukseni, ja paljon matkustavat av-mammat ovat tervetulleita korjaamaan virheellisen väitteen.
Menolippua ei kannata ostaa, koska menopaluu on melkein aina halvempi. Jätät käyttämättä sen paluulipun vaan. Tosin fiksumpaa olisi ostaa menopaluu esim 2-3kk päähän paluuåäivälle, että jos 3kk jälkeen ei hommat nappaa niin on se lippu valmiina palailla.
Olin myös sanomassa, ettei sitä Euroopassa mitään oleskelulupaa tarvitse?
Itse aion lähteä pian, juurikin Hollantiin. Aika iso juttu jättää vakityöpaikka ja oma koti taakseen, mutta kai sitä joskus pitää riskejä ottaa.
Mihin eu-maahan suomalainen tarvitsee oleskeluluvan?
Jos aiot tehdä pimeitä töitä, mites esim. sairausvakuutus?
Vierailija kirjoitti:
Raja-asemilla saatetaan olla tarkkoja tällä hetkellä ja ihmistä, jolla ei ole paluulippua voidaan pitää epäilyttävänä. Tosin tämä on ihan oma arvaukseni, ja paljon matkustavat av-mammat ovat tervetulleita korjaamaan virheellisen väitteen.
Mulla ei mitään faktatietoa, mutta kunhan pohdiskelen. Uskon, että se vähän riippuu minkä maalainen henkilö on kyseessä. En usko, että suomalainen passi herättää niin paljoa epäluuloa kuin esimerkiksi etelä-eurooppalainen passi saati sitten afrikkalainen yms. Itse lähin eurooppalaiseen maahan vain menolipulla opiskelemaan nyt viime kesänä eikä kukaan kysellyt mitään paluulippua. En myöskään näyttänyt mitään opintotodistuksia yms.
Vierailija kirjoitti:
Joo, itelläki suunnitelmissa lähtä Suomesta. Melkein missä tahansa on parempi kuin täällä.
Joo, Suomi on ihan paska maa. Ecuadorissa, Romaniassa ja Malawissa on kaikki vaan niin paremmin. Annas ma arvaan: Et tule koskaan lahtemaan pois Suomesta. :)
EU-maissa ei oleskelulupia tarvita. Voit kuitenkin joutua hankkimaan esim. vero- tai ulkomaalaisnumeron, jos haluat avata pankki- tai puhelinliittymän tai olla muissa kuin pimeissä töissä. Noihin numeroihin riittää kuitenkin useimmiten pelkkä visiitti asiaa hoitavassa virastossa ja passin vilauttaminen (esim. Espanjassa saatetaan kysyä passia eikä henkilökorttia). Poikkeuksia voi olla ja muutenkin asian hoitaminen vaihtelee maasta toiseen.
Ei mitään järkeä tehdä pimeitä töitä EU:ssa. Solmi ihan normaali työsuhde.
Jos omassa nuoruudessani olisi ollut yhtä helppoa lähteä maailmalle kuin nyt, niin olisin lähtenyt. Tällä iällä ei enää ole valmis jättämään turvallista työpaikkaa ja asumaan kimppamajoituksissa ja tekemään ainakin kahta eri hanttihommaa, ehkä kolmeakin, tullakseen edes jotenkin toimeen.
työllisyystilanne on esim saksassa varsin hyvä, mutta työn saaminen saattaa kestää silti kauankin, varsinkin jos haluaa työtä jolla pystyy elättämään itsensä. samoin asunnon saaminen isoissa kaupungeissa ja niiden liepeillä, siis siellä, missä työtä on tarjolla, saattaa olla hyvinkin vaikeaa.
työn saaminen ilman maan kielen taitoa on todella vaikeaa ellei mahdotonta. kannattaa siis mennä maahan, jonka kieltä osaa.
eli ihan hyvin voit lähteä, ja suomestahan saa työttömyysturvan kolmeksi kuukaudeksi mukaan toiseen eu-maahan. sen ajan siis saat oleskella toisessa eu-maassa työttömänä työnhakijana. sen jälkeen sinun on joko,elätettävä itsesi palkallasi tai joudut lähtemään takaisin suomeen.
kannattaa siis ainakin sen verran olla kaukaa viisas, että rahat riittävät tarvittaessa paluumatkaan ja suomessa pitää olla jokin paikka mihin palata jos suunnitelma ei toteudukaan.
terveiset saksasta - hain työtä melkein 2 vuotta, onneksi oli puoliso jonka työkomennuksen takia tänne tultiin, hän elätti sen ajan minuakin.
Vierailija kirjoitti:
EU-passilla saa ihan vapaasti menna toiseen EU-maahan. Ei tarvita mitaan paluulippuja, tai edes aikomusta poistua maasta.
Vierailija kirjoitti:
No jos vaikka autolla lähtee, niin mistä kukaan niistä paluulipuista tietää? Jos voisin, lähtisin kesällä polkupyörällä ja sanoisin olevani pyhiinvaeltaja. :)
Itse olen lähtenyt vastaavassa tilanteessa kaksikin kertaa. Varaudu siihen, että maisemanvaihdos ei vaikuta sinua vaivaavaan merkityksettömyyden tunteeseen, vaan tunne luultavasti vain pahentuu, kun kaikki ympärillä on vierasta. Työnsaanti oli mulle toisella kerralla helppoa, toisella kerralla tosi raskasta. Löysin nopeasti tuttavia, mutta ei heistä läheisiä ystäviä tullut.
En kuitenkaan kadu näitä lähtöjä, koska ulkomailla vietetty aika sai minut ymmärtämään, mihin todella kuulun ja kuinka tärkeitä juuret ovat minulle.
Okei, nyt se on päätetty: minähän lähden ulkomaille. Ja noh, kai sitä pitää sitten joku normaali työ etsiä.. Rahaa on nyt joku pari tonnia ja risat mutta jos vielä kevään tienaan ja sitten kesällä lähden. Apua, jos mä nyt kuitenkin hieman suunnittelen ja järjestelen asioita niin mistä mun täytyy aloittaa ja mitä kaikkea täytyy muistaa? D:
Mene Irlantiin/Englantiin, en menisi Hollantiin esim. jos et kieltä puhu.
Netissä on paljon paikkoja esim. Irkuissa tai Maltalla, joihin tarvitaan sujuvaa suomea, esim. puhelinpalvelukeskuksissa.
Miehini on asunut kotimaansa ja Suomen lisäksi kolmessa eri Euroopan maassa ja hän hankki yleensä työn etukäteen, puhelinhaastattelut ja Skypehaastikset olivat siis käytössä.
Suomeen muutti ilman työtä, täällä meni 3-4 kk saada työ (ei ammattia tai koulutusta)
No missä sitä olisi järkeä.
Lähde hyvä ihminen!