Olen sydänjuuriani myöten loukkaantunut, mutta tuntuu, että ketään läheistä ei kiinnosta
Tämä olisi voinut olla otsikkoni parikymppisenä ja sama tilanne jatkuu yhä vaan. Mulla on mies, mutta kun vauriot ovat syntyneet ennen suhdettamme, eivätkä ole hänen syytään, niin ymmärrän kyllä, että hänen on vaikea auttaa minua.
Miten te, jotka muistatte nuoruudestanne (tai nytkin) loukkaantumisen tunteenne olette oikein päässeet niistä yli. Tässä olossa tuntuu, ettei kukaan maailmassa rakasta ja että se ei ole mahdollistakaan, koska en itse kykene säteilemään minkään maailman rakkautta tämmöisessä loukkaantumisen tilassa. Taidan olla erityisen herkkä, ja myös tunne että oikeudentuntoani on satutettu. Vaikea päästä yli ja rakastaa itseään, kun on antanut tilanteen jatkua (itsekään sitä tosin tajuamatta, että mikä on) jo vuosia. Myös tunne, ettei ole ollut rakkauden arvoinen (vaan on tullut loukatuksi tahtoessaan muiden korjaavan sen minkä satuttivatkin rikki ja hajalle) on vahvasti läsnä.
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Voi jestas sä olet ärsyttävä jankkaaja. Jos et kykene kykene asioille mitään tekemään niin siirry eteenpäin. Ihan hemmetin turhaa vinkua 20 vuotta että kun minä ja minun tunteet on loukattu. Se märehtiminen ihmisen myrkyttää kun ei osaa päästää irti vaan jää uhriksi ja marttyyriksi, ei se että äiti sanoo pahasti.
Aika ristiriitainen lause "Jos et kykene kykene asioille mitään tekemään niin siirry eteenpäin". Ai, miten, kun en kykene asioihin? Tai en ole kyennyt.
ap
Älä välitä noista ilkeistä "mene vittuun" huuteluista. Anonyyminä on helppo huudella.
Haluaisin jakaa kanssasi vinkin, jonka olen kuullut anteeksiantoon liittyen: se, että annat äidillesi menneisyyden anteeksi, ei tarkoita, että tapahtuneet asiat olisivat mielestäsi ok, vaan että päätät, ettet enää anna kyseisen ihmisen hallita elämääsi. Hänen sanansa, eleensä ja käytöksensä tuntuvat hallitsevan vieläkin elämääsi, vaikket fyysisesti näkisi äitiäsi. Anteeksianto ei ole mikään maaginen helpotuksen tunne, joka pyyhkäisee ylitsesi, vaan tietoinen päätös, minkä teet tarvittaessa joka päivä uudelleen: "en voi korjata mennyttä, mutten enää anna toiselle ihmiselle valtaa hallita nykyisyyttäni". Äitisi empatiakyky saattaa olla niin rajallinen, että anteeksipyytämisen sinulta ja hänen tekojensa seurausten ymmärtäminen on yksinkertaisesti jotain, mihin hän ei kykene. Hän ei vain pysty näkemään asiaa, kuten toivoisit hänen näkevän. Mitä ihminen ei kertakaikkiaan pysty käsittämään, ei hän voi sinulle antaa. Näin ollen sinun on tehtävä päätös itse.
Olet jo päässyt alkuun sen työstämisessä, että äitisi sanat eivät ole universaali totuus, vaan yhden ihmisen mielipide. Jatka tämän ajatuksen kanssa. Se on reitillä oikeaan suuntaan.
Miten pystyit arvostamaan itseäsi? Eikö tuo kohtelu vaikuttanut ihmissuhteisiisi, ammatinvalintaasi, kykyysi pärjätä sosiaalisissa tilanteissa, niin että sulkeuduit kotiisi? Eikö se, ettet voi onnistua elämässä ja olla onnellinen, koska et pystynyt saamaan em. asioita tehnyt sinua katkeraksi?
ap