Tamperelaiseen huippulukioon pääsi 5,3 keskiarvolla :D
Kommentit (34)
No lue se juttu, sieltä asia selviää.
Muistuttaa siitä, että aina kannattaa yrittää, ei siinä ole mitään hävittävääkään. Toisaalta jos ei yritä niin ei varmasti saa paikkaakaan.
Vai niin ei ne monien kullanmurut olekaan olleet niin hyvän ka saaneita.
Mistä ihmeen karanteenista tuo rehtori höpöttää? Karenssi?
Vierailija kirjoitti:
5.3 keskiarvolla ei lukio ehkä ole oikea paikka. Ensimmäinen koeviikko näyttää. Sinänsä tekee hyvää eliittilukion rehtorille ja opettajille opettaa heikompia oppilaita.
Älkää jaksako aina näitä lannistavia kommentteja. Aina on mahdollisuus parantaa ja löytää opiskelumotivaatio uudestaan. Itselläkin keskiarvo nousi lukiossa yli kahdella arvosanalla, vaikka se peruskoulusta päästessä oli vain vähän päälle 6.
Tilanne tulee olemaan haastava opetuksen järjestämisen näkökulmasta, kun lukiossa on vain kahden ääripään opiskelijoita. Huiput turhautuvat, jos heikoimpia yritetään pitää mukana, ja heikot tippuvat, jos yritetään tarjota haastetta huipuille. Vaatimustasoltaan keskimääräinen opetus on laiha kompromissi, joka ei sovi kunnolla kummallekaan ääripäälle.
Erityisen ongelmalliseksi tilanteen tekee viime syksynä voimaan astunut laajennettu oppivelvollisuus. Jutun mukaan osa oli hakenut kouluun vain siksi, että on pakko. Opiskelijoita, joilla ei ole osaamista eikä motivaatiota, ei kuitenkaan saa nykyään enää erottaa oppivelvollisuuden vuoksi. Kyseiseen kukioon hakeutuneet huipputuloksista haaveilevat tulevat kärsimään eniten. Opettajien ja muun henkilökunnan resurssit kuluvat näiden pakotettuna hakeneiden paimentamiseen. Vitosen keskiarvo peruskoulusta tarkoittaa sitä, että ei ole käytännössä mitään edellytyksiä opiskella lukiossa.
Itse en ole koskaan päässyt niihin kouluihin, joihin olisin halunnut. En päässyt haluamaani lukioon, en Haaga-Helia Pasilaan, enkä Helsingin yliopistoon valtiotieteelliseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole koskaan päässyt niihin kouluihin, joihin olisin halunnut. En päässyt haluamaani lukioon, en Haaga-Helia Pasilaan, enkä Helsingin yliopistoon valtiotieteelliseen.
Olet kuin Allu. Sinut tunnistaa jo ensimmäisen lauseen puolivälistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5.3 keskiarvolla ei lukio ehkä ole oikea paikka. Ensimmäinen koeviikko näyttää. Sinänsä tekee hyvää eliittilukion rehtorille ja opettajille opettaa heikompia oppilaita.
Älkää jaksako aina näitä lannistavia kommentteja. Aina on mahdollisuus parantaa ja löytää opiskelumotivaatio uudestaan. Itselläkin keskiarvo nousi lukiossa yli kahdella arvosanalla, vaikka se peruskoulusta päästessä oli vain vähän päälle 6.
On mahdollista totta kai löytää motivaatio ja saada tuloksia parannettua! Jos keskiarvo on alle seiskan ja haaveilee lukio-opinnoista, kannattaa kuitenkin ensin käydä valmentavat opinnot, entinen "kymppiluokka". Kun pohjatiedoissa on isoja aukkoja, on todella vaikea selvityä lukion vaatimustasosta, vaikka motivaatiota olisi. Esimerkiksi kielet ja matematiikka ovat aineita, joissa osaaminen vahvasti rakentuu aiemmin opitun päälle. Kymppiluokalla saa pohjatiedot paremmalle tasolle, jolloin varsinaisissa lukio-opinnoissa tulee enemmän onnistumisen kokemuksia ja opiskelu on vaivattomampaa.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne tulee olemaan haastava opetuksen järjestämisen näkökulmasta, kun lukiossa on vain kahden ääripään opiskelijoita. Huiput turhautuvat, jos heikoimpia yritetään pitää mukana, ja heikot tippuvat, jos yritetään tarjota haastetta huipuille. Vaatimustasoltaan keskimääräinen opetus on laiha kompromissi, joka ei sovi kunnolla kummallekaan ääripäälle.
Erityisen ongelmalliseksi tilanteen tekee viime syksynä voimaan astunut laajennettu oppivelvollisuus. Jutun mukaan osa oli hakenut kouluun vain siksi, että on pakko. Opiskelijoita, joilla ei ole osaamista eikä motivaatiota, ei kuitenkaan saa nykyään enää erottaa oppivelvollisuuden vuoksi. Kyseiseen kukioon hakeutuneet huipputuloksista haaveilevat tulevat kärsimään eniten. Opettajien ja muun henkilökunnan resurssit kuluvat näiden pakotettuna hakeneiden paimentamiseen. Vitosen keskiarvo peruskoulusta tarkoittaa sitä, että ei ole käytännössä mitään edellytyksiä opiskella lukiossa.
Kyseessä EI OLLUT oppivelvollisuuden piirissä olevat. Yksikään opo ei olisi antanut tehdä tuollaista muuvia.
Ihan oikeasti jokaisen 16-vuotiaan paikka on koulussa. Kaikkien paikka ei ole lukiossa eikä kaikkien amiksessa, mutta jokaisen paikka on omien kykyjen mukaan jommassa kummassa tai sitten Tuvassa.
Tämä vitosen hakija haki työttömyysetuuden vuoksi. Samaa tekee tuhannet ylioppilaat joka vuosi, mutta sama velvoite on myös täysi-ikäisellä kouluttamattomalla nuorella.
No kyseessähän oli 'tamperelainen huippulukio' joten pääsyraja on ihan normaali.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole koskaan päässyt niihin kouluihin, joihin olisin halunnut. En päässyt haluamaani lukioon, en Haaga-Helia Pasilaan, enkä Helsingin yliopistoon valtiotieteelliseen.
Aina voi hakea uudelleen. Opiskelijoista valtaosa on keskimääräisen älykkäitä, eivät mitään huippuja, mutta silti päässeet sisään.
Voispa laittaa muistutuksen 3 vuoden päähän nähdäkseen miten koulu sijoittuu rankingissa kirjoitusten suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole koskaan päässyt niihin kouluihin, joihin olisin halunnut. En päässyt haluamaani lukioon, en Haaga-Helia Pasilaan, enkä Helsingin yliopistoon valtiotieteelliseen.
Olet kuin Allu. Sinut tunnistaa jo ensimmäisen lauseen puolivälistä.
En tiedä, kuka Allu on, enkä ole tuo henkilö. Olen itse Espoossa tradenomiksi opiskellut nykyään työtön tradenomi, joka olisi oikeasti halunnut parempiin kouluihin opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5.3 keskiarvolla ei lukio ehkä ole oikea paikka. Ensimmäinen koeviikko näyttää. Sinänsä tekee hyvää eliittilukion rehtorille ja opettajille opettaa heikompia oppilaita.
Älkää jaksako aina näitä lannistavia kommentteja. Aina on mahdollisuus parantaa ja löytää opiskelumotivaatio uudestaan. Itselläkin keskiarvo nousi lukiossa yli kahdella arvosanalla, vaikka se peruskoulusta päästessä oli vain vähän päälle 6.
On mahdollista totta kai löytää motivaatio ja saada tuloksia parannettua! Jos keskiarvo on alle seiskan ja haaveilee lukio-opinnoista, kannattaa kuitenkin ensin käydä valmentavat opinnot, entinen "kymppiluokka". Kun pohjatiedoissa on isoja aukkoja, on todella vaikea selvityä lukion vaatimustasosta, vaikka motivaatiota olisi. Esimerkiksi kielet ja matematiikka ovat aineita, joissa osaaminen vahvasti rakentuu aiemmin opitun päälle. Kymppiluokalla saa pohjatiedot paremmalle tasolle, jolloin varsinaisissa lukio-opinnoissa tulee enemmän onnistumisen kokemuksia ja opiskelu on vaivattomampaa.
Jos on vaikeuksia sekä kielissä että matikassa, ei lukioon kannata mennä ollenkaan. Sieltä ei nimittäin pääse lakin kanssa ulos, ellei kirjoita joko matikkaa tai kahta kieltä, ja joku näistä pitkänä.
Amiksesta saa saman jatko-opintokelpoisuuden ja joitakin aineita voi halutessaan suorittaa lukion puoleltakin.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne tulee olemaan haastava opetuksen järjestämisen näkökulmasta, kun lukiossa on vain kahden ääripään opiskelijoita. Huiput turhautuvat, jos heikoimpia yritetään pitää mukana, ja heikot tippuvat, jos yritetään tarjota haastetta huipuille. Vaatimustasoltaan keskimääräinen opetus on laiha kompromissi, joka ei sovi kunnolla kummallekaan ääripäälle.
Erityisen ongelmalliseksi tilanteen tekee viime syksynä voimaan astunut laajennettu oppivelvollisuus. Jutun mukaan osa oli hakenut kouluun vain siksi, että on pakko. Opiskelijoita, joilla ei ole osaamista eikä motivaatiota, ei kuitenkaan saa nykyään enää erottaa oppivelvollisuuden vuoksi. Kyseiseen kukioon hakeutuneet huipputuloksista haaveilevat tulevat kärsimään eniten. Opettajien ja muun henkilökunnan resurssit kuluvat näiden pakotettuna hakeneiden paimentamiseen. Vitosen keskiarvo peruskoulusta tarkoittaa sitä, että ei ole käytännössä mitään edellytyksiä opiskella lukiossa.
Kyse oli aikuisista, jotka haki työmarkkinatuen ehtojen vuoksi yhteishaussa.
Mahtoi tällä vitosen oppilaalla naama venähtää kun huomasi saaneensa opiskelupaikan.
Jutusta, jos / kun tässä ketjussa on heitä, jotka eivät jaksa linkkiä avata:
"...Tampereen vt. lukiokoulutuksen johtaja Matti Hännikäinen.
Hän selittää tilannetta sillä, että kärkipään eli 9,5–10 hakijat hakivat lyseon lukioon, mutta 8,5–7,5 väliltä ei haettu. Ja sitä huonommilla keskiarvoilla hakijat hakivat työvoimapoliittisista syistä, kun heidän pitää hakea kahteen toisen asteen koulutukseen. Kyseessä on 18–25 vuotiaita aikuisia.
– Ja he olivat valinneet sellaisia kohteita, joissa oli viime vuonna korkeimmat keskiarvot, niin tässä kävikin nyt näin hauskasti, kommentoi Matti Hännikäinen.
Lyseon ensijaisten hakijoiden joukosta puuttuivat nyt 9 kahta puolta olevat hakijat, jotka olivat laittaneet lyseon toiseksi hakutoiveeksi.
– He ilmeisesti olettivat, että he eivät pääsisikään sisälle, pohtii Matti Hännikäinen."
5.3 keskiarvolla ei lukio ehkä ole oikea paikka. Ensimmäinen koeviikko näyttää. Sinänsä tekee hyvää eliittilukion rehtorille ja opettajille opettaa heikompia oppilaita.