||||||||||| LAINAKATTO tulee 1.7.2016 - MILLÄS NYT OSTAT ASUNNON? ||||||||||||||||
Kesällä uusille asuntolainoille tulee uudet pelisäännöt. Esim. henkilötakaus ei enää kelpaa, vaan lainanhakijalla tulee olla muhkea potti omia säästöjä. Tämä on ihan laissa säädetty - asiasta ei voi toisin sopia!
Kyllä kyyti on kylmää, jos teidän omistusasunnosta haaveilevien pitäisi jatkuvasti nousevan vuokran yhteydessä säästää kymmeniä tuhansia euroja puhdasta rahaa! Siinä vierähtää äkkiä vuosikymmen ja iso raha vuokrana hukkaan. Yhä useampi joutuu asumaan vuokralla ja tämä lisää vuokra-asuntojen kysyntää - mikä taas saa asuntosijoittajat liikkeelle haalimaan itselle vuokrakämppiä rahantekokoneiksi.
Uusi laki suosii asuntosijoittajia ja omistusasujia mikä ei ole ihme, sillä laista päättäneistä suuri osa on itsekin asuntosijoittajia tai ainakin omistusasujia. Eläköön, tämä on sitä köyhälistön kyykyttämistä!
Kommentit (205)
Itse alle keskituloisena säästin asunnon hinnasta noin kolmanneksen. Aikaa meni muuan vuosi eikä ollut mahdoton urakka ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP, ajattelepa niin päin, että se lainakatto on sinun turvaksesi laadittu. Et ota huimapäisesti niin paljon velkaa, että et siitä sitten selviäkään, vaikka optimistisesti kuvittelit voivasi supistaa menoja rutkasti kaikilla talouden osa-alueilla. Länsimaissa ei kai ketään suoranaisesti heitetä velkavankeuteen, mutta siitähän on kysymys, kun kitkuttelet ja valitat, ettet pystykään maksamaan velkaasi määräajassa.
Kun olin ottamassa ensimmäistä ja samalla ainutta asuntovelkaani, se osui siihen aikaan, kun pankit jakelivat rahaa suunnilleen kenelle tahansa, joka hoksasi mennä kysymään. Minulle sattui vastuuntuntoinen lainaosaston virkailija, jonka kanssa kävimme huolellisesti läpi koko talouteni ja kaikki tulot ja menot sekä lainan vaikutuksen verotukseen. Laina oli kohtalaisen iso, mutta kun nuo selvitykset oli tehty ja niiden mukaan laadittu takaisinmaksusuunnitelma, niin missään vaiheessa ei tullut ongelmia. Laina lyheni jopa loppujen lopuksi nopeammin, vuotta suunniteltua nopeammin olin jo velaton. Ja silloin lainan korot huitelivat tosi korkealla. Nytkin jotkut valittavat lainan kalleudesta, mutta eivät todellakaan tiedä mistä puhuvat. Me sen ajan asuntovelkaiset maksoimme jossakin vaiheessa jopa 13 % korkoa. Revi siitä!
15,8% oli mun korkein asuntolainan korko.
Paperilla kova luku, mutta paljonko oli inflaatio, joka korkosi nollasi?
Miten se inflaatio nollasi korkoni lama aikana, jolloin pahimmillaan korkoni huiteli 17 prosentissa? Palkka ei noussut senttiäkään, pikemminkin päinvastoin, kun iski työttömyys. Asuntojen hinnat romahti, jolloin omankin asunnon hinta lähes puolittui ostohinnasta. Kaikkien muiden tuotteiden hinnat sen sijaan nousi.
Ensimmäinen okt ostettiin velalla,maksettiin pois 15v,toinen ostettiin säästöillä 40 vuotiaana.tänä päivänä en ikinä ottais asuntolainaa
Joku roti sentään kirjoitti:
Mut miettikääs mitä siitäkin tulisi, jos pienituloisillakin olisi varaa asua edullisesti eli oikeassa omistusasunnossa ja käyttää säästyneitä rahoja esim. matkusteluun ja sijoittamiseen.
Olisihan se suorastaan ikävää! Me ostimme ensiasunnon kesällä -14, kummallakaan ei ollut vakituista työpaikkaa ja mies on tehnyt viimeiset kaksi vuotta pätkätöitä. Minut on sittemmin vakinaistettu, mutta palkka on pieni. Onnea on asua pienellä paikkakunnalla, 90 neliön rivarinpätkästä on velkaa jäljellä n. 70 tonnia. Kun asuminen on halpaa, niin matkusteluun ja harrastamiseen on varaa, tänä vuonna ollaan oltu kolme viikkoa ulkomailla.
Juu helppo mun on nyt nauraa, jos asuisin 50km lähempänä Helsinkiä niin meille ei olisi myönnetty mistään pankista senttiäkään.
En ostakkaan vielä vuosiin. Kunhan lapset isompia, ja kunhan on töitä, alan säästelemään pikkusumman sieltä ja toisen täältä.
Eläkepäivilläni minulla toivottavasti on jo oma koti, ja mummula mahd. Lapsenlapsille :)