Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi helsinkiläisiä vihataan?

Vierailija
02.02.2016 |

Liikkuessani ympäri Suomea olen huomannut, että jos tulee esille se, että olen kotoisin Helsingistä, muuttuu ihmisten käytös etäiseksi ja jopa vihamieliseksi. Kerran eräässä pubissa "Hesan pelle" uhattiin jopa hakata. En ole mikään stereotyyppinen muun Suomen asukkaita alentava juppi enkä korosta kotikaupunkiani näissä yhteyksissä, vaikka se toki on minulle tärkeä paikka ja osa identiteettiäni, kuten uskon että oma kotipaikka on jokaiselle. Mistä Helsinki-viha kumpuaa?

Kommentit (198)

Vierailija
121/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoimmat pääkonttorit Suomessa kyllä sijaitsee Espoossa.Tieto vaikka Wikipediasta.Tuotanto ehkä tapahtuu maakunnissa,mutta ei se tarkoita,että siellä se raha tehdään.

Kyllä juurikin tarkoittaa sitä. Pääkonttorissa ei todellakaan tehdä mitään rahaa vaan kulutetaan sitä johtajien palkkoihin

Se on vähän niinkuin kuninkaanlinna, siellä pittää olla niitä nuoleskelioita, niinkuin yleensäkin hovissa. Talouspuolen porukka pitää valtaa, sen mukaan kun amerikan eläkeyhtiö käskee. Pitää saada 13% voittoa joka kvartaali.

Vierailija
122/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoimmat pääkonttorit Suomessa kyllä sijaitsee Espoossa.Tieto vaikka Wikipediasta.Tuotanto ehkä tapahtuu maakunnissa,mutta ei se tarkoita,että siellä se raha tehdään.

Kyllä juurikin tarkoittaa sitä. Pääkonttorissa ei todellakaan tehdä mitään rahaa vaan kulutetaan sitä johtajien palkkoihin

Ehkä tämä "herrojen halveksunta" on juurikin sitä samaa perua mistä tuo Helsinki-viha nousee. Siellähän on paljon hyvin pärjäävää porukkaa, niitä moni kadehtii...suomalaiseen tyyliin. Itseasiassa pääkonttoreissa kyllä tehdään sitä työtä, että on jotain mitä tuottaa, siis todellakin sitä juuri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lol. Kokeilepa mitä tapahtuu, kun tuotanto lopetetaan. 

Ja miten tämä siihen liittyy? Ei tässä kukaan ole mitään tuotantoa lopettamassa. Juttu on kuule niin, että tuo teidän agressiivisuus lähentelee jo ihan sekopäisyyttä. Fakta vaan on, että isoimmat pääkonttorit on Espoossa ja siellä sitä kehitystyötä tehdään, että saadaan jotain mitä tehdä (mikä työllistää). Eikä tarvi tässä edes nauraa mitenkään sulle.

Vierailija
124/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko, että Espoolaisiakin pitäisi vihata?   Mutta tuo toinen on kyllä aito nero joka puhuu, lopetetaan kaikki tuotanto ja tehdään raha ESPOOSSA. Ihan niinkuin atria on suomensuurin lihantuottaja.

En tarkoittanut, olen itse espoolainen. Viittasin tuolla vain aikaisempaan tekstiin. Täällä nyt vain Helsinki ja Espoo, jopa Kirkkonummi ja kehyskunnat nähdään Helsingin synonyymina. Espoo on tosin ihan eri kaupunki, samoin Vantaa ja Kauniainen. Tämä viha nyt on ilmeisesti laajentunut koskemaan koko pääkaupunkialuetta tai oikeastaan metropolialuetta...tai etelä-Suomea? Kaikkea muuta kuin Pohjanmaata (Atria --> taidat olla sieltä ja puhetapakin viittaa siihen?).

Vierailija
125/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakkonen, tiesit kai, että kyllä se hyötyminen menee ihan toisin päin. Stadi ja muutenkin ok-seutu elättää koko muuta Suomea.

Kyse on verotuloista, joita elinkeinoelämän keskittyminen Ruuhka-Suomeen kasaa. Kun sote-uudistuksessa päädytiin Kepun vaatimuksesta tekemään liikaa alueita (elinkykyisin olisi ollut viiden sote-alueen malli, nyt päädyttiom kolminkertaiseen lukuun), tasinkoa haetaan yhä enemmän pk-seudulta.

Ja huom, en ole stadilainen, mutta perillä taloudesta.

Kun olet tätä mieltä niin sitten sinulla ei varmaan ole mitään veroparatiiseja vastaan. Verotulot vaan keskittyy veroparatiiseihin. 

Vierailija
126/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla asuu moni ihan vaan siitä syystä, että täällä on enemmän työmahdollisuuksia. Paljon muuta maata stressaavampaa täällä varmasti on esim. keskituloisella perheellisellä, jolla ei ole mummot ja kummit auttamassa, on ahtaat asunnot ja rahat tiukilla. Ei paljon ehdi kulttuuria harrastella. Onhan sekin toisaalta kiva, että lähellä olisi tarjontaa, ja voisi harrastaa, jos vaan rahat ja aika riittäisi.

Vierailija
127/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tämä "herrojen halveksunta" on juurikin sitä samaa perua mistä tuo Helsinki-viha nousee. Siellähän on paljon hyvin pärjäävää porukkaa, niitä moni kadehtii...suomalaiseen tyyliin. Itseasiassa pääkonttoreissa kyllä tehdään sitä työtä, että on jotain mitä tuottaa, siis todellakin sitä juuri.

Niin, kerta , siellä kirnutaan vettä niihin jokiin ja mahdollistetaan metsän kasvu, kerta. Sieltä annetaan oikeita jyviä niille sioille ja pidetään böndeä hengissä. Niillä hyvin pärjäävillä kaiiki hyvin, kysykää vaikka psykologeilta. 

Vierailija
128/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas olen huomannut että maalla asuvat on nimenomaan niitä ylimielisempiä ja luulevat olevansa parempia ku helsinkiläiset :) Aina ollaan lässyttämässä miten paskoja helsinkiläiset on mutta en oo koskaan kuullut helsinkiläisen valittavan miten perseestä vaikka evijärveläiset on.

Vierailija
129/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko, että Espoolaisiakin pitäisi vihata?   Mutta tuo toinen on kyllä aito nero joka puhuu, lopetetaan kaikki tuotanto ja tehdään raha ESPOOSSA. Ihan niinkuin atria on suomensuurin lihantuottaja.

En tarkoittanut, olen itse espoolainen. Viittasin tuolla vain aikaisempaan tekstiin. Täällä nyt vain Helsinki ja Espoo, jopa Kirkkonummi ja kehyskunnat nähdään Helsingin synonyymina. Espoo on tosin ihan eri kaupunki, samoin Vantaa ja Kauniainen. Tämä viha nyt on ilmeisesti laajentunut koskemaan koko pääkaupunkialuetta tai oikeastaan metropolialuetta...tai etelä-Suomea? Kaikkea muuta kuin Pohjanmaata (Atria --> taidat olla sieltä ja puhetapakin viittaa siihen?).

Alkuperäinen kysymys oli Helsinkiläisistä, parhaat b porukat levittää sen jo pohjanmaalle. Ja, osaan kyllä lihanleikkauksen, tai kallion leikkauksen :)

Vierailija
130/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko pientä asenneongelmaa puolin ja toisin. Tässä kaikille Helsinki-heittereille. <3

DJ RZY feat. VA - Tervetuloo Helsinkiin

T. Stadin kundi

Vierailija
131/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas olen huomannut että maalla asuvat on nimenomaan niitä ylimielisempiä ja luulevat olevansa parempia ku helsinkiläiset :) Aina ollaan lässyttämässä miten paskoja helsinkiläiset on mutta en oo koskaan kuullut helsinkiläisen valittavan miten perseestä vaikka evijärveläiset on.

NOku et ole kertonu niille, mitä evijärvi on. Eihän ne muuten tiedä että se on mailman tärkein paikka. Siellä joku kettu joutuu syömään pentunsa, kun ei olekaan sorsanpoikia.

Vierailija
132/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai mä nyt itse tiedän, miten Leppävaaran maalaisserkku kehuu saavutustaan. 😃

Joo varmaan, mutta kun me muut ei tiedetä!

Vierailija
133/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo se on hiton ylimielistä todeta "mä oon stadiist", en itsekään puhu pahinta murretta jos tiedän toisen tulevan muualta tai käytä nimeä "Rollo" jos asun Rovaniemellä. Ei Helsinki ole muille mikään Stadi.

Mites jos tamperelainen sanoo olevansa Mansesta? Onko sekin kamalaa?

Vierailija
134/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua lähinnä naurattaa se, että helsinkiläiset kuvittelevat olevansa jotenkin niin suurkaupunkilaisia ja metrocityihmisiä, vaikka Helsinki on oikeasti pieni tuppukylä oikeisiin suurkaupunkeihin verrattuna. Eivät mukamas tiedä mitään Kehä III ulkopuolisesta maailmasta ja kaikki muut Suomessa ovat juntteja paitsi juuri nämä SUURkaupunkilaiset.

T. Parissa oikeassa suurkaupungeissa asunut

Ketkä helsinkiläisistä niin kuvittelevat? Täällä kun on sen verran ihmisiä, että aikamoinen yleistys. Tiesitkö, että helsinkiläisistäkin osa on asunut suurkaupungeissa aivan kuten osa muuallakin Suomessa asuvista suomalaisista? Suomen mittakaavassa pääkaupunkiseutu on valtava asukastiivistymä, ja suurempi suhteellisesti kuin monet maailman suurkaupungit siksi, että Suomessa on vain runsaat viisi miljoonaa asukasta. Helsinkiläisiä kohtaan osoitettu muka halveksunta on huonosti naamioitua kateutta.

Ja miksi? Kateuteen ei ole mitään syytä. Helsinki on meidän kaikkien suomalaisten pääkaupunki, ja kaikki suomalaiset ovat vapaat muuttamaan maan sisällä minne haluavat. Jos asut paikassa, jossa asuu myös satoja tuhansia muita ihmisiä, on luontevaa omaksua tietynlainen käyttäytyminen, jotta jaksat alati vaihtuvat naamat ja vieraat ihmiset. Pitää kehittää tapa elää ja olla isojen ihmismäärien kanssa (isojen verrattuna siihen, mitä muualla Suomessa on) ja myös monenlaisten eri kulttuurien, niitäkin kun Helsingissä on runsaasti enemmän muuhun Suomeen verrattuna.

Vierailija
135/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lol. Kokeilepa mitä tapahtuu, kun tuotanto lopetetaan. 

Ja miten tämä siihen liittyy? Ei tässä kukaan ole mitään tuotantoa lopettamassa. Juttu on kuule niin, että tuo teidän agressiivisuus lähentelee jo ihan sekopäisyyttä. Fakta vaan on, että isoimmat pääkonttorit on Espoossa ja siellä sitä kehitystyötä tehdään, että saadaan jotain mitä tehdä (mikä työllistää). Eikä tarvi tässä edes nauraa mitenkään sulle.

Sekopäisyys kyllä löytyy sieltä lähempää. Mikä työllistää ? Suunnittelu, se kyllä menee nyt siihen suuntaan että ihmisiä ei enää tarvita, kun energian hinta sähkönä on halvemi kuin ihmistyönä.

Minun poika tuossa keskultaessa arveli että pitäiskö alkaa opiskelemaan tohtoriksi (DI) että sais parempaa palkkaa, minä sitä neuvoin että ei ku putkimieheksi.

Vierailija
136/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen tuo väite, että Helsinki elättää muuta Suomea.

Jos yrityksen pääkonttori on Helsingissä ja kaikki tuotantolaitokset muualla Suomessa niin minne yritys maksaa veronsa?

Ja entäpä sananmukaisesti sana: elätys; kuinka paljon Helsingissä tuotetaan raaka-aineita elintarvikkeisiin?

Yrityshän maksaa veroja sen mukaan, miten bisnes sujuu. Mutta kysytäänpä niin päin, että minne kaikki ne ihmiset, jotka pyörittävät niitä tuotantolaitoksia ympäri Suomen, maksavat palkkaveronsa ja alvinsa kaikista niistä tavaroista ja palveluista ja kiinteistöistä, joita he ostavat? 

Ja kyllä eteläisen Suomen tilat tuottavat ison osan suomalaisista elintarvikkeista. 

Niin, bisneshän menee kuralle, jos joet lopettaa virtauksen ja metsä lopettaa kasvamisen.

Ne, jotka tekee töitä siellä muualla suomessa, maksavat niistä palkoistaan lastensa koulutuksen, sinne Helsinkiin asti.

Alvit kerätään suoraan Helsinkiin, maahantuontiliikkeiden ja valtion toimesta.

Jos Helsingissä olisi vaikkapa 4000 maatilaa, se olisi rehellinen 1 % kaikista. Kannattaa ottaa mallia kaikkien maajussien tuollaisesta tuottavuudesta.

Kuinka monta bönden maatalousyrittäjä tarvitaan kattamaan esimerkiksi Kirkkonummella sijaitsevan Herlinin tilan tuotanto?

2014: Kirkkonummella asuva Kone Oy:n pääomistaja Antti Herlin on hankkinut ison tilan Porkkalanniemeltä yli 10 miljoonalla eurolla.

Herlin osti vajaan 230 hehtaarin maa-alueet Kirkkonummen Sanomien mukaan Erkki Helannolta, joka on asunut Porkkalassa Gunnarsgårdin tilalla. Maakauppa on hinnaltaan 10 250 000 euroa.

Helanto on Kirkkonummen suurimpia viljanviljelijöitä. Herlin on puolestaan Kirkkonummen suurin maataloustuottaja.

Helannon maakaupat Porkkalassa olivat runsaasti esillä 20 vuotta sitten. Helanto osti tuolloin Helsingin kaupungilta 220 hehtaarin tilan kartanonsa naapurista. Tuolloin Helsinki sai maista 6,5 miljoonaa markkaa eli suoraan euroksi muutettuna noin miljoonaa euroa. Tilastokeskuksen rahanmuuntokertoimen mukaan kauppasumma on nykyrahassa noin 1,5 miljoonaa euroa. 

Lapsellisia puheita, vertailla 220 hehtaaria 40 000 hehtaariin.

http://www.kaseka.fi/wp-content/uploads/2013/11/pellot-2013.pdf Tai siellä on 200 kertainen tuotantovoima.

Juuri aioin kirjoittaa, että 1 kpl 220 ha:n tila ei tunnu missään mm. vs. yhteen pikku kuntaan.

Vierailija
137/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen viisikymppinen "junantuoma", olen asunut Helsingissä nyt kohta 25 vuotta. Ei täällä ihmiset ole sen kummemmin leuhkoja kuin muuallakaan, keskimäärin. Aika hoopoa se nyt olisikaan pelkän asuinkunnan perusteella itseään kehuskella.

Sen sijaan tosiaan kuten joku tuossa sanoikin kaupunkilainen elämäntyyli itsessään on erilainen kuin maalainen. Näkyy parhaiten liikenteessä. Helsingissä autoileva oppii aika pian rempseän ajotavan, jos ei halua jäädä tientukkeeksi. Sama sopeutuminen kaupunkioloihin leimaa muutenkin täällä syntyneiden ja pitkään asuneiden tyyliä. Vieraita vastaantulijoita ei tervehditä, koska muuten saisi olla moikkaamassa koko ajan - maalla sellaista pidetään tylynä ja ehkä sitten se tulkitaan juurikin stadilaisten koppavuudeksi. Tämä nyt vaan yhtenä esimerkkinä.

Ei kai kukaan kuvittele että missään muuallakaan tuikituntemattomia moikkaillaan... :D

Vierailija
138/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esim.Berliinissä tervehditään tuntemattomia kadullakin.Musta Helsingissäkin on sellaista katsekontakti-ystävällinen hymy-tervehdyksiä paljon.

Vierailija
139/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

pulinatpois kirjoitti:

pohjmies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monessa maassa on tämä pääkaupunki-viha. Ei yksin suomalainen piirre. Syytä en osaa sanoa.

Johtuisko siitä että pääkaupungista muodostuu loinen,  muulle maalle. Koko maan tulot kerätään sinne ja sitten siellä aletaan luulemaan että se on heidän ansotaan  ja että ovat jotenkin parempia ihmisiä.

Esimerkiksi, Suomessa lapsi muuttaa pääkaupunkiin opiskelemaan, niin maaseudulta pitää rahoittaa kallis asuminen ja elämä.  Sitten se lapsi tarvitsee asunnon, joten perämetsiä pitää kaataa että saa sen asunnon ja alkaa luonnon suolijaksi.

Sitten se lapsi menee hyväpalkkaiseen työhön johonkin pääkonttoriin, joka saa kaiken tulonsa jostakin maakunnista.

Esim. metsähallitus tai kemijoki oy, mutta kaikkihan ne on.

Pääkaupunkiseudulla on äärimäisen vähän, mitään omaa tuottavaa työtä.

Pistetäänpä sinut tai joku muu maalainen ulkomaankauppaa hoitamaan. Monikansallisen yhtiön toiminta ei ole mitään poronhoitoa, Tuurin kyläkaupan pöyritystä tai Altian 'viinapisinestä'. Pääkaupunkiseudulka nyt asuu maan koulutetuin ja kielitaitoisin väestö.

Eiköhän se syy tuossa aika hyvin kiteytynyt. :)

I rest my case.

Vierailija
140/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan ymmärrä.Olen maalta kotoisin,erittäin maalaisen kanssa seurusteleva ja Helsingissä asuva.Ei mua ole koskaan ärsyttänyt Helsinki tai helsinkiläiset enkä koskaan pitänyt sanoja lande tai bönde loukkaavina,ne on slangia kuten sana stadikin.Täällä sanotaan "meidän lande",kun puhutaan mökistä eikä se ole yhtään loukaavampi tai arvolatauksellisempi,kuin joku loora sanasta laatikko...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme