Miksi helsinkiläisiä vihataan?
Liikkuessani ympäri Suomea olen huomannut, että jos tulee esille se, että olen kotoisin Helsingistä, muuttuu ihmisten käytös etäiseksi ja jopa vihamieliseksi. Kerran eräässä pubissa "Hesan pelle" uhattiin jopa hakata. En ole mikään stereotyyppinen muun Suomen asukkaita alentava juppi enkä korosta kotikaupunkiani näissä yhteyksissä, vaikka se toki on minulle tärkeä paikka ja osa identiteettiäni, kuten uskon että oma kotipaikka on jokaiselle. Mistä Helsinki-viha kumpuaa?
Kommentit (198)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on ne junantuomat, jotka alkavat brassailemaan ja ylenkatsomaan ja puhuvat "slangia", enkä pidä heitä juuri minään. Monen polven helsinkiläiset ovat ihan normaalia sakkia. Miksi stadin slangia (eli murretta) saa ja pitää inhota, kun taas muita murteita ei?
Slangi ei ole murretta, naurettava väite. Se on lähinnä sanastoa joka yhdistää/erottaa ryhmiä ja muuttuu tosi nopeasti. Esim stadin slangi on nyt täysin erilaista kuin 10v.
...eli murretta. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on ne junantuomat, jotka alkavat brassailemaan ja ylenkatsomaan ja puhuvat "slangia", enkä pidä heitä juuri minään. Monen polven helsinkiläiset ovat ihan normaalia sakkia. Miksi stadin slangia (eli murretta) saa ja pitää inhota, kun taas muita murteita ei?
Slangi ei ole murretta, naurettava väite. Se on lähinnä sanastoa joka yhdistää/erottaa ryhmiä ja muuttuu tosi nopeasti. Esim stadin slangi on nyt täysin erilaista kuin 10v.
Slangin ja murteen eron voi tarkistaa vaikkapa tietosanakirjasta, jos ei ole ollut koulussa hereillä.
Itse aloin vihata helsinkiläisiä vasta sen jälkeen kun siellä pari vuotta "sain" asua. Kiva kaupunki, mutta paskat ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
pulinatpois kirjoitti:
pohjmies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monessa maassa on tämä pääkaupunki-viha. Ei yksin suomalainen piirre. Syytä en osaa sanoa.
Johtuisko siitä että pääkaupungista muodostuu loinen, muulle maalle. Koko maan tulot kerätään sinne ja sitten siellä aletaan luulemaan että se on heidän ansotaan ja että ovat jotenkin parempia ihmisiä.
Esimerkiksi, Suomessa lapsi muuttaa pääkaupunkiin opiskelemaan, niin maaseudulta pitää rahoittaa kallis asuminen ja elämä. Sitten se lapsi tarvitsee asunnon, joten perämetsiä pitää kaataa että saa sen asunnon ja alkaa luonnon suolijaksi.
Sitten se lapsi menee hyväpalkkaiseen työhön johonkin pääkonttoriin, joka saa kaiken tulonsa jostakin maakunnista.
Esim. metsähallitus tai kemijoki oy, mutta kaikkihan ne on.
Pääkaupunkiseudulla on äärimäisen vähän, mitään omaa tuottavaa työtä.
Pistetäänpä sinut tai joku muu maalainen ulkomaankauppaa hoitamaan. Monikansallisen yhtiön toiminta ei ole mitään poronhoitoa, Tuurin kyläkaupan pöyritystä tai Altian 'viinapisinestä'. Pääkaupunkiseudulka nyt asuu maan koulutetuin ja kielitaitoisin väestö.
Eiköhän se syy tuossa aika hyvin kiteytynyt. :)
I rest my case.
Jaa, ne onki niitä , jotkä ei pystyny poromiehiksi, ja lähti sinne etelään tekemään duunia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Slangin ja murteen eron voi tarkistaa vaikkapa tietosanakirjasta, jos ei ole ollut koulussa hereillä.
Mikä erottaa typeryksen ja ihmisen ? No kehäkolmonen tietenkin.
Mikäs Pietarin trollitehdas näitä kaupunki vs. maaseutu -aloituksia tehtailee? Joku haluaa nyt aiheuttaa Suomen sisäisiä jakoja, että suomalaiset kokisivat etteivät olisikaan yhtenäistä kansaa?
Yhtä kaikki; moni helsinkiläinen on itse tai vanhempansa muualta Suomesta sinne muuttanut, ja aika harva voi sanoa olevansa sukujuuriltaan sieltä 1500-luvun Helsingforsista syntyjään.
Eli joka junaan löytyy porukkaa - niin mukavia kuin pöyhkeitä - oli sitten Helsingistä kuin vaikkapa Lammilta. Mitä itse olen tarkkaillut, niin aika moni vasta helsinkiläistynyt kehuskelee polleana kotikonnuillaan käydessänsä tai ratikassa puhelimessa, miten onkin niin stadista ja muut juntti-böndejä. Aika harva pitkän linjan helsinkiläinen hehkuttelee helsinkiläisyydellään missään maaseudulla. Eipä tuo niin ihmeellistä ole, asuinpaikka vaan.
Ja JOS on tarve kehuskella, niin joku itsetunto-ongelmainen varmaankin kyseessä?
Niin ja on täällä Helsingissäkin henkinen jako eri kaupunginosissa asumisen välillä eli kai se on ihmiselle tyypillistä jaotella ja leimata jonkunlaiseksi joku asia.
Tänne sopii myös muuttaa, mikäli jotenkin ahistaa se niin päin, että salaa haluaisi itse asua Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Itse aloin vihata helsinkiläisiä vasta sen jälkeen kun siellä pari vuotta "sain" asua. Kiva kaupunki, mutta paskat ihmiset.
Miten tämä ilmeni käytännössä?
Olen itse Helsingistä enkä kyllä ylenkatso missään muualla asuvia. Stereotypioita toki aina on olemassa, niin muualla asuvista kuin helsinkiläisistä, mutta niihin osaan kyllä ihan suhtautua huumorilla.
Sen olen huomannut, kun paljon käyn työmatkoilla mm. Jyväskylän konttorilla ja muissakin pienemmissä kaupungeissa, että meno niissä on todella paljon rauhallisempaa ja leppoisampaa. Täällä Helsingissä on aina kiire ja kaikki vaikuttavat stressaantuneilta. Omasta näkökulmasta tuntuu ihan, että aika on pysähtynyt, kun vertaa oman konttorin vilinään ja hyörinään.
Vierailija kirjoitti:
Hesalaiset ovat mukavia <3
Arvaa mistä tietää että olet helsinkiläinen? Siitä että kukaan muu kuin helsinkiläinen ei voi olla tuota mieltä.
Minnulla tämä jakaantuu aika lailla kahtia miksi helsinkiläiset näin yleisellä tasolla eivät ole mieluisia ja miksi helsinki kaupunkina ei ole mieluisa.
Helsinkiläisissä sisänsä ei henkilöinä ole enempää vikaa kuin muissakaan. Muutamien mm. tänne kirjoittaneiden asenteet kuitenkin ärsyttävät. Esim. puheet aiitä ettei maalainen voisi johtaa firman kansainvälistä kauppaa tai maalaiset eivät ylipäätään puhu kieliä. Helsinkiläisillä on ilmeisesti jokin geeni, joka tekee heistä kansainvälisempiä? Toisena tästä keskustelusta särähti Tuurin ym. halveksunta. Pidän Tuurin kyläkaupan perustamista ja menetystä mielettömänä bisnesosaamisena. Myös tässä keskustelussa, kun halutaan korostaa palveluita, puhutaan ydinkeskustasta, mutta kun halutaan korostaa maataloutta, lasketaankin myös kehyskunnat. En ollut aiemmin ajatellut, että helsinkiläiset olettavat muiden olevan kateellisia heille, mutta näemmä tämä pitänee lisätä listaan. Kuten joku totesi, jokainen saa Suomessa muuttaa mihin vain ja useilla on syy välttää Helsinkiä. Helsingissä asuminen ei ole etuoikeutettua, joillekin -kuten tulevaisuudessa ehkä minulle- se on välttämätön paha työpaikkojen takia.
Henkilökohtaisia esimerkkejä: olin painavien kantamuksien kanssa poistumassa Helsingissä elokuvateatterista ja huomasin onnekseni jonkun avaavan minulle lasisen ulko-oven. Olin tyrmistynyt, kun henkilö tulikin tunkien sisälle edestäni niin, että jouduin peruuttamaan takaisin sisälle. Missä tahansa muualla ovea pidettäisiin kohteliaasti toiselle auki. On myös hassua, ettei osata pukeutua sää mukaan vaan nuoriso ja aikuisetkin kulkevat takki auki kovilla pakkasilla vain ollakseen "trendikkäitä". Kaverini totesi joskus pk-seutulaiselle ystävälleen kävelylle mentäessä, että meinaatko todella lähteä ilman toppahousuja ja pelkillä farkuilla, kun mittari näyttää -20. Tästäkin ketjusta sai lukea kuinka tuulipuku ym. sään mukainen varustus on naurettava.
Helsinki itsessään on aika mitäänsanomaton. Asunnot ovat vanhoja ja huonoja sekä törkeän kalliita. On enemmän rikollisuutta ja huumeita. Reippaita urheilullisia nuoria ei kävele vastaan. Nuoriso notkuu kauppakeskuksissa. Kaduilla ei uskalla yksin kävellä pimeällä. Opettajat eivät uskalla pitää henk.koht. tavaroita työpöydillä vartioimatta, koska oppilaat saattavat ne varastaa. En voisi kuvitella kasvattavani lapsia tällaisessa ympäristössä. Tämä videoitu muistisairas kokeilu kuvaa hyvin, ettei kenellekään tarjota apua. Yliopistoa pidetään parempana, mutta todellisuus on, että suuret hakijamäärät vain saavat sen näyttämään siltä. Pk-seutulaisita harva uskaltaa lähteä pois kotoa. Mm. Helsingin lääkistäkin arvostellaan ja Tampereen ja Turun vastaavia pidetään muualla parempina. Kukaan ei ylistä, että pääsi Helsingin yliopistoon vaan yleisesti juhlitaan yliopistoon pääsyä, oli se missä tahansa.
Helsingissä on kiva käydä palvelujen äärellä, mutta yhtä mukava on lähteä poiskin.
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläiset ovat pinnallisia ja laskelmoivia, sekä köyhät että rikkaat. Aina halutaan hyötyä meistä maalla asuvista, tulla mökeille nje. Todella feikkejä tyyppejä kaikki helsinkiläiset. Sillä ei ole eroa onko syntyperäinen vai sinne helsinkiin muuttanut, samanlaisiksi muuttuvat kaikki kun puuttuu kosketus luontoon ja yhteisöllisyy.
Herranen aika, mitä paskaa.
Vierailija kirjoitti:
stadilaiset on ylimielisiä ja luulee olevansa suomen kuninkaita. brassailee sillä että on stadista vaikka harva on edes syntyperäinen helsinkiläinen.
Kaikki stadilaiset ovat väistämättä syntyperäisiä, helsinkiläiset eivät. Stadilaiset eivät ole ylimielisiä, helsinkiläiset ovat. Stadilaisista moni tiedetään, helsinkiläiset ovat enemmän randomeja, joten sieltähän nämä negatiiviset kokemukset heijastuu.
Vierailija kirjoitti:
Minnulla tämä jakaantuu aika lailla kahtia miksi helsinkiläiset näin yleisellä tasolla eivät ole mieluisia ja miksi helsinki kaupunkina ei ole mieluisa.
Helsinkiläisissä sisänsä ei henkilöinä ole enempää vikaa kuin muissakaan. Muutamien mm. tänne kirjoittaneiden asenteet kuitenkin ärsyttävät. Esim. puheet aiitä ettei maalainen voisi johtaa firman kansainvälistä kauppaa tai maalaiset eivät ylipäätään puhu kieliä. Helsinkiläisillä on ilmeisesti jokin geeni, joka tekee heistä kansainvälisempiä? Toisena tästä keskustelusta särähti Tuurin ym. halveksunta. Pidän Tuurin kyläkaupan perustamista ja menetystä mielettömänä bisnesosaamisena. Myös tässä keskustelussa, kun halutaan korostaa palveluita, puhutaan ydinkeskustasta, mutta kun halutaan korostaa maataloutta, lasketaankin myös kehyskunnat. En ollut aiemmin ajatellut, että helsinkiläiset olettavat muiden olevan kateellisia heille, mutta näemmä tämä pitänee lisätä listaan. Kuten joku totesi, jokainen saa Suomessa muuttaa mihin vain ja useilla on syy välttää Helsinkiä. Helsingissä asuminen ei ole etuoikeutettua, joillekin -kuten tulevaisuudessa ehkä minulle- se on välttämätön paha työpaikkojen takia.
Henkilökohtaisia esimerkkejä: olin painavien kantamuksien kanssa poistumassa Helsingissä elokuvateatterista ja huomasin onnekseni jonkun avaavan minulle lasisen ulko-oven. Olin tyrmistynyt, kun henkilö tulikin tunkien sisälle edestäni niin, että jouduin peruuttamaan takaisin sisälle. Missä tahansa muualla ovea pidettäisiin kohteliaasti toiselle auki. On myös hassua, ettei osata pukeutua sää mukaan vaan nuoriso ja aikuisetkin kulkevat takki auki kovilla pakkasilla vain ollakseen "trendikkäitä". Kaverini totesi joskus pk-seutulaiselle ystävälleen kävelylle mentäessä, että meinaatko todella lähteä ilman toppahousuja ja pelkillä farkuilla, kun mittari näyttää -20. Tästäkin ketjusta sai lukea kuinka tuulipuku ym. sään mukainen varustus on naurettava.
Helsinki itsessään on aika mitäänsanomaton. Asunnot ovat vanhoja ja huonoja sekä törkeän kalliita. On enemmän rikollisuutta ja huumeita. Reippaita urheilullisia nuoria ei kävele vastaan. Nuoriso notkuu kauppakeskuksissa. Kaduilla ei uskalla yksin kävellä pimeällä. Opettajat eivät uskalla pitää henk.koht. tavaroita työpöydillä vartioimatta, koska oppilaat saattavat ne varastaa. En voisi kuvitella kasvattavani lapsia tällaisessa ympäristössä. Tämä videoitu muistisairas kokeilu kuvaa hyvin, ettei kenellekään tarjota apua. Yliopistoa pidetään parempana, mutta todellisuus on, että suuret hakijamäärät vain saavat sen näyttämään siltä. Pk-seutulaisita harva uskaltaa lähteä pois kotoa. Mm. Helsingin lääkistäkin arvostellaan ja Tampereen ja Turun vastaavia pidetään muualla parempina. Kukaan ei ylistä, että pääsi Helsingin yliopistoon vaan yleisesti juhlitaan yliopistoon pääsyä, oli se missä tahansa.
Helsingissä on kiva käydä palvelujen äärellä, mutta yhtä mukava on lähteä poiskin.
Joka paikassa on lahjakkaita, mutta henkinen pääoma keskittyy ja on keskittynyt suhteellisesti eniten Helsinkiin. Itse olen sitä mieltä, että täällä ei tarvitsisi olla institutionaalinen kilpailu kovinta, sillä tämähän on vanha siirtolaishansakaupunki, jolloin arvot ja näkemyserot mahdollisesti taistelevat toisiaan vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotko oikeasti olevasi Helsingistä vai toteatko olevasi Stadista (ja ehkä vielä sellaisella venyvällä aksentilla)? Jälkimmäinen aiheuttaa välittmömästi luotaantyöntävän reaktion.
Tääkin on mielenkiintoista, kuinka stadilaista saa inhota ääneen, mutta mikä tahansa muu murre tai puhetyyli tai paikkakunta ei aiheuta vastaavaa. Kukaan Helsingissä ei myöskään ala nyrpistelemään jos joku sanoo olevansa Turuust tai Kuopijjoosta.
Usein moni sanoo että helsinkiläiset ovat itsekkäitä ja ylimielisiä tai kuvitteevat itsestään jotain, mutta lähestulkoon aina sanoja on itse tällainen. Poikkeuksia tietysti on moneen suuntaan. Tunnen yhden pariskunnan joka oli pohjoisesta kotoisin ja asui pitkään pääkaupunkiseudulla, ihania ihmisiä. Mutta elämässä ei käynyt kuten halusivat ja joutuivat muuttamaan takaisin pohjoisen ja johan se "etelän kermaperseiden" haukkuminen alkoi. :(
Ero on siinä että se stadi ei ole stadi muuta kuin helsinkiläiselle, ei muutkaan käytä jotain paikallista lempinimeä silloin jos kertoo oman kotipaikkansa muille. Tuollainen on ylimielistä.
Korjaus: alkuperäiset helsinkiläiset tietävät stadin tarkoittavan keskusta-aluetta. Junantuomat ja vantaalaiset taas pitää jotain Kontulaa ”Stadina”.
Nykysuomen sanakirjassa molemmat tavat oikein, mutta asiayhteys eri sanojasta riippuen. Oma mies esim. sanoo ihan Helsinki ja olevansa helsinkiläinen, kun ei ole koskaan keskustassa asunut.
Stereotyyppinen helsinkiläinen mielletään usein uusavuttomaksi ja ylimieliseksi. Varsinkin jos helsinkiläisyydellään rehvastelee.
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläiset on teennäisiä ja ylimielisiä. Kuvittelevat olevansa jotain erikoista. Sen takia muualla maassa teille vähän naureskellaan ja pidetään yksinkertaisina.
Tämä. ja koska ansaitsette sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
stadilaiset on ylimielisiä ja luulee olevansa suomen kuninkaita. brassailee sillä että on stadista vaikka harva on edes syntyperäinen helsinkiläinen.
Kaikki stadilaiset ovat väistämättä syntyperäisiä, helsinkiläiset eivät. Stadilaiset eivät ole ylimielisiä, helsinkiläiset ovat. Stadilaisista moni tiedetään, helsinkiläiset ovat enemmän randomeja, joten sieltähän nämä negatiiviset kokemukset heijastuu.
Siis, just toisinpäin!
Varmaan viha johtuu siitä, että landella vastoin parempaa tietoa luullaan, että stadissa päätetään kaikki Suomen asiat. Ja että stadi kuppaisi valtion varoja. Tämähän ei pidä paikkaansa.
Ihmisenä stadilaiset on aika samanlaisia kuin vaikkapa esim Kuopiossa. Ehkä hieman enemmän metroseksuaaleja, mutta muuten. Valtaosin viha helsinkiläisiä kohtaan on ihan turhaa ja hölmöä.
:D Kyllä, paikkansa pitävät. Asuinkaupunkiin tai edes kotimaahan nämä yhtenäiset kulttuurikuplat eivät tosin globaalissa maailmassa liity. Kaisa Kemistä voi jakaa yhtenäisemmän elämän- ja ajattelutavan Yokohamalaisen Kiyomin kuin Torniolaisen Teron kanssa.