Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi helsinkiläisiä vihataan?

Vierailija
02.02.2016 |

Liikkuessani ympäri Suomea olen huomannut, että jos tulee esille se, että olen kotoisin Helsingistä, muuttuu ihmisten käytös etäiseksi ja jopa vihamieliseksi. Kerran eräässä pubissa "Hesan pelle" uhattiin jopa hakata. En ole mikään stereotyyppinen muun Suomen asukkaita alentava juppi enkä korosta kotikaupunkiani näissä yhteyksissä, vaikka se toki on minulle tärkeä paikka ja osa identiteettiäni, kuten uskon että oma kotipaikka on jokaiselle. Mistä Helsinki-viha kumpuaa?

Kommentit (198)

Vierailija
161/198 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän teitä kukaan vihaa. Olette vaan sellainen no serkku joka käy vajaalla kuvitellen olevansa fiksu nokkela pätevä ihminen, vaikkei osaa solmia omia kengännauhoja.

Vierailija
162/198 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minnulla tämä jakaantuu aika lailla kahtia miksi helsinkiläiset näin yleisellä tasolla eivät ole mieluisia ja miksi helsinki kaupunkina ei ole mieluisa.

Helsinkiläisissä sisänsä ei henkilöinä ole enempää vikaa kuin muissakaan. Muutamien mm. tänne kirjoittaneiden asenteet kuitenkin ärsyttävät. Esim. puheet aiitä ettei maalainen voisi johtaa firman kansainvälistä kauppaa tai maalaiset eivät ylipäätään puhu kieliä. Helsinkiläisillä on ilmeisesti jokin geeni, joka tekee heistä kansainvälisempiä? Toisena tästä keskustelusta särähti Tuurin ym. halveksunta. Pidän Tuurin kyläkaupan perustamista ja menetystä mielettömänä bisnesosaamisena. Myös tässä keskustelussa, kun halutaan korostaa palveluita, puhutaan ydinkeskustasta, mutta kun halutaan korostaa maataloutta, lasketaankin myös kehyskunnat. En ollut aiemmin ajatellut, että helsinkiläiset olettavat muiden olevan kateellisia heille, mutta näemmä tämä pitänee lisätä listaan. Kuten joku totesi, jokainen saa Suomessa muuttaa mihin vain ja useilla on syy välttää Helsinkiä. Helsingissä asuminen ei ole etuoikeutettua, joillekin -kuten tulevaisuudessa ehkä minulle- se on välttämätön paha työpaikkojen takia.

Henkilökohtaisia esimerkkejä: olin painavien kantamuksien kanssa poistumassa Helsingissä elokuvateatterista ja huomasin onnekseni jonkun avaavan minulle lasisen ulko-oven. Olin tyrmistynyt, kun henkilö tulikin tunkien sisälle edestäni niin, että jouduin peruuttamaan takaisin sisälle. Missä tahansa muualla ovea pidettäisiin kohteliaasti toiselle auki. On myös hassua, ettei osata pukeutua sää mukaan vaan nuoriso ja aikuisetkin kulkevat takki auki kovilla pakkasilla vain ollakseen "trendikkäitä". Kaverini totesi joskus pk-seutulaiselle ystävälleen kävelylle mentäessä, että meinaatko todella lähteä ilman toppahousuja ja pelkillä farkuilla, kun mittari näyttää -20. Tästäkin ketjusta sai lukea kuinka tuulipuku ym. sään mukainen varustus on naurettava.

Helsinki itsessään on aika mitäänsanomaton. Asunnot ovat vanhoja ja huonoja sekä törkeän kalliita. On enemmän rikollisuutta ja huumeita. Reippaita urheilullisia nuoria ei kävele vastaan. Nuoriso notkuu kauppakeskuksissa. Kaduilla ei uskalla yksin kävellä pimeällä. Opettajat eivät uskalla pitää henk.koht. tavaroita työpöydillä vartioimatta, koska oppilaat saattavat ne varastaa. En voisi kuvitella kasvattavani lapsia tällaisessa ympäristössä. Tämä videoitu muistisairas kokeilu kuvaa hyvin, ettei kenellekään tarjota apua. Yliopistoa pidetään parempana, mutta todellisuus on, että suuret hakijamäärät vain saavat sen näyttämään siltä. Pk-seutulaisita harva uskaltaa lähteä pois kotoa. Mm. Helsingin lääkistäkin arvostellaan ja Tampereen ja Turun vastaavia pidetään muualla parempina. Kukaan ei ylistä, että pääsi Helsingin yliopistoon vaan yleisesti juhlitaan yliopistoon pääsyä, oli se missä tahansa.

Helsingissä on kiva käydä palvelujen äärellä, mutta yhtä mukava on lähteä poiskin.

Hauskaa, mulle taas avataan Helsingissä ovi tai pidetään ovea paljon useammin kuin syntymäkaupungissa. Siellä ei edes kuule sanaa kiitos. Et ole kyllä paljoa Helsingissä asioinut. Tottakai täällä on myös kireitä ihmisiä, täällä on KIIRE.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/198 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halibazuiba vaa, siis se on maalla asuvien negatiivinen yleistys Helsingistä, en kyll tajuu miks täst asiast pitää kränää.

Vierailija
164/198 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikkuessani ympäri Suomea olen huomannut, että jos tulee esille se, että olen kotoisin Helsingistä, muuttuu ihmisten käytös etäiseksi ja jopa vihamieliseksi. Kerran eräässä pubissa "Hesan pelle" uhattiin jopa hakata. En ole mikään stereotyyppinen muun Suomen asukkaita alentava juppi enkä korosta kotikaupunkiani näissä yhteyksissä, vaikka se toki on minulle tärkeä paikka ja osa identiteettiäni, kuten uskon että oma kotipaikka on jokaiselle. Mistä Helsinki-viha kumpuaa?

Se on vihaa suomalaista kaupunkipolitiikkaa kohtaan. Kohta 30 vuotta suomalaisia yrityksiä ja opiskelupaikkoja on määrätietoisesti keskitetty yhden kaupungin sisälle, muiden kaupunkien ja alueiden kustannuksella.

Ja samaan aikaan valitetaan, että joudutaan maksamaan muille. No daaah! Mitäs viette työpaikat muilta alueilta.

Koko metropolihanke on täysin posketon.

Vierailija
165/198 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chilll kirjoitti:

Halibazuiba vaa, siis se on maalla asuvien negatiivinen yleistys Helsingistä, en kyll tajuu miks täst asiast pitää kränää.

Tämä kommentti sisällytti hyvin ne syyt, että miksi hesalaisia vihataan.

Vierailija
166/198 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään muualla ei ole esim aikuisen naisen pukeutuminen häirinnyt niin paljon, että pitää oikein ääneen avautua siitä. Ja avautuja oli joku helvetin hipsteriklooni. Ahdistaa ihan helvetisti koko kylä.

Vierailija
167/198 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan huomannut, että mua olisi jossain stadilaisuuteni takia halveksittu. Nuorena joskus maalla ihmetytti, miksi serkkujen kaverit alkoivat puhua seurassani oudosti, mutta äkkiä se meni ohi, kun huomasivat, että olen ihan kuten hekin. Ennemmin sitä on pidetty hienona, että olen asunut Helsingissä, mitä sitäkään en ole aina ymmärtänyt, minä nyt vaan satuin syntymään sinne ja siksi se on rakas paikka. Itsekin olen kyllä muutaman kerran todistanut, miten muualta muuttaneet ovat leuhkineet, että asuvat Stadissa (eräskin näistä asui Vantaan rajalla). Minua tuollainen on ihmetyttänyt ihan yhtä paljon kuin maalaisia. Mutta mahtuuhan Helsinkiin kaikenlaisia ihmisiä (kuten maallekin!).

Vierailija
168/198 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö herran vuonna 2018 käydään tälläistä jonninjoutavaa inttelyä?

Vierailija
169/198 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä artikkeli aiheesta tänään HS:ssa. Muualla Suomessa asuvilla on sen mukaan todella ihan itse keksityt, stereotyyppiset käsitykset helsinkiläisistä ja koko kaupungista, täysin perusteettomia ennakkoluuloja. Siis täällä asuvia vihataan ja pidetään ylimielisinä. Voin kertoa, että kaupunki on todella monimuotoinen, löytyy vanhaa ja uutta rakennuskantaa, kauniita ja rumia taloja, omakotialueita ja tiiviitä korkeita kerrostaloalueita, saaria, rantoja, metsiä keskustan lisäksi. Ihmiset käyvät töissä, harrastavat, opiskelevat, meillä on iloja, suruja, menestystä ja ongelmia ihan samalla tavalla kuin muuallakin. Tavallista elämää eletään ja yritetään selvitä. Eikä pidetä itseämme mitenkään erilaisina, ainakaan ketään parempina. Tämähän on pikkukaupunki verrattuna moniin muun maailman pääkaupunkeihin. Järkyttävää, miten vääriä ja käsitykset voivat muualla Suomessa helsinkiläisiä kohtaan olla. Montako helsinkiläistä nämä meitä vihaavat tuntevat? Ei yhtään?

Vierailija
170/198 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko Suomi tuo lapsensa Helsingin lastenklinikalle tarvittaessa. Lapseni käytti HUS:n juoma-autimaattia, niin joku nainen tönäisi hänet kumoon. Nainen mölisi, että lapseni on hänen edessâ eikä näe vuoronumeroita. Itsekästä sakkia, kaikki palvelut heillä koko Suomen verorahoilla ja outo murre. Puolet koko Suomen lastenkotilapsista on pääkaupunkiseudun huumenuoria. Näitä katselemme Itä-ja Pohjois-Suomessa, jolloin tunnistaa slangista ja käytöstapojen puutteesta.

Vierailija
171/198 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vihaaminen onnistuu toisinkin päin. Tamperelaislähtöisenä sai Helsingin yliopistolla ja työelämässä kyllä kuulla kaikenlaista v**ttuilua. Pidettiin lähinnä maalaistollona. Kaupoissa lopetettiin ystävällinen palvelu, kun tamperelaisnuotti tuli puheestani esiin. Ja kuka muistaa Fatim Diarran puheet maalaisista? Muutin sittemmin ulkomaille ja siellä en ole vastaavaan törmännyt.

Tietysti Tampereella asuessani se Helsinki-viha oli myös tuttua. Jotain tässä maassa on pielessä ja en ihmettele, mikseivät ulkomaalaiset opiskelijat jää tänne, eivätkä ulkomailla asuvat suomalaiset halua palata takaisin.

Miksemme voisi elää rauhassa ilman vihaa?

Vierailija
172/198 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon opiskellut ja asunut eri puolilla Suomea. Tuo Helsinkiviha on helsinkiläisten omassa päässä. Kai sua nyt vihataan jos asenne heti kättelyssä on se, että "älkää vihatko vaikka olen Helsingistä".

Opiskelin taiteellista alaa eräällä pienellä paikkakunnalla. Yksi opiskelukaverini oli helsinkiläinen rastapäinen hippivaatteisiin pukeutuva poika. Hän valitti, että häntä tuijotetaan kaikkialla. Teki mieli sanoa, että ota nyt se pää pois ahteristasi ja katso vähän ympärillesi. Paikalliset nuoret vasta oudonnäköisiä olivatkin, kaikki yrittivät erottua massasta. Puhumattakaan muista opiskelijoista, jotka olivat taiteellisia tyyppejä eri puolilta Suomea. Mutta ehei, tämän pojan mielestä vain hän oli erikoinen ja spesiaali koska oli Helsingistä.

Eräällä toisella paikkakunnalla helsinkiläinen tyttö taivasteli kovaan ääneen olleensa tosi yllättynyt, että kyseisellä paikkakunnalla on liikennevalot. Hän oli luullut että liikennevaloja on vain Helsingissä.

Jos yrittäisi käyttäytyä kuten muut eikä korostaisi helsinkiläisyyttään, ei varmasti herättäisi negatiivista huomiota. Oletetaan että joku ulkomaalaistaustainen puhuisi alituisesti kotimaastaan ja ylpeilisi sillä. Se herättäisi varmaan aluksi kiinnostusta mutta olisi pidemmän päälle ärsyttävää.

Vierailija
173/198 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

City- vihreät ja tietysti ääretön m.am"ut,us, jota tietty porukka harrastaa.

Valitettavasti tämä aiheuttaa leimaa koko kaupungille, vaikka kaikki eivät näitä kiihkoilijoita olekaan.

T. Vain 40km hesasta

Vierailija
174/198 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä tiedä, en ole huomannut itsessäni minkäänlaista vihaa helsinkiläisiä kohtaan. Enkä oikein keksi sellaiselle vihalle mitään syytäkään.

T: maalainen

Aika oudolta se tuntuu, mutta nytkin on yksi ketju aktiivinen jossa tietävästi kerrotaan mite huono Helsinki on ja miksi ei huvita käydä siellä. En ymmärrä miksi kenenkään pitäisi käydö niin että vapaa valinta.

Vierailija
175/198 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä tiedä, en ole huomannut itsessäni minkäänlaista vihaa helsinkiläisiä kohtaan. Enkä oikein keksi sellaiselle vihalle mitään syytäkään.

T: maalainen

Aika oudolta se tuntuu, mutta nytkin on yksi ketju aktiivinen jossa tietävästi kerrotaan mite huono Helsinki on ja miksi ei huvita käydä siellä. En ymmärrä miksi kenenkään pitäisi käydö niin että vapaa valinta.

No se alkoi siitä kun itse Helsingin Sanomat aiheesta julkaisi kirjoituksen.

Vierailija
176/198 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai suuri syy on ajatus, että kun ollaan pääkaupunki, täällä on myös kaikki viisaus. Helsingin valtuuston puheenjohtajan älyllisiä mielipiteitä: Ainoa syy maalla asumiseen on insesti. Tulevaa ministeriainesta? Toijalan edessä ei ole kuin tsaarinaikainen pääkaupunki ja koska siellä on valta, siellä on tietysti myös kaikki muukin hyvä ja kunnollinen!

Vierailija
177/198 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ihmisistä tykkää vihata muita. Näitä ihmisiä löytyy joka kaupungista, joka kunnasta ja joka kylästä Suomessa. Todellisuudessa elämä ei alueiden välillä eroa juurikaan. Useimmat meistä käy töissä, pyörittää arkea eri tavoin.

Vierailija
178/198 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaismiehet ovat kateellisia kun heillä ei ole naisia joka miehelle kun taas Stadissa on ylitarjontaa!

Vierailija
179/198 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko mahdollista, että ovat ylimielisiä vaikkei se perustu mihinkään millä voisi pitää itseään parempana kuin muut? Antavat itsestään ylimielisen vaikutelman. Tunnistaako helsinkiläiset tätä piirrettä itsessään? Ihan vilpittömästi kysyn.

Vierailija
180/198 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vihaa suomalaista kaupunkipolitiikkaa kohtaan. Kohta 30 vuotta suomalaisia yrityksiä ja opiskelupaikkoja on määrätietoisesti keskitetty yhden kaupungin sisälle, muiden kaupunkien ja alueiden kustannuksella.

Ja samaan aikaan valitetaan, että joudutaan maksamaan muille. No daaah! Mitäs viette työpaikat muilta alueilta.

Koko metropolihanke on täysin posketon.

Työpaikat ovat itse syntyneet Helsinkiin. Kyllä Tukholmakin voisi ne ottaa mutta minnekään Sysmän kaltaisiin kyliin  ei voi työpaikkoja pakottaa muuttamaan kaupungeista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän