Miksi helsinkiläisiä vihataan?
Liikkuessani ympäri Suomea olen huomannut, että jos tulee esille se, että olen kotoisin Helsingistä, muuttuu ihmisten käytös etäiseksi ja jopa vihamieliseksi. Kerran eräässä pubissa "Hesan pelle" uhattiin jopa hakata. En ole mikään stereotyyppinen muun Suomen asukkaita alentava juppi enkä korosta kotikaupunkiani näissä yhteyksissä, vaikka se toki on minulle tärkeä paikka ja osa identiteettiäni, kuten uskon että oma kotipaikka on jokaiselle. Mistä Helsinki-viha kumpuaa?
Kommentit (198)
"Hesalainen" on kuin romani. Moni pilaa harvojen maineen.
Vierailija kirjoitti:
Olisko mahdollista, että ovat ylimielisiä vaikkei se perustu mihinkään millä voisi pitää itseään parempana kuin muut? Antavat itsestään ylimielisen vaikutelman. Tunnistaako helsinkiläiset tätä piirrettä itsessään? Ihan vilpittömästi kysyn.
Maalaiset pitävät kanssa itseään parempina kuin muut. Ovat muka "aitoja" ja heidän mielestään helsinkiläiset ovat teeskentelijöitä ja epäisänmaallisia.
Olen naimisissa maalta kotoisin olevan naisen kanssa ja hän on aikoinaan itse muuttanut Helsinkiin nuorena opiskelemaan, mutta hänen vanhempansa jotka asuva yhä maalla, vihaavat Helsinkiä enkä tule toimeen heidän kanssaan.
He pitävät minua tyhmänä ja laiskana kun en halua muuttaa maalle asumaan enkä kulkea pitkiä matkoja autolla töihin kuten appiukkoni aikoinaan teki. He ovat avostelleet minua kanssa siitä että olen kannattanut EU-jäsenyyttä.
Koronan jälkeen yhteydenpito heihin väheni ja on nyt loppunut kokonaan.
Toisaalta erimielisyydet voivat johtua enemmän sukupolvien välisestä kuilusta ja siitä millainen tausta on. He olivat köyhistä oloista kotoisin ja eläneet sota-ja pula-ajan, toisaalta vaurautta ovat hekin onnistuneet kerätä. .
Olen kymmeniä vuosia sitten muuttanut Helsinkiin. Omat kokemukseni ovat, että helsinkiläiset ovat mukavaa porukkaa. Aina hyvät välit kaikkien kanssa. Joskus käydessäni maalla olen ihmetellyt ynseää suhtautumista, kun asun Helsingissä. Kyllä vika on heinäkengissä.
Aika epämääräisen jännä käsite tämä maalainen. Olen kaupunkilainen kun asun kaupungissa. Vaikken Helsingissä asukaan.
Varmaan se on lähtenyt siitä, "kehä kolmosen ulkopuolella ei ole elämää" asenteesta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen helsinkiläinen, enkä ole koskaan kokenut että minua muualla vihattaisiin tai pidettäisiin jotenkin erilaisena, kuin muualla asuvia.
Johtunee siitä, että osaat olla suunnilleen ihmisiksi.
Tuskin kukaan normaali ihminen vihaa tuntee. Jotkut saattaa suhtautua hieman varauksellisesti juuri näiden ennakkoasenteiden takia. Varsinkin jos ei tunne ketään siellä asuvaa, niin saattaa kuvitella että Pääkaupunkilaiset on jotenkin leuhkaa porukkaa ja maalaiset heidän mielestä moukkia.
Nyt kuitenkin kun ihmiset liikkuvat enemmän, niin tuollaiset asenteet on katoavaa kansanperinnettä.
Baarissa tietty porukka hakee aina riitaa. Niin kaupungissa, kuin maallakin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä artikkeli aiheesta tänään HS:ssa. Muualla Suomessa asuvilla on sen mukaan todella ihan itse keksityt, stereotyyppiset käsitykset helsinkiläisistä ja koko kaupungista, täysin perusteettomia ennakkoluuloja. Siis täällä asuvia vihataan ja pidetään ylimielisinä. Voin kertoa, että kaupunki on todella monimuotoinen, löytyy vanhaa ja uutta rakennuskantaa, kauniita ja rumia taloja, omakotialueita ja tiiviitä korkeita kerrostaloalueita, saaria, rantoja, metsiä keskustan lisäksi. Ihmiset käyvät töissä, harrastavat, opiskelevat, meillä on iloja, suruja, menestystä ja ongelmia ihan samalla tavalla kuin muuallakin. Tavallista elämää eletään ja yritetään selvitä. Eikä pidetä itseämme mitenkään erilaisina, ainakaan ketään parempina. Tämähän on pikkukaupunki verrattuna moniin muun maailman pääkaupunkeihin. Järkyttävää, miten vääriä ja käsitykset voivat muualla Suomessa helsinkiläisiä kohtaan olla. Montako helsinkiläistä nämä meitä vihaavat tuntevat? Ei yhtään?
Tuo Herarin juttuhan oli helsinkiläisen kirjoittama, sellaisen joka ei tunne muualla kuin Helsingissä asuvia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kymmeniä vuosia sitten muuttanut Helsinkiin. Omat kokemukseni ovat, että helsinkiläiset ovat mukavaa porukkaa. Aina hyvät välit kaikkien kanssa. Joskus käydessäni maalla olen ihmetellyt ynseää suhtautumista, kun asun Helsingissä. Kyllä vika on heinäkengissä.
Nyt kuin olet karistanut heinät kengistäsi Sinusta on tullut aito helsinkiläinen. Huomaamattasi ilmeisesti.
milläköhän perustelet väitteesi?😄 mistä itse olet?
Ne on leuhkoja i d i o o t t e j a..ennenvanhaan hakattiin hesalaisia huviksemme tanssilavoilla.
Helsinkiläiset on tyhmiä.
Sieltä löytyy kaikki aktiviteetit ja ihmiset, mitä tarvitsee, eikä tarvitse ikinä poistua minnekään (ellei halua). Osa mökkiytyy ja alkaa luulla sitä pikku stadia koko maailmaksi. Tällä selittyy mm. joidenkin etnisten ryhmien tyhmyys. Se ei tosiasiassa ole etnistä vähäpäisyyttä, vaan ihan vain helsinkiläisyyttä.
Helsinkiläiset ei integroidu tähän maahan, ellei muuta sieltä pois.
Aika jännä, jos jokaisen helsinkiläisen oletetaan olevan samanlainen. Täällä asuu porukkaa aivan laidasta laitaan. Lisäksi eri puolilla Helsinkiä asuvat voivat kokea kaupunkinsa täysin erilaisena. Ei mitenkään voi niputtaa kaikki helsinkiläisiä yhdeksi stereotypiaksi.
On Stadilaiset ja Hesalaiset. Stadilaiset ovat asuneet monta sukupolvea Helsingissä ja ovat rentoa porukkaa. Hesalaiset ovat tulleet Helsinkiin muutama tovi sitten, ja he mahtailevat maakunnissa.
Vierailija kirjoitti:
On Stadilaiset ja Hesalaiset. Stadilaiset ovat asuneet monta sukupolvea Helsingissä ja ovat rentoa porukkaa. Hesalaiset ovat tulleet Helsinkiin muutama tovi sitten, ja he mahtailevat maakunnissa.
Jotenkin kommenttisi tuo esiin juuri sen turhan ylpeilyn, jota ilmeisesti maalaisetkin karsastavat. Jos on asunut jo monta sukupolvea Helsingissä, on muka jotenkin aidompi ja parempi.
Ei minulla ole mitään syytä vihata helsinkiläisiä.
Ja jos vihaan tai minulla on jostain helsinkiläisestä negatiivinen kuva niin kyllä hän on sen omalla käytöksellään / puheillaan aiheuttanut kuten Fatim.
Hesarin toimittajilla itsellään ennakkoluuloinen ja maaseutuvihamielinen asenne.
Sinnehän ne firmat perustetaan mistä saadaan osaavaa henkilöstöä riittävästi ja verkostot toimivat muihin firmoihin ja esim. yliopistoon, tutkimuslaitoksiin jne.