Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

14-vuotias tyttäreni, lastensuojelun asiakas jo entuudestaan, käytti taas huumeita.

Vierailija
01.02.2016 |

Oli joutumassa kesällä laitokseen, mutta pelästyi siitä ja petrasi käytöstään, ja onkon ollut tosi mukavasti siitä lähtien. Paitsi.. viime vuoden lopulla jäi kiinni pilven poltosta. Puhuttiin siitä, tyttö sanoi että se oli kertakokeilu eikä tee enää sitä, sanoin että seuraavasta kerrasta otan yhteyttä viranomaisiin. Perjantaina se tuli, tyttö oli polttanut pilveä. Meillä kotona, omassa huoneessaan. Tunnistin hajun vaikka ikkunat oli selällään ja suihkutettu dödöä.

Mitä nyt tehdä. Epäilen että sitä on tapahtunut säännöllisesti, harrastukset ja vanhat ystävät on jääneet, ikkunat harva se aamu raollaan, pakkasöiden jälkeenkin.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pöh mitään terapiaa tarvii :D Kysy miks polttaa, kerro kuinka pettynyt oot ja ota huoneen ovi vaikka pois :D kotiarestia, rahahanat kii . Toisaalta vaikka tekisit mitä niin saa se polteltua kuitenki salaa jos vaan haluaa etkä sä sille mitään voi...Tossa iässä toi on munkin mielestä suht pientä ellei siinä taustalla oo mitään muuta. Ei minnekkään laitokseen ton takia todellakaan, siitä ne ongelmat alkaa... Mielummin polttaa kun juo viinaa. Ei sillä että kumpikaan olis hyväks kasvavalle lapselle mutta polttaminen vaan nyt on "terveellisempää" kun kehon myrkyttäminen alkoholilla. Kyllä se ohi menee ja oikeesti yllättävän moni polttelee. 

Vierailija
22/61 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunsin teiniaikoina monta pilvenpolttelun ja alkoholin käytön takia laitokseen joutunutta nuorta. Lähes kaikki käytti laitosajan jälkeen subua, piriä ja kaikkea mitä nyt käsiinsä sai. Itse en uskaltaisi lasta laittaa laitokseen ellei se olis ihan vihoviimeinen vaihtoehto.

Keskustelua nyt ensin ja molemminpuolisen luottamuksen rakentamista. Jatkuva laitoksella uhkailu tuskin on hyvä keino. Tee lapselle selväksi että rakastat ja haluat ymmärtää häntä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai ymmärrät, että puolet nykynuorista polttelee? Kauhea sanoa, mutta ei se ole niin vakavaa.

T. Ylä-asteen rehtori

Minkähän yläasteen rehtori olet? Todellakaan puolet nuorista ei polttele, ei tupakkaa eikä ainakaan kannabista. 

Vierailija
24/61 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitokset pitäisi lailla kieltää, koska niissä varsinkin pojista tulee vaan pahempia. Pahinta on, kun nuori lähetetään satojen kilometrien päähän vanhemmistaan, jolloin ei pääse edes katsomaan kuin joskus.

Nimimerkillä poika osasi lukea ja laskea jo ennen koulua, mutta istuu nyt linnassa, kun teininä otettiin laitokseen väkisin. Seura teki kaltaisekseen

Vierailija
25/61 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiseksi näille tarjotaan masennuslääkkeitä jotka ovat paljon haitallisempia nuoren aivoille kuin satunnainen pössyttely. Laitoksessa nuori tapaa ongelmatapauksia jotka käyttää kovia huumeita.

Pelkkä nuhtelu riittäisi ja turhaa antaa rahaa jos se menee pilveen. Ei kai tuon ikäisille muutenkaan rahaa anneta ellei tarvitse jotain.

Vierailija
26/61 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Mä kasvoin laitoksessa ja kiitän siitä joka päivä luojaani. Olin huumenuori, pilveä, piriä, essoja, bentsoja kaikkea mitä sai. Laitoksessa elämä vaihtoi suuntaa, tuli harrastuksia (muitakin kuin douppi), vertaistukea, joutui kauas "kavereista". Olihan se silloin maailmanloppu mutta en olisi nyt tässä jos olisin kotona jatkanut. Opiskelen ekaa vuotta tradenomiksi, ikää 25v. Jäljessä tullaan joo, hitaasti mutta varmasti.

Vierailija
27/61 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on yö nukuttu, tai no, maattu sängyssä murehtien. Virittelen uudelleen keskustelua. Miten konkreettisesti tästä eteenpäin? Valvontaa lisää joo, kukkaron nyörien kiristystä, keskustelua ja läsnäoloa toki. Mutta miten toimia ihan konkreettisesti? Miten vahtia että se ei jatku? En voi kuitenkaan olla 24/7 tyttäreni vieressä.

Ja jos on ehtinyt kehittää jo riippuvuuden, miten autan?

ap

Vierailija
28/61 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne paikat, joihin 14-vuotias lähtee päihtwiden vuoksi eivät ole mukavia. Työntekijät usein hyviä, tiukkoja ammattilaisia, mutta seura onkin sitten oikein korkeakoulu päihteisiin. Sun tyttärellä on paha teini-ikä. Älä uhkaile muualle lähettämisellä, älä mäkätä tai nalkuta. Kysy rauhallisesti, mitä on meneillään ja kerro, että olet huolissasi. Kysy, haluaako päästä jonkun ulkopuolisen aikuisen kanssa juttelemaan. Yritä saada lapsesi tuntemaan, ettet hylkää häntä "lähettämällä" laitokseen, jos nyt tuolla minnekään edes pääsisi. Ja kyllä, töissä kun juteltiin polttelusta oli esim. ysien liikuntaluokkalaisista noin puolet kokeillut kannabista. Siitä en vielä riehaantuisi.

Vierailija
29/61 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne paikat, joihin 14-vuotias lähtee päihtwiden vuoksi eivät ole mukavia. Työntekijät usein hyviä, tiukkoja ammattilaisia, mutta seura onkin sitten oikein korkeakoulu päihteisiin. Sun tyttärellä on paha teini-ikä. Älä uhkaile muualle lähettämisellä, älä mäkätä tai nalkuta. Kysy rauhallisesti, mitä on meneillään ja kerro, että olet huolissasi. Kysy, haluaako päästä jonkun ulkopuolisen aikuisen kanssa juttelemaan. Yritä saada lapsesi tuntemaan, ettet hylkää häntä "lähettämällä" laitokseen, jos nyt tuolla minnekään edes pääsisi. Ja kyllä, töissä kun juteltiin polttelusta oli esim. ysien liikuntaluokkalaisista noin puolet kokeillut kannabista. Siitä en vielä riehaantuisi.

Kokeilu ei ole maailman pahin juttu, mutta mulla on nyt vahva epäilys että käytöstä on tullut säännöllistä. Esimerkiksi huoneen ikkuna on avattu lähes joka yö. Kokeilun ja riippuvuuteen (vaikka henkiseen) johtanut säännöllinen käyttö ovat aivan eri asioita!

ap

Vierailija
30/61 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilu ei ole maailman pahin juttu, mutta mulla on nyt vahva epäilys että käytöstä on tullut säännöllistä. Esimerkiksi huoneen ikkuna on avattu lähes joka yö. Kokeilun ja riippuvuuteen (vaikka henkiseen) johtanut säännöllinen käyttö ovat aivan eri asioita!

ap

Älä silti passita laitokseen. Siellä oppii vielä pahempia tapoja. Lastenkoti nuorilla on paljon suurempi riski ajautua rikosten pariin. Mitkään päihteet ei kuulu tuon ikäisille. Ongelmaisen kun laittaa toisten ongelmaisten sekaan niin tietää miten siinä käy. Kannabiksen tilalle/lisäksi tulee pulverit ja pillerit.

Vierailija
31/61 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

En tietenkään halua rakasta lastani mihinkään laitokseen. Sinne ei halua joutua tyttökään, mutta silti jatkaa leikkiään tulella. Kertokaa mulle miten mä tässä etenen?

ap

Älä silti passita laitokseen. Siellä oppii vielä pahempia tapoja. Lastenkoti nuorilla on paljon suurempi riski ajautua rikosten pariin. Mitkään päihteet ei kuulu tuon ikäisille. Ongelmaisen kun laittaa toisten ongelmaisten sekaan niin tietää miten siinä käy. Kannabiksen tilalle/lisäksi tulee pulverit ja pillerit.

Vierailija
32/61 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai ymmärrät, että puolet nykynuorista polttelee? Kauhea sanoa, mutta ei se ole niin vakavaa.

T. Ylä-asteen rehtori

Vai että ylä-asteen rehtori, missä päin Suomea on noin onnettomasti kirjoittavia rehtoreita?

Ihan täällä Helsingissä :)

Tee työsi rehtori. Ei sulle palstailusta makseta.

Vierailija
33/61 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Ylä-asteen rehtori

Varmasti puolet poltteleekin, mutta kyllä se musta ainakin on vakavaa, 14-vuotiaalla, HALOO. Itse polttelen nyt kun olen aikuinen, mutta en uskalla edes kuvitella millaista koulunkäynti olisi ollut, jos 14v olisin pössytellyt ennen kouluaamuja. Joo, pienempi paha kuin alkoholi tai tupakka, mutta silti huono tuon ikäisenä kun kouluun pitäisi keskittyä. Nuorilla yleensä tuskin on edes mitään syytä tyyliin masennus tai ongelmia, joidenka takia polttelee. Se on vain se juttu mitä tehdään kaveriporukoissa.... VAI, miksi oli joutumassa laitokseen jo kesällä?? Riippuvuus, jos syntyy, on vain henkinen. Siitä pääsee kyllä yli.

Täällä nyt oli jo jotain neuvoja, mutta omasta mielestäni ei laitokseen. Puhuttelua. Ei rahaa.

Vierailija
34/61 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Ylä-asteen rehtori

Niin... Eilen kymppiuutisissa kerrottiin että alaikäisistä n. 10% pojista ja n. 7% tytöistä on kokeillut kannabista. Se ei ole ihan puolia.

Mitä taas tulee aloittajan tyttäreen, tee lasu ja pyydä päästä avohoitoon. Teet myös tytölle selväksi että tuollaista käytöstä ei hyväksytä kotonasi. Joko käyttäytyy kunnolla tai lähtee laitokseen.

Vierailija
35/61 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Ylä-asteen rehtori

Tämän aamun hesarin mukaan 7-10 % yläasteikäisistä on kokeillut.

Vierailija
36/61 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ylä-asteen rehtori

Niin... Eilen kymppiuutisissa kerrottiin että alaikäisistä n. 10% pojista ja n. 7% tytöistä on kokeillut kannabista. Se ei ole ihan puolia.

Mitä taas tulee aloittajan tyttäreen, tee lasu ja pyydä päästä avohoitoon. Teet myös tytölle selväksi että tuollaista käytöstä ei hyväksytä kotonasi. Joko käyttäytyy kunnolla tai lähtee laitokseen.

Lasulla ja laitoksella vain pahentaa nuoren ongelmia. En hyväksyisi ala-ikäisen päihteiden/päihteen käyttöä mutta en pahentaisi tilannetta ainakaan laitoshoidolla. Siihen se lasukin helposti johtaa.

Vierailija
37/61 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina yhtä Helmer lukea ku täällä mammat meuhkaa ettei oo paha jos vähä polttelee ja ei mihkää laitokseen. Sitte ku muksu on lähempänä täysikäisyyttä huudetaan lastensuojelua apuun ja itketään et pitäis päästä vierotuksen, just sillo ku sekään ei enää oikeastaan voi auttaa mitenkään. Kyllä lapsellasi on huumeiden kanssa ongelmia jos polttaa kotona, se kertoo aika paljon tarinaa siitä miten hän teitä kunnioittaa ja mikä asenne hänellä poltteluun on. Vaikkei poltettua maailman vakavampana pitäiskään niin kannattaa kattoa mitä se tekee nuoren aivoille, pohtikaa sit miks on pikkasen eri asia polttaminen 14 vuotiaana vai 30. Joskus muuten suurin rakkaudenteko on se, että hakee lapselle apua vaikka se tarkoittaisi sitä, että lapsi joutuisi lähtemään pois kotoa ja "vihaisi" sinua. Se on sitä vanhemmuutta. En tiedä mitä sun pitäis tehdä, mut ei mun katon alla alaikäiset polttais pilveä.

Vierailija
38/61 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensinnäkin aika röyhkeää poltella kotona. Lapsi ei tunnu kunnioittavan... kotioloja. Tuon pössyttelyn ja pössyttelykavereiden tilalle pitäisi saada pian jotain muuta. Laitos voi tosiaan olla ojasta allikkoon menemistä. Korkeakoulu kaikelle hölmölle. Ottaisin töistä vapaata ja säästöni ja lähtisin lapsen kanssa vapaaehtoishommiin johonkin kehitysmaahan. Saisi lapsi muuta ajattelemista ja oppisi elämän realiteettejä. Riskeeraisin työpaikkani lapseni takia ihan kevyesti.

Vierailija
39/61 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kuitenkaan haluaisi lasta laitokseen, ei se paranna teinin ongelmia. Mitä itse tekisitte? Lapsi on oikeasti tsempannut saadakseen olla kotona, onko mitään muuta keinoa?

Ap

Nyt vaan pidät tiukat rajat, mutta samalla puhut lapsellesi suoraan, miltä susta tuntuu ja miltä hänestä tuntuu. Annat paljon rakkautta ja myös niin, että nuori itse sen ymmärtää. Muista kuitenkin pitää kuri kotona. Tuo kännykän pois ottaminen ihan ok ja leipokaa yhdessä vaikka jotain tai tehkää jotain hauskaa kotona.

T. Sama rehtori

Äidin ja tyttären yhteinen leipomishetki on hyvä ratkaisu ongelmiin. Hehän voisivat leipoa vaikka levyllisen hash brownieseja... 🙄

Vierailija
40/61 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollut perhekodissa ja sitä aikasemmin vastaanottolaitokses ja en ollu sitä ennen ees kuullu huumeists :D loput voitte arvata ihan itse. Asiasta oon sitä mieltä että mielummin kannabista ku piriä. Ja mulla hatsi ei ees ollu eka aine joten se siit porttiteoriast.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän