Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

14-vuotias tyttäreni, lastensuojelun asiakas jo entuudestaan, käytti taas huumeita.

Vierailija
01.02.2016 |

Oli joutumassa kesällä laitokseen, mutta pelästyi siitä ja petrasi käytöstään, ja onkon ollut tosi mukavasti siitä lähtien. Paitsi.. viime vuoden lopulla jäi kiinni pilven poltosta. Puhuttiin siitä, tyttö sanoi että se oli kertakokeilu eikä tee enää sitä, sanoin että seuraavasta kerrasta otan yhteyttä viranomaisiin. Perjantaina se tuli, tyttö oli polttanut pilveä. Meillä kotona, omassa huoneessaan. Tunnistin hajun vaikka ikkunat oli selällään ja suihkutettu dödöä.

Mitä nyt tehdä. Epäilen että sitä on tapahtunut säännöllisesti, harrastukset ja vanhat ystävät on jääneet, ikkunat harva se aamu raollaan, pakkasöiden jälkeenkin.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla olisi narkomaani pentu niin tekisin lastensuojeluilmoituksen ja laittaisin lapsen koulukotiin tms. Omaan kotiini en moista narkkaria huolisi vaan ulos lentäisi kuin leppäkeihäs.

Vierailija
42/61 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Nuorilla yleensä tuskin on edes mitään syytä tyyliin masennus tai ongelmia, joidenka takia polttelee. Se on vain se juttu mitä tehdään kaveriporukoissa.... VAI, miksi oli joutumassa laitokseen jo kesällä??

[/quote]

Ei tässä ole kaveriporukan juttu kyseessä, kun tarkemmin ajateltuna on sitä tehnyt itsekseen yksin kotona jo jonkin aikaa. En ole vain suostunut uskomaan vaistojani.

Koko seiskaluokka meni lintsaten, karkureissuilla, alkoholilla läträten. Lopetti vasta kun laitokseen siirtyminen oli hyvin lähellä. Nyt on petrannut koulussa, ei ole ryypännyt, ei ole karannut. Ei ole enää myöskään raivonnut ja uhmannut meitä vanhempia. Jotainhan piti tietenkin tilalle keksiä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ollut perhekodissa ja sitä aikasemmin vastaanottolaitokses ja en ollu sitä ennen ees kuullu huumeists :D loput voitte arvata ihan itse. Asiasta oon sitä mieltä että mielummin kannabista ku piriä. Ja mulla hatsi ei ees ollu eka aine joten se siit porttiteoriast.

Vaikken itsekään täysin porttiteoriaa kannata ni Ymmärrätkö sä, et jos sulla asia ei niin toiminut ni muilla ei voisi toimia ja, että kyse on todennäköisyyksistä kun teorioista puhutaan. Tässähän mukul vetää jo kannabista, joten jos hän siirtyy kovempiin aineisiin ni porttiteoria on periaatteessa toiminut. Parasta on aina kun ihmiset syyttää pelkästään perhekotia yms. huumeiden käytöstä. Muutenhan sä et varmaa olis koskaa kokeillut tai tutustunut vastaaviin tyyppeihin.

Ja kun puhutaan 14 vuotiaasta ni ei mietitä, että no parempi et se vetää kannabista ku piriä. Sä et nosta käsiäs pystyy tossa vaiheessa ja luovuta. Se on alaikäinen ja se ei kyllä vielä päätä mitä vetää, ainakin sen estämiseksi on tehtävä kaikkensa . Ihmekkää jos nuoriso voi pahoin ku vanhemmat toteaa jo tuossa iässä ettei me sille mitää voida ja saa tehdä mitä tahtoo kuhan ei tekis sitä ja tätä. Ääää, olen puhunut.

Vierailija
44/61 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ollut perhekodissa ja sitä aikasemmin vastaanottolaitokses ja en ollu sitä ennen ees kuullu huumeists :D loput voitte arvata ihan itse. Asiasta oon sitä mieltä että mielummin kannabista ku piriä. Ja mulla hatsi ei ees ollu eka aine joten se siit porttiteoriast.

Vaikken itsekään täysin porttiteoriaa kannata ni Ymmärrätkö sä, et jos sulla asia ei niin toiminut ni muilla ei voisi toimia ja, että kyse on todennäköisyyksistä kun teorioista puhutaan. Tässähän mukul vetää jo kannabista, joten jos hän siirtyy kovempiin aineisiin ni porttiteoria on periaatteessa toiminut. Parasta on aina kun ihmiset syyttää pelkästään perhekotia yms. huumeiden käytöstä. Muutenhan sä et varmaa olis koskaa kokeillut tai tutustunut vastaaviin tyyppeihin.

Ja kun puhutaan 14 vuotiaasta ni ei mietitä, että no parempi et se vetää kannabista ku piriä. Sä et nosta käsiäs pystyy tossa vaiheessa ja luovuta. Se on alaikäinen ja se ei kyllä vielä päätä mitä vetää, ainakin sen estämiseksi on tehtävä kaikkensa . Ihmekkää jos nuoriso voi pahoin ku vanhemmat toteaa jo tuossa iässä ettei me sille mitää voida ja saa tehdä mitä tahtoo kuhan ei tekis sitä ja tätä. Ääää, olen puhunut.

Tässäkin tapauksessa oli alkoholi ensin. Kuten on oikeastaan aina.

Vierailija
45/61 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytön kanssa juteltuani haluan uskoa että käyttö on ollut vähäisempää kuin pelkäsin, ja että se loppuu nyt. Vinkkejä miten valvoa/ auttaa tyttöä?

ap

Vierailija
46/61 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytön kanssa juteltuani haluan uskoa että käyttö on ollut vähäisempää kuin pelkäsin, ja että se loppuu nyt. Vinkkejä miten valvoa/ auttaa tyttöä?

ap

Koita keksiä jotain mielekästä tekemistä. Monesti päihteitä käytetään vain siksi kun on niin helvetin tylsää.

Vierailija
47/61 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläköön vapaa kasvatus!

Vierailija
48/61 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhkaukset on toteutettava, muuten sun sanoilla ei ole IKINÄ enää MITÄÄN painoarvoa. Eli sulla ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kun ottaa lastensuojeluun yhteyttä. Vaatisin lapselleni päihdekuntoutusta ja terapiaa, nyt se vielä saa niitä, täytettyään 18v. kaikki on kiinni tytön omasta aktiivisuudesta hakeutua hoidon piiriin.

Vierailija
49/61 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päihdekuntoutukseen, eli ota viranomaisiin yhteyttä. Laitos ei ole paras vaihtoehto, mutta aktiivinen kuntoutus on.

Vierailija
50/61 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläköön vapaa kasvatus!

Ja miten tämä on mielestäsi vapaata kasvatusta? Senkö takia että annan tytölle uuden mahdollisuuden, enkä samantien lykkää sosiaalihuollon piiriin? Tämä on kuitenkin viimeinen mahdollisuus, jos kotikonstit ei riitä, on haettava apua. Sulla on vapaan kasvatuksen määritelmä hukassa.

ap

Vierailija
51/61 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päihdekuntoutukseen, eli ota viranomaisiin yhteyttä. Laitos ei ole paras vaihtoehto, mutta aktiivinen kuntoutus on.

Tämä on seuraava vaihtoehto. Kokeillaan kuitenkin ensin kotona tiukkaa seurantaa.

ap

Vierailija
52/61 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä selvittäisin mistä tyttö on saanut kannabista tai alkoholia. Olisin yhteydessä kouluun ja pyytäisin myös sitä kautta selvitystä huumeiden välityksestä. Tämähän on myös yhteisön eikä vaan yksilön ongelma.

Vierailija
53/61 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, vaan menette kriisipsykologille juttelemaan nyt heti. Sekä yhdessä että erikseen. Sinun täytyy järjestää tytöllesi mahdollisuus jutella jonkun ammatti-ihmisen kanssa. Omallani oli vaikeuksia, mutta valitettavasti oli jo täysi-ikäinen, jolloin tuon kaiken järjestäminen oli vaikempaa: pakottaa kun ei voinut ja tietoja en saanut. Helsingissä toimii Kriisikeskus, joka antaa apua ja auttaa alkuun, Tyttöjen talo, josta saa apua ja sitten on koulun psykologit. Käytä vaikka kaikki vaihtoehdot, koska sinun on löydettävä terapeutti, jonka kanssa tyttäresi on samalla aallolla ja johon hän haluaa ja voi muodostaa hyvän hoitosuhteen. Toimi. Tyttärelläsi on ongelmia ja noista ainakin Kriisikeskus ja Tyttöjen talo ainakin ovat kevyitä, matalan kynnyksen paikkoja. Kriisikeskuksessa ei oteta ylös edes sukunimeä ja sinne voitte mennä yhdessä. Me pääsimme siellä alkuun ja minä sain järjestettyä omia ajatuksiani. Edellytä tyttäreltäsi, että hän sitoutuu näihin. Syyttelemättä, uhkailematta, mutta sitkeästi ja periksi antamatta. Nuoruus on vaarallista aikaa kaikine myrskyineen, kannattaa tehdä kaikki mitä voi.

Vierailija
54/61 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä selvittäisin mistä tyttö on saanut kannabista tai alkoholia. Olisin yhteydessä kouluun ja pyytäisin myös sitä kautta selvitystä huumeiden välityksestä. Tämähän on myös yhteisön eikä vaan yksilön ongelma.

Tiedätkö miten tuossa käy? Pahimmassa tapauksessa potkaistaan ulos koulusta. Lievemmässä juorut lähtee liikkeelle ja tyttö saa narkin maineen. Tässäkin keskustelussa sivuutetaan että tyttä alkoi juoda jo 13 vuotiaana. Minusta se on huolestuttavampaa.

Vierailija
55/61 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitokset pitäisi lailla kieltää, koska niissä varsinkin pojista tulee vaan pahempia. Pahinta on, kun nuori lähetetään satojen kilometrien päähän vanhemmistaan, jolloin ei pääse edes katsomaan kuin joskus.

Nimimerkillä poika osasi lukea ja laskea jo ennen koulua, mutta istuu nyt linnassa, kun teininä otettiin laitokseen väkisin. Seura teki kaltaisekseen

Onhan se varmasti vaikea myöntää, että on epäonnistunut kasvattajana, mutta joskus olisi kyllä syytä katsoa peiliin. Toiset ne ei osaa lapsia hankkiessaan ajatella, että siitä suloisesta pallerosta tulee joskus teini, jota pitää ihan oikeasti kasvattaa, siinä ei enää Aapisen osaaminen riitä.

Vierailija
56/61 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö miten tuossa käy? Pahimmassa tapauksessa potkaistaan ulos koulusta. Lievemmässä juorut lähtee liikkeelle ja tyttö saa narkin maineen. Tässäkin keskustelussa sivuutetaan että tyttä alkoi juoda jo 13 vuotiaana. Minusta se on huolestuttavampaa.

Ei nuoria noin helposti potkita pois koulusta, mutta toisaalta joskus voisi olla ihan hyväkin vaihtaa koulua ja kaveripiiriä.

Olen itse ollut koulussa selvittelemässä tilannetta, jossa 7. luokkalaisille oltiin tarjottu huumeita ja osa niitä oli kokeillutkin. Tällöin kaikki vanhemmat ja erikseen myös nuoret kutsuttiin koululle ja myös poliisi. Luulen, että tällä nopealla toiminnalla saatiin ennalta ehkäistyä montakin ikävää asiaa.

Vierailija
57/61 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläköön vapaa kasvatus!

Ja miten tämä on mielestäsi vapaata kasvatusta? Senkö takia että annan tytölle uuden mahdollisuuden, enkä samantien lykkää sosiaalihuollon piiriin? Tämä on kuitenkin viimeinen mahdollisuus, jos kotikonstit ei riitä, on haettava apua. Sulla on vapaan kasvatuksen määritelmä hukassa.

ap

Eikös se sun edellinenkin mahdollisuus ollut viimeinen mahdollisuus? Ainut minkä se tyttö oppii on se, että ketään ei tartte ikinä totella kun aina saa vielä mahdollisuuden.

Vierailija
58/61 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on seuraava vaihtoehto. Kokeillaan kuitenkin ensin kotona tiukkaa seurantaa.

ap

Siis häh? Eikö teillä ole jo ollut tiukkaa seurantaa, vaikka lapsi on jo aiemmin jäänyt kiinni kokeiluista? Herääs nyt jo vanhemmuuteen!

Vierailija
59/61 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi vanhemmat eivät aknna itse vastuuta. Mikä siinä on, että av-palstalle jaksetana kirjoitella, mutta ei jakseta huolehtia omista lapsista. Tiedätkö, sinun lapsesi kaipaa rakkautta ja rajoja. Oletko muistanut antaa sitä hänelle? Rakastettu lapsi ei pilveä polttele.

Vierailija
60/61 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi vanhemmat eivät aknna itse vastuuta. Mikä siinä on, että av-palstalle jaksetana kirjoitella, mutta ei jakseta huolehtia omista lapsista. Tiedätkö, sinun lapsesi kaipaa rakkautta ja rajoja. Oletko muistanut antaa sitä hänelle? Rakastettu lapsi ei pilveä polttele.

Ok. Rakastettu lapsi ei sitten myöskään masennu vai? Oli meillä tiukka seuranta jo tähänkin asti, mutta siinä oli porsaanreikiä ja tyttö löysi ne :(

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan