Miten ilmaista älykkyys ansioluettelossa / työhakemuksessa?
Älykkyys ja sen esiin tuominen kun on tabu ja jos menee jossain huutelemaan olevansa keskivertoa älykkäämpi niin paskamyrsky on valmis. Jäin siis miettimään että mitä kiertoilmaisuita olette työnhaussa käyttäneet tuodaksenne älynne vahvuutenanne esiin? Tai mistä poimitte sen tiedon rekrytoidessanne?
Jos tästä keskustelusta voisi pysyä sitten poissa ne "mutta entäs tunneäly", "AV-mammat on aina varmasti joo muita fiksumpia" yms kommentoijat. Tarvitsen tätä tietoa koska oma kykyprofiilini on epätasainen ja haluaisin tietää miten ilmaista se tärkein syy miksi minut kannattaa palkata.
Syy tähän kysymykseen juuri nyt on se että aiemmin olen aina yllättänyt itse itsenikin ratkaistessani ongelmia ja olen ajatellut että ehkä ne on hetkellisiä oivalluksia. Viimeaikoina töissä olen kuitenkin huomannut että kykyni ratkoa työnkuvaaani edes kuulumattomia firman haasteita alkaa olla työnantajalle kymmenien tuhansien eurojen arvoinen, työnantajakin on alkanut sen huomata koska monessa asiassa jatkan menestyksekkäästi siitä mihin suurin osa hyytyy. Mutta toimistopolitiikka nykyisessä työpaikassa todennäköisesti tulee rajoittamaan esimerkiksi palkkakehitystä. Haluaisin siis tietää miten myydä itseni seuraavaan työpaikkaan niin että tietävät heti mistä minulle maksavat.
Kommentit (41)
Analyyttinen. Kerron myös olevani tehokas, jottei tulisi vaikutelmaa, että jään loputtomiin viilaamaan
No korostat sitä ongelmanratkaisukykyäsi ja halua kehittää ja tehostaa työmenetelmiä.
Rekrytoidessa älykkyys harvoin näkyy hakemuksesta, jos koskaan. Haastattelussa sitten.
Myyt ylitsevuotavan älykkyytesi vain yhdellä tavalla CV:ssäsi: luettelemalla, mitä olet saanut aikaan. Luulisi olevan ihan perussatasellakin selvä asia.
Kirjoita hakemukseen asiallisesti omat vahvuusalueesi. Haastattelussa korostat niitä tuomalla keppi-hevosen ja luikkimalla sillä ympäri haastatteluhuonetta. Se kuvaa heittäytymistä ja luovuutta arjen haasteissa.
Joko kirjoitat niin, että siitä saa sen kuvan että vain älykäs ihminen on pystynyt kirjoittamaan ko. hakemuksen tai luettelon, tai sitten laitat loppuun: P.S. Oon vitun viisas.
Missään nimessä ei kannata iskee mitään äo-faktaa kehiin, työnantaja ei ehkä tahdo palkata itseään älykkäämpää.
Vierailija kirjoitti:
Syy tähän kysymykseen juuri nyt on se että aiemmin olen aina yllättänyt itse itsenikin ratkaistessani ongelmia ja olen ajatellut että ehkä ne on hetkellisiä oivalluksia. Viimeaikoina töissä olen kuitenkin huomannut että kykyni ratkoa työnkuvaaani edes kuulumattomia firman haasteita alkaa olla työnantajalle kymmenien tuhansien eurojen arvoinen, työnantajakin on alkanut sen huomata koska monessa asiassa jatkan menestyksekkäästi siitä mihin suurin osa hyytyy. Mutta toimistopolitiikka nykyisessä työpaikassa todennäköisesti tulee rajoittamaan esimerkiksi palkkakehitystä. Haluaisin siis tietää miten myydä itseni seuraavaan työpaikkaan niin että tietävät heti mistä minulle maksavat.
Ehh, et ole mitenkään tavallista insinööriä kummempi. Työhön tarvittavan älykkyyden voit ilmaista hankkimalla työhön vaadittavan tutkinnon.
Hyvä AP, se älykkyys näkyy myös siinä, että osaa oma-aloitteisesti tehdä vakuuttavan työhakemuksen. Että en välttämättä alkaisi vielä henkseleitäni paukuttelemaan sen suhteen, jos et tätä itse osaa ja AV:lla pitää asiasta kysellä ;D
Mutta joo, suosittelen, että kerrot hakemuksessasi esimerkkien kautta miten olet toiminut ja mitä saanut aikaan. Käytännössä todennettu älykäs ja tuloksellinen toiminta on potentiaalisen työnantajan kannalta vakuuttavampaa kuin joidenkin "kiertoilmaisujen" viljely.
Koulutus kertoo aika paljon ja loput sitten haastattelussa.
No jos täältä pitää neuvoja kysellä niin ei mainostamasi ongelmanratkaisukykysi oikein häikäise :p
näet suuret kokonaisuudet ja syy-seuraussuhteet, olet nopea ja havaitset ongelmakohdat.
Kyllä se näkyy pitkälle kirjoitustyylistä, eli käytät synonyymeja toistamisen sijaan ja osaat kunnollisia pää- ja sivulauseita. Jokainen kappale ei ala sanalla "olen". Osaat kirjoittaa rivien väliinkin. Vältät fraaseja ja erityisesti "omaan"-sanaa...
Vierailija kirjoitti:
Koulutus kertoo aika paljon ja loput sitten haastattelussa.
Minusta koulutus kertoo aika vähän enkä itse laittaisi hirveästi odotuksia pelkkien papereiden ja titteleiden varaan. Työskentelen luovalla alalla, ja erilaisissa markkinointi- ja brändinrakennusprojekteissa asiakkaana on usein vastapuolella esim. kauppatieteiden maistereita. Sanonpa vain että huh huh minkälaista viheltäjää senkin koulun on saanut kahlattua läpi...
Ilmoita, että rakastat keväällä tehdä lumen sulamisvesistä puroja lähimetsässä ja tekisit sitä enemmän jos paikalla ei liikkuisi muita ihmisiä ja lisäksi toimit av:lla trollina. Noin itse ilmaisisin fiksuuteni työhaastattelussa jos olisin työpaikkaa vailla enkä tällainen tirehtööri jo valmiiksi.
Omasta mielestäni älykkyyteni näkyy cv:ssä ihan selvästi. Kun kirjoitan, montako laudaturia oli todistuksessani oli, miten laajan tutkinnon tein yliopistossa neljässä vuodessa, ja miten siitä huolimatta olin kesät ulkomailla hankkimassa ihan erilaista työkokemusta, ja olin aktiivinen opiskelijajärjestöissä jne, tulee kyllä asia esiin. Monipuolisuus, aktiivisuus, saavutukset, erilaiset stipendit ja kunniakirjat jne. Kyllä niitä itselläni oli ainakin niin paljon, ettei koskaan tarvinnut älykkyyttään selitellä erikseen.
Sen näkee suorittamistasi tutkinnoista. Mitä korkeampi akateeminen tutkinto, ja miten monta niitä.
Jotenkin jumalattoman tyhmää kysyä tuollaista.
Jos on vapaamuotoinen hakemus - niin sen oman "ällinsä" kyllä pystyy ilmaisemaan sanojen asettelulla ja lauseiden muotoilulla.
Ja toisinaan on hyvä älytä, että älykkyyttään ei kannata mainostaa... Mutta sehän onkin jo viisautta.
Kiitos asiallisista vastauksista niitä laittaneille.
Mitä muihin vinkkeihin tulee niin siinä onkin tulevalla työnantajalla ihmettelemistä kun koostan hakemukseni näiden vinkkien iloisesta sekamelskasta Mensan jäsnekortteineen, "oon ihan vitun viisas" sloganeineen ja saavun keppihevosen kanssa varmasti heruvaan haastatteluun. :D
Ja sille joka tuolla kommentoi että en ole insinööriä kummempi niin kiitoksia kehuista. On nimittäin olemassa aloja jotka vaativat paljon ja vaikka mitä mutta insinöörin tulotaso on haave vain. Jos saisin myytyä työpanokseni insinöörin arvolla omalla alalla niin tavoitteeni olisi hetkellisesti saavutettu.
Ehkä aloitus olisi nöyremmin muotoiltuna voinut olla "miten ilmaisen että en ole tyhmä kuin heinäseiväs ja haluaisin ansaita enemmän kuin sellainen". :D
ap
äo70