Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tehdäänkö jauhelihakeitto oikeasti niin, että heitetään vaan kaikki kiehuvaan veteen?

Vierailija
31.01.2016 |

Olen saanut vaimoni kanssa riidan tästä aikaiseksi. Hänen mielestään soppa tehdään noin, mutta omasta mielestäni pitäisi jauhelihat ja sipulit ruskistaa ensin. Lisäksi käyttää valmiita pakastevihannespusseja, vaikka nyt on halpoja juureksia kaupat väärällään. On kuulemma niin helkkarin helppoa ja nopeaa, mutta minä en oikein pysty syömään tuota sotkua. Olen luvannut itse tehdä sopan, mutta ei halua päästää minua keittiöön. Enkä edes kerkiäisi ennenkö on jo raaka jauheliha vedessä kiehumassa. On itse sitä mieltä että noin se soppa kuuluu tehdä.
Mitä olette mieltä, kumpi tässä on oikeassa? Tekeekö joku muukin tuolla vaimoni reseptillä?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihanhan voi paistaa myös kattilassa. Ja sitten vesi perään.

Vierailija
22/44 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä et tee teillä ruokaa, kun kerran sinulle on selvästi tarkempaa, miten se tehdään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lihakeitossakin kannattaa ensin ruskistaa ja huuhdella vielä maut mukaan pannulta kattilaan. En ikäpäivänä laittaisi suoraan raakaa jauhelihaa kiehumaan tai käyttäisi pakastevihanneksia. Mutta ei se tietenkään tarkoita sitä että keitetty liha tai pakasteet olis väärin. Vähän sellaisia makukysymyksiä mitä arvostaa ja mihin haluaa aikansa käyttää. Välillä itseäkin ärsyttää keittiössä kuluva aika mutta kun olen niin pirunmoinen hifistelemään ruuan kans.

Ei lihakeiton lihoja ruskisteta, vaan ensin keitetään lihaliemi isosta lihakimpaleesta. Mukana ehdottomasti luu. Liha pilkotaan vasta kypsänä, eikä paisteta. Jauhelihakeitossa eri juttu. Siinä paistaisin ensin, sillä jauhelihaa ei kuitenkaan paria tuntia keitettäisi kuten lihakeiton lihaa.

Vierailija
24/44 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskistan lihan ensin, ja maustan, ainakin laitan suolaa.

Vierailija
25/44 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut vaimoni kanssa riidan tästä aikaiseksi. Hänen mielestään soppa tehdään noin, mutta omasta mielestäni pitäisi jauhelihat ja sipulit ruskistaa ensin. Lisäksi käyttää valmiita pakastevihannespusseja, vaikka nyt on halpoja juureksia kaupat väärällään. On kuulemma niin helkkarin helppoa ja nopeaa, mutta minä en oikein pysty syömään tuota sotkua. Olen luvannut itse tehdä sopan, mutta ei halua päästää minua keittiöön. Enkä edes kerkiäisi ennenkö on jo raaka jauheliha vedessä kiehumassa. On itse sitä mieltä että noin se soppa kuuluu tehdä.

Mitä olette mieltä, kumpi tässä on oikeassa? Tekeekö joku muukin tuolla vaimoni reseptillä?

En laita mitään raakaa lihaa keittoon, moni laittaa isommat lihapalat sellaisenaan, mutta hekin paistavat jauhelihan ensin. En ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta tavasta, ehkä siksi että ei se keitto voi kovin hyvää olla eikä tapa ole yleinen sen vuoksi. Rouvalle voit ostaa kokkauskurssin lahjaksi tai käsket liittyä marttakerhoon, siellä oppii perusruokien valmistuksen.

Vierailija
26/44 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En laita mitään raakaa lihaa keittoon, moni laittaa isommat lihapalat sellaisenaan, mutta hekin paistavat jauhelihan ensin. En ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta tavasta, ehkä siksi että ei se keitto voi kovin hyvää olla eikä tapa ole yleinen sen vuoksi. Rouvalle voit ostaa kokkauskurssin lahjaksi tai käsket liittyä marttakerhoon, siellä oppii perusruokien valmistuksen.

Ei rouvan tavassa ole mitään väärä tai huonompaa, ehkä jopa päinvastoin, martatkin nykyään suosittelvat keittämään jauhelihan jos haluaa välttää paistamisessa syntyvät karsinogeenit.

Vierailija
27/44 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihan kypsentäminen keittämällä on nykyaikaa, paistamalla saa syöpälihaa.

Ohje keittämiseen, kohta 7:

http://www.mtv.fi/teemasivut/kokkaamo/ruoanlaittovinkit/artikkeli/tama-…

Vierailija
28/44 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni jauheliha ja sipuli ruskistetaan ensin koska näin liemeen saadaan myös lisää hyvää makua

Vierailija
29/44 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen keittänyt siitä lähtien kun taloon tuli vauva, paistettua lihaa ei suositella pienille lapsille (eikä se isommillekaan ole terveellistä).

Vierailija
30/44 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihakeitto tehdään noin, mutta jauhenlihakeittoa ei, koska siinä pitää ensin jauhenliha pestä, sitten kuivata kuivurissa, ruskistaa, maustaa ja sitten sen voi lisätä keittoon.

Vierailija
31/44 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän aikaan vuodesta pakastevihannekset alkavat olla ravintosisällöltään parempia kuin kellarisäilytetyt.

Vierailija
32/44 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen keiton näin.Pilkon tuoreet juurekset: porkkana, lanttu, purjo  ja palsternakka.Sitten kuulotan ne kattilassa öljyssä, näin makua tulee keittoon paremmin.Sen jälkeen lisään kuuman veden(vedenkeittimessä lämmitän)+ vasikkafondia lorauksen+kasvisliemikuution.Pilkotut perunat lisään hetken päästä.Sen jälkeen erikseen pannulla ruskistetun  jauhelihan+sipulin.Mausteet perään ja annan porista kypsäksi.Hyvää tulee.Keittoon käytän hyvälaatuista jauhelihaa, mieluiten ei pakattua vaan lähikaupan itse jauhamaa.

Vierailija
33/44 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen keittänyt siitä lähtien kun taloon tuli vauva, paistettua lihaa ei suositella pienille lapsille (eikä se isommillekaan ole terveellistä).

Perustele

Vierailija
34/44 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan jauhelihan ja juuresten lisäksi keittonlihalientä, pikkusimpukkamakaronia, tomaattipyrettä, pippuria, cayenneä, suolaa, ja persiljaa pinnalle. Keitto syödään parmesanraasteen kanssa,

Vierailija
35/44 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastetut keittojuurekset ovat täysin mitättömiä maultaan, ei niistä kunnon maukasta keittoa saa. Ei niitä keittojuureksia kuitenkaan tarvitse ostaa säkkikaupalla, vaan niitä saa juureshyllystä rasiaan pakattuna, myös valmiiksi kuutioitunakin, mutta kokonaiset palat ovat parempia (rasiallinen riittää noin 2 litran soppaan). Pilkotaan siis nuo keittojuurekset kiehuvaan veteen ja kun ne ovat puolikypsiä, lisätään lohkotut kuoritut perunat. Sipulin voi lisätä joko raakana tai käristää yhdessä jauhelihan kanssa. Keittojuuresten mukana on pala purjoa, mutta tavallista sipuliakin pitää lisätä. Usein heitän myös liemikuution (hyi kamalaa, mitä p...aa, huutavat nyt av-mammat) enkä silloin lisää suolaa, sillä lihaliemi on itsessään riittävän suolaista. Jauhelihan tilalla voi käyttää nakin palasia tai lenkkikuutioita tai esim. tähteeksi jäänyttä kypsää lihaa. Kokolihakeittokin on maukkaampaa, jos paahtaa lihat ensin uunissa!

Vierailija
36/44 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti on monia tapoja ihan mihin hyvänsä ruokaan, mutta itse en ole tällaisesta jauhelihan keittämisestä koskaan kuullut. t. ap

Oppia ikä kaikki. Ehkä on pääasia on että olet ilmeisesti nähnyt niin tapahtuvan.

Vierailija
37/44 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakastetut keittojuurekset ovat täysin mitättömiä maultaan, ei niistä kunnon maukasta keittoa saa. Ei niitä keittojuureksia kuitenkaan tarvitse ostaa säkkikaupalla, vaan niitä saa juureshyllystä rasiaan pakattuna, myös valmiiksi kuutioitunakin, mutta kokonaiset palat ovat parempia (rasiallinen riittää noin 2 litran soppaan). Pilkotaan siis nuo keittojuurekset kiehuvaan veteen ja kun ne ovat puolikypsiä, lisätään lohkotut kuoritut perunat. Sipulin voi lisätä joko raakana tai käristää yhdessä jauhelihan kanssa. Keittojuuresten mukana on pala purjoa, mutta tavallista sipuliakin pitää lisätä. Usein heitän myös liemikuution (hyi kamalaa, mitä p...aa, huutavat nyt av-mammat) enkä silloin lisää suolaa, sillä lihaliemi on itsessään riittävän suolaista. Jauhelihan tilalla voi käyttää nakin palasia tai lenkkikuutioita tai esim. tähteeksi jäänyttä kypsää lihaa. Kokolihakeittokin on maukkaampaa, jos paahtaa lihat ensin uunissa!

Ne juurekset kannattaa kuullottaa voissa ennen veden lisäämistä. Ei tarvitse niitä liemikuutioita laittaa makua antamaan.

Vierailija
38/44 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, jotka käyttävät pakastejuureksia tai keittävät jauhelihan, eivät kyllä ymmärrä maukkaasta ruoasta mitään. Kaikille maku ei vaan ole tärkeä asia. 

Vierailija
39/44 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipulit ja jauhelihan kuullotan ja siihen sitten mausteet.

En söisi vaimosi mörskää. Paistaessa jauheliha maustuu hyvin.

Itse käytän pakastevihanneksia.Helppoa ja halpaa.

Vierailija
40/44 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se jauheliha pitää ruskistaa ja maustaa ensin, näin siihen saadaan enemmän makua. Itse kun paistan sen jauhelihan, niin samalla siinä loppuvaiheessa laitan sekaan sipulit, valkosipulit ja mausteet (paprikajauhe, chilijauhe, curryjauhe, mustapippuri) ja tietysti suolaa ja soijakastike toimii myös. Paistan jauhelihan kunnolla ihan ruskeaksi, en voi sietää sitä harmaata lihaa.