Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tehdäänkö jauhelihakeitto oikeasti niin, että heitetään vaan kaikki kiehuvaan veteen?

Vierailija
31.01.2016 |

Olen saanut vaimoni kanssa riidan tästä aikaiseksi. Hänen mielestään soppa tehdään noin, mutta omasta mielestäni pitäisi jauhelihat ja sipulit ruskistaa ensin. Lisäksi käyttää valmiita pakastevihannespusseja, vaikka nyt on halpoja juureksia kaupat väärällään. On kuulemma niin helkkarin helppoa ja nopeaa, mutta minä en oikein pysty syömään tuota sotkua. Olen luvannut itse tehdä sopan, mutta ei halua päästää minua keittiöön. Enkä edes kerkiäisi ennenkö on jo raaka jauheliha vedessä kiehumassa. On itse sitä mieltä että noin se soppa kuuluu tehdä.
Mitä olette mieltä, kumpi tässä on oikeassa? Tekeekö joku muukin tuolla vaimoni reseptillä?

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamikainen kirjoitti:

Olen kokki ja itse paistan jauhelihan ennen esim. keittoon lisäämistä mutta tiedän myös ihan ammatti-ihmisen joka lounasravintolassa valmisti jauhelihakeiton juuri noin. En alkaisi aiheesta nipottamaan sillä kyllä se jauheliha siellä keitossa kypsyy kuitenkin.

Syötkö (koko)lihakeittoa? Tuohon yleensä lisätään raa'at lihapalat kiehuvaan veteen.

En ole aloittaja, mutta jos minä teen tuollaista kokolihakeittoa, niin ruskistan nekin lihat ensiksi sipuleiden ja valkosipuleiden kanssa. Tulee mielestäni maukkaampaa, mutta nämähän ovat niitä kuuluisia makuasioita.

Vierailija
42/44 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä on siis vain me kaksi ja tuota soppaa hän tekee yleensä 3-4 litran kattilaan. Tämä on hänelle jonkinlainen bravuuri ilmeisesti omasta mielestään, sillä sen verran usein tätä on porisemassa. Kaupassa käydään kuka milloinkin, useimmiten ehkä hän. Tuohon soppaan laittaa yleensä aika reilusti (kaksi 400g pakettia) jauhelihaa, joka on yleensä vielä naudan paistijauhelihaa. Itseäni inhottaa ajatus, että iso määrä kalliimmanpuoleista jauhelihaa pilataan vedessä keittämällä, vaikka parempaakin siitä voisi pienellä vaivannäöllä saada. Äkkiseltään vaikuttaisi, että en ihan väärässä ollut tuon ajatukseni kanssa, että ne lihat pitäisi ruskistaa. Mielellään laittaisin myös muita mausteita kuin pelkkää suolaa ja pippuria.

t. ap

Mitä?! Eikö siinä ole muuta kuin suolaa ja pippuria? Ja vielä keitetty jauheliha! Ymmärrän närkästyksesi. Minulla jauhelihakeittoonkin kuuluu monet mausteet, jauhelihaan tulee jo paistovaiheessa mm. paprikajauhe, chili, curryjauhe. Valkosipulia tietysti, ja joskus laitan tuoretta inkivääriäkin. Koita kokkailla itse jatkossa maistuvampaa evästä, eihän tuosta tule muuten yhtään mitään jos noin isoja määriä tehdään tuollaista ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruskistaisin jauhelihan ja sipulin ensin ja muut vihannekset.  kuorisin perunat ja lisäisin vettä ja perunat , että kaikki peittyy kaikki kattilaan ja antaisin kiehua :) lopuksi persiljaa tai tomaattimurskaa päälle. mausteita oman maun mukaan.

Vierailija
44/44 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jauhelihan kypsentäminen keittämällä on nykyaikaa, paistamalla saa syöpälihaa.

Ohje keittämiseen, kohta 7:

http://www.mtv.fi/teemasivut/kokkaamo/ruoanlaittovinkit/artikkeli/tama-…

Mitä se lihan keittäminen auttaa, kun se liha itsessään on syöpää aiheuttavaa. Jos syöt lihaa, sama vaikka paistat sen. 

Sekin pitää kyllä paikkansa, että kaikki koko ikänsä paistettua lihaa syöneet ovat ennemmin tai myöhemmin kuolleet, mutta niinpä ovat vegaanitkin.