Koira-asiaa, bordercollie lapsiperheeseen?
Onko kokemusta? Lapset ala-asteikäisiä. Kestääkö hermot lasten sähellystä, huutoa, vieraita lapsia?
Etsin älykästä, pehmeää, helposti koulutettavaa paimenta jonka pää olisi kunnossa. Näyttelylinjainen BC uros nyt vahvimmallla tässä mietinnässä.
Kommentit (33)
Bortsu ja sille lammaslauma kaveriksi.
Emo nappaa kuonosta kiinni, jos pentu näykkii. Pentuesisarukset päästävät kimakan vinkaisun, jos meno ei miellytä. Pennun huulet voi kääntää sisään päin ja antaa pennun purra niitä. Jotkut kippaavat selälleen ja "alistavat". Onhan niitä keinoja.
Juttelin puolisoni kanssa ketjusta ja hän muistutti bortsun pentuajasta. Meillä 2 ja 4 vuotiaalla oli välillä naamakin haavoilla. Pentu välillä juoksi tai hyppi lapsia päin ja kun lapset kaatui, se alkoi lohduttamaan, usein pian sitä häiritsi lasten itku, jolloin se yritti hiljentää näykkimällä. Eniten lapsilla oli käsivarret haavoilla, joskus jalat.
Keittiössä sitä ei voinut pitää muiden ruokaillessa, kun lasten heilutellessa jalkoja koira tarttui niihin. Mekin kuuluttiin koiran ruokalistalle silloin, kun se sille päälle sattui. Silloin, kun meni toruen väliin sen ollessa lasten kimpussa, se kävi omiin käsiin kiinni.
Tuollaisen koiran kanssa jos on vielä väsynyt, en yllättyisi, jos joku leijonaemo lapsiaan puolustaessaan tekisi joskus bortsupennustaan nahkarukkaset. Välillä itsekin mietti, mihin saakka voimavarat riittää, kun kaiken sitä varten järjestetyn liikunnan ja harrastusten päälle se vielä jaksaa loputtomasti kiusata lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Emo nappaa kuonosta kiinni, jos pentu näykkii. Pentuesisarukset päästävät kimakan vinkaisun, jos meno ei miellytä. Pennun huulet voi kääntää sisään päin ja antaa pennun purra niitä. Jotkut kippaavat selälleen ja "alistavat". Onhan niitä keinoja.
Bortsun kasvattajat varmaan osaa kertoa kuinka bortsuemot on helisemässä välillä pentujensa kanssa. Välillä emoille joutuu antamaan pidempiäkin lepohetkiä, kun pennut puree...
Keinoja on, mutta ne keinot tepsii juuri sen hetken kun koiraa jaksaa pitää. Minäkin olen pidellyt bortsun pentua useamman kerran kymmeniä minuutteja. Koira ei sillä paljoa muutu ennen kuin se kasvaa, eikä kukaan jaksa pitää koiraa huulista koko ensimmäistä vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Et sä nahkacolliee oo miettinyt? Meillä on sellainen lapsiperheessä. Kestää elämää eikö oo hermoheikko, harrastetaan paimennusta ja agilitya ynnä muuta, ei oo mikään yliaktiivisuuspesä mutta energiaa ja intoa löytyy tarvittaessa.
Komppaan tätä viestiä. Lk collie on loistava vaihtoehto, fiksuja koiria nekin mutta huomattavasti helpompia pitää ja kouluttaa, pehmeitä ja mukautuvia luonteeltaan. Harrastaminenkin onnistuu. Oman kokemukseni mukaan paimennusvietti on kohtalainen: sen huomaa joissain tilanteissa, mutta se ei häiritse normaalia elämää. Mulla on ollut nahkoja yhteensä kolme ja oikeastaan ainoa huono puoli on se järjetön karvanlähtö... Muuten loistavia, lempeitä ja älykkäitä koiria.
Onko bortsulla näyttelylinjakin siis tällanen? Millanen se käyttölinja sit on!
- ei-ap
Vierailija kirjoitti:
Perustuvatko nämä kokemukset kumisaappaiden yms. tarpeellisuudesta omiin kokemuksiinne? Kuinka pian pureminen loppui ja mitä keinoja olette siihen käyttäneet? Olen kuullut, että corgiperheissä lapset kulkevat saappaissa joskus, meillä ei ole kyllä koskaan tarvinnut? Ja ei, en minä vertaa näitä rotuja keskenään. ap.
Mun on pakko tulla kertomaan ettei mun bortsu-uros pentuna IKINÄ käyttänyt hampaitaan ihmisiin. Lapset oli tosi koiran pentuaikana jo 9-13 vuotiaita. Tottakai niitä piti vahtia eikä koira oikein ymmärtänyt/ei ymmärrä vieläkään poikien riehuntaleikkejä. Kuopuksen kanssa tuli muutama vahinko kun riehui koiran kanssa ja sai kulmahampaasta osuman. Sekä lapsia että koiria täytyy vaan jaksaa opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sä nahkacolliee oo miettinyt? Meillä on sellainen lapsiperheessä. Kestää elämää eikö oo hermoheikko, harrastetaan paimennusta ja agilitya ynnä muuta, ei oo mikään yliaktiivisuuspesä mutta energiaa ja intoa löytyy tarvittaessa.
Komppaan tätä viestiä. Lk collie on loistava vaihtoehto, fiksuja koiria nekin mutta huomattavasti helpompia pitää ja kouluttaa, pehmeitä ja mukautuvia luonteeltaan. Harrastaminenkin onnistuu. Oman kokemukseni mukaan paimennusvietti on kohtalainen: sen huomaa joissain tilanteissa, mutta se ei häiritse normaalia elämää. Mulla on ollut nahkoja yhteensä kolme ja oikeastaan ainoa huono puoli on se järjetön karvanlähtö... Muuten loistavia, lempeitä ja älykkäitä koiria.
Ja usein arkoja ja hermostuneita.
En kyllä tunnista näistä kommenteista meidän bortsuamme. Kokemusta omasta bc.stamme ja kahdesta pentueesta. Kenelläkään näistä lähipiirin paristakymmenestä bordercolliesta ei ole ollut tuota puremista.
Aivan huippu koira, ei pahaa sanaa.
Naapurissa on bortsu ihan kotikoirana ja hyvin näyttää sopivan. Itse painin tämän ja tollerin välillä :)
Vanhemmillani on bordercollie ja pikkuveljeni ovat ala-asteikäisiä. Äiti harrastaa koiran kanssa paljon ja veljeni lenkittävät koiraa ja ottavat mukaan pihaleikkeihin. Koira jaksaa kyllä myös rauhoittua, ei ole adhd 24/7. Ja hyvin toimii, koirasta on ollut todella paljon iloa <3
Älä ota borderia. Älykkäin koirarotu ja tarvitsee todella hyvää koulutusta. Sitä ei myöskään sitten heitetä nurkkaan jos ei ole aina aikaa lenkittää ja leikittää. Jos lapset ovat puberteetti-iässä niin ehkä sitten, mut ei missään nimessä millekkään viisvuotiaille.