Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koira-asiaa, bordercollie lapsiperheeseen?

Vierailija
30.01.2016 |

Onko kokemusta? Lapset ala-asteikäisiä. Kestääkö hermot lasten sähellystä, huutoa, vieraita lapsia?
Etsin älykästä, pehmeää, helposti koulutettavaa paimenta jonka pää olisi kunnossa. Näyttelylinjainen BC uros nyt vahvimmallla tässä mietinnässä.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin käyttöön etsit?

Vierailija
2/33 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkki- ja harrastuskaveriksi. Agia ja tokoa harrastelen. Toki myös ihan perus perhearkea viettämään. ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koira saa tarpeeksi aktiviteettiä ja aivotyöskentelyä päivittäin, en näe borderia ongelmana lapsiperheessä. Mutta painotan tuota aivojen aktivointia, bordercolliet ovat uskomattoman älykkäitä koiria ja tylsistyvät todella helposti.

Vierailija
4/33 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä on kyllä ihan hulluna energiaa. Mä harkitsin borbercolliee, mutta jouduin luopumaan ajatuksesta kun tajusin että se ei välttämättä kestä ees sellasta koko perheen parin viikon sairastusrupeamaa jolloin ei pääse sitä kunnolla aktivoimaan. Tai osa niistä ei kestäis, mutta siis energiaa on ihan hitokseen yleensä. Pakko harrastaa jotain missä saa purettua sitä energiaa, mieluiten joka päivä.

Vierailija
5/33 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hullu haluaa sellaisen yliaktiivisen, adhd, 'pakkosaadahyppiäpomppiaaktivointiamullehetijanyt' - koiran? Ja vielä lapsiperheeseen? Joka jo kertoo, ettei sulla tule olemaan aikaa sen koiran (jalostusvirheistä) johtuvan hyperaktiivisuuden 'taltuttamiseen'. Vai onko tullut luettua, että nämä koirat menestyvät kaikenmaailman kokeissa...?

Vierailija
6/33 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei neuvota suotta kumisaappaita bortsu pennun perheelle. Osa bortsuista tarttuu ihan jatkuvasti nilkoista kunnes oppii. Se ensimmäinen ikävuosi on todella raskas lapsiperheessä varsinkin, kun on pieniä lapsia.

Kaikki kasvattajat eivät edes myy koiria bortsuperheisiin, joten meillä oli haastavaa saada sellainen ja pian ymmärsi miksi. On todella paljon aikaisempaa paimenkoirakokemusta ja palveluskoirakokemustakin. Siitä ei ole lapsille apua, vaikka koiraa oppii nopeammin kouluttamaan.

Ihana ja todella fiksu koira sitten, kun ensimmäisen vuoden on jaksanut, mutta nytkin vaikka lapset on jo vanhempia, miettisin mieluummin muuta rotua. Monella muulla rodulla se pentuvaihe on juuri sitä ihanaa aikaa...

Vierailija
7/33 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli bordercollie 15v. Tarvitsee tosiaan paljon liikuntaa. Meillä oli mukana hiihtolenkeillä, juoksi pyörälenkeillä mukana, ui ym.

On älykäs koira.

Jos lähtökohtasi on mitä sinä voit tarjota koiralle, eikä ensin päinvastoin. Koira voi olla oikea teille.

Vierailija
8/33 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

^kaikki kasvattajat eivät myykään bortsupentuja lapsiperheisiin...

Vierailija
9/33 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nilkkojen näykkiminen ei ole ongelma (meillä on ollut corgeja vuosikausia) ja kasvattajakin on valmiina. Olen monet kerrat käynyt tutustumassa koiriin hänen luonaan. Hänellä vain ei ole lapsia, joten se mietityttää. Ajattelin, jos täällä olisi kokemusta. Aktiivisuus ei ole ongelma. ap.

Vierailija
10/33 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kokemusta? Lapset ala-asteikäisiä. Kestääkö hermot lasten sähellystä, huutoa, vieraita lapsia?

Etsin älykästä, pehmeää, helposti koulutettavaa paimenta jonka pää olisi kunnossa. Näyttelylinjainen BC uros nyt vahvimmallla tässä mietinnässä.

Kahta paimenta en missään nimessä ottaisi lapsiperheeseen. Ne on belggari ja bortsu. Aina on mahdollisuudet onnistua, mutta riskit on todella suuret. Paimennus on niin niiden verissä ja vaikka tulisi omien lasten kanssa toimeen, se lauman ulkopuolinen saattaa olla vahvan paimennuksen kohde. Varma tapa saada koiratraumoja lasten kavereille on antaa paimenkoiran paimentaa...

Vierailija
11/33 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sä nahkacolliee oo miettinyt? Meillä on sellainen lapsiperheessä. Kestää elämää eikö oo hermoheikko, harrastetaan paimennusta ja agilitya ynnä muuta, ei oo mikään yliaktiivisuuspesä mutta energiaa ja intoa löytyy tarvittaessa.

Vierailija
12/33 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nilkkojen näykkiminen ei ole ongelma (meillä on ollut corgeja vuosikausia) ja kasvattajakin on valmiina. Olen monet kerrat käynyt tutustumassa koiriin hänen luonaan. Hänellä vain ei ole lapsia, joten se mietityttää. Ajattelin, jos täällä olisi kokemusta. Aktiivisuus ei ole ongelma. ap.

Jos tutulla on, menkää käymään. Päästä lapsesi pariksi tunniksi pentujen kanssa samaan tilaan. Niiden sinnikkyys alle luovutusikäisinä on murto-osa siitä, mitä se on yhdeksän kuukauden iässä. Et tiedä mitä on bortsun tahto ja sinnikkyys yhdistettynä siihen lasten nilkoissa roikkumisiin, jos vertaat sitä Corgiin. Pentuborsu ei vielä halua ollenkaan tehdä mitään lauman muita jäseniä miellyttääkseen, ei lapsia, mutta ei sinuakaan.

Vierailija
13/33 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikesta varoittelusta huolimatta päädyt bortsuun, varaa lapsille saappaiden lisäksi vahvat pehmustetut viiltosuojahaalarit ja itsellesi viiltosuojakäsineet, kun yrität useamman kuukauden opettaa pennulle, ettei lapsia saa purra.

Vierailija
14/33 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustuvatko nämä kokemukset kumisaappaiden yms. tarpeellisuudesta omiin kokemuksiinne? Kuinka pian pureminen loppui ja mitä keinoja olette siihen käyttäneet? Olen kuullut, että corgiperheissä lapset kulkevat saappaissa joskus, meillä ei ole kyllä koskaan tarvinnut? Ja ei, en minä vertaa näitä rotuja keskenään.  ap.

Vierailija
15/33 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aivan ihana bordercollie isossa perheessä. Nuorimmat lapset alakouluikäisiä ja aivan unelmakoira tuo BC.

Alle vuoden ikäisenä paimensi lapsia ja lasten kavereita pihassa jonkin verran, mutta ei myöhemmin enää. En voisi toivoa parempaa koiraa lapsiperheeseemme. Suosittelen lämpimästi!

Vierailija
16/33 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttujen bc paimensi perheen lapsia ja näiden kavereita koko ikänsä. Erityisesti silloin kun lapset koittivat mennä uimaan (asuivat siis maalla isolla tontilla jossa oma ranta). Siellä se koira päivysti laiturilla ja nappasi niitä uimahousuista/puvuista kiinni kun ei olisi halunnut päästää heitä veteen. Yhtä lasten kaveria nappasi persiistä siinä tilanteessa.

Vierailija
17/33 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustuvatko nämä kokemukset kumisaappaiden yms. tarpeellisuudesta omiin kokemuksiinne? Kuinka pian pureminen loppui ja mitä keinoja olette siihen käyttäneet? Olen kuullut, että corgiperheissä lapset kulkevat saappaissa joskus, meillä ei ole kyllä koskaan tarvinnut? Ja ei, en minä vertaa näitä rotuja keskenään.  ap.

Omakohtaista kokemusta on useammalta kuukaudelta koiramme pentuajalta. Keinoja sen loppumiseen ei oikein ollut kuin saada lapset ja koira erilleen. Sitä tapahtui aktivoinnin jälkeen, ennen harrastamista ja metsässäkin ulkoillessa. Kädet oli välillä hellinä, kun itse meni ottamaan pentua pois lapsen kimpusta.

Pentu itse kokee sen leikiksi, kukaan muu ei ja ei siinä rangaistukset tepsi, vain eristäminen, mutta eristämisen jälkeen usein sama jatkuu heti. Kaikki keinot kokeiltiin ja muilta bortsuharrastajilta saatiin neuvoja.

Jossain vaiheessa useamman kuukauden jälkeen yhtäkkiä alkoi vaan huomaamaan, että ohoh, sillä onkin järkeä päässä. Toki kyllä se oli jatkuvasti oppinut, mutta ne toisiin kiinni käymiset oli niin sen luonnossa ja siihen puuttuminen ei auttanut kuukausiin ollenkaan. Olen kouluttanut aika monta koiraa ennen sitä ja ihan tokoiluja ja jälkeä oppi ennen kuin oppi pitämään hampaansa irti toisista.

Vierailija
18/33 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen että lasten kaverit voi olla suurempi ongelma kuin omat lapset. Meillä lapset oli tottunu koiriin kun pentu (ei bordercollie!) tuli, ja vaikka se oli tosi helppo pentu niin pentu se silti oli. Meidän lapset tottui nopeasti ja oppivat toimimaan näykkivän ja riekkuvan pennun kanssa, mutta kaverit sit oli vähän ylläreitä aina. 

Vierailija
19/33 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen että lasten kaverit voi olla suurempi ongelma kuin omat lapset. Meillä lapset oli tottunu koiriin kun pentu (ei bordercollie!) tuli, ja vaikka se oli tosi helppo pentu niin pentu se silti oli. Meidän lapset tottui nopeasti ja oppivat toimimaan näykkivän ja riekkuvan pennun kanssa, mutta kaverit sit oli vähän ylläreitä aina. 

Bortsun "näykkiminen" on vähän eri asia kuin monen pennun näykkiminen. Jos päästä vaikka tarttuu estääkseen, ettei se pure, se puraisee käsiä jo ennen kuin saa kiinni. Se pureminen ei oikein ole hallittavissa aikuistenkaan toimesta. Käsi vaan on työnnettävä väliin, kun se puree lasta ja silloin omat kädet pääsee osingoille puremista.

Vierailija
20/33 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bortsun "näykkiminen" on vähän eri asia kuin monen pennun näykkiminen. Jos päästä vaikka tarttuu estääkseen, ettei se pure, se puraisee käsiä jo ennen kuin saa kiinni. Se pureminen ei oikein ole hallittavissa aikuistenkaan toimesta. Käsi vaan on työnnettävä väliin, kun se puree lasta ja silloin omat kädet pääsee osingoille puremista.

Joo siis ymmärsin tän aiemmista kommenteista. Aattelin että on ok kommentoida vaikka bortsua ei olekaan, että helpommillakin näykkijöillä se voi olla ongelmallista, saati sitten tollasella übernäykkijällä. Ilmaisin itseäni vähän heikosti :/ Mut siis jos lapsilla pyörii paljon kavereita ja varsinkin jos ei itse ole aina kotona vahtimassa vaan lapset tulee vaik koulusta kotiin ennen vanhempia ja mahdollisesti vielä niiden kavereiden kanssa niin siihenkin pitäisi joku ratkaisu kehittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän