Mies käy aina työpäivänsä aikana ulkona syömässä :(
Me emme ole mieheni kanssa sopineet, että rahamme olisivat täysin yhteisiä, mutta periaatteessa maksamme kaiken puoliksi. Ainoastaan mieheni työpäivän aikainen ruokailu on täysin epäreilua. Hän käy aina lounastauolla syömässä jossakin hampurilaisravintolassa tai pitseriassa samalla kun me lasten kanssa kotona syödään jo toista päivää samaa makaroonilaatikkoa. Tänään olin tehnyt miehelleni eväät töihin, mutta silti löysin hänen taskustaan Hesburgerin kuitin, jonka mukaan hän oli syönyt mega-aterian isoilla ranskalaisilla ja limulla. Mitä ihmettä voisin tehdä? Ja turha ehdottaa, että alkaisin itsekin käydä: eihän meillä ole varaa siihen, että me joka päivä lasten kanssa lähdetään ulos syömään :'(
Kommentit (548)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai olemme keskustelleet asiasta! Mieheni mukaan hänellä on siihen oikeus ja hänen mielestään kyseessä on pikkusumma. Minun mielestäni ei todellakaan ole kyse mistään pikkusummista. Kun olin itse töissä, niin meidän työpaikalla kaikki söivät kotoa tuotuja eväitä: yleensä eilistä ruokaa tai sitten esim. leipä ja hedelmä. Sellainen eväs maksaa suunnilleen euron. Mieheni ruokailu maksaa n. 10 euroa PÄIVÄSSÄ! -aloittaja
Mulla maksaa 9,50 € työpaikan vieressä olevassa lounasravintolassa ja nauraisin ääneen, jos mieheni tulisi nipottamaan mulle lounaan hinnasta.
No ehkä te tulette sitten vähän paremmin toimeen kuin me? -aloittaja
Kyllä minusta sen verran pitää huolehtia taloudestaan, että omalla palkallaan voi töissä edes käydä syömässä.
Ei kaikki ole missään hyväpalkkaisissa ammateissa... -aloittaja
En minä puhunutkaan hyväpalkkaisista duuneista. Pitäisi olla ihan maalaisjärkeenkin käyvää, että verojen jälkeisestä palkasta vähennetään ensin työssäkäynnistä aiheutuvat kulut kuten työmatkat, työpaikkaruokailu, lasten päivähoitomaksut sekä eka- ja tokaluokkalaisten iltapäivähoitomaksut ja työvaatteet siltä osin, kun ne poikkeavat henkilön normaaleista arkivaatteista ja ovat työntekijän itsensä kustannettava. Vasta sillä summalla, mikä jää tämän jälkeen käyttöön, suunnitellaan muu elämä, hankinnat, asumismuoto jne jne
Työpaikkaruokailu voi olla kotoa tuodut eväät, joita AP:kin oli yrittänyt miehelleen tyrkyttää.
Jos perhe on pienituloinen ja toinen vanhemmista kotona lasten kanssa (ja hei, oikeasti se äiti on kotona hoitamassa YHTEISIÄ lapsia, ei äidin lapsia), niin kyllä sen miehen palkka on ihan yhteistä molemmille. Ei pienituloisessa perheessä ole sun ja mun rahoja ja menoja puoliteta, pienituloisessa perheessä joka sentti on tärkeä ja menee yhteiseen pussiin. Ei jää äidille tai isälle "omaa rahaa". Sellaista se on! Vaikea teidän muiden ilmeisesti ymmärtää. Jos äiti olisi työssä ja isä kotona, niin tilanne olisi sama.
Mutta ap sun ongelmaan: etkö saa millään rautalangasta väännettyä miehelle, miten iso kustannus tuo on kuukaudessa tai vuodessa? Mun mies aikanaan tajusi vasta kun laskettiin, että paljonko vuodessa jäisi perheelle rahaa ilman työpaikkalounaita.
Vierailija kirjoitti:
Mä syön aina "ulkona" työpäivinä. So what? Rahat voi käyttää huonomminkin. Ei vois vähempää kiinnostaa väsätä kotona jotain eväsleipiä tai purkittaa eilisen kanapastaa laukkuun. Työpäivän piristys ulkona syöminen.
En minä sen piristävyyttä epäilekään, vaan edullisuutta. -aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos maksatte perheen kulut puoliksi, niin missä ongelma? Mies kuitenkin maksaa lounaat omista rahoistaan, niinhän? Sinähän tässä yhteisillä rahoilla lounastat.
En usko kenenkään oikeasti ajattelevan, että lapsia kotona hoitava vaimo olisi jokin loinen, joten jätän kommenttisi omaan arvoonsa... -aloittaja
Opettele lukemaan. Kukaan ei puhunut että olisit loinen. Mutta jos mies maksaa oman lounaansa itse, ja sinun lounaasi on maksettu yhteisistä rahoista, niin sulla ei ole mitään nokan koputtamista miehen OMILLA RAHOILLA syömiseen.
Perheellisillä ei ole mitään omia rahoja, joilla käydään päivisin syömässä, jos kerran rahat ovat tiukoilla. Sen miehen syömiset on pois yhteisestä kassasta ja kotona joudutaan sitten kitsastelemaan senkin edestä. Pitää vähän katsoa kokonaistilannettakin. Eri asia, jos siihen on oikeasti varaa ja pystyy sen vaimonsa ja lapsensakin kustantamaan joskus jonnekin.
Vierailija kirjoitti:
Jos perhe on pienituloinen ja toinen vanhemmista kotona lasten kanssa (ja hei, oikeasti se äiti on kotona hoitamassa YHTEISIÄ lapsia, ei äidin lapsia), niin kyllä sen miehen palkka on ihan yhteistä molemmille. Ei pienituloisessa perheessä ole sun ja mun rahoja ja menoja puoliteta, pienituloisessa perheessä joka sentti on tärkeä ja menee yhteiseen pussiin. Ei jää äidille tai isälle "omaa rahaa". Sellaista se on! Vaikea teidän muiden ilmeisesti ymmärtää. Jos äiti olisi työssä ja isä kotona, niin tilanne olisi sama.
Mutta ap sun ongelmaan: etkö saa millään rautalangasta väännettyä miehelle, miten iso kustannus tuo on kuukaudessa tai vuodessa? Mun mies aikanaan tajusi vasta kun laskettiin, että paljonko vuodessa jäisi perheelle rahaa ilman työpaikkalounaita.
Olen minä sitä yrittänyt hänelle sanoa, mutta en minä nyt mitään laskukaavoja ja kaavakkeita ole eteen tuonut. Luulisi miehen ymmärtävän, että jos syö 5 päivänä viikossa 10 euron lounaan, se maksaa 50e viikossa. Jos söisi eväitä, se maksaisi 5-10e viikossa.
Olipa älyvapaa aloitus. Minä käyn joka päivä syömässä lounaan ravintolassa, koska käyn töissä. Kun olin kotiäitinä, söin lasten kanssa kotona.
Hups! Olin siis tuo 86. -aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Meillä nettotulot 5500-6000 €/kk, kumpikin syö eväitä töissä. Sehän olisi molemmilta 200 €/kk, jos söisimme 10€:n laitosaterian päivässä. Yht. 400€/kk, yht. 4400€/vuodessa. Sillä pääsee jo reippaasti tekemään koko perheen ulkomaan matkan.
Sen sijaan eväät ovat ilmaisia. Kun ottaa eväät mukaan sinne matkallekin, niin ei mene sielläkään rahaa ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen minä sitä yrittänyt hänelle sanoa, mutta en minä nyt mitään laskukaavoja ja kaavakkeita ole eteen tuonut. Luulisi miehen ymmärtävän, että jos syö 5 päivänä viikossa 10 euron lounaan, se maksaa 50e viikossa. Jos söisi eväitä, se maksaisi 5-10e viikossa.
Mitä mies syö eurolla tai kahdella, laitapa tähän vähän esimerkkejä.
Teetkö liian mautonta ja epäterveellista suomalaista hiilari ruokaa? Opettele välimeren keittiön salat ja miehesi syö kotona.
Miehes käy ulkona syömässä kauniiden toimistontyttöjen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiset rahat ei ole aina hyvä juttu. Kyllä on ihan jokaisen oma asia, missä työpäivän aikana syö. Ei tulisi mieleenikään kyylätä miehen työpaikkaruokailua. Mies maksakoon itse ihan omista rahoistaan työpaikkalounaat, loppuu napina :)
Samaa mieltä! Vähän epäilen, että tämä koko aloitus on vitsi, mutta ehkä sellaisiakin kotiäitejä on jotka eivät anna työssäkäyvän miehen valita edes lounastaan itse. Jokainen maksakoon omat ulkona syömisensä, oli mies tai nainen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä nettotulot 5500-6000 €/kk, kumpikin syö eväitä töissä. Sehän olisi molemmilta 200 €/kk, jos söisimme 10€:n laitosaterian päivässä. Yht. 400€/kk, yht. 4400€/vuodessa. Sillä pääsee jo reippaasti tekemään koko perheen ulkomaan matkan.
Sen sijaan eväät ovat ilmaisia. Kun ottaa eväät mukaan sinne matkallekin, niin ei mene sielläkään rahaa ruokaan.
Eväät saa mukaan edellisenä päivänä valmistetusta päivällisestä, joka on joka tapauksessa valmistettava. Tuolla summalla kolme hlöä pääsee jo sellaiseen hotelliin, ettei siellä tarvitse itse kokkailla. Kukin kuitenkin tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Teetkö liian mautonta ja epäterveellista suomalaista hiilari ruokaa? Opettele välimeren keittiön salat ja miehesi syö kotona.
Tämän täytyy olla syy. Suomalainen hiilariruoka. Siksi ap:n miehen on pakko vääntäytyä joka päivä syömään italialaista hiilaripizzaa tai amerikkalaista pullamössöhampparia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eväät saa mukaan edellisenä päivänä valmistetusta päivällisestä, joka on joka tapauksessa valmistettava. Tuolla summalla kolme hlöä pääsee jo sellaiseen hotelliin, ettei siellä tarvitse itse kokkailla. Kukin kuitenkin tavallaan.
Jos kukaan ei ottaisi evääksi sitä edellistä päivällistä, sitä tehtäisiin joka tapauksessa pari annosta roskikseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne eilisen päivällisen raaka-aineet siis maksaneet mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos maksatte perheen kulut puoliksi, niin missä ongelma? Mies kuitenkin maksaa lounaat omista rahoistaan, niinhän? Sinähän tässä yhteisillä rahoilla lounastat.
En usko kenenkään oikeasti ajattelevan, että lapsia kotona hoitava vaimo olisi jokin loinen, joten jätän kommenttisi omaan arvoonsa... -aloittaja
Opettele lukemaan. Kukaan ei puhunut että olisit loinen. Mutta jos mies maksaa oman lounaansa itse, ja sinun lounaasi on maksettu yhteisistä rahoista, niin sulla ei ole mitään nokan koputtamista miehen OMILLA RAHOILLA syömiseen.
Perheellisillä ei ole mitään omia rahoja, joilla käydään päivisin syömässä, jos kerran rahat ovat tiukoilla. Sen miehen syömiset on pois yhteisestä kassasta ja kotona joudutaan sitten kitsastelemaan senkin edestä. Pitää vähän katsoa kokonaistilannettakin. Eri asia, jos siihen on oikeasti varaa ja pystyy sen vaimonsa ja lapsensakin kustantamaan joskus jonnekin.
Vaimo ja lapset voivat mennä käymään lounasaikaan Hesellä. Yksi mega-ateria extra ranskalaisilla ja kaksi lastenateriaa. Pöydässä sitten kaivetaan paidan alta kuopuksen Hese-mätöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mies syö eurolla tai kahdella, laitapa tähän vähän esimerkkejä.
Minä söin viime viikolla töissä yhtenä päivänä riisiä, kanakastiketta ja kasviksia. Iso annos. Kanat maksoi 0,90€, kasvikset 0,50€ ja riisi ehkä 0,20€. Kastikkeen liemi myös 0,20. Yhteensä siis 1,90 €. Tein siis ruoan, josta söimme ensin päivällisen ja jäljelle jääneen (noin viidennes) otin evääksi.
Toisena päivänä söin spagettia ja bolognesekastiketta. Pasta ehkä max. 0,50€ ja kastike 1,30€. Yhteensä 1,80€. Laskettu samoin kuin edellinen.
Näin saa syötyä hyvin ja halvalla myös töissä.
No käy munkin mies joka päivä ulkona syömässä kun on töissä. Tai lähes joka päivä. Mutta aikuinen ihminen nyt saa tehdä mitä haluaa. Omilla rahoillaan hän syömiset maksaa. Vai maksatko ap puolet miehen syömisistä ulkona?
Joukkorahoituksella sterilisaatio kuittia vastaan?