Mies käy aina työpäivänsä aikana ulkona syömässä :(
Me emme ole mieheni kanssa sopineet, että rahamme olisivat täysin yhteisiä, mutta periaatteessa maksamme kaiken puoliksi. Ainoastaan mieheni työpäivän aikainen ruokailu on täysin epäreilua. Hän käy aina lounastauolla syömässä jossakin hampurilaisravintolassa tai pitseriassa samalla kun me lasten kanssa kotona syödään jo toista päivää samaa makaroonilaatikkoa. Tänään olin tehnyt miehelleni eväät töihin, mutta silti löysin hänen taskustaan Hesburgerin kuitin, jonka mukaan hän oli syönyt mega-aterian isoilla ranskalaisilla ja limulla. Mitä ihmettä voisin tehdä? Ja turha ehdottaa, että alkaisin itsekin käydä: eihän meillä ole varaa siihen, että me joka päivä lasten kanssa lähdetään ulos syömään :'(
Kommentit (548)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi herrajestas taas tätä keskustelua. Sehän on ihan tuloista kiinni voiko käydä lounaalla jossain ravintolassa vai ei... kyllä mullakin palais päreet jos kotona on tiukkaa ja sitten ukko/akka laittaa 200+e kuukaudessa niistä nettotuloista työpaikkalounaisiin. 200e on oikeasti iso raha monelle nykyään.
Mun nettopalkkani on 1780 €/kk ja työpaikalla (sairaala) lounas maksaa kertalipulla 6,80 € ja 10 aterian lipulla 6,30 €/ateria. Silti mulla on varaa syödä joka päivä työpaikkaruokalassa.
Joo ja siinäkin netossa on liikaa kun en vaikuta kauhean älykkäältä, vai mistä tuli tälläinen halu kommentoida asiaan joka ei sinuun liity mitenkään. Taidat olla sellainen sairaan_hoitaja?
Olen huolissani koko perheen terveydestä. Mies syö hesemättöä ja muu perhe makaronilaatikkoa. Suonet tukossa, aivot tukossa ja suolisto sekaisin, kaikki ylipainoisia ja vastustuskyky nollassa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi herrajestas taas tätä keskustelua. Sehän on ihan tuloista kiinni voiko käydä lounaalla jossain ravintolassa vai ei... kyllä mullakin palais päreet jos kotona on tiukkaa ja sitten ukko/akka laittaa 200+e kuukaudessa niistä nettotuloista työpaikkalounaisiin. 200e on oikeasti iso raha monelle nykyään.
Mun nettopalkkani on 1780 €/kk ja työpaikalla (sairaala) lounas maksaa kertalipulla 6,80 € ja 10 aterian lipulla 6,30 €/ateria. Silti mulla on varaa syödä joka päivä työpaikkaruokalassa.
Mun nettopalkka on 2700 euroa, eikä mulla ole varaa syödä 6,50 maksavaa lounasta päivittäin. Mun viikon eväät maksaa ton verran. Mä mieluummin säästän sen satasen kuussa tuossa kohtaa ja käytän esimerkiksi lasten harrastuksiin.
Onko realistista, että äiti ja kaksi lasta plus mies kaikki ruuat lounasta lukuun ottamatta syö 150 eurolla? Mulla menee yksinkin yli 150 euroa/kk. Sisälsikö tämä summa ne kaljat 30 e vai onko niin, että on joku sivubudjetti, jota tähän ei lasketa mukaan? Toki kaljat eivät ole ruokaa niin ne voi hyvin jättää pois ruokabudjetista, vaikka ruokakaupasta roudataankin.
Sinun täytyy vääntää asia miehellesi rautalangasta, laitat kovan kovaa vastaan. Jos miehesi haluaa noudattaa vaan omia mielihalujaan, ei olisi kannattanut tehdä kolmea lasta. Kun on lapset tehty, niiden hyvinvointi pitäisi olla ykkössijalla. Järkyttävää itsekkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos perhe on pienituloinen ja toinen vanhemmista kotona lasten kanssa (ja hei, oikeasti se äiti on kotona hoitamassa YHTEISIÄ lapsia, ei äidin lapsia), niin kyllä sen miehen palkka on ihan yhteistä molemmille. Ei pienituloisessa perheessä ole sun ja mun rahoja ja menoja puoliteta, pienituloisessa perheessä joka sentti on tärkeä ja menee yhteiseen pussiin. Ei jää äidille tai isälle "omaa rahaa". Sellaista se on! Vaikea teidän muiden ilmeisesti ymmärtää. Jos äiti olisi työssä ja isä kotona, niin tilanne olisi sama.
Mutta ap sun ongelmaan: etkö saa millään rautalangasta väännettyä miehelle, miten iso kustannus tuo on kuukaudessa tai vuodessa? Mun mies aikanaan tajusi vasta kun laskettiin, että paljonko vuodessa jäisi perheelle rahaa ilman työpaikkalounaita.
Olen minä sitä yrittänyt hänelle sanoa, mutta en minä nyt mitään laskukaavoja ja kaavakkeita ole eteen tuonut. Luulisi miehen ymmärtävän, että jos syö 5 päivänä viikossa 10 euron lounaan, se maksaa 50e viikossa. Jos söisi eväitä, se maksaisi 5-10e viikossa.
Mitä mies syö eurolla tai kahdella, laitapa tähän vähän esimerkkejä.
No esim. sen leivän ja hedelmän tai kasviskeittoa. -aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Onko realistista, että äiti ja kaksi lasta plus mies kaikki ruuat lounasta lukuun ottamatta syö 150 eurolla? Mulla menee yksinkin yli 150 euroa/kk. Sisälsikö tämä summa ne kaljat 30 e vai onko niin, että on joku sivubudjetti, jota tähän ei lasketa mukaan? Toki kaljat eivät ole ruokaa niin ne voi hyvin jättää pois ruokabudjetista, vaikka ruokakaupasta roudataankin.
Ei ole realistista. Tässä vähän liioitellaan, jotta saataisiin miehen lounasruokailu kuulostamaan kohtuuttomalta.
Jos ruokabudjetti on oikeasti tuota luokkaa, niin ukkoparkahan on nälkäinen. Ei ihme että käy ulkona syömässä kun tilaisuus tulee.
Mulle ei ainakaan riitä töissä myöskään lounaaksi leipä ja hedelmä tai kasviskeitto. Nälkä jäisi. Syön joka päivä lämpimän ruuan kera tuoreen salaatin työpäivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun nettopalkka on 2700 euroa, eikä mulla ole varaa syödä 6,50 maksavaa lounasta päivittäin. Mun viikon eväät maksaa ton verran. Mä mieluummin säästän sen satasen kuussa tuossa kohtaa ja käytän esimerkiksi lasten harrastuksiin.
Sinulla on vakava ongelma taloudenhoidon kanssa, jos ei oikeasti ole VARAA syödä lounasta tuolla palkalla. Huom "ei ole varaa" on eri asia kuin "en halua".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun nettopalkka on 2700 euroa, eikä mulla ole varaa syödä 6,50 maksavaa lounasta päivittäin. Mun viikon eväät maksaa ton verran.
Eiköhän se ole enemmän siitä mihin on valmis käyttämään tulojaaan. Vaikea uskoa etteikö 2700 nettotuloilla PYSTYISI käyttämään 6,5€ lounaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos perhe on pienituloinen ja toinen vanhemmista kotona lasten kanssa (ja hei, oikeasti se äiti on kotona hoitamassa YHTEISIÄ lapsia, ei äidin lapsia), niin kyllä sen miehen palkka on ihan yhteistä molemmille. Ei pienituloisessa perheessä ole sun ja mun rahoja ja menoja puoliteta, pienituloisessa perheessä joka sentti on tärkeä ja menee yhteiseen pussiin. Ei jää äidille tai isälle "omaa rahaa". Sellaista se on! Vaikea teidän muiden ilmeisesti ymmärtää. Jos äiti olisi työssä ja isä kotona, niin tilanne olisi sama.
Mutta ap sun ongelmaan: etkö saa millään rautalangasta väännettyä miehelle, miten iso kustannus tuo on kuukaudessa tai vuodessa? Mun mies aikanaan tajusi vasta kun laskettiin, että paljonko vuodessa jäisi perheelle rahaa ilman työpaikkalounaita.
Olen minä sitä yrittänyt hänelle sanoa, mutta en minä nyt mitään laskukaavoja ja kaavakkeita ole eteen tuonut. Luulisi miehen ymmärtävän, että jos syö 5 päivänä viikossa 10 euron lounaan, se maksaa 50e viikossa. Jos söisi eväitä, se maksaisi 5-10e viikossa.
Kyllä mies yleensä tarvitsee enemmän ruokaa kuin leivän ja hedelmän tai kasviskeittoa. Nuo voivat sitten olla iltapaloja, jos päivällä on syöty riittävästi.
Lopeta ap ruuan valmistaminen miehelle, jos se on turhaa ja jää jämäksi. Sovitte, että viikolla hoidat vain sinun ja lasten sapuskat. Mies syököön missä haluaa ja sinä säästät kauppalaskussa paljon. Meilläkin minä ja kaksi lasta syödään saman verran yhteensä kuin mies yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teetkö liian mautonta ja epäterveellista suomalaista hiilari ruokaa? Opettele välimeren keittiön salat ja miehesi syö kotona.
Miksei tosiaan mies käy kotona syömässä, kun kerran sinä kuitenkin teet lounaan kotona?
Aika harvasta työpaikasta voi lähteä kotiin syömään kesken päivän. Nyt ei olla Ranskassa.
Savonlinnassa onnistuu. Kellokortti työpaikalla.
Lol siellä taas narisee tyhjästä joku despootti läski joka syö päivät suklaata ja roikkuu netissä ja odottaa että mies tulee töistä kotiin tekemään kotityöt. Jostain vartin työlounaasta kadehtiminen kertoo vaan sen ettei sulla ole sen syömisestä paljoa kokemusta eli taitaa ne sun "yhteisiin rahoihin" laittamat eurot olla about tukien luokkaa. Voishan se miehes vielä kävellä töihin, säästyisi auto/bussirahat?
Täytyy olla aika laiha rimpulamies, jotta olisi kasviskeiton ja leivän jälkeen kylläinen. Toisaalta jatkuva Hese-ruokailu pitsoilla höystettynä tarkoittaa sydänkohtausta tai aivoinfarktia nelikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä kokoinen mies on? Mistä saa proteiinit? Hesen mättö vaikuttaa myös siltä, että kyseessä perhe, jossa ruoka ei ole nautinnollista eikä monipuolista. Terveellistähän tuo ehdottamasi leipä + hedelmä ei myöskään ole, koska ravintosisältö ei ole monipuolinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehellä ei välttämättä ole millä eväät lämmittäisi tai kukaan muukaan töissä niitä tuo. En viitsisi nostaa äläkkää noin mitättömästä asiasta.
Tiedän, että heillä on työpaikalla keittiö jossa on mikroaaltouunit sun muut härpäkkeet. -aloittaja
Itsellä' oli ihan vastaava tilanne. Tein sillä lailla, että otin lapset mukaan ja vein mieheni työpaikalle just ennen lounastaukoaan eväät ja valvoin vieressä, että lämmittää siskonmakkarasopan ja syö sen. Kun miehen työkaverit kysyivät lähteekö mies niiden kanssa syömään ulos, sanoin niille vain "hei hei".
Näin talviaikaan pyrin syömään sisällä, koska ulkona on niin kylmä.