Olethan allekirjoittanut äitiyslain? Lue!
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1669
Vaikka asia ei koskisi sinua, harkitse edes!
Minä ja vaimoni aiomme hankkia lapsia. Rakastamme toisiamme, olemme olleet yhdessä pitkään ja toivomme pientä perhettä. Kävi lain kanssa mitä vain, se ei vaikuta päätökseemme. Mutta jos laki pääsee käsittelyyn ja se hyväksytään, vaikutus on aivan valtavan iso ja tärkeä. Se loisi turvaa etenkin lapselle, mutta myös meille.
Jos lapsemme syntyisi tänä päivänä, lapsen synnyttänyt äiti olisi ainoa vanhempi, eikä toisella ole omaan lapseensa mitään oikeutta. Jos minä synnyttäisin lapsemme ja kuolisin synnyksessä, meidän yhdessä hankkimamme rakas lapsi jäisi orvoksi. Puolisolla ei olisi häneen mitään oikeuksia. Ja toisaalta jos puolisoni kuolisi, hänen oma lapsensa ei perisi häntä.
Toisesta vanhemmasta tulee lopulta huoltaja, mutta se vaatii monta kukautta, parhaimmillaan vuoden, ja sisäisen adoption. Tietysti me kävisimme sen läpi, mutta toivoisimme ettei tarvitsisi. Jos avioliittoon syntyy lapsi, olisi helpompi että äitiyden voisi tunnustaa neuvolassa kuten isyydenkin.
Vaikka asia ei koske sinua, mieti silti mikä on oikein. Lapsen kannalta, joka kuitenkin syntyy maailmaan ja meidän vanhempien, jotka odotamme ja toivomme omaa lasta ja hänelle turvallista maailmaa. Toivomme lapselle turvattua ja pysyvää perhettä heti syntymästä asti.
Jokainen allekirjoitus on tärkeä! <3 https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1669
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
En voi käsittää tätä keskustelun tasoa! Siis oletteko aikuiset ihmiset tosissanne?
Onko sekin sitten teidän mielestä väärin, että heteropari hankkii lapsia luovutetulla sukusolulla jos ei omillansa pysty saamaan? Yhtälailla siinäkin "lapsiraukka joutuu 18 ensimmäistä vuotta pohtimaan, että kukakohan se mun oikea iskä mahtaa olla"! Pitäisikö sille raukalle jättää oikeus valita, ettei halua tätä "feikki-isäänsä" elämäänsä vaan hän saa sitten "oikean isän" perinnön ja isyyden tunnustettua? Ehh..
Sitten tuo kommentti, että "ette te voi hankkia yhdessä lasta", on ihan naurettava perustelu. Moni lapseton heteroparikaan ei voi saada yhdessä lasta, mutta hedelmöityshoitojen ja luovutettujen sukusolujen avulla se onnistuu. Onko tämäkin ällöttävää ja luonnotonta?
Miettikää nyt vähän oikeesti!
Herätti kyllä ajatuksia tämä! Olet oikeassa. Menen allekirjoittamaan lakialoitteen, siis oikeasti menen. :) En ollut ajatellut aiemmin tätä näin.
Olen sateenkaariperheen lapsi. Minulla on kaksi äitiä, jotka saivat minut hedelmöityshoidolla kun olivat 26-vuotiaita molemmat.
Rakastavampia vanhempia saa oikeasti hakea kun minun molemnat äitini. He rakastavat toisiaan ja minua kovasti. Olen saanut heiltä hyvän perhe- ja parisuhdemallin ja olen onnellisesti naimisissa aviomieheni kanssa. Koen, että olen saanut tosi hyvät eväät elämään kotoani. Äidit ovat olleet aina läsnä ja mukana kaikessa, kannustaneet kasvamaan omaksi itsekseni ja tukeneet kaikissa hetkissä. En voisi olla heille kiitollisempi.
Tunnen myös paljon muita sateenkaariperheisen lapsia, koska äideilläni on tietysti paljon seksuaalivähemmistöihin kuuluvia ystäviä ja perheitä. Kokemukseni mukaan sateenkaariperheissä kasvaa ihan tasan samanlaisia lapsia kuin muissakin perheissä. On lapsia, joiden välit vanhempiin ovat huonot, mutta kertaakaan en ole kuullut sen johtuvan vanhempien sukupuolesta. Sitten on niitä, joilla on ihan loistavat välit vanhempiinsa, niin kuin monella heterovanhempienkin lapsilla. Ja on kaikkea tältä väliltä.
En ole ikinä törmännyt ajatukseen siitä, että joku sateenkaarivanhempien lapsi tahtoisi purkaa toisen vanhempansa vanhemmuude. En ole myöskään ikinä törmännyt tilanteeseen, jossa lapsi ei pitäisi molempia äitejä/isiä samanvertaisina perheenjäseninä.
Samoin minä olen kahden äidin lapsi. Äitini ovat olleet yhdessä koko elämäni ajan ja koen, että minulla on ollut tosi turvallinen ja rauhallinen perhe. Olen kokenut olevani rakastettu ja toivottu, enkä kyllä koe kasvaneeni yhtään kieroon omassa perheessäni. Heterokin minusta on tullut. ;)
Ja lapsella voi olla muitakin turvallisia miehiä elämässä kuin isänsä. Olen saanut miehenmallia papasta, vaarista, äidin veljestä ja kummeistani. Hyvin olen pärjännyt, en vihaa miehiä ja seurustelen yhden kanssa. :)
Kaksplussalla joku näyttää kovasti olevan sitä mieltä, että lapsen toinen äiti on lapselle "random kadulla kulkija" vaikka tämä olisi jäänyt kotiäidiksi hoitamaan lastaan O.o
Kiva kuulla sateenkaariperheiden lasten kommentteja! Kiitos teille siitä!
Mites, kun kannan kumppanini biologista lasta, joka ei ole minun biologinen lapseni, pitäisikö minunkin äitiys purkaa, vaikka synnytän lapsen itse? Entä miksi kumppanini pitää adoptoida oma biologinen lapsensa??? Pitäisikö sekin vanhemmuus purkaa, koska hän ei ole lastamme synnyttänyt??
Kertokaas nyt vastustajat, miten olisi parasta menetellä, kun en nyt tiedä, mikä olisi luonnollista ja lapselle parasta. :///
Yli 100 yläpeukkua. Vau.
Olen itsekin välillä törmännyt tuohon, ettei biologisen äidin puolisoa pidetä lastensa oikeana vanhempana. Vaikka lapsen olisi adoptoinut, hoitanut, käyttänyt välillä yksinkin neuvolassa, jäänyt tämän ollessa sairaana kotiin ja pitänyt vanhempain- ja hoitovapaata. Mahtavatkohan lahjasoluja käyttäneet heteroparit kohdata samanlaisia asenteita? Toivottavasti eivät.
Mutta toisaalta useampi suhtautuu hyvin. Ja todennäköisesti yhä useampi tulevaisuudessa.
Lisätään tähän vielä MLL:n näkemys äitiyslaista:
"MLL yhtyy työryhmän näkemykseen, että lapsen etu puoltaa lainsäädännön kehittämistä siten, että lapsen äidin naispuolinen avopuoliso voitaisiin vahvistaa lapsen toiseksi vanhemmaksi, jos samaa sukupuolta oleva naispari on hankkinut lapsen yhteisymmärryksessä hedelmöityshoidoilla eikä siittiöiden luovuttajaa voida vahvistaa lapsen isäksi.
Tällöin lapsella olisi vanhemmuuden vahvistamispäätöksestä alkaen kaksi oikeudellista ja elatusvelvollista vanhempaa. Lapsen äidin naispuolisen avopuolison mahdollisuus tulla hedelmöityshoidoilla aikaan saadun lapsen vanhemmaksi on toteutettu esimerkiksi Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.
--
Sääntelyllä turvattaisiin myös lapsen asemaa, koska se mahdollistaisi lapsen sosiaalisen siteen vahvistamisen hänen tosiasialliseen vanhempaansa."
http://www.mll.fi/medialle/kannanotot_ja_lausunnot/?x41070=19468011
up