Sairaanhoitajan työhön kyllästynyt heti alkuun
Onko muita paikalla? Olen ollut kohta vuoden töissä mutta jo ihan piipussa. Huono perehdytys,suhteessa kokemukseen liian suuri vastuu alue, ei ehdi perehtyä asiakkaiden taustoihin ollenkaan, pelkkää juoksemista pää kolmantena jalkansa. Resurssit ei kun kirii ja tulevaisuus ei ainakaan valoisemmalta näytä. Esimiesten kanssa olen keskustellut, mutta asialle ei tule muutosta. Ovat ainakin ymmärtävinään
Kommentit (69)
Sairaanhoitaja joutuu vastuuseen siitä, jos ei ole huomannut muutosta potilaan tilassa, esim. rytmi, virtsamaarän riittämättömyys, hengitystiheys. Työ ei ole vain määräysten toteuttamista, vaan jatkuvaa huomiointia ja päätöksentekoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mille alalle sitä oikein vaihtaisi? Mikä melkein vain nappaisi mutta ei sellainen missä voi vahingossa aiheuttaa toisen kuoleman pikku erehdyksellä.
Nyt kannattaa taas palautua maanpinnalle ja muistaa, että lääkäri on se joka on vastuussa. Sinä sairaanhoitajana teet sen, mitä lääkäri käskee. Jeesus...
Lääkäri ei todellakaan ole käskemässä monitorivalvontapotilaan vieressä. Hoitaja kyllä joutuu arvioimaan ja myös vastaamaan mitä lääkkeitä milloinkin antaa mihinkin rytmihäiriöön tai oireeseen ja vaatiiko tilanne lääkäriä. Ei yövuorossa voi kysyä joka asiaa lääkäriltä eikä lääkäriä monestikaan pääse paikalle ja jos ei tee mitään , siitäkin on vastattava.
ei se lääkäri ole sielä potilaan vieressä päivälläkään ei edes esh:ssa, kyllä se hoitaja on vastuussa siitä että sen lääkärin saa sinne tai edes puhelimessa, yleensä sielä, saa ohjeita. Ihmisillä on ihme käsitys tosiaan että lääkäri tietää mitä osastolla tapahtuu, ei tiedä, jos hoitajat ei kerro!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mille alalle sitä oikein vaihtaisi? Mikä melkein vain nappaisi mutta ei sellainen missä voi vahingossa aiheuttaa toisen kuoleman pikku erehdyksellä.
Nyt kannattaa taas palautua maanpinnalle ja muistaa, että lääkäri on se joka on vastuussa. Sinä sairaanhoitajana teet sen, mitä lääkäri käskee. Jeesus...
Ja triagehoitaja on vastuussa siitä, pääsekö potilas ylipäänsä lääkärille. Jeesus.
"Triagehoitaja" :DDDDD
Vierailija kirjoitti:
En ole kertonut terapeutilleni, että minulla on psyk.sh:n koulutus. Olen opiskellut lisää. Historia hävettää.
Täh???
Hoitaja arvio potilaan kiireellisyysluokan.
Hoitajille iso kiitos! Kaikki tapaamani hoitajat ovat olleet empaattisia, ammattitaitoisia, lämpimiä, ystävällisiä...Olin juuri sairaalassa yhden yön, ja kohtelu oli kuin viiden tähden hotellissa! Ootte upeita!
Eräskin rohkaisi soittamaan kelloa heti, jos jotain. Vastasin, että en varmaan soita, mun sisko on hoitaja, ja oon hieman kuullut kelloa kilisyttävistä potilaista...
Aika monessa (eri alan) työpaikassa nykyään valitettavasti mättää nää samat asiat..meidän pitäis nousta barrikadeille ja tehtävä asioille jotain ! For real ! Ei saa luovuttaa !
Vierailija kirjoitti:
Hoitajille iso kiitos! Kaikki tapaamani hoitajat ovat olleet empaattisia, ammattitaitoisia, lämpimiä, ystävällisiä...Olin juuri sairaalassa yhden yön, ja kohtelu oli kuin viiden tähden hotellissa! Ootte upeita!
Eräskin rohkaisi soittamaan kelloa heti, jos jotain. Vastasin, että en varmaan soita, mun sisko on hoitaja, ja oon hieman kuullut kelloa kilisyttävistä potilaista...
Parempaa on palvelu, tarvittaessa pyyhitään pyllykin:)
Täällä myös yks umpiväsynyt saikkari! Teen yötyötä lähinnä vanhusten parissa. Teen sydämellä, rakkaudella ja kunnioituksella, mut tuntuu etten ehdi tehdä työtäni niin hyvin kuin toivoisin. Aika ei riitä. Yössä yksin tulee usein lähes katastrofaalisia tilanteita, kun moni tarvii apua ja ei yksin ehdi. Myös se painaa mieltä, kun asiakkaat eivät saa ansaitsemaansa hyvää hoitoa...
Oon jo kauan miettinyt, miten tästä eteenpäin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja triagehoitaja on vastuussa siitä, pääsekö potilas ylipäänsä lääkärille. Jeesus.
"Triagehoitaja" :DDDDD
Viitsitkö valaista, miksi triage naurattaa noin kovasti?
Täällä myös yksi sairaanhoitaja, joka miettii alanvaihtoa! Olen miettinyt sitä jo kouluajoista lähtien, ja valmistumisesta tulee kohta 10 vuotta... En vaan osaa päättää mitä lähtisin opiskelemaan, pelkään että opiskelen toistamiseen väärän ammatin, en haluaisi sitä. Kerran pyrin yliopistoon, mutta en päässyt. Nyt tietty vielä vaikeampi päästä, kun tuli lakimuutos..
Vierailija kirjoitti:
Vaihda alaa. Hoitoala on alipalkattu ja -arvostettu jossa vaan ajat ittes piippuun. Tai jatka opintoja.
Tähän. Pääset ongelmasta kertaheitolla. Itse opiskelin hallintotieteiden maisteriksi ja nyt on siistissä ja helpossa päivätyössä, josta tienaan 4800€/kk. Hoitajana olisin joutunut hulluna painamaan ylitöitä ja yövuoroja enkä sittenkään ainakaan Suomessa olis ikinä päässyt samaan. Niin makaa kuin petaa eli jos et itse aloita muutosta niin ei sitä aloita sun puolesta kukaan muukaan. Mars yliopistoon. Sanotaan mitä sanotaan niin akateeminen koulutus on edelleen helpoin tapa päästä hyviin ja korkeasti palkattuihin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Tähän. Pääset ongelmasta kertaheitolla. Itse opiskelin hallintotieteiden maisteriksi ja nyt on siistissä ja helpossa päivätyössä, josta tienaan 4800€/kk. Hoitajana olisin joutunut hulluna painamaan ylitöitä ja yövuoroja enkä sittenkään ainakaan Suomessa olis ikinä päässyt samaan. Niin makaa kuin petaa eli jos et itse aloita muutosta niin ei sitä aloita sun puolesta kukaan muukaan. Mars yliopistoon. Sanotaan mitä sanotaan niin akateeminen koulutus on edelleen helpoin tapa päästä hyviin ja korkeasti palkattuihin töihin.
Ja sitten heräsit päiväunilta? Taitaa olla julkisella sektorilla paljon turhia suojatyöpaikkoja johon verot hupenee.
En ymmärrä miksi ylipäätään opiskelette sairaanhoitajiksi jos se työnteko ei maistu? Ei kai se työnkuva voi tulla yllätyksenä? Hei eihän tää olekaan semmosta ku "Englantilaisessa potilaassa"...
Kaikki sairaanhoitajat joita olen sairaanhoidossa (potilaana) tavannut eri sairaaloissa vuosien varrella ovat olleet aivan fantastisia työoloista/työtehtävistä riippumatta. Huolellisia, ystävällisiä ja rauhallisia joitakin ominaisuuksia luetellakseni. Iso kiitos heille omasta puolestani myös, arvostan saamaani hienoa hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Hoitajat ei ole mitään lääkäreiden alaisia vaan toteuttaa omaa ammattiaan itsenäisesti. (Hoitajan esimies on osastonhoitaja ja tämän ylihoitaja.) Toki lääkkemääräykset on lääkäriltä mutta paljon muuta jää hoitajien vastuulle. Lääkärit ei ole edes läsnä osastoilla kuin hyvin lyhyen aikaa päivässä kierroilla. Vanhussairaaloissa lääkäri käy vain kerran viikossa ns. kansliakierrolla eli ei edes tapaa potilaita. Käytännössä sairaaloita pyörittää hoitajat, toki yhteistyössä muiden ammattiryhmien kanssa. Jos hoitaja tekee virheen esim lääkehoidon toteutukessa, seuraukset potilaalle voi olla vakavat, pahimmillaan kohtalokkaat. Ja tolkuttoman kiireen vuoksi virheiden riski kasvaa.
Hei!
Tässä ehkä osa väärin ymmärsi alkuperäisen tarkoituksena. Ei minua sonnan lapiointi tai erite haittaisi, mutta se etten kotisairaanhoitajana ole esimerkiksi tavannut kaikkia joiden hoidosta olen sairaanhoidollisessa vastuussa. Mitään terveyttä edistävää/ ennaltaehkäisevää ei ehdi tehdä koska päivät menee päivittäisen rumban pyöritykseen. Asiakkaita on minulla yhteensä noin 100kpl. Ylityöt on kiellettyä. Ja sinulla, jonka mielestä lääkäri vastaa kaikesta: ei lääkäri tutki viikittaisella kierrollaan kaikkia asiakkaita vaan minä esitän asiat ja kaikkea ei edes ehditä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaaha, minä taas potilaana olen kyllästynyt hoitajiin, mutta eipä näy ulospääsyä tähän ongelmaan...
Miksi menet potilaaksi, jos hoiturit ahdistaa?
No ei sitä aina voi valita.
Vierailija kirjoitti:
Joku heitti yksityisen vaihtoehdon, jossa työntekijöitä arvostetaan eikä pidetä pelinappuloina...
Pas*apuhetta sanon minä. Yksityisellä sairaanhoitajan ainoa tehtävä ja arvo on, että hän tuottaa mahdollisimman paljon voittoa osakkeenomistajille. Siihen maailmaan ei yksittäisen ihmisen eikä kokonaisen ammattikunnankaan arvostus mahdu. Potilaista, anteeksi, asiakkaista viis, niiden tarkoitus on olla myös lypsylehmiä. Tämä asia on tullut selväksi mm. erään Terveystalon hallintoylilääkärin suusta.
Eikä se työnteko yhtään sen ruusuisempaa julkisellakaan ole.
Aloittajaa kehoittaisin vaihtamaan alaa pikimmiten.
terv. ex-esh
Juuri näin! Täällä yksi entinen sh, joka ei enää ikinä jalallaankaan astu ainakaan suureen ketjufirmaan.
Ihan kuin omasta suustani. Terkuin: valmistun kuukauden päästä.